پاورپوینت کامل وش:پروژه حدیث ۶۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل وش:پروژه حدیث ۶۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل وش:پروژه حدیث ۶۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل وش:پروژه حدیث ۶۰ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ بخش اول: چارچوب و چینشِ مقاله حدیث
۲ خرده‌پروژه‌ها

۲.۱ خرده پروژه ۱: اصطلاحات و مفاهیم مرتبط
۲.۲ خرده‌پروژه ۲: اقسام حدیث
۲.۳ خرده‌پروژه ۳: روش‌های حدیث نگاری
۲.۴ خرده‌پروژه ۴: علوم حدیث و علوم وابسته
۲.۵ خرده پروژه ۵: محدثان
۲.۶ خرده پروژه ۶: الگوها و ناوبری‌ها
۲.۷ خرده پروژه ۷: صفحات فهرست
۲.۸ خرده‌پروژه ۸: احادیث مشهور

۳ منابعی که خوب است که دیده شود

بخش اول: چارچوب و چینشِ مقاله حدیث

مقاله حدیث باید در عین سادگی، اصلی‌ترین مباحثی را که به نظر می‌رسد مخاطب ما مشتاق دانستن آن است دربربگیرد. البته برای پرهیز از درازگویی صرفا مباحث اصلی باید انتخاب شود و جزئیات به دیگر صفحات منتقل شود.

شناسه
تعریف حدیث — حدیث شامل قول پیامبر و معصوم است — حدیث جایگاه بسیار بالایی دارد، حدیث مفسر و مبین قرآن است — در فقه و عقاید جایگاه رفیعی دارد — گستره محتوایی حدیث: تقریبا درباره تمام موضوعات دینی، اخلاقی و اجتماعی حدیث وجود دارد و متدینان به آن توجه می‌کنند —- و ….

– مفهوم‌شناسی

در اینجا پس از معرفی کوتاه حدیث —- اشاره به معانی خبر، علم، اثر و روایت — اشاره به رابطه و تفاوت حدیث با سنت —-

– جایگاه حدیث در اندیشه شیعه

اشار به جایگاه امامان در نظام فکری شیعه — اشاره به حدیث ثقلین —- حدیث مبین و مفسر قرآن است — در دوره‌های اولیه شیعه در پاسخ به سوال‌ها عین حدیث نقل می‌شده است و در واقع احادیث پاسخ به تمام سوال‌ها بوده‌اند — منبع مهم عقاید و باورها شیعه —- منبع شناخت احکام فقهی و اعمال و مناسک دینی —- احادیث اخلاقی و اجتماعی —

جایگاه حدیث در برابر قرآن — قول مشهور حجیت توأمان — حجیت فقط قرآن —- حجیت فقط حدیث —- اشاره به اخباریان —-

— احادیث مشهور

نمونه‌هایی از احادیث مشهور فقهی و اخلاقی و اعتقادی ، از جمله ….

– نقش حدیث در فقه و عقاید
تنها تعداد محدودی از آیات به احکام پرداخته‌اند — و در ضمن، در بیشتر موارد، آیات الاحکام صرفا کلیات را مطرح کرده‌اند و تفصیل و جزئیات آنها در احادیث آمده است از جمله …. — احادیث آیات الاحکام را روشن می‌کنند و می‌توانند آن آیات را تخصیص بزنند — بسیاری از احکام نیز هستند که صرفا در احادیث آمده‌اند از جمله …. — تسامح ادله سنن

در عقاید نیز در کنار استفاده از عقل، به احادیث توجه بسیار شده است — برخی از موارد اعتقادی در احادیث بیان شده است مثل مسئله امر بین الامرین و …. —- متفکران همواره به احادیث توجه داشته اند و …

– راویان حدیث

راوی به چه کسی گفته می‌شود —- همه اصحاب راوی نیستند مانند مالک اشتر — روایان مشهور مثلا … — کسانی که بیشترین روایت را در مجامع شیعی دارند مثل …. — همه راویان معتبر نیستند —- در بین افراد معتبر هم درجه اعتبار متفاوت است —- اشاره به اصحاب اجماع و … —- کسی بوده است که ۶۰ هزار حدیث را حفظ بوده است

– تاریخچه نقل حدیث

نوشتار اصلی: تاریخ حدیث

(اکنون شاخه تاریخ حدیث در علم حدیث پدید آمده است که سرگذشت حدیث از عصر صدور تا تدوین، نقل و تألیف جوامع روایی و تشکیل مدارس حدیثی در مناطق و دوره‌های مختلف مورد برسی قرار می‌گیرد. باید از نوشته‌های این شاخه علمی این بخش و نیز مدخل تاریخ حدیث را بنویسیم )

پدیده جعل حدیث —- منع کتابت —– مدارس حدیثی —

— گردآوری و نگارش حدیث

سیر تاریخی نگارش از کتاب فاطمه، کتاب جامعه، اصول اربع‌مئه، —- بعدها مجامع حدیثی و نخستین مجامع حدیثی —– مهم‌ترین کتب حدیثی دوره‌های بعد —

– محدث

تعریف محدث که به سه معنا به کار می‌رود کسی که حدیث را می‌گوید یا حدیث را می‌شناسد — اشاره به محدثان مشهور —- سیر تاریخی از کلینی و، بعد مجلسلی، به افراد معاصر مثل علی اکبر غفاری هم اشاره شود. — صرفا نباید به افراد محدود شود زیرا در دوره معاصر، موسسات و نهادهایی نیز روی حدیث کار می‌کنند مثلا به موسساتی مثل دار الحدیث، و دانشگاه قرآن و حدیث

– علوم حدیث

تقیسم بندی علوم حدیث به دو دسته که مبتنی است برای سنجش صحت حدیث و دسته دوم برای فهم حدیث.


با توجه به وجود پدیده جعل حدیث و …. — ایجاد روش‌هایی برای سنجش اعتبار حدیث — این روش‌ها عمدتا مبتنی بر تحلیل سلسه سند احادیث هستند — با توجه به اهمیت احادیث و نقش مهم آنان، علومی برای ارزیابی و سنجش درستی احادیث و نیز فهم آنها شکل گرفت —- احادیث را می‌توان از دو حیث بررسی کرد، حیث اول نحوه انتقال آن کلام از پیامبر یا امام به نسل‌های بعدی است. در ابتدای بسیاری از احادیث نام افرادی که این احادیث را از آن امام شنیده‌اند نقل شده است. —– حیث دوم، تبیین نکات و مسائل لازم جهت فهم متن حدیث و روایت —- می‌توان گفت : مجموعه دانش‌هایی که به شکلی اجزای دوگان حدیث (سند و متن) را موضوع بحث قرار داده‌اند علوم حدیث نامیده می‌شود. —- وظیفه اصلی علم حدیث، شناخت روایت معتبر از غیر معتبر است.

— دسته‌بندی احادیث

نوشتار اصلی: فهرست اقسام حدیث


-حدیث معتبر از نگاه شیعه
حدیث متواتر را همه قبول دارند — آیا خبر واحد اعتبار دارد یا خیر؟ — نگاه‌ها درباره اعتبار در فقه و عقاید — تسامح در ادله سنن —-

– جایگاه حدیث در فرهنگ و اجتماع

کسی که چهل حفظ کند —- من الان چیزی برای این قسمت به ذهنم نرسیده و به نظرم میشه توی همون بخش جایگاه حدیث در شیعه همه حرفها رو گفت
. در رشته علوم حدیت درسی هست به نام تأثیر حدیث بر ادبیات فارسی * میشه جست‌وجو کنیم ببینیم درباره حدیث و ادبیات، حدیث و زندگی مردم و … کاری انجام شده است یا نه

خرده‌پروژه‌ها

با توجه به گستردگی مباحث مربوط به حوزه حدیث، برای آنکه تصویری جامع از تمام مدخل‌های مربوطه داشته باشیم، بهتر است آنها را در قالب چند پروژه کوچک‌تر بریزیم و این خرده‌پروژه‌ها در کنار همدیگر پروژه حدیث را شکل دهند.

خرده پروژه ۱: اصطلاحات و مفاهیم مرتبط

جعل حدیث
منع کتابت حدیث
مدارس حدیثی
مشایخ حدیث
اجازه روایت
شیخ اجازه
تحمل حدیث
مصطلح الحدث
مشیخه‌نویسی

خرده‌پروژه ۲: اقسام حدیث

در این بخش سعی بر این است تا تمام اقسامی که برای حدیث نقل شده است، در صفحات مخصوص به خود معرفی شود.

در بیشتر منابع، تعریفی کوتاه و بسیار فنی برای اقسام حدیث ذکر شده است که باعث می‌شود خواننده آن را نفهمد. برای حل این معضل، هر مقاله درباره هر قسم از حدیث شامل این بخش‌ها باید باشد:

— اولا باید تعریف را بسط و توضیح داد و به جای بیان فنی، از عباراتی ساده‌تر استفاده شود.
— ثانیا، باید برای هر مدخل یک مثال ذکر شود و علت اینکه آن حدیث ذیل آن دسته‌بندی قرار می‌گیرد برای مخاطب توضیح داده شود.
— ثالثا باید توضیح داده شود که فایده این تقسیم در عمل چیست، مثلا گفته شود اگر حدیثی ضعیف باشد به آن عمل نمی‌شود یا حدیث معنعن تنها نامگذاری به جهت صوری است و اشاره به نحوه نقل دارد و در اعتبار یا عدم‌اعتبار حدیث نقشی ندارد.

نمونه‌ای که این کار در آن انجام شده است بنگرید به :

مقبوله

مطالب ذیل پس از تکمیل و اصلاح جملات و نیز دسته‌بندی بهتر به صفحه فهرست اقسام حدیث منتقل می‌شود.


تقسیم بندی احادیث بر اساس اعتبار

غالباً به اعتبار احوال شخصیتی راویان آن و چگونگی انتقال حدیث بین ایشان صورت می پذیرد. به همین اعتبار احادیث را در مرحله اول به چهار قسم اصلی تقسیم می کنند:

دسته‌بندی بر اساس تعداد راویان


دسته‌بندی از لحاظ اتصال یا انقطاع زنجیره سند


دسته‌بندی‌هایی بر اساس لفظ یا معنا

در مرحله دوم تقسیم بندی احادیث؛ علاوه بر اعتبارات گذشته به موارد دیگری نیز مانند: «لفظ» و «معنی» توجّه شده که ضمن مطالعه اقسام به آنها پی خواهید برد.
لازم به تذکر است که در این تقسیم بندی بعض اقسام، مشترک بین اقسام چهارگانه فوق می باشد. به این معنی که بعضی از اقسام چهارگانه یا تمامشان می توانند متّصف به این عناوین شوند. و اختصاصی به ضعیف ندارند. و بعضی دیگر اختصاص به قسم ضعیف دارد به این معنی که فقط حدیث ضعیف متصف به این عناوین می شود.
اما اقسام مشترک:

۱ـ حدیث مسند: حدیثی که تمامی راویان آن بدون استثناء تا معصوم(علیه السلام) ذکر شده باشد.

۲ـ حدیث متصل یا «موصول»: حدیثی که راویان آن به هم متصل بوده و هر یک از ما فوق خود روایت کرده باشد خواه به معصوم (علیه السلام) رسیده باشد خواه نرسیده باشد.

۳ـ حدیث مرفوع: حدیثی که آخر سندش به معصوم(علیه السلام) رسیده باشد خواه تمام راویان آن ذکر شده باشند خواه بعض آن .

۴ـ حدیث معلق: حدیثی که از اوّل سندش یک یا چند راوی حذف شده باشد(اگر محذوف شناخته شده باشد معلّق داخل در صحیح بوده و اگر محذوف شناخته شده نباشد روایت داخل در ضعیف می شود.).

۵ـ حدیث عالی: حدیثی که علاوه بر اینکه سندش متصّل به معصوم(علیه السلام) است، قلیل الواسطه(یعنی تعداد راویان آن در سلسله سند کم باشد) باشد.

۶ـ حدیث نازل: حدیثی که بر خلاف «عالی» کثیر الواسطه (یعنی تعداد روایان آن در سلسله سند زیاد باشند) باشد.

۷ـ حدیث مسلسل: حدیثی که راویان آن پی در پی تا آخر اسناد بر یک صفت یا حالت بوده باشند(مثل اینکه همه در حال قیام یا مشی بوده باشند یا اینکه همه با یک صیغه نقل کرده باشند مثلاً :

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.