پاورپوینت کامل سید مرتضی عسکری ساوه‌ای ۱۱۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل سید مرتضی عسکری ساوه‌ای ۱۱۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۱۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سید مرتضی عسکری ساوه‌ای ۱۱۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل سید مرتضی عسکری ساوه‌ای ۱۱۲ اسلاید در PowerPoint :

سید مرتضی عسکری

سید مرتضی عسکری (۱۳۳۲-۱۴۲۸ق)، در هشتم جمادی الثانی سال ۱۳۳۲ ق در شهر سامراء متولد شد. وی یکی از علمای فعال در زمینه دشمن‌شناسی و معرفی آنان به مردم بود. ایشان در چند رشـته تبلیغی ـ ترویجی برجستگی دارد؛ تبلیغ قلمی، بیانی، تربیت جوانان، تاسیس مراکز مختلف آموزشی و مؤسسات خیریّه، مبارزات، مناظرات‌ و غیره او را به مبلّغ برجسته تبدیل کرده بود.
علامه‌ عسکری‌، یکی از خدمت‌گزاران بـه نـهضت امام خمینی در خـارج از کشـور بود و بـارها بـا بزرگانی مثل آیت‌الله بروجردی برای اصلاح حوزه و با آیت‌الله حکیم برای‌ تشکیل‌ دولت اسلامی مذاکره داشت که بـرخی از فـعالیت‌های سیاسی ایشان در عراق به تشکیل «حـزب الدعـوه الاسلامیه» و «جـماعه عـلماء بـغداد و الکاظمیه» و «ابناء ثوره العـشرین» انجامید.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – شرافت و اصالت
۳ – کرامت پدر
۴ – دوران طلبگی
۵ – اساتید اخلاق
۶ – نیّت و اخلاص
۷ – عوامل دوراندیشی
۸ – سیر مطالعاتی و پژوهش‌های دینی
۹ – توجه به جنگ نرم دشمن
۱۰ – بینش سیاسی و فرهنگی
۱۱ – تلاش‌های سیاسی
۱۲ – استعمار‌ فکری‌ و فرهنگی‌
۱۳ – فعالیت‌ها
۱۳.۱ – شناخت اهداف استعمارگران
۱۳.۲ – جدایی دانشگاه از حوزه
۱۳.۳ – معرفی دشمن
۱۳.۴ – تاسیس مدارس نوین
۱۴ – اولین کتاب علامه
۱۵ – پی‌گیری تاریخ و حدیث
۱۶ – تالیفات علامه
۱۷ – تبلیغ و تربیت مبلّغ
۱۸ – خاطره‌ای از‌ اوّلین‌ منبر‌ علامه
۱۹ – لطف حضرت زهرا به علامه
۲۰ – پانویس
۲۱ – منبع

۱ – معرفی اجمالی

سید مرتضی عسکری در هشتم جمادی الثانی سال ۱۳۳۲ ق در شهر سامراء متولد شد و سپس در حوزه علمیه همان شهر به تحصیل پرداخت. سپس در ماه محرم سال ۱۳۵۰ ق به شهر مقدس قم هجرت کرد. در این شهر دروس سطح اصول و فقه را نزد آیت‌الله مرعشی نجفی (رحمه‌الله‌علیه) و آیت‌الله محمدحسین شریعتمدار ساوجی تلمذ کرد. از دیگر اساتیدی که ایشان در آن دوره به استفاده از محضرشان توفیق یافت، عبارتند از: امام خمینی (رحمه‌الله‌علیه) در کلام و عقاید، میرزا خلیل کمره‌ای در علم تفسیر، آیت‌الله مهدی شهید (پایین شهری) در علم اخلاق و تهذیب نفس.

۲ – شرافت و اصالت

اجداد ایشان در زمان صفویه به عنوان شیخ‌الاسلام از سبزوار به ساوه اعزام می‌شوند و بسیاری از اهل‌سنت آنجا را مستبصر می‌کنند‌ و برای‌ کسب علم با حوزه‌ها ارتباط برقرار می‌نمایند. پدر ایشان آیت‌الله سید محمدحسین شیخ‌الاسلام، به هنگام تولد فرزندش (سید مرتضی) از اصحاب میرزای شیرازی در سامرا بود‌ و در‌ دوران کودکیِ سید مرتضی، وفات یافت. در حوادث مهم سیاسی ایران و عراق و جنگ جهانی مترصّد بهترین زمینه‌ها و فرصت‌ها بود. و به جای زمین‌گیر شدن در حوادث، بارها به سامرا، قم‌، نجف‌، لبنان‌، مصر، تهران و … مسافرت کرد و کارش‌ را‌ ادامه‌ داد. آغاز طلبگی در سامرا بود، و سپس در عهد آیت‌الله حائری یزدی (رحمه‌الله‌علیه) از اسـاتید مهم حوزه قم بهره برد؛ اما‌ با‌ فشارهای‌ دوره رضاخان به نجف و کاظمین هجرت کرده و در‌ زمان‌ آیت‌الله بروجردی (رحمه‌الله‌علیه) به قم بازگشت. هنگامی که دید با آشفتگی‌های دوران نهضت نفت و قیام آیت‌الله کاشانی (رحمه‌الله‌علیه) در‌ ایران‌، طرح‌هایش‌ به نـتیجه نـمی‌رسد، بـه عراق بازگشت و پس از ستمگری‌های حزب‌ بعث عراق، بـه لبنان و سوریه رفت و سرانجام با پیروزی انقلاب اسلامی، ایران را پایگاه خود قرار داد.
حضرت‌ آیت‌الله مصباح یزدی (رحمه‌الله‌علیه) در شـان وی مـی‌فرماید: «امروز هم شیوه ایشان برای ما مدل قـابل‌ اقـتباسی‌ است‌.»

[۱] جمعی از نویسندگان، مکتب علامه، ص۱۲، انتشارات علامه‌، قم‌، ۱۳۸۹‌ ش.

۳ – کرامت پدر

آیت‌الله سید محمد، پدر علامه عسکری که ملازم و همراه‌ عابد‌ زاهد‌، آیت‌الله سید مرتضی کشمیری (رحمه‌الله‌علیه) بود، از شدّت ارادتی که به استادش داشت، نام او‌ را‌ بر فرزندش گـذاشت. روزی در ایام عرفه به کربلا مشرف می‌شود و در حرم‌ حضرت‌ عباس‌ (علیه‌السّلام) دوست عالم و هم‌شهری‌اش حاج میرزا آقا ساوجی را می‌بیند. ایشان می‌گوید: من می‌خواهم شما‌ را‌ وصیّ خود قرار دهم. سید محمّد می‌گوید: من زودتر از شـما وفـات می‌کنم‌ و می‌خواهم‌ شما‌ را وصیّ خود قرار بدهم، و وصیّت‌هایش را می‌کند، از جمله می‌گوید: ثُلث اموال مرا برای‌ صـِغارم‌ بـدهید و لازم نـیست برای نماز و روزه من خرج کنید؛ چون من نمازهای‌ تمام‌ عمر‌ پدر و مادرم را نـیز اعـاده کرده‌ام.»

[۲] جمعی از نویسندگان، مکتب علامه، ص۱۷، انتشارات علامه‌، قم‌، ۱۳۸۹‌ ش، با کمی تغییر.

جدّشان به دیدار حضرت صاحب الزمان (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) مشرّف شدند.

[۳] آقا بزرگ تهرانی، محمدمحسن، نـقباء البـشر، ج۱، ص۱۶۴-۱۶۵، نشر المرتضی، مشهد، ۱۴۰۴ ق.

علامه‌ می‌گوید‌: «مرحوم جدّم برای تزویج دخترش قصد سـفر از نـجف به ساوه را‌ داشتند‌. قبل از حرکت، به مسجد کوفه می‌روند‌ و در‌ هنگام‌ عبادت، چشمشان بـه چـهره صـاحب العصر و الزمان‌ (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) روشن می‌گردد. حضرت به ایشان می‌فرماید: آقا سید اسماعیل! می‌خواهی کجـا بروی؟ عـرض می‌کند‌: می‌خواهم‌ به ساوه بروم. حضرت می‌فرمایند‌: خدمت‌ مولی الموالی‌ را‌ رها‌ می‌کنی و بـه سـاوه می‌روی؟»

[۴] جمعی از نویسندگان، مکتب علامه، ص۱۹، انتشارات علامه‌، قم‌، ۱۳۸۹‌ ش.

جدّ مادریش (که در دامن او پرورش‌ یافت‌) آیت‌الله میرزا محمد طهرانی (۱۳۷۱‌ق) از شاگردان میرزا علی‌آقا‌ و میرزا محمدتقی شیرازی، از بزرگان‌ حوزه‌ سامرا است.

۴ – دوران طلبگی

نوجوانی را در حوزه سامرا گذراند و از کتابخانه پربار‌ جـدّش‌ اسـتفاده‌ها نـمود. خود او می‌گوید‌:
با‌ اینکه‌ در طفولیت یتیم‌ شدم‌، در ده سالگی که‌ مرا‌ به طلبگی سپردند، خواندن و نـوشتن بـه زبان عربی و فارسی را به خوبی می‌دانستم. از‌ همان‌ آغاز کتاب‌خوانی، به مطالعه کتاب‌های سـیره‌ و تـاریخ‌ پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و اصحاب‌ و فتنه‌های‌ صدر‌ اسلام و سفرنامه‌ها (مثل سفرنامه‌ ابن جُبَیر و ابن بطوطه و سفرنامه‌های اروپاییان به مشرق زمـین) عـلاقه داشتم و داستان استعمار استعمارگران را‌ نسبت‌ به کشورهای اسلامی دنبال می‌کردم؛ مثلاً‌ «رسـاله‌ دخـانیه‌» را‌ (که‌ نوشته یکی از‌ شاگردان‌ میرزای شیرازی (درباره نهضت تنباکو) بـود) خواندم …. ده ساله بودم که «جامع المقدمات» را خواندم. بـعد‌ هـم‌ همان‌ کتاب‌های رسمی حوزه عراق را خواندم …. من‌ غالباً‌ دو‌ سه‌ درس‌ را‌ با هم مـی‌گرفتم و کتـاب‌ها را زود تمام می‌کردم، با این‌حال خـیلی از‌ اشـعار «مطوّل» را هـنوز حـفظ دارم. در مـدرسه میرزای شیرازی (رحمه‌الله‌علیه) که بودم، اساتیدم فکر‌ مـی‌کردند که اسـتعدادم خیلی خوب است، لذا مربّی مخصوصی برای من گذاشته بودند تا از او درس خصوصی بـگیرم تـا قسمتی از سطوح را در سامرا خواندم و در کنار تـحصیل‌، درس‌ هم می‌گفتم.»

[۵] خـبرگزاری فـارس، ویژه نامه مراسم ارتحال عـلامه عـسکری، ۱۱/۷/۱۳۹۲، برگرفته از کتاب: علامه عسکری، مرزدار مکتب اهل‌بیت، محمد‌باقر ادیبی‌ لاریجانی‌، انـتشارات دانـشکده اصول دین، قم.

همچنین مـی‌گوید: «زنـدگی مـن و پدرم از املاک ساوه مـی‌گذشت و از سهم امام استفاده نمی‌کردم، رضا شاه بردن‌ پول‌ از ایران به عراق را‌ ممنوع‌ کرد … به همین دلیل مجبور شدم در زمان آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری (رحمه‌الله‌علیه) وارد حوزه علمیه قم شوم.»

[۶] پایگاه اطلاع رسانی‌ دانشکده‌ اصول دین، برگرفته از «مدافع بیدار (درنگی در زندگی و آثار علامه سید مرتضی عسکری)».

۵ – اسـاتید اخلاق

ایشان مـی‌گوید: «در قم مربّی اخلاقم، شیخ مهدی پایین‌شهری بود، البته از اساتید دیگری نیز در اخلاق‌ عملی‌ اسـتفاده کردم؛ مـثلاً آیت‌الله سید محمدتقی خوانساری (رحمه‌الله‌علیه) که روزهـا خـدمتشان مـی‌رسیدم و بـا اخـلاقشان تربیت می‌شدم، نـه بـا حرفشان».

[۷] مؤسسه علمی و فرهنگی علامه عسکری، کتاب فصل، سیری در‌ زندگی‌نامه‌ علامه عسکری‌، ص۱۲۲، قم.

۶ – نیّت و اخلاص

یکی از اصـحاب ایشـان به نقل‌ از علامه می‌گوید: «در جوانی، تردید و وسـواس در بـاب اخلاص و نیّت‌ داشـتم‌. بـعد‌ این‌گونه مسئله را برای خودم حل کردم: هر کاری را که وظیفه شرعی خود تشخیص دادم، عمل ‌می‌کنم‌، و کاری به مدح و ذمّ دیگران یا علاقه و بی‌علاقگی خودم ندارم و بیش از ۶۰‌ سال‌ و امروز‌ نیز این چنین است.» بـاز خودشان فرمودند: «حدود ۱۷ یا ۱۸ ساله بودم که به‌ پیشانی خود نوشتم: «من وقف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) هستم» و تا به‌حال، به وقف‌ خود عمل کرده‌ام.»

[۸] جمعی از نویسندگان، مؤتمر تکریم العلامه السید مرتضی العسکری، ص۵۰، المجمع العـالمی لاهـل البیت (علیهم‌السّلام)، قم، ۱۴۳۴ ق، سخنان حاج آقای جاودان (با تلخیص و ویرایش).

۷ – عوامل دوراندیشی

چه عواملی می‌تواند در‌ وسعت بینشیِ روحانی تاثیر بگذارد؟ چرا علامه عسکری (رحمه‌الله‌علیه) برای بهسازی تشیّع، روحانیت، علوم انسانی و … یک قرن پیش انـدیشه‌هایی داشـت که امروزه بسیاری از افراد از آنها بی‌خبرند؟
به عنوان مثال: اسلامی سازی دانشگاه‌ها‌، تحوّل‌ علوم انسانی از غربی به اسلامی، تدوین متون درسی، بازسازی بنیادهای تـبلیغی، تـربیت مبلّغ، ترویج علومی مثل تـفسیر، عـقاید و کلام که از حوزه‌ها رخت بربسته بود، عقیده تقریب مذاهب‌ در‌ عین عشقِ به ولایت، بیش‌ترین تلاش و بهترین نوع معرفی انقلاب و امام راحل (رحمه‌الله‌علیه) به دنیا، و … از جمله‌ اندیشه‌های مرحوم عـلامه عـسکری (رحمه‌الله‌علیه) بود.
پاسخ: به طـور خـلاصه (برای آگاهی تفصیلی، باید مصاحبه‌های ایشان و تفصیل شرح حالشان ملاحظه گردد.) می‌توان گفت عوامل زیر در دوراندیشی علامه عسکری مؤثّر بوده است:
۱. عشق شدید به تشیّع و اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) و علاقه‌ به‌ ایجـاد حکومت اسلامی؛
۲. مطالعات گسترده‌ حساب‌ شده‌ از اوضاع جهان؛
۳. دیدار با نخبگان جهان اسلام، شهیدان و مبارزان بزرگ همچون: نواب صفوی، محمدباقر صدر، امام موسی صدر و مراجع بزرگ‌؛
۴. دیدار‌ با‌ مراکز مهم حوزوی و دانشگاهی و بـررسی بـرنامه‌ها و سرفصل‌های درسـی‌ آنها‌ در مصر، عربستان، لبنان، سوریه، ایران و …؛
۵. تسلّط کامل بر زبان‌های عربی و فارسی و حضور در پایتخت‌های اسلامی؛
۶. قرار گرفتن در‌ مـتن‌ چند‌ نهضت مهمّ و آگاهی از جزئیات آنها با مطالعه و مصاحبه و نیز‌ اطـلاع از نـقشه‌های استعمار در قرون اخیر.

۸ – سیر مطالعاتی و پژوهش‌های دینی

وی تمامی متون درسی رایج در‌ آن‌ دوره‌ را با جدّیت و سرعت و بعضاً بـا ‌ ‌اسـتاد خصوصی و به سرعتی مضاعف‌ می‌خواند‌ و ما به‌جهت رعایت اختصار، نام دروس و اساتید را ذکر نـمی‌کنیم؛ ولی جـا دارد دانـسته شود‌ که‌ راز‌ و رمز مطالعه دروسی فراتر از فقه و اصول که دروس رسمی بود، چیست‌ و جوّ‌ علمی‌ آن دوران چگونه بـوده است؟
علامه عسکری در دوران زندگی حوزوی خود در قم، بر این واقعیت واقف شد که دروس موجود حوزوی برای جوابگویی کامل به مشکلات و سؤالات و خواسته‌های روز افزون اجتماعی نیاز به تحولات جدی دارد. بنابراین به همراه تنی چند از طلاب هم‌فکر خویش، از جمله آیت‌الله سید محمود طالقانی به بررسی و تجدیدنظر در برنامه‌های درسی حوزه پرداخت و کوشید با دوستان خود، در کنار درس‌های رسمی حوزه به تحصیل معلوماتی بپردازد که بتوان با اتکای به آن برای ایفای مسئولیت‌های خطیر در آینده قیام کنند.
در بین درس‌های پیشنهادی در این برنامه تازه، دروس تفسیر و حدیث‌شناسی و بررسی تطبیقی عقاید اسلامی وجود داشت که در کنار دروس معمول فقه و اصول، از اساتید ذی صلاح بهره می‌گرفت. علم کلام را نیز از محضر امام خمینی‌ (رحمه‌الله‌علیه) استفاده‌ می‌کردند‌؛ علاوه بر برنامه مذکور، تمرین خطابه و سخنرانی، نویسندگی و تالیف و حضور علمی در کارهای اجتماعی، و توجه کامل به بررسی و شناخت اوضاع و مسائل روز مسلمانان و نیازهای ایشان در ایجاد شخصیت‌های اسلامی مستحکم برای دستیابی به جامعه اسلامی مطلوب وجود داشت. البته این طرح با همه جوانب مثبتی که در آن وجود داشت و می‌توانست جویندگان جوان و مستعد علوم حوزوی را در عمل به وظایف دینی و اسلامی خویش در برابر نیازهای زمان و خواسته‌های نوین عصر مجهز کند، ولی با سـتمگری‌های رضاخانی و کمبود فرصت طلاب، این طرح‌ها ناتمام می‌ماند. ایشان می‌گوید:
«استادِ تفسیر‌ ما‌ مرحوم آقا میرزا خلیلی کمره‌ای بود که هر شب به ما درس‌ تفسیر‌ می‌داد‌. طلبه‌هایی که از کنار ما عبور می‌کردند، مـا را مسخره می‌کردند که اینها در شب‌ تحصیلی‌، تفسیر‌ می‌خوانند! ما چند نفر، در کنار درس‌های حوزوی، درس‌هایی را برای خودمان‌ معیّن‌ کرده بودیم تا بتوانیم مبلّغ بشویم؛ امّا آقا میرزا مهدی بروجردی (۱۳۸۹ ق) حوزه را اداره‌ مـی‌کرد‌ و هـمه‌کاره حوزه بود، با این‌کار مخالفت کرد و توانست منع کند. استادهای‌ ما‌ گفتند: ما نمی‌توانیم درس بدهیم. من هم‌ قهر‌ کردم‌ و برگشتم سامرا…!»

[۹] معاونت پژوهشی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، مجله‌ پژوهش و حوزه، شماره ۹، ص۵۶.

پس از این جریان که در عصر مرجعیت حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبد الکریم حائری (رحمه‌الله‌علیه) مؤسس حوزه علمیه قم واقع شد، علامه عسکری به موطن اصلی خویش یعنی شهر سامراء بازگشت و در آنجا به تحصیل ادامه داد و تا پایان کفایه را از محضر آیت‌الله حبیب‌الله اشتهاردی استفاده برد و سپس درس خارج فقه و اصول را به مدت شش سال تا شروع جنگ جهانی دوم پی گرفت.

۹ – توجه به جنگ نرم دشمن

عـلامه، به‌ جنگ‌ فرهنگی استعمار و لزوم مسلح شدن‌ مسلمانان‌ در برابر‌ دشمن‌، عنایت‌ و اهتمام داشت. از‌این‌رو می‌فرماید‌: «استعمار‌ پس از عدم پیروزی در جنگ‌های صلیبی، برای مقابله با مسلمانان به‌ جنگ‌ فرهنگی روی آورده، الآن نزدیک به‌ سیصد سال اسـت که صـهیونیزم‌ و غرب علیه اسلام، جنگ فـرهنگی‌ داشـته‌ و دارنـد و امروزه وهابیّت، با تمام امکانات در تمام دنیا به جنگ تشیّع آمده‌ و ما‌ باید درس عقاید را در‌ حوزه‌ها‌ جدّی‌ بگیریم.»

[۱۰] شوراى عالى حوزه علمیه قم، مجله پیام‌ حوزه‌، شـماره ۹، ص۶۵.

مـطالعات جـنبی علامه در سامرا عبارت است از: کتاب‌های سیره، تاریخ‌ پیامبر‌ اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم)، فتنه‌های صدر اسلام، سفرنامه‌های اسلامی‌ و مستشرقین‌ غربی، تاریخ‌ مبارزات‌ اسلامی‌ در ایران و عراق و…

[۱۱] سلیمانی آشتیانی، مهدی، مرزبان مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)، ص۱۰-۱۱، انـتشارات دانـشکده اصـول دین‌، قم‌، ۱۳۸۶ ش.

ایشان می‌گوید‌: «در‌ عراق‌ که‌ بودم‌، مطالعات غیردرسی هـم‌ داشتم‌، در همین مطالعات بود که متوجه (جنایات) استعمار و استعمارگران در ممالک مستضعف شدم، لذا مطالعه گسترده‌ای‌ را‌ در‌ این زمینه آغاز کردم، شب‌ها از کتابخانه‌ مـرحوم‌ جـدّ‌ مـادری‌ام‌، آیت‌الله‌ میرزا محمد تهرانی (رحمه‌الله‌علیه) کتابی برداشته و تا صبح مطالعه مـی‌کردم.
وقـتی که به ایران آمدم، این سیر مطالعاتی را ادامه دادم (مخصوصاً در زمان رضا شاه که از‌ طریق ترجمه کتاب‌های غربی دروازه فرهنگ غـرب را بـه روی ایرانـیان باز کرده بود) تابستان‌ها و تعطلیات برای مطالعه این نوع کتاب‌ها از قم به تهران مـی‌آمدم و کتـاب را از کتـاب‌فروشی‌ها‌ اجاره‌ و مطالعه می‌کردم. در این مطالعات متوجّه جنگ فرهنگی شدم.»

[۱۲] سلیمانی آشتیانی، مهدی، مرزبان مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)، ص۱۰-۱۱، انـتشارات دانـشکده اصـول دین‌، قم‌، ۱۳۸۶ ش.

۱۰ – بینش سیاسی و فرهنگی

بـرای شـخصیت‌های دورانـدیش و دلسوز، فرهنگ و سیاست؛ دین در هم‌ تنیده‌ است، نه جدا و بریده. از این‌رو، گزارشی اجمالی از این‌ دو حوزه را نقل مـی‌کنیم: از دغـدغه‌های مهم امام راحل (رحمه‌الله‌علیه) و مقام معظم‌ رهبری‌ اسلامی شدن دانشگاه‌ها و بومی‌سازی‌ علوم‌ انـسانی و اصـلاح هـمه جانبه حوزه‌ها بوده و هست. علامه عسکری (رحمه‌الله‌علیه) نیز این ایده و آرزو را داشت و در راه ایجادش گام برمی‌داشت، پس علاوه بر تـربیت‌ نـیرو‌ و کادرسازی برای برپایی حکومت‌ اسلامی‌، برای پرورش استاد و مبلّغ موفق نیز اقدام کرد.
ایشان یکی از عـلل عـقب مـاندگی ما را استعماری بودن روش تعلیم و تربیت می‌دانست که عمده آن را مستشاران اروپایی طراحی و برنامه‌ریزی‌ کرده‌اند‌. ایشان می‌گوید:
«ضمن مـطالعاتم مـتوجه شدم در وزارت معارف و فرهنگ ایران، سوریه و لبنان مستشاران فرانسوی وجود دارند و در عراق و مصر مـستشاران انـگلیسی. وضـعیّت مدارس در عراق آشفته بود؛ یک دانش‌آموز‌ عراقی‌ وقتی از‌ این مدارس فارغ التحصیل می‌شد، به جز اینکه کارمـند اداره دولتـی بـشود، نمی‌توانست کار دیگری انجام دهد‌، لذا نام این مدارس را «آموزشگاه کارمندسازی؛ گذاردم … علاوه‌، فرزندان‌ مـا‌ بـا پذیرفتن فرهنگ بیگانه از دست می‌روند. ما باید افرادی را به‌عنوان دانشمند اسلامی (که آگاه ‌به‌ علوم اسلامی بـاشد) تربیت کنیم و برای برپایی حکومت اسلامی کادرسازی کنیم و….»
از این‌رو‌، کتاب‌ «الامراض الاجـتماعیه» را تـدوین کرد و به کمک دانشمند متعهد، استاد احمد‌ امـینی عـراقی (مـؤلف «التکامل‌ فی الاسلام» که از اساتید برجسته ریاضی و آگـاه بـه پنج زبان زنده دنیا‌ بود) دست به فرهنگ‌سازی‌ و تاسیس‌ مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبـیرستان زدنـد. این آموزشگاه‌ها برای پسران و دختران از بغد

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.