پاورپوینت کامل مبانی‌ الاحکام فی اصول شرایع الاسلام ۲۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مبانی‌ الاحکام فی اصول شرایع الاسلام ۲۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مبانی‌ الاحکام فی اصول شرایع الاسلام ۲۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مبانی‌ الاحکام فی اصول شرایع الاسلام ۲۹ اسلاید در PowerPoint :

مبانی الاحکام فی اصول شرائع الاسلام‌ (کتاب)

«مبانی الاحکام فی اصول شرائع الاسلام»، اثر آیه الله شیخ مرتضی حائری یزدی، یک دوره کامل اصول فقه می‌باشد که به زبان عربی و در سال ۱۴۲۶ ق، تدوین شده است.

[۱] مبانی الاحکام فی اصول شرائع الاسلام‌، ج۱، ص ۷.

فهرست مندرجات

۱ – ساختار
۲ – گزارش محتوا
۲.۱ – جلد اول
۳ – سایر مباحث کتاب
۳.۱ – جلد دوم
۳.۲ – بررسی مبحث «تعادل و تراجیح»
۴ – وضعیت کتاب
۵ – پانویس
۶ – منبع

۱ – ساختار

کتاب، با مقدمه آیه الله سید علی محقق داماد آغاز و مطالب در دو جلد، در یک تمهید و هشت مبحث، ارائه شده است.
مباحث که بنا بر ترتیب کتاب «کفایه الاصول» می‌باشند، گزیده بحث‌های ۱۲ ساله دوره اول درس خارج اصول نویسنده است.
کارهای تحقیق، تنظیم و آماده سازی برای چاپ جلد اول کتاب را حجه الاسلام و المسلمین محمد حسین امر اللهی با کمک چند تن از فضلای حوزه و با نظارت آیه الله سید علی محقق داماد که شاگرد اصولی نویسنده می‌باشد، به سرانجام رسانده و دوره دوم درس اصول که تا حدیث معروف «الناس فی سعه ما لا یعلمون» است، به گونه پاورقی، در جلدهای بعدی آمده است.

۲ – گزارش محتوا

۲.۱ – جلد اول

در جلد اول، در مقدمه، ضمن بررسی اصطلاح «اصول الفقه»، نگاهی اجمالی به پیشینه و تاریخ تدوین این علم انداخته شده و در ادامه، اشاره‌ای به آثار اصولی اولیه فقهای امامیه، نحوه ظهور فکر اخباری، ویژگی‌های اصول شیخ انصاری و مدارس اصولی در سامراء و نجف، شده است.
۱. اصل وضع و اقسام آن؛ در اینکه حقیقت وضع، مانند ملکیت و زوجیت، امری اعتباری است تا به وسیله جعل و انشاء به وجود آید یا اینکه تعهد بر استعمال و القاء لفظ خاص هنگام اراده معنی مخصوص می‌باشد، اختلاف وجود دارد، اما به نظر نویسنده، حقیقت آن، صدق قضیه تعلیقیه که عبارت از جعل لفظ، بدل از معنی، در مقام القاء می‌باشد، است.
۲. اصل در معانی حرفیه؛ که در مورد آن، به اموری اشاره شده است.

[۲] مبانی الاحکام فی اصول شرائع الاسلام‌، ج۱، ص ۴۱ به بعد.

الف) مقصود از معنی حرفیه، اعم از حرف اصطلاحی و مدلول هیئت افعال، اعراب دال بر مبتدائیت و خبریت است.
ب) معانی حرفیه،
۱. قسمی که مفاد آن، نفس ربط است، مانند اضافه در «غلام زید»؛
۲. قسمی که مدلول آن، معنایی است که ربط، به وسیله آن، محقق می‌شود، مانند «فی» در «زید فی الدار».
ج) نقد و بررسی قول صاحب کفایه مبنی بر اینکه معنای «من» و «الابتداء» یکی است و تفاوت میان آن دو، در نحوه استعمال است.
د) عدم دخیل بودن وجود ربط ذهنی در معنای حرفی و…
۳. اصل در احوالی که عارض بر لفظ می‌شوند؛ این نکته بررسی شده است که در دوران امر بین حمل بر معنای اول یا حمل بر معنایی که احتمال نقل در آن وجود دارد، اصل چیست؟
۴. صحیح و اعم؛ که در آن، پنج امر زیر، مورد بحث قرار گرفته است:
الف) تصویر محل نزاع که در فرض ثبوت حقیقت شرعیه یا متشرعیه است.
ب) بیان وجود ملاک نزاع در غیر عبادات و معاملات، مانند تذکیه، بنا بر آنکه معنای آن، امور معروفه باشد.
ج) ثمره بحث در این مسئله که عبارت است از عدم ترتب جریان برائت در شک در اجزا و شرایط، بنا بر قول به اعم و عدم جریان آن، بنا بر قول به صحیح.
د) تصویر قدر جامع بین خصوص افراد صحیح و هم چنین بین اعم از فاسد و صحیح.
ه) توضیح نحوه جریان نزاع در معاملات، از جمله توضیح اینکه آیا عناوین معروفی مانند بیع، اجاره، هبه و… برای اسباب وضع شده‌اند یا برای مسببات؟
۵. استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد، در دو مقام زیر:
الف) عدم استحاله عقلی استعمال لفظ، در اکثر از معنای واحد، به دلیل عدم وجود وجه امتناع.
ب) عدم ظهور لفظ مشترک، در جمیع معانی آن، هنگام نبود قرینه.
۶. مشتق؛ پس از تصویر محل نزاع، فرق میان مفهوم اجمالی و تفصیلی و عدم جریان نزاع در اسم آلت، اسم زمان و صیغه مبالغه، بررسی شده است.
«اوامر:» ابتدا، مفهوم ماده و صیغه امر بیان و سپس، مبحث تعبدی و توصلی، در چند مقام زیر، بررسی شده است:
۱. تحریر محل بحث؛
۲. بیان مراد از قصد تقربی که در واجب تعبدی معتبر است؛
۳. بررسی مقصود از عبادتی که برای غیر خداوند، جایز نیست؛
۴. بحث از ظهور لفظی و اینکه آیا تمسک به اطلاق، در جمله‌ای که مشتمل بر امر می‌باشد، جایز است یا نه؟؛
۵. بیان مقتضای اصل عقلی، شرعی و ادله سمعیه؛
در ادامه، اقسام واجب، در پنج امر زیر، مورد بحث قرار گرفته است:
الف) تقسیم اجمالی واجب؛
ب) چگونگی تقسیم واج

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.