پاورپوینت کامل بقعه های بقیع ۶۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل بقعه های بقیع ۶۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بقعه های بقیع ۶۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل بقعه های بقیع ۶۲ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ سابقه بنای قبور در اسلام
۲ بقعه امامان شیعه
۳ بقعه عثمان بن مظعون
۴ بقعه فاطمه بنت اسد
۵ بقعه همسران پیامبر
۶ بقعه عثمان بن عفان
۷ بقعه عقیل و عبدالله بن جعفر
۸ بقعه دختران پیامبر
۹ بقعه حلیمه سعدیه
۱۰ بقعه صفیه عمه پیامبر(ص)
۱۱ بقعه حسن مثنی
۱۲ بقعه مالک بن انس
۱۳ بقعه نافع مولی ابن عمر
۱۴ بقعه اسماعیل فرزند امام صادق(ع)
۱۵ دیگر بقعه‌ها
۱۶ تخریب بقعه‌ها

۱۶.۱ بازسازی
۱۶.۲ تخریب مجدد
۱۶.۳ واکنش مسلمانان

۱۷ جستارهای وابسته
۱۸ پانویس
۱۹ منابع
۲۰ پیوند به بیرون

سابقه بنای قبور در اسلام

نوشتار اصلی: بنای بر قبور

بنای بر قبور، به معنای ایجاد هرگونه بنا و سازه(مانند بقعه) بر قبر مردگان، از اختلافات شیعیان و اهل سنت از یک سو و وهابیون در سوی دیگر است. مذاهب اسلامی و به خصوص شیعیان در طول قرن‌ها بر قبور بزرگان و پیشوایان و برخی علمای دینی بناهایی ساخته‌اند. پیشینه ساخت مقبره و بنا بر قبور به دوره صدر اسلام باز می‌گردد بدون این‌که با اعتراض صحابه و تابعین رو به رو شود. وهابیون معتقدند که ساخت بنا بر قبر اموات، زمینه‌ساز عبادت آن‌ها و شرک در عبادت است.

بقعه امامان شیعه

عقیل بن ابی‌طالب بیرون بقیع و در سمت جنوب آن خانه‌ای بزرگ[۱] در برابر خانه امام علی(ع) داشت.[۲] به گزارشی، پیامبر(ص) در گوشه‌ای از این خانه می‌ایستاد و برای اهل بقیع آمرزش می‌طلبید.[۳] در گذر زمان، این خانه مکان دفن بزرگانی از بنی‌هاشم شد و بعدها به بقیع ملحق گشت. در منابع، این بخش از بقیع به مقابر بنی‌هاشم شهرت یافته است.[۴] بر پایه روایتی، امام سجاد(ع) این خانه را در حدود سال ۶۵ق. بازسازی کرد.[۵]

مدفونان در خانه عقیل

امام حسن(ع)[۶]
امام سجاد(ع)[۷]
امام محمد باقر(ع)[۸]
امام جعفر صادق(ع)[۹]
فاطمه بنت اسد
عباس بن عبدالمطلب

از هنگام پیوستن خانه عقیل به بقیع و ساخت بارگاه بر این قبور، اطلاع دقیقی در دست نیست. با توجه به وجود مدفن عباس بن عبدالمطلب، جدّ عباسیان، در این خانه، به احتمال می‌توان گفت که دهه‌های نخست قرن دوم که هم‌زمان با روی کار آمدن عباسیان است، هنگام تقریبی این امر بوده است. شاید از این رو است که در گزارش‌های قرن دوم و از آن پس، به وجود این قبور اشاره شده است.

ابن زباله، از وجود مسجدی بر قبر عباس بن عبدالمطلب و امامان شیعه خبر داده است.[۱۰] ابن شبه نیز از وجود مسجدی در قرن سوم ق. بر قبر فاطمه بنت اسد گزارش داده است.[۱۱] با توجه به نزدیکی قبور امامان شیعه و عباس به قبر فاطمه، به نظر می‌رسد که همه این قبور را در برمی‌گرفت.[۱۲]

گنبد

از ساخت نخستین گنبد بر مزار عباس و امامان شیعه نیز گزارش‌هایی متناقض در دست است. آورده‌اند که در قرن پنجم مجدالملک براوستانی، گنبدی بر قبور امامان شیعه و عباس ساخت که بسیار بزرگ بود.[۱۳]

مطری، به ساخت این گنبد بزرگ در دوران حکومت ناصر احمد بن مستضیء عباسی اشاره می‌کند.[۱۴] ابن نجار که هم‌عصر با ناصر عباسی است، به قدمت گنبد تصریح دارد.[۱۵] از این رو، به نظر می‌رسد که گزارش مطری غیرواقعی است. توصیفات ابن جبیر از این گنبد و قبور درون آن، از دقت بیشتر برخوردار است. وی گنبد ساخته شده بر این قبور را بسیار مرتفع شمرده که نزدیک در ورودی بقیع قرار داشت. قبور درون بقعه، بزرگ و از سطح زمین بلندتر بودند. این قبور ضریحی چوبین داشتند که با نقوشی برجسته از جنس مس با میخ‌کوبی‌هایی تزیین شده بود.[۱۶]

عبدری، این بقعه را همراه با بقعه عثمان بن عفان بزرگ‌ترین و زیباترین بارگاه‌ بقیع دانسته است.[۱۷] ابن نجار از وجود دو در برای بقعه یاد می‌کند که تنها یکی از آن دو هنگام زیارت گشوده می‌شد.[۱۸]

از دیگر کسانی که درباره چگونگی بقعه، گنبد و ضریح قبور امامان شیعه به این مطلب اشاره کرده‌اند، می‌توان از ابن بطوطه[۱۹] خالد بن عیسی[۲۰] و سمهودی[۲۱] یاد کرد. محمد حسین فراهانی، از رجال دربار قاجار، در گزارش خود از سفر حج سال ۱۳۰۲ق. از بقعه هشت ضلعی امامان شیعه و عباس خبر می‌دهد. بر پایه این گزارش، در این بقعه صندوقی بزرگ از جنس چوب مرغوب بود و میان این صندوق بزرگ دو صندوق چوبی دیگر قرار داشت. درون یک صندوق قبر چهار امام شیعیان و درون صندوق دیگر قبر عباس قرار داشته است.[۲۲]

این گزارش که همانند آن در سفرنامه ۱۲۹۲ق. فرهاد میرزا نیز به چشم می‌خورد[۲۳] بیانگر ساخت ضریحی جدید است که در گزارش‌های تا پیش از قرن دهم از آن یاد نشده است. بقعه عباس و امامان بقیع طی قرن‌های پیاپی مورد تعمیر و مرمت قرار گرفت.

تعمیر

منابع از تعمیر بقعه به سال ۵۱۹ق. به دستور مسترشد عباسی و نیز در روزگار مستنصر عباسی گزارش داده‌اند. کتیبه نصب شده بالای محراب بقعه که دربردارنده دستور خلیفه مستنصر برای تعمیر بقعه است، این ادعا را تأیید می‌کند.[۲۴] از تعمیر این بقعه به سال ۱۲۳۴ق. به دستور سلطان محمود عثمانی و به دست محمد علی پاشا و نیز به سال ۱۲۹۲ق. در دوران حکومت عبدالعزیز خان عثمانی گزارش شده است.[۲۵] آورده‌اند که پس از بازسازی سال ۱۲۳۴ق. این بقعه و دیگر بارگاه‌های بقیع همه ساله تعمیر می‌شدند.[۲۶]

بقعه عثمان بن مظعون

عثمان بن مظعون جمحی از صحابه مورد اعتماد و بنا بر برخی از اقوال نخستین مهاجر درگذشته در مدینه بود. وی در بخش میانی بقیع دفن شد و پیامبر محل دفن وی را باسنگی مشخص کرد.[۲۷] این سنگ مدتها بر سر قبر وی بود تا این که در دوره حکومت معاویه به دستور وی این سنگ برداشته شده[۲۸] و بر سر قبر عثمان بن عفان که بعدها جزو بقیع شده بود گذارده شد.[۲۹]

برخی بزرگان و همچنین ابراهیم پسر پیامبر در کنار قبر عثمان به خاک سپرده شدند. منابع متأخر از وجود گنبد و ضریحی بر این قبور خبر داده‌اند ولی زمان و بانی ساخت این بارگاه مورد اشاره قرار نگرفته است. برخی از محققان با توجه به شباهت ضریح ساخته شده برای قبور امامان شیعه و عباس عموی پیامبر با ضریح موجود بر این قبور، ساخت این بنا را نیز به مجدالملک براوستانی (م.۴۹۲/۴۹۳ق.) وزیر ایرانی سلطان برکیارق سلجوقی (حکومت: ۴۸۶-۴۹۸ق.) نسبت می‌دهند[۳۰]

ابن جبیر در وصف این ضریح، آن را از جنس چوب دانسته که با نقش‌های بدیع تزیین شده بود و میخکوبی‌هایی به شکل بسیار زیبا بر آن دیده می‌شد. این ضریح به صورت پنجره‌ای چوبی بود که رو به قبله باز می‌شد.[۳۱] مطری نیز همراه اشاره به مرقد ابراهیم، از ضریح مشبک سمت قبله مرقد یاد کرده است.[۳۲]

گنبد ساخته شده بر این بقعه به رنگ سفید بود.[۳۳] از گزارش‌ها درباره این گنبد که واپسین آن‌ها به رفعت پاشا به سال ۱۳۲۵ق.[۳۴] بازمی‌گردد، برمی‌آید که این بنا تا هنگام ویرانی اول بقعه‌های بقیع در سال ۱۲۲۰ق. در دولت اول سعودی باقی بوده است.[۳۵]

بقعه فاطمه بنت اسد

فاطمه بنت اسد از دیگر مدفونان در بقیع است که بر قبر وی بنایی ساختند.از آنجا که پیامبر، فاطمه بنت اسد را مادر خود می‌دانست،[۳۶] پس از رحلت آن بانو، او را با آداب ویژه دفن کرد. لباس خود را به جای کفن بر او پوشاند و برای ایمنی یافتنش از فشار قبر، لحظاتی در گور او خوابید. کهن‌ترین مدینه‌شناسان و منابع مدینه‌شناسی قبر وی را نزدیک قبر عباس و در خانه عقیل می‌دانند.[۳۷]

در قرن ۷ق. ابن نجار و پس از وی بسیاری از تاریخ‌نگاران و مدینه‌شناسان مکان قبر وی را به اشتباه در شمال شرقی بقیع و شمال بقعه عثمان بن عفان دانسته و از رواج زیارت این قبر در دوران خود گزارش داده‌اند.[۳۸][۳۹] سمهودی این گزارش را مردود و آن را نتیجه برداشت اشتباه ابن نجار از گزارش منابع پیشین دانسته و خود از دفن فاطمه نزدیک قبر ابراهیم و عثمان بن مظعون در روحاء گزارش داده است.[۴۰]

با پیوستن خانه عقیل به بقیع و نیز ساخت بنا بر روی قبور امامان شیعه، قبر فاطمه نیز که در جنوب غربی این قبور قرار داشت، در این بنا قرار گرفت. گزارش ابن شبه از وجود مسجدی در سده سوم ق. در این مکان می‌تواند از ساخت نخستین بنا بر این قبر حکایت کند.[۴۱]

ضریح

این قبر هیچگاه دارای ضریح نبوده و تنها پارچه‌ای گرانبها و گلابتون بر آن کشیده بودند.[۴۲] بر پایه وقف‌نامه سلطان سلیمان عثمانی به سال ۹۴۷ق. پرده‌ای ویژه برای این بقعه و بقاع دیگر فرستاده شد.[۴۳] در سده‌های اخیر و در هنگام ازدحام حاجیان، شبکه‌ای از فولاد در جلوی طاق‌نما به صورت حائلی میان قبر و فضای عمومی درون حرم قرار می‌گرفت.[۴۴]

بقعه همسران پیامبر

از دیگر بقاع مهم قبرستان بقیع، بقعه‌ای بود که بر مزار برخی همسران پیامبر(ص) بنا نهاده شده بود و در فاصله پنج متری جنوب قبر عقیل[۴۵] و شمال قبور امامان شیعه قرار داشت. بنای این بقعه به سال ۸۵۲ق. و در دوران حکومت امیر جقمق مملوکی به دست امیر بردبک معمار ساخته شده بود.[۴۶]

این قبور پیش از آن با دیوار سنگی کوتاه از دیگر قبرها متمایز شده بودند.[۴۷] فرهاد میرزا در سفر خود به سال ۱۲۹۲ق. به وجود ضریح بر این قبور اشاره دارد.[۴۸]

بسیاری از منابع تصریح کرده‌اند که همه همسران پیامبر جز خدیجه و میمونه در بقیع دفن شده‌اند؛[۴۹] با این حال، برخی از منابع در تعیین شمار همسران وی که در این بخش از بقیع و در این بارگاه مدفون شده‌اند، اختلاف نظر دارند. ابن شبه از وجود ق

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.