پاورپوینت کامل موسیقی عاشورایی میناب و مسقط ۸۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل موسیقی عاشورایی میناب و مسقط ۸۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل موسیقی عاشورایی میناب و مسقط ۸۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل موسیقی عاشورایی میناب و مسقط ۸۸ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل موسیقی عاشورایی میناب و مسقط ۸۸ اسلاید در PowerPoint
پاورپوینت کامل موسیقی عاشورایی میناب و مسقط ۸۸ اسلاید در PowerPoint به بررسی و مقایسه موسیقی مذهبی در دو منطقه میناب (یکی از شهرهای حاشیه خلیج فارس و استان هرمزگان) و مسقط (پایتخت کشور عمان) در برههای از زمان یعنی روز عاشورا میپردازد.
سازهایی که در این موسیقی به کار گرفته میشود شامل سنج، دمام، اشکون، دمام غمبر، دمام زیر غمبر، بوق میباشد که با گذشت زمان، مهاجرت اقوام دیگر و حضور نظامیان در منطقه برخی از این سازها جای خود را به سازهای کوبهای غربی مانند طبل، شیپور، ترومپت، ساکسیفون و… دادهاند.
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه
۲ – آلات موسیقیایی عاشورا در میناب و مسقط
۲.۱ – سنج
۲.۲ – دمام
۲.۳ – دمام اشکون
۲.۴ – دمام غمبر
۲.۵ – دمام زیرغمبر
۲.۶ – بوق
۲.۷ – گپ دهل
۲.۸ – کسر
۲.۹ – سرنا
۲.۱۰ – سما
۲.۱۱ – پیپه
۲.۱۲ – طبل
۲.۱۳ – شیپور
۲.۱۴ – ترومپت
۲.۱۵ – ساکسیفون
۲.۱۶ – تخته
۲.۱۷ – جهله
۲.۱۸ – تنبک یا تمبک
۲.۱۹ – سرپیک
۲.۲۰ – جفتی
۲.۲۱ – دهل
۲.۲۲ – بلاسی
۲.۲۳ – جوره
۳ – فهرست منابع
۴ – پانویس
۱ – مقدمه
موسیقی بخشِ جهانی و جداییناپذیر از صفات نوع بشر است که در هر مکان و زمانی به اشکال مختلف نمود پیدا میکند. در این راستا هدف از این مطالعه و تحقیق ساختارشناسی تحلیلی-تطبیقی موسیقی مذهبی میناب و مسقط در دو موقعیت جغرافیایی تقریبا مشابه با دو رویکرد سیاسی تقریبا متفاوت میباشد که در زمانی خاص از تاریخ اسلام مورد توجه قرار گرفته است. این زمان خاص مربوط به دهه محرم روز عاشورا میباشد.
نگارنده این تحقیق با مطالعه کامل، جامع و تحقیق میدانی در دو منطقه میناب و مسقط به این نتیجه دست پیدا نمود که تاکنون هیچ مطالعهای در ساختارشناسی تحلیلی-تطبیقی موسیقی مذهبی این دو منطقه علیالخصوص روز عاشورا نه تنها صورت نگرفته بلکه به صورت مجزا و روشن به آن پرداخته نشده است.
بر این گمان میتوان پنداشت که جوامع اسلامی از جمله کشورهای حاشیه خلیج و به تبعیت از موضوع این پژوهش-ایران و عمان- در پی تغییرات و تاثیرات محیطی و حضور و نفوذ هنرهای غربی به هنر اصیل شرقی تاثیرات بسزایی را پذیرفتهاند که این تاثیرات در تمامی عرصههای وجودی انسان نمود پیدا کرده است. پس از آشنایی کشورهای شرقی با مدرنیته، گفتمانهای هنری نوظهور شکل یافتند که حاصل آن تولید محصولاتی است که از اصل و نسب خود به دور مانده است. این تولید در برخی موارد به هنر موسیقی اطلاق میگردد که حاصل اندیشهها و نگرشهایی است در تغییر دید مخاطب و میتواند برخی از حمایتهای داخلی کشورها را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. کلیه مباحث مزبور و مشابه آن، همگی نیاز به تحقیق و تفحص عمیق دارند، اما تاکنون هیچ مطالعه دامنهدار و جامعهشناختی که بتواند به پرسشهای حاصل از آن پاسخ گوید صورت نگرفته است.
۲ – آلات موسیقیایی عاشورا در میناب و مسقط
سازهایی که در این موسیقی به کار گرفته میشود به شرح ذیل است:
۲.۱ – سنج
احتمالا سنج واژهای عربی است. دکتر سیدجعفر حمیدی در مصاحبهای با نگارنده این پژوهش چنین نقل نمودند که؛ سنج فارسی است و معرب آن صِنج میباشد. تلفظ دیگر آن سُنج است که معرب آن صُنج و تغییر یافته چُنگ است.
[۱] حمیدی، سیدجعفر، مدرس دانشگاه، شاعر و نویسنده، مصاحبه شخصی، ۲۸ دی، ۱۳۹۸.
این ساز کوبهای – فلزی، در ردهی ایدیوفونها قرار گرفته و در متون قدیم فارسی جزو آلات ایقاعی – یعنی سازهای ضربی – دانسته شده و در میان اقوام مختلف جهان از جمله ایران و عمان، رایج و از اهمیت خاصی برخوردار است.
۲.۲ – دمام
سازی است که در تقسیمبندی سازها جزو سازهای کوبهای به شمار میرود. با نوسان پوست به صدا در میآید و در دسته سازهای کوبهای استوانهای شکل قرار میگیرد. دمام در جنوب ایران بویژه در میناب، برازجان، بندر ریگ، بندر گناوه، بوشهر و دیگر شهرهای جنوبی و همچنین در مسقط عمان توسط شیعیان مقیم این کشور تحت نظارت مستقیم سفارت ایران رایج میباشد.
[۲] اطرایی، ارفع و درویشی، محمدرضا، سازشناسی ایرانی، ص۱۱۵، چاپ سوم، تهران، موسس فرهنگی هنری ماهور.
۲.۳ – دمام اشکون
این دمام به نسبت سایر دمامها باید کوچکتر باشد و صدای بهتری نیز داشته باشد. در دستههای عزاداری میناب یک دمام مخصوص را برای این کار در نظر میگیرند و هنگام پوستگیری در مورد آن دقت بیشتری معمول میدارند، قطر این دمام حدود سی تا سی و چهار سانتیمتر و طول آن تقریباً چهل و پنج سانتیمتر است. همانطور که از اسم این دمام بر میآید کار اصلی آن بداههنوازی و شکستن ریتم است و ریتمهای آن غالباً ضد ضرب اجرا میشود.
[۳] اطرایی، ارفع و درویشی، محمدرضا، سازشناسی ایرانی، ص۱۱۷، چاپ سوم، تهران، موسس فرهنگی هنری ماهور.
۲.۴ – دمام غمبر
منظور از دمام غمبر، دو دمامی است که بعد از دمام اشکون رو به روی یکدیگر قرار میگیرند ریتم و اندازه این دو دمام با چهار دمام دیگر متفاوت است، طول تقریبی این دو دمام بین چهل تا پنجاه سانتیمتر است و قطر آنها حدود سی و هشت سانتیمتر میباشد سایر دمامهای غمبر دارای ریتمی ساده میباشند و از نظر اندازه نیز کوچکتر از دو دمام غمبر یاد شده هستند. این دمامها نیز قطر حدود سی تا سی و چهار سانتیمتر و طولی برابر با چهل و هفت تا پنجاه سانتیمتر دارند. نکتهای که باید مورد توجه قرار داد این است که در وهله اول این ریتم و شیوه اجراست که دمامها را از یکدیکر متمایز میسازد و موجب ایجاد نامهای مختلف بر آنها میشود. در میناب افرادی هستند که کارشان ساختن دمام به صورت حرفهای ویژه مراسم عاشورا میباشد.
[۴] حسنیپور، سهراب، شناخت موسیقی هرمزگان، ص۱۲، چاپ اول، بندرعباس، نشر رسول، ۱۳۹۸.
۲.۵ – دمام زیرغمبر
به کلیه دمامها، به جز اشکون و غمبر، اطلاق میشود. به دلیل اینکه نوازندههای آن در اجرای مراسم، پائین دست نوازندههای غمبر قرار میگیرند، به آنها دمامهای زیر غمبر میگویند.
[۵] حسنیپور، سهراب، شناخت موسیقی هرمزگان، ص۱۸۲، چاپ اول، بندرعباس، نشر رسول، ۱۳۹۸.
۲.۶ – بوق
سازی ویژه در بین سازهای محلی و بومی منطقه است. که بنا به اظهارات بزرگان و ریشسفیدان مراسم عاشورایی منطقه میناب در روستای نصیرایی این ساز در ابتدا منحصر به فرهنگ موسیقایی مردم بوشهر واقع در شمال خلیج فارس بوده و منحصراً برای آیین عزاداری امام سوم شیعیان یا دیگر بزرگان دینی نواخته میشد که به مرور زمان و با مهاجرت این اقوام به مناطق شرقی هرمزگان و همچنین حضور مینابیهای مقیم مسقط از بوق به عنوان ساز همراهیکننده گروه نوازندگان سنج و دمام و اعلام شروع مراسم عزاداری روز عاشورا استفاده میشود. نحوه نوازندگی این ساز دارای قانون و قاعده خاصی نمیباشد و فرد نوازنده با دمیدن محکم بر سوراخ کوچکی در انتهای باریک ساز، صدای آن را در میآورد که اگر به علم نتخوانی تبحر داشته باشد، بین دو تا سه نت موسیقی را تولید میکند.
بوق دارای صداهایی از دو اکتاو است و با فشار هوا و تغییر لب فواصل آن عوض میشود. ابتدا و انتهای سنج و دمام بوق زده میشود و در حین اجرای سنج و دمام این ساز بداهه نوازی میکند بوق یک سوراخ (دهنی) و یک خروجی دارد. در نتیجه نمیتوان انتظار داشت، بوق همانند دیگر سازهای ملودیک، بتواند ملودیهای رنگارنگی تولید کند. اما تعداد دفعات نوازندگی و اجرای آن توسط رهبر گروه مشخص شده میشود.
[۶] بلادی، محمدرضا، مجموعه مقالات درباره موسیقی آیینی، حکمی و مذهبی ایران، مقاله دمام، ص۳۵، مجله موسیقی، تهران، ۱۳۹۰.
۲.۷ – گپ دهل
دهل همانند بیشترسازهای کوبهای از چوب درختان درست میشود. مانند استوانه، مخروطی شکل و توخالی است که یک سر آن کوچکتر از سر دیگرش میباشد. پوشش این ساز از پارچههای رنگی و زیبا و بر حسب سلیقه و مراسمی که در آن به نوازندگی پرداخته میشود تغییر میکند. طول این ساز ۶۰ الی ۷۰ سانتی متر میباشد و از پوست حیوانات مانند گاو-گوسفند درست میشود. ساختار صدا بسته به نوع پوست و ضخامت و نازکی آن متغیر است. هرچه پوست نازکتر باشد صدا تیزتر و هرچه ضخامت آن بیشتر باشد صدا بمتر یا اصطلاحا باس میباشد. در برخی اجراها از جمله مراسم روز عاشورا نوازنده به دلیل نازکی پوست، از حنا برای تغیر صدا و زیبایی بیشتر استفاده میکند. حنا روی پوست را پوشانده و صدای دهل را کمی بم میکند. سر کوچک دهل را با پوست نازکتر و سر بزرگ آن را با پوست ضخیمتر میپوشانند. شکلی از آن به همراه سرنا در مناطق روستایی میناب نواخته میشود.
[۷] ستایشگر، مهدی، واژهنامه موسیقی ایران زمین، ج۱، ص۷۴، تهران، نشر اطلاعات، ۱۳۸۱.
۲.۸ – کسر
به نقل از آقای ذاکری در روستای نصیرایی میناب، در مصاحبه حضوری با نویسنده، این ساز یکی دیگر از سازهای کوبهای استان هرمزگان در میناب است که در روایات عامیانه به معنی ساز کوتاه کوچک یا کِسِر شده از دهل از آن یاد میکنند، ظاهری همانند دهل دارد اما کوچکتر از آن میباشد.
[۸] ذاکری، غلامعلی، آموزگار ومحقق تعزیه میناب، مصاحبه شخصی، ۲۶ دی، ۱۳۹۸.
۲.۹ – سرنا
سُرنا و کَرنا هر دو به معنی بوق و از یک ریشه میباشند. در اصل در میان اقوامی که زبان هند و اروپایی اولیه را صحبت میکردند این ساز به علت اینکه از شاخ حیوانات ساخته میشد به این اسم نامیده شده است. شاهد دیگری که به این ادعا و مشابهت مهر تائید میزند نام ذوالقرنین، به معنی دارنده دو شاخ است. قَرن که مُعَرَّب کَرن است (که در اسم کَرنا مشاهده میشود) به معنی شاخ میباشد. البته سُرنای کنونی به مراتب از بوقهای شاخی اولیه پیشرفتهتر است، ولی عضوی از خانواد سازهای بادی یا بوقی به شمار میآید.
[۹] معجم المعانی الجامع و المعجم الوسیط، معجم العربی المعانی، ص۴۱، ۲۶ جمادی الثانی ۱۴۳۷.
۲.۱۰ – سما
نگارنده در مصاحبه حضوری با معین البکاء تعزیه روز عاشورا در روستای نصیرایی میناب دریافت که سما همان دف یا دایره است. مورد استفاده سما مراسم عزاداری عاشورا، زار و نیز مولودخوانی است. در بندرعباس و میناب بیشترین استفاده از این ساز میباشد.
[۱۰] سلمانی، غلام، معین البکاء تعزیه میناب روستای نصیراییِ میناب، مصاحبه شخصی، ۲۶ دی، ۱۳۹۸.
۲.۱۱ – پیپه
یکی دیگر از سازهای کوبهای هرمزگانیهاست که تمام کننده در ریتم میباشد و شباهت زیادی به دهل نیز دارد. این ساز از هر دو طرف با پوست پوشیده شده است. در موسیقی بندری (دهل) شروع کننده ریتم، (کسر) زینت دهنده و (پیپِه) پرکننده یا تکمیل کننده و هدایت کننده ضربانهای ریتم است. و فضاهای خالی ریتم به واسطه آن پر میشود.
[۱۱] ذاکری، غلامعلی، آموزگار ومحقق تعزیه میناب، مصاحبه شخصی، ۲۶ دی، ۱۳۹۸.
همانطور که در ابتدای مبحث عنوان شد برخی از سازها در روز عاشورا توسط نظامیان مقیم منطقه میناب و مسقط نواخته که جهت ایجاد شور و شعف در مراسم عزاداری به کار برده میشوند. این سازها تحت نظارت مستقیم دولت و با همراهی پرسنل پایور و وظیفه در فضای نظامی و یا حسینهها و زیارتگاهها به اجرا در آمده که از روز سوم محرم فعالیت خود را آغاز مینمایند و در روز عاشورا از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر در خیابانها به نوازندگی و عزاداری مشغول میشوند. این سازها نیز به شرح ذیل میباشند:
۲.۱۲ – طبل
طبل نوعی ساز موسیقی از خانواده پرکاشن است که در رده سازههای کوبهای قرار دارد. طبل تشکیل شده از حداقل یک پوسته است که به منظور ایجاد صدا بر روی بدنه آن کشیده شده است. دهانه بدنه که پوسته طبل بر روی آن کشیده میشود بهطور ثابت دایره میباشد، اما شکلِ دیگر قسمتهای آن بسیار گوناگون است. در موسیقی سنتی غرب، رایجترین شکل آن استوانه است. سر دیگر طبل ممکن است باز باشد یا روی آن هم پوسته کشیده باشند، که به آن طبل دوسر میگویند. معمولاً در بین دو سر این نوع طبلها حفرهای ایجاد میکنند تا صدا تشدید شود. در گذشته طبل به جز کاربرد در زمینه موسیقی، در ارتباطات نیز کاربرد داشته و بعضی مواقع از آن برای فرستادن پیام نیز استفاده میکردند.
۲.۱۳ – شیپور
سادهترین ساز بادی برنجی است. در این ساز کلید یا دکمهای برای تغییر ارتفاع وجود ندارد و نوازنده باید با تغییر دادن حالت لبها و دهان خود نتها را عوض کند. وسعت صدای این ساز تنها شامل پنج نت میشود که با فشار هوا وهارمونیکها، تولید صدا میکند. شیپور بیشتر در عرصه نظامی برای اجرای علامتهای صوتی مانند بیدارباش بکار میرود اما در ایران و برخی کشورهای ساحل نشین جهت مراسم عزاداری محرم ویژه روز عاشورا یا در تعزیه نیز بکار میرود.
[۱۲] دفتر تالیف کتب درسی فنی و حرفهای و کارودانش، سازشناسی ایرانی، ص۱۸۹، چاپ اول، تهران، چاپ و نشر کتابهای درسی ایران، ۱۳۹۶.
۲.۱۴ – ترومپت
از سازهای بادی برنجی است که در محدوده سوپرانو، زیرترین صدا را در بین سازهای بادی برنجی میتواند تولید کند. ترومپت از دسته سازهای انتقالی است و از نظر ظاهر بسیار شبیه به کورنت است. فرق آن با کورنت در لوله آن است که در بیشترِ طولِ خود، قطری یکسان دارد. ترومپت در انواع موسیقیها، مانند موسیقی کلاسیک، موسیقی جاز، و موسیقی پاپ بهکار میرود. لوله ترومپت به صورت مخروطی ویژه است که به دهانهای ناقوسی منتهی میشود. لوله این ساز تا سده ۱۵ به شکل مستقیم ساخته میشده و از آن به بعد به شکل منحنی ساخته میشود. بر روی لوله سه دکمه مشاهده میشود که اولی باعث ازدیاد طول لوله برای بدست آوردن یک پرده بم میشود، فشار دکمه دوم صوت را نیم پرده و فشار دکمه سوم
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 