پاورپوینت کامل تاریخ الرسل و الامم و الملوک ۳۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تاریخ الرسل و الامم و الملوک ۳۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تاریخ الرسل و الامم و الملوک ۳۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل تاریخ الرسل و الامم و الملوک ۳۷ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ معرفی اجمالی

۱.۱ نویسنده
۱.۲ ترتیب‌بندی کتاب
۱.۳ ارزیابی روش طبری در تاریخ

۲ دوران زندگی اهل بیت در تاریخ طبری

۲.۱ جای خالی غدیر در تاریخ طبری
۲.۲ درگذشت پیامبر، سقیفه و پیامدهای آن
۲.۳ ادعای حضور امام حسن و امام حسین در فتح ایران
۲.۴ ماجرای عبدالله بن سبأ
۲.۵ شهادت امام علی، بیعت با امام حسن و صلح با معاویه
۲.۶ گزارش واقعه عاشورا در تاریخ طبری
۲.۷ گزارش زندگی سایر امامان
۲.۸ طبری و قیام‌های شیعیان

۳ نقدهای عالمان شیعه بر تاریخ طبری
۴ پانویس
۵ منابع

معرفی اجمالی

تاریخ طبری با نام اصلی تاریخ الرسل و الامم و الملوک، یکی از مهم‌ترین منابع مطالعاتی تاریخ اسلام است.[۱] طبری آنچه در کتاب‌های پیش از خودش آمده است را روایت کرده است.[۲] تاریخ طبری منبعی است که مورد استناد مهم‌ترین کتب تاریخی بعد خود قرار گرفته است[۳] و هم‌چنان تاریخ‌نگاران پس از طبری به کتاب او مراجعه می‌کنند.[۴] این کتاب به زبان عربی است و تلاش کرده است حوادث تاریخی را از آغاز خلقت تا سال ۳۰۲ هجری قمری گزارش کند.[۵] تألیف کتاب در سال ۳۰۳ق به پایان رسیده[۶] و در همان قرن چهارم به فارسی[۷] و پس از آن به ترکی[۸] ترجمه شده است.

نویسنده

تاریخ طبری نوشته محمد بن جریر بن یزید طبری (درگذشت ۳۱۰ق) است. او در زمان نوشتن کتاب بر مذهب اهل سنت بوده، ولی برخی از محققان بر اساس پاره‌ای گزارش‌ها و نیز کتاب‌های او در آخر عمر، او را در سال‌های پایانی زندگی‌اش شیعه دانسته‌اند.[۹]

ترتیب‌بندی کتاب

طبری کتاب خود را به دو بخش کلان تقسیم کرده است؛ قبل از اسلام و بعد از اسلام؛ در بخش قبل از اسلام، تاریخ را از آغاز خلقت شروع کرده و سپس به ترتیب زندگی انبیای قبل از پیامبر اسلام کتابش را مرتب کرده است.[۱۰] وی در بخش تاریخ اسلام، ابتدا از بعثت تا هجرت را گزارش داده و سپس از هجرت تا سال ۳۰۲ق را به ترتیب سال‌های قمری سامان داده است.[۱۱] طبری در هر سال وقایع همان سال را نوشته و اگر واقعه‌ای بیش از یک سال طول کشیده باشد، آن را در همه سال‌های مرتبط اشاره کرده و در یک‌جا به تفصیل بیان کرده است.[۱۲]

طبری همچنین برخی مطالب را که ترتیب زمانی خاصی ندارند، مثل ویژگی‌های یک فرد و خاندان او و برخی خطبه‌ها و شعرها را در پایان گزارش زندگی هر خلیفه ذکر کرده است.[۱۳]

ارزیابی روش طبری در تاریخ

طبری در تاریخ خود از نقد استفاده نکرده و ماجراهای تاریخی را صرفاً با تکیه بر روایات راویان، نقل کرده است. او حتی وثاقت و اعتبار راویان ماجراهای تاریخی و صحت و سقم نقل‌های آنها را ارزیابی نکرده است.[۱۴] همین روش، از دیدگاه برخی منتقدان تاریخ طبری، باعث ورود قصه‌های خیالی و اسرائیلیات در کتاب او شده است.[۱۵]

یکی از اشکالاتی که برخی از محققان بر طبری گرفته‌اند، تکیه بر گزارش‌های یک‌طرفه در برخی موارد است؛ به‌عنوان مثال گفته‌اند طبری در نقل ماجراهای عراق و مخالفت خوارج با علی(ع) و دعوت کوفیان از امام حسین(ع) و ماجرای کربلا و چند واقعه دیگر فقط بر روایت ابی‌مخنف تکیه کرده است که فقط برگرفته از نقل‌های قبیله خود او است که گرایش‌های ضد بنی‌امیه داشته‌اند؛[۱۶] چنانکه در نقل ماجرای بدر بر نقل ابن‌اسحاق تکیه کرده که به بنی‌عباس گرایش دارد و در آن ماجرا چهره عباس عموی پیامبر را تطهیر کرده است.[۱۷]

طبری در نقل تاریخ فقط نام راویان را ذکر کرده و نام کتاب‌هایشان را نیاورده است.[۱۸] وی همچنین در نقل ماجراهای تاریخی برای آنکه اختلاف‌ها را هم ذکر کند، در موارد زیادی روایت را قطع کرده و روایت دیگری را در ادامه آن آورده و سپس به روایت اصلی بازگشته است. این روش باعث مخلوط شدن روایات و سختی تفکیک آنها از هم شده است.[۱۹]

زیاده‌روی در پذیرش اسرائیلیات و اوهام خرافی،[۲۰] (در جلد اول که تاریخ جهان تا قبل از بعثت است)[۲۱] و ضعف در گزارش وقایع هم‌عصر خود، از دیگر موارد اشکال در تاریخ طبری است. طبری وقایع عصر خود را خلاصه و غیردقیق گزارش کرده و بیشتر همت خود را صرف نقل وقایع گذشته کرده است.[۲۲]

دوران زندگی اهل بیت در تاریخ طبری

تاریخ طبری در دوره اسلامی از بعثت پیامبر اسلام تا سال ۳۰۲ قمری را گزارش کرده است. این دوره زمانی مطابق با تمام دوران زندگی امامان شیعه تا میانه دوران غیبت صغری می‌شود.

جای خالی غدیر در تاریخ طبری

طبری در کتاب تاریخ خود درباره واقعه غدیر سکوت کرده و هیچ اشاره‌ای به حدیث غدیر نکرده‌ است.[۲۳] با این حال او کتابی دیگر با عنوان «الولایه» نوشته که موضوع آن طرق حدیث غدیر است.[۲۴]

درگذشت پیامبر، سقیفه و پیامدهای آن

طبری در ضمن گزارش وقایع سال ۱۱ق و درگذشت پیامبر اسلام(ص)، در دو بخش مجزا ماجرای سقیفه بنی‌ساعده و شکل‌گیری جریان خلافت را گزارش کرده است.[۲۵] او همچنین در همین‌سال درگذشت حضرت فاطمه‌ دختر پیامبر(ص) را در ماه رمضان و در بیست و نه سالگی دانسته‌ ولی اشاره‌ای به علت آن نکرده است.[۲۶] و نیز در ذیل ماجرای سقیفه این نقل را آورده است که پس از امتناع ابوبکر از دادن فدک به فاطمه و عباس، فاطمه تا پایان عمرش با ابوبکر سخن نگفت.[۲۷]

طبری درباره بیعت امام علی با ابوبکر دو نقل کاملا متفاوت آورده است. بنابر یک نقل علی در همان روز اول با ابوبکر بیعت کرده است،[۲۸] ولی بنا بر نقل دیگر علی و بنی‌هاشم هیچ یک تا شش ماه بیعت نکرده‌اند.[۲۹]

ادعای حضور امام حسن و امام

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.