پاورپوینت کامل کتاب توحید مفضل ۶۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل کتاب توحید مفضل ۶۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل کتاب توحید مفضل ۶۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل کتاب توحید مفضل ۶۸ اسلاید در PowerPoint :

توحید مفضل

برای دیگر کاربردها، توحید مفضل (ابهام‌زدایی) را ببینید.

توحید مفضَّل، کتابی در خداشناسی منسوب به امام صادق علیه‌السلام می‌باشد. برای این کتاب، اسامی دیگری نیز ذکر کرده‌اند، مانند کنز الحقائق و المعارف و…

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – ساختار کتاب
۳ – نام دیگر توحید مفضل
۴ – نویسنده توحید مفضل
۵ – توحید مفضل از دیدگاه علما
۶ – معرفی کتاب
۷ – داستان نوشتن توحید مفضل
۸ – مجالس توحید مفضل
۸.۱ – مجلس اول
۸.۲ – مجلس دوم
۸.۳ – مجلس سوم
۸.۴ – مجلس چهارم
۹ – ویژگی‌های کتاب
۱۰ – توحید مفضل از منظر بزرگان
۱۰.۱ – از دیدگاه سید بن طاووس
۱۰.۲ – از دیدگاه آقابزرگ طهرانی
۱۱ – اهمیت توحید مفضل نزد علمای تشیع
۱۲ – ترجمه‌ها
۱۳ – نسخه‌های خطی
۱۴ – قدیم‌ترین نسخه خطی
۱۵ – چاپ توجید مفضل
۱۶ – وضعیت کتاب
۱۷ – نسخه‌شناسی
۱۸ – فهرست منابع
۱۹ – پانویس
۲۰ – منبع

۱ – معرفی اجمالی

در اینکه این کتاب، نوشته خود امام صادق علیه‌السّلام نیست، اختلافی وجود ندارد، بلکه بحث در این است که آیا امام علیه‌السّلام آن را بر مفضل املا فرموده‌اند یا اینکه اثر خود اوست که به امام نسبت داده است و بر فرض صحت املا، این سؤال مطرح است که آیا متن فعلی، همان توحید مفضل است یا نه؟
در باره سبب املای توحید مفضل در روایتی از محمد بن سنان، به نقل از مفضل چنین آمده است که مفضل پس از شکست در مناظره‌ای با ابن ابی العوجاء زندیق ، نزد امام صادق علیه‌السّلام رفت و امام طی چهار روز و در چهار جلسه یک دوره مباحث توحید و خداشناسی را به او تعلیم داد و از وی خواست که آن را بنویسد.

[۱] توحید المفضل، ج۱، ص۳۰.

۲ – ساختار کتاب

توحید مفضل، از چهار مجلس تشکیل شده است که در هر یک، مؤلف، گفتارهای حضرت امام صادق علیه‌السّلام را در رابطه با حکمت‌های بخشی از نظام خلقت بیان می‌کند.

۳ – نام دیگر توحید مفضل

برای این کتاب اسامی دیگری نیز ذکر کرده اند. نجاشی آن را «کتاب فَکِّر: کتابٌ فی بدء الخلق و الحثّ علی الاعتبار» نامیده است،

[۲] احمد بن علی نجاشی، فهرست اسماء مصنّفی الشیعه المشتهر ب رجال النجاشی، ج۱، ص۴۱۶، چاپ موسی شبیری زنجانی، قم ۱۴۰۷.

شاید به این دلیل که در آن عبارت «فکّر یا مفضّل» تکرار شده است.

[۳] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۱۶، ص۳۰۰، چاپ علی نقی منزوی و احمد منزوی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

بعضی هم آن را کنزالحقائق و المعارف نامیده اند.

[۴] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۴، ص۴۸۲، چاپ علی نقی منزوی و احمد منزوی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

۴ – نویسنده توحید مفضل

در این‌که این کتاب نوشته خود امام صادق علیه‌السلام نیست، اختلافی وجود ندارد بلکه بحث در این است که آیا امام علیه‌السلام، آن را بر مفضّل املا فرموده‌اند یا این‌که اثر خود مفضّل است که به امام نسبت داده است.

۵ – توحید مفضل از دیدگاه علما

بر فرض صحت املا، این سؤال مطرح است که آیا متن فعلی همان توحید مفضّل است یا نه. غالب علمای شیعه ، مفضَّل بن عمر جُعْفی را صحابی خاص امام صادق و امام کاظم علیهماالسلام دانسته اند

[۵] الکافی، کلینی، ج۲، ص۹۲، حدیث ۱۶،

[۶] محمد بن محمد مفید، الارشاد فی معرفه حجج اللّه علی العباد، ج۲، ص۲۰۸، با ترجمه و شرح هاشم رسولی محلاتی، تهران (۱۳۴۶ ش).

[۷] محمد بن حسن طوسی، کتاب الغیبه، ج۱، ص۲۱۰، تهران (۱۳۹۸).

[۸] ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۴، ص۲۱۹، چاپ هاشم رسولی محلاتی، قم.

و برخی از آنان، ضمن اقامه دلیل در رد آرای تضعیف کنندگان، به تأیید و توثیق وی پرداخته

[۹] عبداللّه مامقانی، تنقیح المقال فی علم الرجال، ج۳، بخش ۱، ص۲۳۸ـ ۲۴۲، چاپ سنگی نجف ۱۳۴۹ـ۱۳۵۲.

و گفته‌اند که این کتاب املای امام صادق علیه‌السلام بر اوست

[۱۰] ابن طاووس، الامان من اخطار الاسفار و الازمان، ج۱، ص۵۰، قم ۱۴۰۹.

[۱۱] محمدتقی تستری، قاموس الرجال، ج۱۴، ص۱۴۳ـ۱۴۴، تهران ۱۳۷۹ـ۱۳۹۱، ج ۱۲ـ۱۴: ملحقات، تهران: مکتبه الصدر.

حتی بعضی تصریح کرده‌اند که اِهلیلَجه، اثر دیگر منسوب به امام صادق علیه‌السلام در خداشناسی، را خود امام نوشته و سپس متن دستخط خود را در اختیار مفضّل گذاشته‌اند ولی توحید مفضّل املای امام بر مفضّل است.

[۱۲] محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۴، ص۴۸۲، چاپ علی نقی منزوی و احمد منزوی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.

برخی علمای رجال، مانند نجاشی،

[۱۳] احمد بن علی نجاشی، فهرست اسماء مصنّفی الشیعه المشتهر ب رجال النجاشی، ج۱، ص۴۱۶، چاپ موسی شبیری زنجانی، قم ۱۴۰۷.

این اثر را به مفضّل نسبت داده و اشاره کرده‌اند که به آثار وی چندان اعتنایی نیست و حتی برخی وی را از غالیانِ خطّابی شمرده اند.

۶ – معرفی کتاب

این کتاب املای امام جعفر صادق – علیه السلام – بر مفضل بن عمر جعفی کوفی، یکی از اصحاب سرشناس و بزرگ آن حضرت، می باشد. امام – علیه السلام – کتاب را در چهار جلسه و در چهار روز، از صبح تا ظهر بر مفضل املا کردند. آن حضرت در این کتاب با بیان شگفتی های آفرینش، به اثبات آفریدگار حکیم و دانا پرداخته اند. توحید مفضل از کتابهای ارزشمند و معتبر شیعه در مباحث اعتقادی محسوب می شود.

۷ – داستان نوشتن توحید مفضل

مفضل داستان نوشتن کتاب را این گونه نقل می کند: «یک روز عصر من در مسجد مدینه در کنار قبر مطهر حضرت رسول خدا – صلی الله علیه وآله -نشسته بودم و در مقام و منزلت آن حضرت فکر می کردم که ناگهان ابن ابو العوجاء و یارانش وارد شدند و در کناری نشستند و شروع به صحبت کردند. آنان از حضرت رسول خدا – صلی الله علیه وآله – به عنوان یک فیلسوف، که با زیرکی فراوان نام خود را در جهان زنده نگه داشت، نام بردند و گفتند، این جهان خدایی ندارد و همه چیز خود به خود به وجود آمده و این جهان همیشه بوده و خواهد بود. من نتوانستم خشم خود را فرو بنشانم و بر سر آنها فریاد زدم و گفتم: ای دشمنان خدا آیا کافر شده اید؟! آنان در پاسخ من گفتند: اگر تو از یاران جعفر بن محمد – علیه السلام – هستی، او این گونه با ما سخن نمی گوید. من از نزد آنها خارج شدم و به نزد امام جعفر صادق – علیه السلام – رفتم و ماجرا را برای آن حضرت تعریف کردم. آن حضرت فرمود: فردا صبح به نزد من بیا و قلم و کاغذی نیز بیاور تا برای تو از حکمت خداوند متعال در آفرینش جهان سخن بگویم… . من هم فردا صبح به نزد آن حضرت رفتم و ایشان نیز این کتاب را به من املا فرمود».امام – علیه السلام – در آغاز، علت اینکه عده ای وجود خداوند متعال را انکار و یا در او شک می کنند، ناآگاهی از اسباب و شیوه آفرینش جهان هستی بیان می فرماید. سپس به بیان آفرینش جهان و خلقت انسان و اعضای بدن او، مانند دستگاه گوارش و حواس پنج گانه ، می پردازد و از آنها به حکمت و قدرت و علم خداوند متعال، که آفریننده آنها است، استدلال می کند; امام در جلسه دوم به بیان شگفتیهای جهان حیوانات، مانند خزندگان و چهارپایان مانند اسب ، فیل ، زرافه ، میمون ، سگ و پرندگان مانند مرغ و خفاش و حشراتی مانند زنبور عسل ، ملخ ، مورچه و ماهی می پردازد; در جلسه سوم شگفتیهای آسمان و زمین مانند رنگ آسمان و طلوع و غروب خورشید، و فصلهای سال و خورشید و ماه و دیگر ستارگان و حرکت بسیار سریع آنها در آسمان و آفرینش سرما و گرما و باد و هوا و چگونگی ایجاد صدا و کوهها و گیاهان و… را بیان می نماید; جلسه چهارم هم به بیان حقیقت مرگ و زندگی و علت آفرینش انسان و راه شناخت جهان هستی و بیان فرق میان حس و عقل در شناخت جهان و حقایق هستی اختصاص یافته است

۸ – مجالس توحید مفضل

توحید مفضّل از چهار مجلس تشکیل شده که در هر یک حکمتهای بخشی از نظام خلقت بیان گردیده است.

۸.۱ – مجلس اول

امام صادق علیه‌السّلام ، در این مجلس، ابتدا، علت انکار خدا یا شک و تردید در وی را ناآگاهی از اسباب آفرینش می‌داند، سپس به بیان کیفیت آفرینش جهان ، خلقت انسان و بیان اعضای بدن انسان ، مانند دستگاه گوارش و حواس پنج گانه می‌پردازد و از نظم و هم آهنگی موجود بین آنها بر وجود خالقی حکیم استدلال می‌کند.

[۱۴] توحید المفضل، ج۱، ص۴۴.

۸.۲ – مجلس دوم

در این مجلس، امام علیه‌السّلام ، به برخی از اسرار موجود در حیوانات اشاره می‌کند. او، شگفتی‌های موجود در خزندگانی همچون مارها و چهارپایانی مانند فیل ، زرافه ، میمون و سگ و پرندگانی همچون مرغ و خفاش و حشراتی مانند زنبور عسل ، ملخ و مورچه و انواع ماهی‌ها را بیان می‌کند.

[۱۵] توحید المفضل، ج۱، ص۹۴.

۸.۳ – مجلس سوم

در این مجلس، امام علیه‌السّلام ، به اسرار و حکم کائنات و آفرینش آسمان و زمین می‌پردازد. او، از رنگ آسمان، طلوع و غروب خورشید و فصل‌های سال و ماه و دیگر ستارگان سخن می‌گوید.

[۱۶] توحید المفضل، ج۱، ص۱۲۷.

۸.۴ – مجلس چهارم

در مجلس چهارم، حضرت امام صادق علیه‌السّلام ، به بحث از حکمت مصائب، سختی‌ها، مرگ و فنا می‌پردازد. آن حضرت علیه‌السّلام ، بحث می‌کند از حقیقت مرگ و زندگی، علت آفرینش انسان، راه شناخت جهان هستی و بیان فرق میان حس و عقل در شناخت جهان و حقایق هستی.

[۱۷] توحید المفضل، ج۱، ص۱۶۶.

[۱۸] مجلسی، بحارالانوار، ج۳، ص۵۷ ـ۱۵۱.

۹ – ویژگی‌های کتاب

۱. قدمت کتاب: این کتاب، اگر ثابت نشود که از امام صادق علیه‌السّلام ، می‌باشد و یا حتی از مفضل هم نمی‌باشد، باز دارای ارزش بالایی است، چرا که این کتاب مسلما یکی از متون قدیمی اسلامی است که در آن به مسائل طبیعیات، فلسفه و بعضی از مباحث مربوط به علم تشریح پرداخته شده است.
۲. توجه به فلسفه: در جاهای متعددی از کتاب، کلام فلاسفه مطرح و پیرامون آن مباحثی بیان شده است. در جایی از کتاب، اسم عالم را در زبان یونانی «قوسموس» ذکر کرده و می‌گوید: فلاسفه هم به عالم، قوسموس گفته‌اند. قوسموس را معنی کرده به زینت و گفته است مگر نه این است که فلاسفه به خاطر چینش نظام هستی، به عالم قوسموس می‌گویند.
آنها به نظام هستی زینت می‌گویند تا بفهمانند که اتقان و نظام عالم در غایت حسن و زیبایی است.
۳. نقد افکار مانی: مؤلف، در بخش‌های متعددی از کتاب، افکار مانی و مانوی‌ها را مورد انتقاد قرار می‌دهد. او، مانی را چنین معرفی می‌کند: «العجب من المخذول (مانی) حین ادعی علم الاسرار و عمی عن دلائل الحکمه فی الخلق حتی نسبه الی الخطا و نسب خالقه الی الجهل تبارک الحکیم الکریم».

[۱۹] توحید المفضل، ج۱، ص۱۷۶.

۱۰ – توحید

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.