پاورپوینت کامل اسرار نامه ۳۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اسرار نامه ۳۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اسرار نامه ۳۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اسرار نامه ۳۲ اسلاید در PowerPoint :

اسرار نامه

پدیدآوران

عطار، محمد بن ابراهیم (نویسنده)

شفیعی کدکنی، محمدرضا (تصحیح و تنظیم)

ناشر

سخن

مکان نشر

تهران – ایران

سال نشر

۱۳۸۶ ش

چاپ

۱

شابک

‎۹۶۴-۳۷۲-۲۰۳-۱

موضوع

شعر فارسی – قرن ۶ق.

منظومه‌های عرفانی – قرن ۶ق.

زبان

فارسی

تعداد جلد

۱

کد کنگره

‏PIR‎‏ ‎‏۵۰۲۴‎‏ ‎‏۱۳۸۶‎‏

کتابخوان

مشاهده


اسرارنامه، از مثنوى‌هاى دل‌پذیر و کمابیش کوتاه عارف صاحب‌دل، شیخ فرید‌الدین عطار نیشابورى است که همچون دیگر مثنوى‌هاى او، به تقبیح و تحقیر علایق دنیوى و تحسین امور معنوى و ترغیب آدمى به کوشش‌هاى جان‌فرسا در پیمودن راه وصول یا «فناء فی الله» مى‌پردازد.

آنان که آثار او را بررسیده و درباره آنها سخن گفته‌اند، «منطق الطیر» و «اسرارنامه» را از دید اهمیت در جایگاه نخست نشانده‌اند. «اسرارنامه»، از کتاب‌هایى است که شاعران پس از عطار نیز از آن بسیار سود بردند و از درون‌مایه و تمثیلات و مطالب آن، در کارهاى خود بهره گرفتند؛ چنان‌که مولانا جلال‌الدین بلخى در «مثنوى معنوى» خود چنین کرد.

ساختار

«اسرارنامه» که در ۳۳۰۵ بیت، ۲۲ مقاله و ۹۸ حکایت سروده شده است، به‌رغم مثنوى‌هاى دیگر عطار؛ یعنی «منطق الطیر» و «الهى‌نامه» و «مصیبت‌نامه»، پى‌رنگ کلان و طرحى سراسرى ندارد که داستان‌هاى کوتاهى با توجه به باب‌هایش در آن بگنجد و شاعر، آرایش طبیعى داستان اصلى را از راه داستان‌هاى فرعى و نتیجه‌گیرى خود از آنها به سامان برساند، بلکه به مثنوى‌هاى عرفانى – اخلاقى پیش از خود، مانند«حدیقه الحقیقه» سنایى و «مخزن الاسرار» نظامى مى‌ماند که بر پایه ابواب و فصول خاص تدوین شده‌اند و هر فصل و مقاله حکایت‌هایى را در بر گرفته است.

شاعر، در ۱۵۰ بیت نخستین کتاب، به حمد خداوند مى‌پردازد، سپس رسول گرامى اسلام(ص) را نعت مى‌کند. بیت‌هاى ویژه هر یک از خلفاى چهارگانه پیامبر، با یک‌دیگر برابرند، اما ساختار باب‌ها و فصل‌هایش بر پایه نسخه‌هاى گوناگون، با یک‌دیگر متفاوتند؛ یعنى بنا بر برخى از نسخه‌ها، کتاب، ۲۲ فصل یا مقاله و بنا بر پاره‌اى از آنها، تنها بیست باب(مقاله) دارد. گویى عطار برای هیچ‌یک از ابواب یا مقالات «اسرارنامه» عنوان ویژه‌اى نیاورده، اما هر یک از کاتبان به سلیقه خود، هر مقاله یا فصلى را به چیزى معنوَن کرده است.

گزارش محتوا

«اسرارنامه»، به‌رغم اینکه نامه اسرار صوفیان به شمار مى‌رود، مبین طریقه پرداختن به زندگانى معیشتى است، اما انگیزه شاعر در سرایش این اثر، پرداختن به سیاست مدن و تدبیر منزل یا تصویر یک مدینه فاضله نیست، بلکه در حکایات عرفانى منظومه خود، چیزهایى را برای تطبیق زندگى مرید نوپا با معیشت مسلمان پاک‌دل غیرصوفى مى‌گنجاند. چیرگى بر نفس نیز که ویژگى عارف مسلمان و مسلمان غیر عارف است، در این کتاب بیشتر دیده مى‌شود؛ چنان‌که کسى در خواب حلاج را با سر بریده و جامى در کف مى‌بیند و از او در مورد سر بریده و جام مى‌پرسد و او توضیح مى‌دهد که سلطان ازل به شرطى جام در دست کسى مى‌گذارد که او در راه عشقش سرداده باشد:

چنان در اسم او کن جسم پنهان

که مى‌گردد الف در بسم پنهان

چو جسمت رفت، جان را کن مصفا

برآى از جان و گم شو در مسما


در بخش توحید آغاز کتاب، بحثى درباره الهیات عرفانى مطرح مى‌شود که به‌رغم مشترک بودن آن با اندیشه هر مسلمانى در کلیات مسائل مربوط به توحید، در جزئیات و شیوه تمثیل‌ها و بیان دقایق آن اصل سترگ، با آن متفاوت است. شاید این تفاوت نگاه، از مرحله تازه‌اى برآمده باشد که تجربه‌هاى عرفانى در عصر عطار به آنها رسیده بود.

دومین بخش خطبه کتاب، ستایش رسول و صحابه اوست و عطار در این بیت‌ها، تصورى از جایگاه حضرت رسول در نظام هستى ترسیم مى‌کند. این تصویر، خود، نمودار نگرش چندین نسل از عارفان ایران و اسلام به شمار مى‌رود. مهم‌ترین مسئله‌اى که از زبان عطار در این بخش دیده مى‌شود، «ازلیت نور محمدى» است که از سده سوم، روى در روشن شدن و آشکار شدگى مى‌گذارد.

شاعر، در بخش نعت صحابه، آنچه را درباره این چهار یار رسول گفته است، بیشتر زمینه‌اى تاریخى دارد و به کتاب‌هاى فضایل صحابه یا صحاح سته و دیگر کتاب‌هاى معتبر، مستند مى‌شود و در پایان این نعت، تعصب‌هاى رایج در روزگار خود را نکوهش مى‌کند.

نخستین مقاله کتاب، در خطاب به انسان و ستایش مقام او سروده شده است. شاید سخنان کوتاه و بیت‌هاى اندک و ناب و زیبایى درباره ستایش انسان در ادب فارسی پیش از عطار بتوان یافت، اما به لطافت و زیبایى شعرهاى عطار در این‌باره، کسى انسان را نستوده است. او به انسان یادآورى مى‌کند که این مقام والاى انسانى او، پى‌آمد حس‌هاى پنج‌گانه او نیست، زیرا موش و گنجشک و خرگوش نیز از این حس‌ها برخوردارند.

مقاله دوم، به ستایش یکى از شیواترین مسائل بنیادى شعر عارفانه فارسی؛ یعنى عشق مى‌پردازد و از رویارویى آن با عقل سخن مى‌گوید و به‌رغم، ستایش خرَد، آن را فروتر از عشق مى‌نش

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.