پاورپوینت کامل جامع الرواه (کتاب) ۲۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل جامع الرواه (کتاب) ۲۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جامع الرواه (کتاب) ۲۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل جامع الرواه (کتاب) ۲۸ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ نویسنده
۲ اهمیت
۳ تاریخ و انگیزه نگارش
۴ شیوه نگارش
۴.۱ استفاده از ترتیب تلخیص المقال
۵ محتوا
۶ ویژگیها
۷ نشر
۸ پانویس
۹ منابع
۱۰ پیوند به بیرون
نویسنده
نوشتار اصلی: محمد بن علی اردبیلی
مُحَدِّث و رجالشناس شیعه قرن یازدهم قمری و از شاگردان علامه مجلسی است.[۱] او را در علوم رجال و حدیث ماهر دانسته[۲] و فقیهان[۳] و رجالشناسانِ بعد از او، از اقوال رجالی وی بهره بردهاند.[۴]
اهمیت
جامع الرواه مهمترین اثر شناخته شده محمد بن علی اردبیلی است. این کتاب از لحاظ شیوه بحث مؤلف و کارآمدی و سودمندی، در دانش رجال و روند نگارش آثار رجالی، جایگاهی ویژه دارد.
اردبیلی با این کتاب، راهی برای شناخت راویان و تمییز مشترکات گشوده و مشکلات فراوانی را حل کرده است. او از بسیاری از راویان مجهول رفع ابهام کرده و اسانید متعددی که به ظاهر مرسل بودند را مسند ساخته و روایات ضعیف را از ضعف رهانده است. ویژگی چنین روشی شناسایی و معرفی بسیاری از راویان امامیه است که در منابع معمول رجالی شرح حال آنها ذکر نشده است.
اردبیلی تصریح کرده نزدیک به دوازده هزار روایت را که عالمان، مرسل یا ضعیف میپنداشتند، با این شیوه تصحیح کرده است.[۵] به گفته محدث نوری عدد ذکر شده توسط او مربوط به احادیث کتب اربعه است و اگر احادیث در دیگر کتابهای حدیثی در نظر گرفته شود، این عدد چند برابر خواهد شد.[۶]
آقابزرگ تهرانی این کتاب را بینظیر دانسته است،[۷] جعفر سبحانی نیز مؤلف را مبتکر در این فن دانسته و کارآمدی اثرش را ستوده است؛ البته از نویسنده برای اینکه راویان را بر اساس طبقات تنظیم نکرده، انتقاد کرده است.[۸]
تاریخ و انگیزه نگارش
تألیف جامع الرواه پانزده[۹] یا بیست سال طول کشید و در ۱۹ ربیعالاول ۱۱۰۰ق به پایان رسید.[۱۰] این کتاب، به سبب جامعیت و اشتمال آن بر رجال کتب اربعه، مورد استفاده فقیهان[۱۱] و رجالشناسان شیعه[۱۲] بعد از او قرار گرفته است.
اردبیلی در مقدمه،[۱۳] هدف، روش و شیوه تدوین کتاب را بیان کرده است.
وی در هنگام فراگرفتن احادیث اهل بیت علیهم السلام، خود را ملزم به بررسی صحت طریق یا ضعف آن، معلوم یا مجهول بودن راویان و حُسن یا وثاقت آنها کرده، اما در حین تتبع و مراجعه به منابع بسیار، به لحاظ یادکرد راویان بدون ذکر مشخصات، و نیز اختلاف نسخهها دچار حیرت میشده و راهی برای ترجیح حکم به صحت یا ضعف نمییافته و همچون بسیاری از فقیهان، نظر میداده که حدیث، ضعیف است، و حال آنکه به واقع چنین نبوده است؛ وی تأکید کرده که اینگونه روایات در منابع حدیثی فراوان است.[۱۴]
شیوه نگارش
اردبیلی بعد از تأمل و بررسی شیوههای گوناگون، به این نتیجه رسید که از طریق تأمل در راوی و مرویٌ عنه میتوان ابهام موجود در نام راویان را زدود و چه بسا به هویت واقعی راویان پی برد.
وی پس از اشاره به این شیوه، توضیح داده است که هیچیک از عالمان رجالی چنین شیوهای نداشته و تنها گاه به اشاراتی کوتاه درباره راویانِ یک فرد بسنده کردهاند؛ اما او نام تمام راویان را گرد آورده است.[۱۵]
او عناوین کتابها و شیوه خود را در جمع و تدوین ذکر کرده است. با توجه به آنچه در این مقدمه آمده، باید این کتاب را روشنگری در باب مشترکات (اسمهای مشابه) و اولین اثر مکتوب در این زمینه دانست.[۱۶] آقابزرگ تهرانی هم آن را تمییز المشترکات خوانده است.[۱۷] البته به گفته محسن امین نویسنده کتاب اعیان الشیعه، این شیوه قبل از اردبیلی، در میان اهل سنت در کتاب تهذیب التهذیب نوشته ابن حجر عسقلانی (درگذشت ۸۵۲ق) به کار رفته بود.[۱۸]
شیوه اردبیلی در بهرهگیری از اسانید برای تمییز مشترکات، مورد توجه عالمان امامیه قرار گرفته است. آیتالله بروجردی نیز چنین شیوهای را در بحثهای رجالی خود، پیش از اطلاع از روش کتاب جامع الرواه، به کار بسته و آن را با گسترده کردن منابع، کمال بخشیده است.[۱۹]
استفاده از ترتیب تلخیص المقال
جامع الرواه را میتوان ذیلی بر تلخیص المقال فی تحقیق احوال الرجال (رجال وسیط) میرزامحمد استرآبادی دانست. به گفته آیتالله بروجردی[۲۰] نیز جا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 