پاورپوینت کامل نقد النقود فی معرفه الوجود (نسخه دستنگاشت مؤلف) ۲۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نقد النقود فی معرفه الوجود (نسخه دستنگاشت مؤلف) ۲۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نقد النقود فی معرفه الوجود (نسخه دستنگاشت مؤلف) ۲۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نقد النقود فی معرفه الوجود (نسخه دستنگاشت مؤلف) ۲۷ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ انگیزه نگارش
۲ ساختار
۳ گزارش محتوا
۴ وضعیت کتاب
۵ پانویس
۶ منابع مقاله
۷ وابستهها
انگیزه نگارش
نگارش این رساله به خواهش یکی از یاران نزدیک مؤلف انجام شده است که نام او را در رساله نمییابیم[۱].
ساختار
کتاب با پیشگفتار محققان، سید صادق آصفآگاه (حسینی اشکوری) و محمد کریمی زنجانی اصل آغاز شده و مطالب در سه بخش کلی، تنظیم گردیده است.
این رساله، در اصل تلخیصی از رساله مفصلی از خود سید حیدر آملی در فلسفه وجود است که «رساله فی معرفه الوجود» نام داشت و نگارش آن، در پانزدهم جمادیالثانی ۷۶۸ق، در نجف اشرف به پایان رسیده، ولی تاکنون نسخهای از آن، پیدا نشده است. به نوشته مؤلف، رساله آغازین در فلسفه وجود بسیار مفصل بود: مقدمهاى در سه رکن و هر رکن شامل چندین مسئله. مؤلف همین طرح را بهدقت در تلخیص آن بهکار گرفته است؛ با این فرق که رساله نخست، شامل مقدمهاى در باب شریعت، طریقت و حقیقت بود که مؤلف از تکرار آن صرف نظر کرده و مستقیما وارد بحث در فلسفه وجود شده است[۲].
گزارش محتوا
در پیشگفتار، به معرفی مجموعه «میراث مشترک ایران و عراق» پرداخته شده است[۳].
بخش نخست، نگاهی است بر احوال و آثار سید حیدر آملی که توسط رضا اسدپور، نوشته شده است. مبنای نگارش این شناختنامه، آثار برجایمانده از سید حیدر و شرح حالهای خودنوشت اوست؛ هرچند نویسنده به تذکرههای متقدم و پژوهشهای متأخر هم رجوع نموده و کتابها و مقالاتی را که در سالهای اخیر درباره این عارف نامدار نوشته شده است، مورد بازکاوی قرار داده است. این بخش، بهاختصار به حیات، هجرت، سیر و سلوک و گزارش آثار و اندیشههای این عارف سترگ مازندرانی و معرفی «نقد النّقود» وی اختصاص یافته است[۴].
اسدپور معتقد است که یکی از مباحث مهم در عرفان اسلامی، تقسیم دین به ابعاد سهگانه شریعت، طریقت و حقیقت است و پیش از سید حیدر این مباحث مطرح بوده و عارفان برای تبیین این ابعاد، از تمثیل پوست و مغز بادام استفاده میکردند و سید حیدر نیز محور اصلی آموزههای عرفانیاش را همین تقسیمبندی سهگانه قرار داده و علاوه بر اینکه کتابی مستقل به نام «أسرار الشریعه و أطوار الطریقه و أنوار الحقیقه» در شرح این سهگانهها نوشته، در جایجای آثار دیگرش نظیر «جامع الأسرار» و تفسیر قرآنش نیز به این مطلب پرداخته است. به نظر سید این سه، نامهای مترادف یک حقیقتند و سالک باید درعینحال که تمام جوانب شریعت را مراعات میکند، از ظاهر نیز گذر کند و به بعد باطنیاش، یعنی طریقت گام نهد و با سیر و سلوک و طی طریق الهی، چشم بصیرتش به انوار حقیقت روشن شود. وی همین تقسیمبندی را مبنای سهگانههای دیگری نموده است که بهنوعی دیگر میکوشد تا مراتب باورهای دینی را به تصویر کشد؛ تقسیماتی چون: اسلام، ایمان، ایقان؛ نبوت، رسالت، ولایت؛ وحی، الهام، کشف. بنابراین، یکی از مبانی اساسی عرفان سید حیدر، گذار از ظاهر به باطن و از باطن به باطن باطن میباشد[۵].
در بخش دوم که به قلم محمد کریمی زنجانی اصل به نگارش درآمده، به بحث و بررسی نسخههای خطی «نقد النقود» پرداخته شده است[۶].
«نقد النقود فی معرفه الوجود» در سه اصل و سه وجه، نگارش یافته است. مؤلف از همان آغاز یادآور میشود که بحث در فلسفه وجود را از سه دیدگاه عقل، نقل و کشف دنبال میکند. این امر با موضع خاصّ مؤلف و روشی که در «جامع الأسرار» خویش بهکار برده، مطابق است. سید حیدر با طرح عنوان کتاب، خاطرنشان میسازد که آن رساله را به «ارباب استعداد کامل و ذکاء تام» و صاحبان «فطرت حقیقی» و به «أحد من الجاحدین المبعدین عن الحق و أهله» تقدیم میکند[۷].
در اصل اول، سید حیدر پیش از ورود به بحث، نکاتی را یادآوری میکند مبنی بر اینکه هیچ خردمندی درباره وجود تردید نمیکند، اما تعریف وجود ممکن نیست؛ چون تصورش بدیهی است، تعریفش هم بدیهی است؛ پس به سبب امتناع تحصیل حاصل، وجود از حیث وجود، بینیاز از تعریف است. بنابراین، عالمان به سبب عدم شناخت، آن را بهنحوی بدیهی یا اعتباری، حقیقی یا کلی، ذهنی یا خارجی، حسی یا ضروری و مانند آن یاد نمودهاند. این وجود نه کاملا حق است و نه ک
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 