پاورپوینت کامل آزمایش های الهی ۴۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آزمایش های الهی ۴۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آزمایش های الهی ۴۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل آزمایش های الهی ۴۶ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ مفهوم‌شناسی
۲ گستره امتحان الهی
۳ ابزار امتحان الهی
۴ حکمت امتحان الهی
۵ تناسب امتحان الهی
۶ واکنش‌ها به امتحان الهی
۷ مطالعه بیشتر
۸ پانویس
۹ منابع

مفهوم‌شناسی

در ادبیات دینی و آیات قرآن، معنای «آزمایش و امتحان» در قالب چند واژه طرح شده است:

امتحان

این واژه دو بار در قرآن به کار رفته است که یکبار به معنای آزمایش کردن[۱] است و
-بنا بر تفسیری-[۲] یکبار به معنای عادت دادن.[۳]

امتحان به معنای آزمایش کردن، همچون ابتلاء است و از جهت کاربرد و معنا فرقی ندارند.[۴]

امتحان الهی، از کلیدواژه‌های موثر در اشعار شاعران مسلمان است که بارها تکرار شده است:[۵]

بلاء

این واژه و مشتقاتش ۳۷ بار در قرآن استفاده شده که اکثرا به معنای آزمایش و امتحان است.[۷]

«بلاء» یا مشتقات آن همچون «ابتلاء»، به معنای به رنج افکندن و آزمودن است.[۸] به همین جهت، غم را نیز «بلاء» دانسته‌اند چون آدمی را به رنج می‌اندازد.[۹] همچنین تکالیف الهی را از این جهت که آدمی را به رنج می‌افکند و آزمایشی برای او است «بلاء» دانسته‌اند.[۱۰]

وقتی گفته می‌شود «ابتلی فلان کذا و أبلاه»(به معنای این که او فلانی را آزمود) دربردارنده دو نکته است: شناختن حال آزمایش شده و آگاهی یافتن از احوال مجهول او، و دیگری ظهور بدی و خوبی او؛ گاهی هر دو، موردِ نظر آزمایشگر است و گاهی یکی از این دو.[۱۱]

از آن جایی که خداوند بر همه چیز آگاه است، هر گاه این واژه برایش به کار رود، باید آن را صرفا به معنای آزمایش بندگان به منظور آشکار کردن خوبی و بدی آنها دانست.[۱۲]

در قرآن تصریح شده که بلاء و امتحان، هم از طریق حسنات و خیر و خوبی رخ می‌دهد و هم از طریق سیئات و شرّ و بدی.[۱۳]

فتنه

این واژه و مشتقاتش ۶۰ بار در قرآن به کار رفته که در برخی از موارد، به معنای آزمایش است.[۱۴]

فتنه در اصل به معنای داخل کردن طلا در آتش به منظور جدا کردن ناخالصی از طلا است. این واژه در قرآن به معانی مختلفی استعمال شده که یکی از آنها، آزمایش[۱۵] است.[۱۶] به نظر شهید مطهری، «فتنه» در اصل به معنای آزمایش است و فتنه را از این جهت فتنه گویند که انسان را به خود مشغول می‌کند و امتحان بودنش نیز به همین است.[۱۷]

تمحیص

این واژه دو بار در قرآن به کار رفته است[۱۸]. این واژه به معنای خالص کردن شیء از عیوب و نواقص است؛ مثلا وقتی طلا را خالص می‌کنیم، گفته می‌شود «مَحَصنا الذَّهب».[۱۹] از این رو، تمحیص را معادل تزکیه و تطهیر دانسته‌اند.[۲۰] همچنین، گفته شده که وقتی تمحیص را در مورد انسان‌ها به کار می‌بریم، به معنای آزمایش و امتحان است؛ اما وقتی در مورد اشیاء به کار می‌بریم، به معنای زدودن عیوب از آنها است.[۲۱]

سایر موارد

در قرآن، گاهی بدون آن که از واژگان خاص استفاده شود، به حقیقت امتحان و آزمایش اشاره می‌شود؛ مثلا خداوند برای سنجش میزان صداقت یهودیان عصر پیامبر(ص) در ایمان به خدا و قیامت و مقرّب بودن نزد خدا، آنها را در این موقعیت قرار داده و آزمایش می‌کند که «اگر راست می‌گویید [که خداباور و معتقد به معاد هستیدو ترسی از مرگ ندارید]، آرزوی مرگ کنید».[۲۲]

گستره امتحان الهی

امتحان الهی محدود به فرد و گروه خاصی نیست و تمامی انسان‌ها -بلکه ملائکه و ابلیس[۲۳]- را نیز پوشش می‌دهد[۲۴]:

امتحان ملائکه و ابلیس و آدم و حوا

امتحان محدود به انسان و این دنیا نیست بلکه از روزی که خداوند آدم(ع) را آفرید، ابتدا ملائکه و ابلیس را به خلق آدم(ع) و سجده بر او، امتحان نمود[۲۵] و سپس آدم و حوا امتحان شدند که از درخت ممنوعه تناول نکنند.[۲۶]

امتحان مومنان و انبیاء و اولیای الهی

همچنین، فقط انسان‌های عادی نیستند که امتحان می‌شوند[۲۷] بلکه سنت الهی چنین است که مومنان[۲۸] و حتی انبیاء نیز امتحان گردند؛ چنانکه در قرآن آمده ابراهیم(ع) بعد از موفقیت در امتحانات متعدد، به مقام امامت رسید.[۲۹] همچنین در قرآن تصریح شده که انبیائی همچون موسی(ع)[۳۰]، داود(ع)[۳۱]، سلیمان(ع)[۳۲] و ایوب(ع)[۳۳] نیز به شکل‌های متنوعی -گاهی از طریق شرور و گاهی از طریق خیرات- مورد امتحان قرار گرفتند.[۳۴]

امتحان کودکان در سرای دیگر

در برخی از روایات آمده، کودکانی که در این دنیا فرصت نیافتند امتحان شوند، در سرای دیگر مورد امتحان قرار می‌گیرند.[۳۵]

امتحان خانوادگی

گاهی امتحان الهی، نه یک فرد، بلکه جمعی از خانواده را با هم مورد آزمایش قرار می‌دهد؛ چنانکه ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) همزمان با هم به یک آزمون مبتلا شدند. ابراهیم(ع) به اسماعیل(ع) گفت: «پسرم! من در خواب دیدم که تو را ذبح می‌کنم، نظر تو چیست؟» و اسماعیل(ع) پاسخ داد: «پدرم! هر چه دستور دارى اجرا کن، به خواست خدا مرا از صابران خواهى یافت».[۳۶]

امتحان یک قوم و ملت

همچنین، امتحان محدود به زندگی شخصی نیست بلکه گاهی یک قوم و ملت مورد امتحان قرار می‌گیرند؛ چنانکه قوم بنی‌اسرائیل توسط گوساله سامری[۳۷] و قوم ثمود توسط ارسال ناقه(شتر ماده)[۳۸] و قوم سلیمان(ع) توسط فرشتگانی با نام‌های هاروت و ماروت[۳۹] مورد امتحان قرار گرفتند.[۴۰]

ابزار امتحان الهی

امتحان هم شامل آزمون به خیر و خوبی‌ها است و هم شامل آزمون به شرّ و بدی‌ها است[۴۱] که در ادامه به برخی از آنها که در آیات قرآن ذکر شده، اشاره می‌شو:د[۴۲]

تعیین قبله[۴۳]
حرمت صید برای حجاج[۴۴]
وجوب نمازهای روزانه[۴۵]
وجوب روزه[۴۶]
جنگ[۴۷]
شکست و پیروزی در جنگ[۴۸]
تغییر شرایع الهی[۴۹]
مرگ و زندگی[۵۰]
تفاوت در مقام و درجه[۵۱]
تفاوت در فقر و ثروت[۵۲]
تفاوت در رنج و نعمت[۵۳]
مال و ثروت[۵۴]
فرزندان[۵۵]
جان آدمی[۵۶]
ترس[۵۷]
ضرر در محصولات[۵۸]
گرسنگی[۵۹]
قحطی[۶۰]
بیماری[۶۱]
زینت دنیا[۶۲]
نعمت إعجازآمیز[۶۳]

حکمت امتحان الهی

از آن جایی که خداوند، بی‌نیاز[۶۴] و کاملا آگاه[۶۵] توصیف شده، در توضیح فلسفه امتحان الهی گفته‌اند امتحانی که خداوند از مخلوقاتش می‌گیرد، به منظور از روی نیاز به دیگران و کشف احوالات درونی آنها نیست بلکه حکمت‌های دیگری دارد؛[۶۶]از جمله:

آشکار کردن باطن انسان‌ها و متمایز نمایاندن خوبان از بدان

آزمایشی که خداوند از مخلوقاتش می‌گیرد، گاه به منظور آشکار کردن باطن انسان‌ها و متمایز نمایاندن خوبان از بدان است؛ مثلا جنگ و جهاد، آزمایشی است برای شناساندن مجاهدان[۶۷] و متمایز نمایاندن مومنان حقیقی از منافقان؛[۶۸] یا آسیب مالی و جانی، زمین

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.