پاورپوینت کامل ساخت مجسمه ۴۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ساخت مجسمه ۴۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ساخت مجسمه ۴۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ساخت مجسمه ۴۵ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ تعریف و جایگاه
۲ پیشینه مجسمهسازی
۳ احکام فقهی
۳.۱ ساختن مجسمه
۳.۱.۱ مجسمه موجودات جاندار
۳.۱.۲ جواز مجسمهسازی
۳.۲ خرید و فروش و نگهداری مجسمه
۳.۳ از بین بردن مجسمه
۴ ادله حکم مجسمهسازی
۴.۱ روایات
۴.۲ اجماع
۵ ملاک حکم حرمت مجسمهسازی
۶ مجسمهسازی در ایران معاصر
۷ تخریب مجسمههای بودا به دست طالبان
۸ پانویس
۹ منابع
تعریف و جایگاه
مجسمهسازی شاخهای از هنرهای تجسمی است که به بازنمایی اشیاء واقعی یا خیالی با مواد جامد نظیر چوب، سنگ، گل و فلز، در سه بُعد میپردازد.[۱] این حجم سهبعدی، تندیس یا پیکره و یا مجسمه نامیده میشود.[۲]
عمل مجسمهسازی -فارغ از جنبه هنری آن- به عنوان یکی از افعال مکلّف، از موضوعاتی است که در فقه مورد بحث واقع شده است.[۳] احکام فقهی مرتبط با مجسمه و مجسمهسازی در ابواب فقهی مختلفی مانند باب صلاه، درباره لباس و مکان نمازگزار و احکام مساجد[۴] و همچنین در احکام فقهی مربوط به خرید و فروش بحث شده است.[۵] به گفته علیرضا اعرافی فقیه شیعه ، بحث از حرمت مجسمهسازی اولین بار از سوی شیخ مفید در کلمات فقها مطرح شد.[۶]
شیخ انصاری در کتاب مکاسب، ذیل عنوان کلی «اموری که اکتساب به واسطه آنها ذاتا حرام است»، بخشی را به بررسی حکم فقهی مجسمهسازی و کسب درآمد از آن، اختصاص داده است.[۷] در منابع روایی شیعه[۸] و اهل سنت[۹] و همچنین در کلام فقها[۱۰] عناوینی مانند «تمثال»، «صورت» و یا «تصویر» به کار رفته که هم به معنای مجسمه و هم نقاشی به کار میرود.[۱۱]
حسینعلی منتظری مسئله فقهی مجسمهسازی را از مسائل مهم و مورد ابتلا در جوامع مسلمین در عصر حاضر برشمرده است.[۱۲] این مسئله علاوه بر جنبه هنری آن با مسائلی نظیر عروسکسازی برای بازی اطفال، رباتسازی و ساخت مجسمههای انسان جهت آموزش پزشکی دانشجویان مرتبط است.[۱۳]
پیشینه مجسمهسازی
مجسمهسازی را از قدیمیترین هنرهای ابداع شده به دست بشر دانستهاند[۱۴] که در تمدنهای گذشته با مذهب در ارتباط بوده است.[۱۵] مجسمهسازی در مصر تکامل یافت تا خدایان مصر باستان را به صورت فیزیکی به نمایش بگذارد.[۱۶] در یونان باستان مجسمهسازی در وهله اول با هدف بیان مفاهیم دینی و سپس بیان آن دسته از مفاهیم ملی و اجتماعی که با دینشان پیوند داشته، بوده است.[۱۷]
در دین یهود[۱۸] و همچنین در مسیحیت مجسمهسازی از بیم افتادن در بتپرستی ممنوع اعلام شد[۱۹] و تنها استفاده از مجسمهها و نقاشی در جهت بازنمایی مفاهیم دینی و تعلیم آموزههای دینی برای مؤمنان، جایز بوده است.[۲۰]
گفته میشود پیدایش و رواج مجسمهسازی به انگیزههای گوناگونی نظیر گرایشها و ذوقهای روحی و هنری و همچنین انگیزه پرستش بوده است.[۲۱] علامه مجلسی روایاتی را بررسی کرده است که اشاره دارد بر این که در امتهای سابق و حتی در جهان عرب پیش از ظهور اسلام یکی از انگیزههای عمده مجسمهسازی تولید مجسمههایی برای پرستش بوده است.[۲۲] به گفته ابن هشام اولین کسی که مجسمهای را برای پرستش به حجاز پیش از ظهور اسلام وارد کرد و موجب رواج بتپرستی شد، عمرو بن لُحَی بود.[۲۳] بنا به نقل ، هر قوم و قبیلهای بت مخصوص خود را داشته و گفته میشود دور تا دور دیوار کعبه به عدد روزهای سال مجسمههایی برای پرستش نصب بوده است.[۲۴] با ظهور دین اسلام مجسمهسازی حرام اعلام شد و پس از فتح مکه مجسمه یا بتهایی که اطراف کعبه بود به دستور رسول خدا(ص) منهدم گردید.[۲۵]
احکام فقهی
احکام فقهی مربوط به مجسمه و مجسمهسازی به شرح زیر است:
ساختن مجسمه
درباره حکم شرعی مجسمهسازی نظرات مختلفی از سوی فقهای مسلمان ارائه شده است:[۲۶]
مجسمه موجودات جاندار
بیشتر فقهای شیعه بر این نظرند که ساختن مجسمه موجودات جاندار مانند انسان و حیوان حرام است.[۲۷] علامه حلی در کتاب مختلف الشیعه حرمت مطلق مجسمهسازی (موجودات جاندار و غیر جاندار) را به ابوصلاح حلبی[۲۸] و ابن براج[۲۹] نسبت داده است.[۳۰]
ناصر مکارم شیرازی عروسک و مجسمههایی که جنبه اسباببازی دارند و مجسمههایی که برای آموزشهای پزشکی جایگزین تشریح بدن انسان میگردد و همچنین رباتهایی که برای نیازهای زندگی بشری ساخته میشوند را از حکم حرمت مجسمهسازی استثناء کرده است.[۳۱]
امام خمینی مجسمهسازی به وسیله دست را حرام دانسته است، اما اگر به وسیله دستگاه ساخته شود را حرام نمیداند.[۳۲]
برخی مانند سید علی خامنهای ساخت مجسمه غیر کامل یا نیمتنه از انسان و سایر حیوانات را جایز دانستهاند.[۳۳]
مطابق دیدگاه مذاهب چهارگانه فقهی اهل سنت؛ یعنی مالکی، شافعی، حنفی و حنبلی، ساختن مجسمه موجودات جاندار (ذیروح) مانند انسان و حیوان حرام است.[۳۴]
جواز مجسمهسازی
بنا به نظر برخی فقها مجسمهسازی حرام نیست؛ اعم از این که جاندار باشد یا بیجان.[۳۵]
شیخ طوسی در تفسیر التبیان[۳۶] و طبرسی در مجمع البیان[۳۷] این دیدگاه را برگزیده و عمل مجسمهسازی را مکروه دانستهاند.
بنا به نظر میرزا جواد تبریزی ساختن مجسمه و نقاشی موجودات جاندار و غیر جاندار جایز است، اگر چه احتیاط مستحب در ترک آن است.[۳۸]
محمدابراهیم جناتی مجسمهسازی را از فنون و هنرهای ارزشمند دانسته و بر این نظر است: امروزه که ملاکهایی مانند انگیزههای ناپسند و شرکآلود و قصد تشبه به خالق، در مجسمهسازی وجود ندارد، پس عملی جایز به شمار میرود[۳۹] و بنا به فتوای یوسف صانعی مجسمهسازی فینفسه مانعی ندارد و اگر برای اغراض عقلایی باشد، جایز است.[۴۰]
بنا به دیدگاه محمدجواد مَغنیّه اگر مجسمهسازی برای اهداف نامشروعی نظیر تقرب جستن به خدا مانند بتها، تشبه به خالق و رقابت با او در خلقتش و یا هر چیزی که موجب افتادن در شرک نباشد و صرفا به خاطر اغراض عقلایی مانند هنر و زیبایی، گرامیداشت و یا اشاره به شکوه و بزرگداشت تمدنها و تاریخ آنها باشد، اشکالی ندارد.[۴۱] او همچنین معتقد است که فتوای به حرام بودن مجسمهسازی هیچ مدرک و مستندی جز احتیاط و بیم از گرفتار شدن در دام شرک ندارد.[۴۲]
خرید و فروش و نگهداری مجسمه
فقها درباره خرید و فروش و نگهداری مجسمه، دیدگاههای مختلفی دارند که به شرح زیر است:
بنا به نظر فقهایی مانند شیخ مفید،[۴۳] شیخ طوسی در «النهایه»[۴۴] و ابن ادریس حلی[۴۵] و از میان فقهای معاصر برخی مانند صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی، خرید و فروش و نگهداری مجسمه موجودات جاندار و کسب درآمد و دریافت اجرت بابت ساختن آن حرام است.[۴۶]
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 