پاورپوینت کامل میانبر های ذهنی ۴۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل میانبر های ذهنی ۴۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل میانبر های ذهنی ۴۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل میانبر های ذهنی ۴۳ اسلاید در PowerPoint :
میانبرهای ذهنی
میانبرهای ذهنی، یکی از مباحث مطرح در روانشناسی اجتماعی بوده و به معنای راهحلهای کوتاهتر و سادهتر برای انجام رفتار در زمانی است که شرایط انجام رفتار عاقلانه وجود ندارد. در این مقاله بعد از بررسی مفهوم میانبرهای ذهنی، شرایط استفاده، فواید و بیان خطاهای ایجادی توسط میانبرهای ذهنی به بیان چند قاعده از این میانبرها میپردازیم.
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه
۲ – زمان استفاده
۳ – شرایط استفاده
۴ – صحت عملکرد
۵ – فایده خطاها
۶ – قواعد
۶.۱ – قاعده اکتشافی همانندی
۶.۲ – قاعده اکتشافی دسترسپذیری
۶.۲.۱ – سوگیری توافق کاذب
۶.۲.۲ – سوگیری خودمیانبینی
۶.۲.۳ – آمادهسازی
۷ – پانویس
۸ – منبع
۱ – مقدمه
یکی از نظریات معروف درباره شناخت انسان این است که شناخت، ماهیتی عقلانی دارد و افراد میکوشند تا حد امکان به صحیحترین عقاید و آرا دست پیدا کنند.
یکی از پیشگامان این نظریه، جرمی بنتام (Jeremy Bentham) است که از فیلسوفان قرن هجدهم میلادی است. وی معتقد است هنگامی که فرد قصد انجام دادن کاری را دارد، تمام مزایا و معایب آن را در نظر میگیرد و چیزی را انتخاب میکند که بیشترین مزیت و کمترین عیب را داشته باشد.
هارولد کلی (Kelley، H) نیز این دیدگاه را با اندکی تفصیل پذیرفته است، اما باید پذیرفت که انسان همانگونه که کلی و بنتام معتقدند همواره عاقلانه رفتار نمیکند.
رفتار عاقلانه انسان دستکم مستلزم وجود دو شرط است:
اولا، باید اطلاعات دقیق و مفیدی در دسترس فرد باشد، ثانیا توانایی وی برای پذیرش اطلاعات، نامحدود است.
۲ – زمان استفاده
در زندگی روزمره به ندرت شرایطی پیش میآید که شرطهای رفتار عاقلانه فراهم باشد. بهطور مثال ما نمیتوانیم فرصت زیادی را صرف تحقیق درباره نوع کالای مورد نیاز خود کنیم. بنابراین، تلاش میکنیم در صورت امکان از راهحلهای کوتاهتر یا به اصطلاح “میانبرهای ذهنی” استفاده کنیم. ممکن است به قیمت دو کالا توجه کنیم و براساس قانون قالبی “هرچه قیمت بالاتر، کیفیت مطلوبتر” کالایی را انتخاب کنیم که قیمت آن بیشتر است. اینکه تحت چه شرایطی افراد به جای تصمیمگیری منطقی از میانبرهای ذهنی استفاده میکنند، مورد بررسی قرار گرفته است.
۳ – شرایط استفاده
تحقیقات چهار مورد از این شرایط را شناسایی کردهاند:
الف. زمانی که فرصت کافی برای تفکر عمیق درباره یک موضوع در اختیار نباشد.
ب. شرایطی که بار اطلاعاتی به قدری سنگین باشد که پردازش کامل همه آنها امکانپذیر نباشد.
ج. موضوع مورد نظر، اهمیت چندانی نداشته باشد.
د. اطلاعاتاندکی در زمینه مورد نظر وجود داشته باشد.
۴ – صحت عملکرد
میانبرهای ذهنی اگر بخواهند موفق عمل کنند، باید دارای دو ویژگی زیر باشند:
اول راهی سریع و ساده برای مقابله با حجم انبوه اطلاعات فراهم آورند.
دوم در اکثر موارد از کارآیی لازم برخوردار باشند.
اگر به مثال بالا توجه کنیم میبینیم که داوری براساس قیمت کالا، هم راهی است سریع و ساده برای تصمیمگیری و هم در اکثر موارد ما را به نتیجه مطلوب میرساند. اگر بر تصمیمات و داوریهای روزمره خود دقت کنیم، صدها نوع از این قواعد را به دست خواهیم آورد. این قواعد از طرفی باعث میشوند که بتوانیم حداکثر بهرهبرداری را از ظرفیت محدود شناختی خود به عمل آوریم. از طرف دیگر این قواعد منشا برخی خطاها و سوگیریها نیز میباشند.
۵ – فایده خطاها
اطلاع از این خطاهای ناشی از میانبرهای ذهنی دو فایده اصلی دارد:
در وهله اول به ما کمک میکنند که تفکر خود را بهتر کنیم و تصمیمات مناسبتری بگیریم و در واقع از میانبرهای ذهنی در جای خود استفاده کنیم.
دوم اینکه دانستن این قواعد و خطاهای ناشی از آن سبب میشود بهتر بتوانیم تصمیمگیریها و داوریهای دیگران را درک و تبیین کنیم.
۶ – قواعد
دو نمونه از میانبرهای ذهنی، قواعد اکتشافی همانندی و دسترسپذیری است که به توضیح آنها میپردازیم.
[۱] آذربایجانی، مسعود و دیگران، روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی، ص۱۰۲-۱۰۳، تهران، سمت، ۱۳۸۷، چاپ سوم.
۶.۱ – قاعده اکتشافی همانندی
قاعده اکتشافی همانندی یا معرف (Representativeness heuristic): معمولا از سر و وضع ظاهری، نحوه لباس پوشیدن و سایر خصوصیات فرد، حدس میزنیم که بهطور مثال او استاد دانشگاه یا راننده است. در واقع، این داوریها براساس شباهت ویژگیهای آن فرد با طرح ذهنی ما از ویژگیهای گروه مربوط صورت میگیرد. قاعده اکتشافی همانندی، داوری براساس شباهت یک فرد یا واقعه با طرح ذهنی ما از آن گروه از افراد یا وقایع است.
استنباط براساس این قاعده باعث میشود که اطلاعات مهم دیگر مورد غفلت قرار گیرند. از جمله اطلاعات نادیده گرفتهشده، نرخ پایه است. هنگامی که شغل یک فرد را براساس شباهت اوصاف وی با خصوصیات نوعی افراد شاغل در آن حرفه حدس میزنیم، معمولا اطلاعات نرخ پایه را نادیده میگیریم. بهطور مثال برای تخمین زدن افراد کشاورز یک دهکده، میتوان از اطلاعات نرخ پایه استفاده کرد ولی افراد در تخمینها و حدسهای خود، کمتر از اطلاعات نرخ پایه بهره میگیرند. این امر به “خطای نرخ پایه” (Base – rate fallacy) معروف است.
در یک آزمایش به آزمودنیها گفته شد که فردی از میان یک گروه صد نفری انتخاب شده است. آزمودنیها باید میزان احتمال مهندس بودن او را حدس میزدند. به برخی از آزمودنیها گفته شده بود که سی نفر از این گروه صد نفری مهندس هستند (یعنی نرخ پایه مهندسان ۳۰ درصد بود) و به گروه دیگری گفته شد که هفتاد نفر از این گروه مهندس هستند (یعنی نرخ پایه مهندسان ۷۰ در صد بود). به گروه سوم علاوه بر نرخ پایه، توصیفی شخصی از فرد مورد نظر نیز در اختیار گذاشتند. محققان دریافتند هنگامی که اطلاعات دیگری در اختیار آزمودنیها نیست، آنان از نرخ پایه (۳۰ یا ۷۰ درصد) استفاده میکنند، اما در صورت داشتن اطلاعات شخصی، به نرخ پایه بیتوجه هستند و حدس خود را براساس میزان شباهت این اوصاف با تصور قالبی خود از مهندس مبتنی میکنند.
در این آزمایش، اوصاف فرد مورد نظر به ویژگیهای گروه خاصی (مهندسان) شباهت بیشتری داشت. محققان این آزمایش را به نحو دیگری طراحی کردند که در نتیجه آن به “اثر تضعیف”(Dilution effect) پی بردند. در این شرایط توصیفی که از فرد در اختیار آزمودنیها قرار میگرفت، اطلاعاتی بود که با تصور قالبی از مهندسان مرتبط نبود و صرفا موضوعاتی از قبیل سن، وضعیت تاهل و فرزندان، محبوبیت در
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 