پاورپوینت کامل چهل ۵۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل چهل ۵۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل چهل ۵۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل چهل ۵۰ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ در اقوام مختلف
۲ گونهشناسی
۲.۱ در بیان کثرت
۲.۱.۱ در احادیث
۲.۲ در بیان دوره زمانی
۲.۳ در بیان کمال و نهایت یک دوره
۳ دلالت بر کمال و بلوغ
۴ کاربرد نمادین در عملیات جادویی
۵ دیگر کاربردها
۶ پانویس
۷ منابع
۷.۱ منابع انگلیسی
۸ پیوند به بیرون
در اقوام مختلف
چهل، از مهمترین رمزهای عددی رایج در میان همه اقوام و فرهنگهاست. در میان اعداد دو رقمی و بالاتر، چهل، در حوزههای گوناگونِ ادیان، اساطیر، آیینهای رازوری و عرفانی، باورهای عامیانه، عملیات جادویی، ادبیات، تاریخنگاری و نیز در زندگی روزانه ملل، حائز بالاترین جایگاه بوده است.[۱] درباره چگونگی آشنایی بشر قدیم با این عدد، ساز و کارِ ارج و اهمیت یافتن و چرایی انتساب دلالتهای ویژه به آن، نمیتوان به قطع سخن گفت؛ با این حال، دستکم، سه احتمال درخور بررسی است:
تجربههای روحانی یا اشارات و الهامات ماورایی: در یک رویکردِ ماوراءالطبیعهگرایانه؛ چنان که در اساطیر و متون مقدّس دینی در این باره شواهد بسیار است.[۲]
تجربههای روزانه این جهانی که برحسب مشاهده و استقرا یا برحسب کشف و تصادف، در فاهمه عمومی شکل گرفته است: برای نمونه؛ با محاسبه مدت بارداری در انسان، اسب یا فیل که با مضربهایی از چهل منطبق است یا این تجربه که شراب، سرکه و ترشی با گذشت چهل روز قوام میآیند.[۳] چنانکه رومیان نیز، بنابر تجربه، پیش از صدور روادید ورود مسافران به قلمرو روم، آنان را چهل روز قرنطینه میکردند تا از شیوع بیماریهای واگیردار پیشگیری شود.[۴]
اهمیت یافتن چهل در نتیجه سیر تکاملی عددشناسی اقوام ابتدایی: به این معنا که ممکن است این فرایند مربوط به دورهای از دانش بوده باشد که چهل، انتهای دایره عددشناسی را تشکیل میداده است، چنانکه در میان برخی اقوام ابتدایی، اعداد دو یا چهار یا بیست (شمار مجموع انگشتان دست و پای آدمی)، رقم پایانی شناخته میشدند.[۵]
گونهشناسی
پژوهش درباره جایگاه عدد چهل، در حوزههای بسیار متنوع با وجود انبوهی از شواهد، تنها درصورتی میسر است که دستهبندی و گونهشناسیای از آنها فراهم شود. اهمیت و بسامد هر یک از گونهها که از بسیاری جهات، با یکدیگر ارتباط و همپوشانی نیز دارند یکسان نیست و بهویژه در زمینه سنت اسلامی، برخی گونههای کاربرد عدد چهل، بر برخی دیگر ترجیح یافتهاند. سهگونه عمده کاربرد عدد چهل در سنّت اسلامی اینهاست:
در بیان کثرت
استفاده استعاری از واحدهای چهلتایی برای بیانِ افزونی شمار، سختی کار، اغراق در تواناییها یا دستاوردها، بزرگ جلوه دادن موفقیتها و پیروزیها و پررنگ کردن یک عنصر در یک گزارش، هم در روایتهای تاریخی و هم در ادبیات سراسر جهان اسلام، بسیار دیرینه و معمول بوده است.[۶] برای نمونه، انوشیروان چهل روز مهلت میخواهد تا پاسخی در رد ادعای مزدک بیابد؛[۷] برخی پادشاهان ساسانی هر شب از بیم دشمنان، چهل فراش (رختخواب) میگستردند؛[۸] عَمروعاص در گزارش خود به عُمَر درباره فتح اسکندریه، بارها از مضربهای چهار و چهل برای مهم جلوهدادن فتح خود استفاده و بهویژه به وجود چهل هزار یهودی در شهر، که میتوان از آنها جزیه گرفت، اشاره کرده است؛[۹] در بیان استعداد بالای نظامی پادگان شهر کوفه گفته میشد که چهل هزار مرد جنگی و چهار هزار اسب آماده نبرد دارد.[۱۰]
در ذکر فضائل و محاسنِ علما و عرفا نیز استفاده از عدد چهل، مفیدِ تقویت و اغراق در روایت بوده، مثلا گفته شده است که ابوحنیفه چهل سال با وضوی عشاء، نماز صبح گزارد[۱۱] و عطاء سلیمی، صوفی خائف، چهل سال سر فراز نکرد و چهل سال خنده بر لب نیاورد[۱۲] و مقدّس اردبیلی چهل سال، گِردِ فعل مباح هم نگشت چه رسد به مکروه و حرام.[۱۳]
در گزارشهای تاریخی، گاه برای افاده عظمت و شکوه و تقویتِ کیفیت اجزا و عناصر نیز، به خاصیت عدد چهل توجه میشد، از آن جمله است گزارش روشن کردن شمع چهل مَنی در عروسی پوراندخت (دختر حسن بن سهل) با مأمون در سال ۲۱۰ در ساحل دجله.[۱۴] در مقام مقایسه نیز گاه برای تقویت و پررنگ کردن یک طرف، یک واحد چهلتایی را در طرف مقابل قرار میدادند. مثال از متون عرفانی : شاهبن شجاع الفوارس، ثواب چهل حج پیاده را فروخت تا سگی را با نانی سیر کند[۱۵] یا این قول که یک بار ذمّ نفس برابر با چهل سال عبادت است؛[۱۶] در مَثَلها: یک دهآباد بهتر از چهل شهر خراب است یا صبرکوچک خدا، چهل سال است.[۱۷] در قصههای عامیانه از این الگوی روایت، بسیار استفاده شده است، از جمله برای تأکید بر حُسن و تفاوت بارز یک طرف یا تأکید بر دشواری یک موقعیت برای قهرمان قصه یا حصول یک خواسته. برای نمونه، دختر پادشاه با آنکه چهل پرنده زیبا دارد، عاشق پرنده آبیرنگی میشود که زیباتر از آن چهل پرنده است.[۱۸] در قصهها از قهرمان خواسته میشود در مهلت معینی، چهل دستهگل بیموسم تهیه کند یا مادیانی را که چهل کرّه دارد بگیرد یا با قهرمانی کشتی بگیرد که هر روز پشت چهل نفر را به خاک میرساند.[۱۹] در این روایتها معمولا از چهل دعانویس، یا خوابگزار یا طبیب و جز اینها سخن میرود که نتوانستهاند گره از کار پادشاه بگشایند و ناچار، قهرمان قصه باید گرهگشایی کند[۲۰] یا قهرمان پیوسته در این قصهها با چهل مانع، چهل نگهبان یا چهل دَرِ بسته روبهرو میشود.[۲۱]
حضور عدد چهل در جزو اول نامِ بسیاری از مکانها، مثل چهلتنان، چهلدختران، چهلاختران، چهل درویش و جز اینها،[۲۲] غالبآ افاده کثرت میکند تا آنکه واقعآ ناظر به ارزش عددی باشد. مثلا مردم، تختجمشید را با انبوهی از ستونها، چهلمنار میخواندند[۲۳] یا بهعکس، چهلستون اصفهان بهرغم عنوانش، تنها هجده ستون دارد.[۲۴]
در احادیث
در احادیث بسیاری، بهویژه در احادیث ناظر به توصیهها یا نهیهای عبادی و اخلاقی، عدد چهل، به سبب خاصیتِ افاده کثرت، عمدتآ جنبه تقویتکنندگی تشویقی یا تحذیری دارد: توصیه به چهل بار ختم قرآن، حفظ چهل حدیث، دعا کردن در حق چهل مؤمن، حضور یافتن چهل تن در تشییع جنازه مؤمن و گواهی دادن ایشان به نیکی و ایمان وی و اینکه چنین شهادتی موجب آمرزش مرده خواهد شد، و اینکه حد همسایگی تا چهل خانه از هر سوست.[۲۵] همچنین در بسیاری از احادیثِ منابع روایی از چهل یا واحدهای شمارشی چهلتایی، برای نمودنِ فزونی شمارِ ثوابهای مقدر برای برخی اعمال پسندیده یا فزونی شمار عذابها یا شُرور ناشی از اعمال ناپسند، مکررآ استفاده شده است، از جمله اینکه چهل هزار فرشته ثوابهای گوینده قول «اشهد انّ محمدآ رسولاللّه» را مینویسند؛
برای هر قدمی که کسی برای صله رحم برمیدارد، چهل هزار حسنه نوشته و چهل هزار سیئه او پاک میشود؛
کسی که مسجدی بسازد، خدا به ازای هر ذرع از مسجد برای او چهل هزار شهر از طلا و نقره و… در بهشت بنا میکند؛ خوردن انار، تا چهل روز قلب را روشن میکند و از شر شیطان مصون میدارد.[۲۶]
در بیان دوره زمانی
از رمز عددی چهل در سنت اسلامی، بهویژه برای اشاره به یک دوره زمانی نیز بهطور گسترده استفاده میشده است و در این گونه از کاربرد چهل، دست کم دو گروه را میتوان تشخیص داد:
دورهای چهل واحدی به مثابه «برههای از زمان» یا «زمانی نسبتآ دراز» نه به عنوان اشارهای دقیق و واقعنگرانه به واحدی چهلتایی از زمان (مثلا چهل روز یا چهل سال). به این معنا که در شواهد مختلف از اینگونه، کاربرد چهل فارغ از محتوای خاصِ وقایعنگارانه است و بر زمان واقعی دلالت نم
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 