پاورپوینت کامل ضرب زنان ۳۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ضرب زنان ۳۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ضرب زنان ۳۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ضرب زنان ۳۰ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ مفهومشناسی
۲ دیدگاهها
۲.۱ زدن زنان
۲.۲ زدن منوط به فرهنگ و عرف زمان و مکان
۲.۳ مهربانی یا ترک خانه
۲.۴ نَسْخ تمهیدی
۲.۵ شرایط بحرانی جنگ احد
۳ رواج خشونت خانگی
۴ جستارهای وابسته
۵ پانویس
۶ منابع
۷ پیوند به بیرون
مفهومشناسی
«… وَاللَّاتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَکمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَیهِنَّ سَبِیلًا إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلِیا کبِیرًا»
«و زنانی را که از نافرمانی آنان بیم دارید [نخست] پندشان دهید و [بعد] در خوابگاهها از ایشان دوری کنید و [اگر تاثیر نکرد] آنان را بزنید؛ پس اگر شما را اطاعت کردند [دیگر] بر آنها هیچ راهی [برای سرزنش] مجویید، که خدا والای بزرگ است.»[۱]
تنبیه بدنی زنان حکمی گرفته شده از آیه ۳۴ سوره نساء است که درباره زنان ناشزه (زنانی که وظایف همسری خود را بجا نمیآورند) اعمال میشود.[۲] البته بر اساس این آیه ابتدا باید زن ناشزه را نصیحت کرد، اگر تأثیر نداشت در بسترِ خواب از او کنارهگیری کند و اگر تأثیر نداشت، نوبت به زدن میرسد.[۳]
مسئله تنبیه بدنیِ زنان را مختص به اسلام ندانستهاند؛ بلکه آن را پدیدهای اجتماعی میدانند که علاوه بر شیوع بسیار زیاد در تمامی جوامع از ابتدایی تا پیشرفته، محدویت زمانی هم ندارد.[۴]
دیدگاهها
درباره واژه «وَاضْرِبُوهُنَّ» در آیه ۳۴ سوره نساء دیدگاههای متعددی بر اساس شرایط و مقتضیات زمان و مکان مطرح شده است. برخی این حکم را دائمی و عدهای آن را مربوط به شرایط فرهنگی جوامع یا شرایط خاص جنگ احد دانستهاند که نسخ شده است. در میان نظریهپردازانی که این حکم را دائمی میدانند، برخی ضرب را به معنای زدن و دیگرانی به معنای تلطیف و مهربانی و عدهای نیز آن را به ترک خانه از طرف شوهر معنا کردهاند.[۵]
زدن زنان
به نظر مشهور مفسران و فقیهان شیعه و اهل سنت، «ضرب» در آیه ۳۴ سوره نساء به معنای کتک زدن است و آنرا حکمی دائمی دانستهاند؛[۶] البته بیشتر کسانی که قائل به این نظر شده با استناد به برخی روایات[۷] برای «ضرب» رعایت شرایطی را لازم میدانند. ارتکاب خلاف (نشوز) توسط زن، رعایت ترتیب میان موعظه، قهر و زدن، زدن به قصد اصلاح نه انتقام،[۸] اکتفا به حداقل[۹] و اجتناب از زدن به گونهای که موجب دیه (خونریزی، کبودی یا شکستگی بدن) شود،[۱۰] ازجمله شرایطی است که برای زدن زن لحاظ کردهاند.[۱۱]
برخی از مفسران معاصر در مواجهه با پرسشهای دنیای جدید درباره موضوع زدن زنان در این آیه، برای توجیه نظر مشهور به مواردی چون مصلحت خانواده و تئوریهای روانشناسان روی آوردهاند. محمد عبده از علمای اهل سنت مشروع بودن کتک زدن زنان را امری ناپسند از منظر عقل و فطرت نمیداند، زمانی که خانواده به خاطر سرپیچی او رو به تباهی گذاشته است؛ البته اگر بازگشتن از نافرمانی با زدن قابل اصلاح باشد.[۱۲] مکارم شیرازی نیز در پاسخ به این ایراد که چگونه اسلام به مردان اجازه زدن زنان را داده است، میگوید: این تنبیه فقط درباره افراد وظیفهناشناس جایز است؛ همانگونه که در تمام قوانین دنیا افراد خاطی مجازات میشوند.[۱۳]
زدن منوط به فرهنگ و عرف زمان و مکان
ابن عاشور از مفسران اهل سنت بر این باور است که مباح بودن زدن زن در آیه ۳۴ سوره نساء منوط به فرهنگی است که زدن زن را ستم تلقی نکند؛ وگرنه تنبیه زنان جایز نخواهد بود. وی روایاتی که زدن زنان را بر اساس این آیه مجاز دانستهاند را متاثر از عرف حاکم بر قبایل میداند؛ چراکه در قبایل بادیهنشین زدن زنان اعتدا و ستم محسوب نمیشد.[۱۴]
مهربانی یا ترک خانه
در دیدگاهی متفاوت از نظر مشهور برخی از نویسندگان با توجه به معانی واژه ضرب در زبان عربی از جمله روگردانی و ترک، بازداشتن، تغییر، همبسترشدن و …، معتقد است کاربرد واژه ضرب در قرآن به قرینه الفاظ دیگر مشخص میشود. طبق این دیدگاه، تعبیر «واضربوهن» در آیه ۳۴ سوره نساء نه تنها به معنای کتک زدن نیست؛ بلکه به معنای تلطیف و مهربانی شوهر با زن است. بر این اساس معنای آیه چنین میشود؛ زنان ناشزه سه دستهاند: برخی با موعظه و نصیحت متنبه میشوند و عدهای با قهر و دوری کردن از بستر و دسته آخر با نوازش کردن و مهربانی شوهر به راه میآیند. طبق این نظر، اشتباه مفسران در ترجمه واژه ضرب در این آیه به کتک زدن، به دلیل روایاتی است که سخن از کتک زنان به میان
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 