پاورپوینت کامل گردن کشی ۲۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل گردن کشی ۲۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل گردن کشی ۲۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل گردن کشی ۲۹ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ مفهومشناسی
۲ تکبر در قرآن
۳ در روایات
۴ در علم اخلاق
۵ مراتب و اقسام تکبر
۶ علل و اسباب تکبر
۷ درمان تکبر
۸ پانویس
۹ منابع
۱۰ پیوند به بیرون
مفهومشناسی
تکبر به معنای خودبزرگ پنداشتن آمده است[۱] و آن را حالتی نفسانی دانستهاند که شخص متکبر دیگران را در برابر خود حقیر و خوار میشمارد؛ حالتی که در گفتار و رفتار شخص نمود پیدا میکند.[۲] تکبر را از نتایج عجب و غرور که حالتی شخصی است دانستهاند؛ زیرا شخص مغرور بدون مقایسه خود با دیگران صرفا در نفس خود احساس بزرگی و عظمت میکند.[۳]
تکبر در قرآن
وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّـهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ (ترجمه: و در زمین خرامان راه مرو که خدا خودپسند لافزن را دوست نمیدارد.)
لقمان، ۱۸، ترجمه فولادوند.
در قرآن کریم تکبر از صفات بسیار نکوهیده بشر شمرده شده است. در برخی آیات به کلمه متکبر تصریح شده است؛ آیاتی که دوزخ را جایگاه متکبران معرفی میکند،[۴] از این جمله است. در برخی آیات نیز با کلمات مستکبر[۵] و استکبار[۶] و خرامنده فخرفروش (مُختالٍ فَخور)[۷] به این معنا اشاره شده است. در آیه ۷۲ سوره زمر، فرشتگانِ عذاب از میان تمام رذایل انسان بر تکبر دوزخیان تأکید دارند؛ از این نکته میتوان دریافت که سرچشمه اصلی گناهان، تکبر و تسلیم نشدن به حق است. در برابر، به قرینه آیه ۵۰ سوره نحل میتوان نشانه نفی استکبار را عمل به اوامر الهی بدون چون و چرا دانست.[نیازمند منبع]
خداوند در قرآن یکبار با وصف «الْمُتَکَبِّرُ» توصیف شده،[۸] و در تفسیرش گفته شده، خدا کسی است که با جامه کبریایى، خود را مینمایاند.[۹] در نکوهیده بودن تکبر انسان و پسندیده بودن تکبر خدا، به این نکته اشاره شده که تکبر و خودبزرگبینی در کسی پسندیده است که حقیقتاً دارای عظمت و کبریاء باشد.[۱۰] امام علی(ع) در خطبه قاصعه، ابلیس را از آن جهت گمراه و دشمن خدا دانسته که «در جامه عظمت و بزرگى با خدا به نزاع برخاست».[۱۱]
در روایات
امام علی (ع):
فَاعْتَبِروا بِمَا کَانَ مِنْ فِعْلِ اللهِ بِإِبْلِیسَ، إِذْ أَحْبَطَ عَمَلَهُ الطَّوِیلَ، وَجَهْدَهُ الْجَهِیدَ، وَکَانَ قَدْ عَبَدَ اللهَ سِتَّهَ آلاَفِ سَنَه، لاَ یُدْرَى أمِنْ سِنِی الدُّنْیَا أَمْ مِنْ سِنِی الاْخِرَهِ، عَنْ کِبْرِ سَاعَه وَاحِدَه. فَمَنْ بَعْدَ إِبْلِیسَ یَسْلَمُ عَلَى اللهِ بِمِثْلِ مَعْصِیَتِهِ؟ کَلاَّ، مَا کَانَ اللهُ سُبْحَانَهُ لِیُدْخِلَ الْجَنَّهَ بَشَراً بِأَمْر أَخْرَجَ بِهِ مِنْهَا مَلَکاً (ترجمه: پس، از آنچه خدا به شیطان کرد پند گیرید، که کردار دراز مدت او را باطل گرداند و کوشش فراوان او بیثمر ماند. او شش هزار سال با پرستش خدا زیست از سالیان دنیا یا آخرت دانسته نیست اما با ساعتی که تکبر کرد خدایش از بهشت بیرون آورد، و پس از ابلیس که ایمن بود که خدا را چنان نافرمانی نکند؟ هرگز خدا انسانی را به بهشت درنیاورد به کاری که بدان کار، فرشتهای را از بهشت برون برد.)
نهج البلاغه، ترجمه شهیدی، خطبه ۱۹۲، ص۲۱۱.
روایات در مذمت تکبر فراوان است و طیف وسیعی از مصادیق را در برمیگیرد. از جمله، روایاتی که به تکبر شیطان اشاره دارد؛[۱۲] روایاتی که تکبر را از اخلاق کفار میشمرد[۱۳] و سبب وجوب نماز را غلبه عرب جاهلی بر کبر میخواند؛[۱۴] روایاتی که به عاقبت متکبران در روز قیامت میپردازد؛[۱۵] و روایاتی در بیان سیره پیامبر(ص) و اهل بیت علیهم السلام در تقبیح کبر و مدح تواضع.[۱۶] آنچه از فحوای این روایات برمیآید، اهمیت دوری از تکبر در امر ایمان است؛ چنانکه هماهنگ با قرآن کریم تکبر را منافی ایمان و مانع از تسلیم شدن به حق خواندهاند.[۱۷]
در علم اخلاق
در علم اخلاق، تکبر از رذایل اخلاقی و یکی از اسباب غضب الهی به شمار میآید.[۱۸] حتی برخی آن را منشأ سایر رذایل دانسته[۱۹] و با شرک در یک مرتبه نهادهاند.[۲۰] تعریف تکبر در علم اخلاق برتر دانستن خود از دیگران و خوار دیدن و تحقیر آنان است.[۲۱] بخش اول این تعریف با تعریف عُجب مشترک است و این امر از ارتباط مفهومی کبر و عجب حکایت دارد، چنانکه کبر را از نتایج عجب و در معنا شبیه آن دانستهاند.[۲۲] تفاوت کبر و عجب در آن است که کبر، بر خلاف عجب، صرفِ بر
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 