پاورپوینت کامل عروسان معانی ۳۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل عروسان معانی ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عروسان معانی ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل عروسان معانی ۳۳ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ ویژگیها
۴ وضعیت کتاب
۵ پانویس
۶ منابع مقاله
۷ وابستهها
ساختار
کتاب عروسان معانی اثری است در یک جلد در ۲۴۰ صفحه و در طرحی مناسب. چنانکه اشاره شد این کتاب ماحصل درسهایی در حوزهی قرآن پژوهی و مولوی شناسی است که در ماه مبارک رمضان تدریس و بعداً تدوین شده است. موضوع بحث نیز چنانکه اشاره شد مربوط میشود به ارتباط دو سویهی انسان و قرآن. این که هر دو دارای ظاهر و باطن هستند، این که هر دو درونی پیچیده و لایه لایه دارند، این که هر دو محتاج کشف و شناخت هستند و این که این هر دو را کسانی مییابند که بر هر دو مسلّط بوده باشند.
به هر جهت کتاب عروسان معانی با مضمونی که گفته شد داری یک مقدّمهی کوتاه است که از نوع کار و محتوای این کتاب خبر میدهد، با تمام اختصار کاملاً گویا و رسا به مقصد و مقصود است. غیر از مقدّمه در فهرست مطالب که در آغاز کتاب دیده میشود پنج فصل وجود دارد که به ترتیب عبارتند از: ۱- عروسان معانی، که با نام کتاب یکسان است ۲- جذبهی کهربا ۳- نورِ جان ۴- قامت عشق ۵- نقشبندی عجب. در انتهای اثر هم کتابنامه و نمایه وجود دارد.
عروسان معانی از همان آغاز با آیات قرآن آغاز میشود و نخست ربط قرآن و صوم را در ماه رمضان جستجو میکند و بعد از آن به دنبال انسان میرود. ولی در این بین شرح و تفسیرهایی را هم از دل آثار مولانا مانند [[مثنوی معنویه] و دیوان کبیر استخراج میکند و در تلفیق آیات و ابیات نگرشی نو در خصوص قرآن و انسان را به دست میدهد که از نوع اجتهادات عرفانی و علمینویسنده است.
گزارش محتوا
عروسان معانی کتابی عرفانی، دینی و فلسفی است که از جنبههای گوناگون با دید و منظر قرآن و عرفان و فلسفه به انسان میپردازد و در این پردازش تطبیقی باطنی و ژرف را در رابطه با انسان و قرآن دنبال میکند. این دید تقریباً منحصر به فرد است و در دیگر آثار یا وجود ندارد و یا کمتر به ایت ژرفا و قوّت و وسعت دیده میشود.
در بحث نخست که همنام کتاب است به قدمت قرآن و باستانی بودن آن اشاره میکند و برای باستانی بودن یک چیز شرح و تفسیرهایی ارائه میدهد و نهایتاً این نکته مورد توجّه واقع میشود که آثار باستانی نیازمند خوانشی علمیو دقیق است، باید کلیدهایی برای رمزگشایی آن وجود داشته باشد و لذا باستان شناسان به دنبال یافتن آن کلیدهایی هستند تا بتوانند اسرار اشیاء و یا رازهای درونی آنها را کشف کنند. قرآن و انسان نیز چنین است، خاصّه قرآن به عنوان متنی که یکهزار و چهارصد سال از عمر آن میگذرد تا رمزگشایی نشود چنانکه باید قابل فهم واقع نمیشود. این نگاه نگاهی منحصر به فرد است و تا انتهای بحث این اسلوب وجود دارد تا از باطن قرآن و انسان چیزهایی و یا حل اسراری به دست آید.
در همان بخش نخست اشاره به این مطلب میشود که برای ارتباط یافتن با قرآن باید طاهر بود و در منظر استادکاظم محمّدی چنانکه طهارت ظاهری به مانند غسل و وضو برای مس کردن قرآن و ارتباط یافتن با ظاهر قرآن لازم است چنانکه کسی بخواهد رازهای آن را در یابد و به باطن آن برسد باید دارای طهارت باطنی باشد. یعنی برای ظهر قرآن طهارت ظاهری، و برای باطن قرآن طهارت باطنی لازم است. و لذا آیهی شریفهای که متذکّر این مقوله میشود باید در هر دو حال مورد توجّه قرار بگیرد: «لا یمسّه الاّ المطهّرون»[۳].
مولانا نیز شأن قرآن را قدسی دانسته و بر این است که با دیگر کتب نه مقایسه میشود و نه کسی حق این قیاس را دارد، که هر نوشتهای غیر از قرآن ئهر چند بامحتوا و اصیل و دقیق باشد، غیر قدسی و غیر سماوی است[۴]. در این باره است که با استناد به مثنوی معنوی [۵]. کتابهایی مانند شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی یا کتاب خواندنی و اثربخش کلیله و دمنه را هرگز برابر با قرآن نمیداند و هر که این هر سه را با هم برابر کند و یا قصد قیاس داشته باشد نشان از آن دارد که چیزی از حقیقت را نمیداند[۶].
در قسمتی دیگر از همین بخش به ابیاتی از مثنوی معنوی استناد میکند که قرآن به عنوان وحی الهی و اثری قدسی و آسمانی چنان است که برای انسان تا روز قیامت همه نوع غذای معنوی و روحانی تدارک دیده است و هیچ بخشی از معنای انسان را نادیده نگذاشته است. لایه لایه دار بودن و بطن های درونی قرآن را همواره رازآمیز و انسان را که به دنبال حقیقت و حکمت است را وادار میکند تا به رسیدن به بطنهای درونی خود با بطون قرآن ارتباط برقرار کند. چنان که میگوید:
ناطق کامل چو خوان پاشی بود
خوانش، پُر هرگونهی آشی بود
که نماند هیچ مهمان بی نور
هر کسی یابد غذای خود جدا
همچو قرآن که به معنی هفت توست
خاص را و عام را مطعم در اوست[۷]
در بخش دوّم که جذبهی کهربا نام دارد با بیتی از دیوان کبیر بدین شرح آغاز میشود:
کهربای تو را شوم کاهی، جذبهی کهربا بیاموزم
از دو عالم دو دیده بر دوزم، این من از مصطفی بیاموزم[۸]
در این بخش به نگرش مولانا در مثنوی معنوی به انسان و لایه لایه بودن باطن ان
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 