پاورپوینت کامل اتحاد عاقل و معقول ۱۵۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اتحاد عاقل و معقول ۱۵۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۵۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اتحاد عاقل و معقول ۱۵۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اتحاد عاقل و معقول ۱۵۷ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل اتحاد عاقل و معقول ۱۵۷ اسلاید در PowerPoint

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : پاورپوینت

نوع فایل : .ppt ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد اسلاید : ۱۵۷ اسلاید

قسمتی از متن .ppt :

اتحاد عاقل و معقول

حقیقت علم از نظر صدرا
صدرا: علم از سنخ وجود است. گاهی نیز علم را کیفیت نفسانی می‌داند
وجود در ذات خود نه جوهر است نه عرض. جوهر و عرض بودن وجود، بالعرض است.
با توجه به این‏که گستره وجود همه چیز را فراگرفته، در مرحله‏ای عرض و مرتبه‏ای بالاتر، جوهر و در برترین‏ مرحله فوق جوهر و عرض باشد که آن ذات واجب الوجود بالذات است.

تفاوت میان علم و وجود ذهنی

صدرا بر خلاف دیگر فلاسفه اسلامی، میان علم و وجود ذهنی فرق‏ گذاشت
تا زمان صدرا اکثر فلاسفه بر این باور بودند که علم بشر، همان صورت‏های ذهنی اوست.
صدرا، اشکالات بسیاری بر این اندیشه وارد کرد.
سپس‏ گفت: حل اشکالات وجود ذهنی، تنها با روش ما ممکن است. ما صور ذهنی را نسبت‏ به نفس صدوری می‏دانیم (یعنی صور ذهنی مخلوق خود نفس است) نه حلولی، و وجود ذهنی را متمایز از علم می‏بینیم.
من استنار قلبه بنور اللّه و ذاق شیئا من علوم الملکوتیین یمکنه ان یذهب الی ما ذهبنا الیه (اسفار، ج۳، ص۴۹۲)

کمال بودن علم نه وجود ذهنی

به نظر صدرا علم کمال نفس است و وجود ذهنی در سایه علم قرار دارد، شبیه اعیان ثابته در علم خداوند متعال.
با توجه به همین نکته است که وجود ذهنی را ضعیف‏تر از وجود خارجی می‏داند و اگر گاهی وجود ذهنی را‏ قوی‏تر می‌داند، نظرش به علم است که علم برتر از موجودات مادی خارجی است.
العلم لیس‏ عباره عن نفس مفهوم الصوره المجرده لأمر بل العلم عباره عن نحو وجود امر مجرد (اسفار، ج۳، ص۲۹۴)
لیس توسیط تلک الصوره فی ادراک الاشیاء کتوسیط الآلات الصناعیه بل مثالها مثال النور المحسوس فی ادارک المبصرات حیث یبصر النور اوّلا و بتوسطه غیره (اسفار، ج۳، ص۳۱۸)

تشبیه علم و وجود ذهنی به نور خورشید

صدرا، در بسیاری از موارد، علم و وجود ذهنی را به نور خورشید تشبیه کرد: علم چون نور خورشید است که اولا خودش مشاهده می‏شود سپس سبب‏ دیده شدن اشیاء جهان می‏گردد. این نور از مبادی عالیه افاضه شده که بینایی بالقوه‏ توسط آن به فعلیت می‏رسد.
به یصیر البصر بصرا بالفعل بعد ما کان بالقوه و به یصیر المبصرات بالفعل بعد ما کانت بالقوه (اسفار، ج۷، ص۲۶۴)

پاورپوینت کامل اتحاد عاقل و معقول ۱۵۷ اسلاید در PowerPoint
فهرست مطالب و اسلایدها:

حقیقت علم از نظر صدرا

تفاوت میان علم و وجود ذهنی

حقیقت علم از نظر دیگر فلاسفه

هدف از بحث اتحاد

گونه‌های اتحاد در وجود

اتحاد صورت‌ با ماده‌

۵- اتحاد چند ماده‌ در سایه‌ صورت‌ واحد

اتحاد دو معلول‌ در یک‌ علت‌؛

اتحاد علت‌ هستی‌بخش‌ با معلول‌ خود

مراد از عاقل‌ در اتحاد عاقل‌ و معقول

نظریه صدرا درباره پیدایش‌ نفس‌ و رابطه‌ آن‌ با بدن‌ و با قوای‌ نفسانی‌

نظریه‌ ابن سینا درباره حدوث‌

مراد از معقول‌ در اتحاد عاقل‌ و معقول‌

تاریخچه‌ نظریه‌ اتحاد عاقل‌ و معقول‌

فیلسوفان‌ دوره‌ یونان‌ و روم‌

افلاطون‌

ارسطو

عبارت اسکندر درباره اتحاد عاقل‌ و معقول‌

نوافلاطونیان‌

پیشینه اتحاد عاقل‌ و معقول‌ در دوره اسلامی‌

کِندی‌

فارابی‌

ابوالحسن‌ عامری‌

دیدگاه ابن‌ سینا و فیلسوفان‌ پس از او

سبب انکار اتحاد از نظر شیخ

علامه حلی و شیخ اشراق

شیخ اشراق

پیشینه نظریه اتحاد در آثار عارفان‌ مسلمان‌

اتحاد عاقل‌ و معقول‌ در آثار صدرا

مبانی اتحاد عاقل و معقول

مهم‌ترین دلایل اتحاد عالم و معلوم

دلیل یکم: تضایف

انتقادهای حکیم سبزواری

اشکال دوم

تقریر استاد مطهری از اشکال و پاسخ

برهان دوم: مقایسه نفس و صور عقلی آن با ماده و صورت

دلیل سوم: بازگشت علم حصولی به حضوری از علامه طباطبایی

دلیل چهارم: علم به علم

دلیل پنجم: از حکیم سبزواری

دلیل ششم: مصداق عاقل بودنِ عقل

برهان هشتم از صدرا: با تکیه بر تجرد صور ادراکی

دلایل شیخ در ابطال اتحاد عاقل‏ و معقول

عبارات ابن سینا در تأیید نظریه اتحاد

جمع‌بندی آراء متعارض شیخ درباره‏ نظریه اتحاد

نظریه اتحاد و مسأله واقع نمایی علم

نتایج مسأله اتحاد عالم با معلوم

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.