پاورپوینت کامل عید الفطر ۵۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل عید الفطر ۵۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عید الفطر ۵۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل عید الفطر ۵۶ اسلاید در PowerPoint :
عید فطر
عید فطر، روز اول ماه شوال و پایان روزه واجب ماه رمضان و یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان است.
در این روز مسلمانان بعد از یک ماه روزه و عبادت، جشن گرفته و به نماز عید فطر و اعمال و آداب مستحبی میپردازند. روزه گرفتن در این روز حرام و پرداخت زکات فطره واجب است. آداب و اعمال مستحبی بسیاری در کتب ادعیه برای این روز ذکر شده است.
در دو سوره از قرآن کریم درباره عید فطر سخن به میان آمده که به توضیح و تفسیر آن آیات اشاره خواهد شد.
فهرست مندرجات
۱ – تعریف عید
۲ – اجتماعی بودن شئون اسلامی
۲.۱ – مسئله جهاد
۲.۲ – روزه و حج
۳ – عید فطر در قرآن
۳.۱ – آیه ۱۸۵ سوره بقره
۳.۱.۱ – بحث درباره «ولتکملوا»
۳.۱.۲ – منظور از تکبیر در روایات
۳.۱.۳ – نظرات در ولتکبر الله
۳.۱.۴ – تکبیرها در کلمات فقها
۳.۱.۵ – نظر شافعی در تکبیرها
۳.۱.۶ – نتیجه بحث در تکبیرها
۳.۲ – آیات ۱۴و۱۵ سوره اعلی
۳.۲.۱ – منظور از تزکیه
۳.۲.۲ – مراحل عملی مکلف
۳.۲.۳ – مراحل عملی مکلف در آیه
۳.۲.۴ – نظرات درباه تزکی
۳.۲.۵ – روایات در تفسیر آیه
۴ – آداب نماز عید فطر
۵ – پانویس
۶ – منبع
۱ – تعریف عید
عید در لغت از ماده عود به معنی بازگشت است و لذا به روزهائی که مشکلات از قوم و جمعیتی برطرف میشود و بازگشت به پیروزیها و راحتیهای نخستین میکند عید گفته میشود، و در اعیاد اسلامی به مناسبت اینکه در پرتو اطاعت یک ماه مبارک رمضان و یا انجام فریضه حج، صفا و پاکی فطری نخستین به روح و جان باز میگردد و آلودگیها که بر خلاف فطرت است، از میان میرود، عید گفته شده است.
[۱] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۵، ص۱۳۱.
۲ – اجتماعی بودن شئون اسلامی
بسیاری از آیات قرآن بر اجتماعی بودن شئون اسلامی دلالت می کند و صفت اجتماعی بودن در تمامی احکام و نوامیس اسلامی حاکم است.
۲.۱ – مسئله جهاد
شارع مقدس در مسئله جهاد، اجتماعی بودن را بهطور مستقیم تشریع کرده و دستور داده حضور در جهاد و دفاع، به آن مقداری که دشمن دفع شود واجب است.
۲.۲ – روزه و حج
روزه و حج بر هر کسی که مستطیع و قادر به انجام آن دو باشد و عذری نداشته باشد واجب است، اجتماعیت، در این دو واجد به طور مستقیم نیست. بلکه لازمه آن دو است، چون وقتی روزهدار روزه گرفت قهراً در طول رمضان در مساجد رفت و آمد خواهد کرد و در آخر در روز عید فطر، این اجتماع به حد کامل می رسد، و نیز وقتی مکلف به زیارت خانه خدا گردید قهراً با سایر مسلمانان یکجا جمع میشود، و در روز عید قربان این اجتماع به حد کامل میرسد و نیز نمازهای یومیه را بر هر مکلفی واجب کرده، و جماعت را در آن واجب نساخته، ولی این رخصت را در روز جمعه تدارک و تلافی کرده و اجتماع برای نماز جمعه را بر همه واجب ساخته است.
۳ – عید فطر در قرآن
با مراجعه به قرآن شریف، آیاتی را میتوان یافت که بهطور مستقیم و با کمی دقت بر عید فطر و آداب آن توجه دارند و نشان میدهند که این مسئله از دید قرآن پنهان نمانده است. آن آیات عبارتند از:
۳.۱ – آیه ۱۸۵ سوره بقره
در آیه ۱۸۵ سوره بقره «یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر ولتکملوا العده ولتکبرو الله علی ماهدئکم و لعلکم تشکرون
[۲] بقره/سوره۲، آیه۱۸۵.
» خداوند متعال ضمن معرفی ماه مبارک رمضان و نزول قرآن در آن به برخی از احکام مربوط به این ماه شریف اشاره کرده و میفرماید: هر یک از شما که هلال ماه رمضان را مشاهده کرد باید روزه بگیرد و کسی که در حال سفر و یا مریض بود و ماه رمضان را درک کرد در روزهای دیگر باید، روزه فوت شده را جبران کند. در ادامه میفرماید: خداوند این احکام را به خاطر راحتی شما و نه به خاطر به سختی افتادنتان تشریع نموده است و اینکه عدد را تکمیل کنید و خدا را به خاطر هدایت بزرگ بدارید.
۳.۱.۱ – بحث درباره «ولتکملوا»
«ولتکملوا…» عطف به یرید و مبین علت غائی است. خداوند در تشریع احکام برای شما آسانی خواسته نه سختگیری، تا روزه ایام معدود را به هر صورتی که بتوانید چه در ماه رمضان یا غیر آن به کمال رسانید، ممکن است ولتکملوا، عطف به فعل مقدر یا فلیصمه، باشد: تا از این امر «فلیصمه» (و هر امری) آنچه آسانست و بتوانید، انجام دهید و آن را تکمیل نمایید، چون امر ولتکملوا بعد از امر به روزه ماه رمضان است کمال ظاهری آن معنای اتمام میباشد و کمال معنوی آن انجام با شرایط و آداب آن است تا با گذشت ایام اراده ایمانی، حاکم بر انگیزهها و شهوات گردد و انسان را برتر آرد و اراده خدا ذهن را فراگیر و یاد عظمت او زنده و فعال گردد یادی که بر طریق هدایت استوار شود: «ولتکبرو الله علی ماهداک» و در پرتو آن، نعمتها مشخص و شکرگزاری شود.
۳.۱.۲ – منظور از تکبیر در روایات
در روایات منظور از تکبیر در جمله: «و لتکبرو االله علی ما هدیکم
[۳] بقره/سوره۲، آیه۱۸۵.
» تعظیم، و منظور از هدایت، ولایت است.
اینکه هدایت به معنای ولایت باشد از باب تطبیق کلی بر مصداق است و ممکن است از قبیل همان قسم بیاناتی باشد که نامش را تاویل گذاشتهاند، چنانکه در بعضی از روایات آمده و در معنای دو کلمه یسر و عسر فرمودهاند: یسر ولایت و عسر مخالفت با خدا و دوستی با دشمنان خداست.
پس معنای آیه این است که تا خداوند را بزرگ بداری و اجلالش کنی بخاطر آن هدایت و راهنمایی که برای شما در دینتان بیان کرد و بهخاطر آنکه به شما توفیق داد تا ماه رمضان را روزه بدارید، این ماه اختصاصی شما امت مسلمان میباشد و امم دیگر از آن بیبهرهاند.
۳.۱.۳ – نظرات در ولتکبر الله
بیشتر دانشمندان گفتهاند که مقصود از «ولتکبر الله»، تکبیرهایی است که در شب عید فطر وارد شده است که این تکبیرها بعد از چهار نماز مغرب و عشاء و صبح روز عید و نماز عید فطر گفته میشود. در عید فطر اینگونه میگویند «الله اکبر الله اکبر لا اله الا الله و الله اکبر الله اکبر ولله الحمد الحمد علی ماهدانا و له الشکر علی ما اولانا»
[۴] ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۳۹.
۳.۱.۴ – تکبیرها در کلمات فقها
توضیح – برخی برای روز عید این تکبیرها را بعد از نماز ظهر و عصر روز عید نیز ذکر کردهاند. امام خمینی و آیتالله اراکی جزء این دسته از فقها میباشند، مستند این حکم، روایتی است از قول امام صادق (علیهالسلام) که فرمود: در عید فطر هم تکبیر هست، عرضه داشتم تکبیر که غیر از روز قربان نیست، فرمود: چرا در عید فطر هم هست، لیکن مستحب است که در مغرب و عشاء و فجر و ظهر و عصر و دو رکعت نماز عید گفته شود.
[۵] نوری طبرسی، حسین، مستدرک الوسائل، ج۶، ص۱۳۷.
همچنین سعید نقاش از امام صادق (علیهالسلام) روایت کرده است که فرمود: برای من در شب عید فطر تکبیر هست، اما واجب نیست بلکه مستحب است، میگوید، پرسیدم این تکبیر در چه وقت مستحب است؟ فرمود در شب عید در مغرب و عشا و در نماز صبح و نماز عید آنگاه قطع میشود، عرضه داشتم: چگونه تکبیر بگویم؟ فرمود: میگوئی «الله اکبر، الله اکبر، لااله الاالله، و الله اکبر، الله اکبر و لله الحمد، الله اکبر علی ماهدانا» و منظور از کلام خدا که میفرماید: و لتکملوا العده همین است، چون معنایش این است که نماز کامل کنید و خدا را در برابر اینکه هدایتتان کرده تکبیر کنید
[۶] حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۷، ص۴۵۵.
[۷] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۷، ص۶۴۶.
و تکبیر همین است که بگوئید: «الله اکبر، لااله الاالله، و الله اکبر، و لله الحمد» راوی می گوید در روایت دیگری آمده که تکبیر آخر را چهار بار باید گفت.
مرحوم علامه طباطبایی ضمن بیان دو روایت یاد شده در حل تعارض بین آندو مینویسد: اختلاف این دو روایت که یکی تکبیر را در ظهر و عصر نیز مستحب میداند و دیگری نمیداند ممکن است حمل شود بر مراتب استحباب، یعنی دومی مستحب باشد، و اولی مستحبتر، و اینکه فرمود: منظور از (ولتکملوا العده) اکمال نماز است شاید منظور این باشد با خواندن نماز عید، عدد روزه را تکمیل کنید و باز خود تکبیرات را بگوئید که خدا شما را هدایت کرد، و این با معنائی که ما از ظاهر جمله، «و لتکبروالله علی ماهدیکم…
[۸] بقره/سوره۲، آیه۱۸۵.
» فهمیدیم منافات ندارد، برای اینکه کلام امام استفاده حکم استحبابی از مورد وجوب است.
[۹] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۲۸.
۳.۱.۵ – نظر شافعی در تکبیرها
شافعی معتقد است که باید الله اکبر را سه بار گفت و از زمانیکه ماه دیده میشود و تا زمانیکه امام به نماز میایستد این تکبیرها تکرار شود.
۳.۱.۶ – نتیجه بحث در تکبیرها
وقتی امام بیرون آمد همراه تکبیر او باید تکبیر گفت در حالی که در عید قربان
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 