پاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint :
حکایت
حکایت باز گفتن گفتار فردی دیگر است.
فهرست مندرجات
۱ – تعریف حکایت
۲ – مصدر
۳ – سرچشمه حکایتهای فارسی
۴ – منبع حکایتهای
۵ – گوینده حکایت
۶ – دو اثر برجسته حکایتهای حیوانات
۷ – منبع حکایتهای تاریخی
۸ – منبع حکایتهای صوفیان و زاهدان
۹ – نخستین مقامات فارسی
۱۰ – نثر بودن بیشتر حکایتهای فارسی
۱۱ – حکایتهای طنزآمیز
۱۲ – حکایتهای امثال
۱۳ – علت از رونق افتادن حکایت
۱۴ – کاربرد حکایت در فقه
۱۵ – حکایت اذان و اقامه
۱۶ – چگونگی حکایت
۱۷ – حکایت اذان و اقامه
۱۸ – سایر احکام
۱۹ – فهرست منابع
۲۰ – پانویس
۲۱ – منبع
۱ – تعریف حکایت
حکایت: بازگفتن گفتار دیگرى، نشان دادن از چیزى.
۲ – مصدر
مصدر حکایت، از حَکی، و به معنای تقلید کردن، سخن گفتن و روایت کردن است،
[۱] خلیل بن احمد، کتاب العین، ذیل «حکى»، چاپ مهدی مخزومی و ابراهیم سامرائی، قم ۱۴۰۵.
[۲] اسماعیل بن حماد جوهری، الصحاح: تاجاللغه و صحاحالعربیه، ذیل «حکی»، چاپ احمد عبدالغفور عطار، بیروت، چاپ افست تهران ۱۳۶۸ش.
اما در ادبیات سنّتی و قدیم فارسی عنوانی برای داستانهای کوتاه با شخصیتهای اندک و زمان و مکانی محدود است.
۳ – سرچشمه حکایتهای فارسی
سرچشمه حکایتهای فارسی یا ایران باستان است، مانند حکایتهایی درباره بهرامگور، انوشیروان و بزرگمهر؛ یا هند، مانند حکایتهای کلیله و دمنه، طوطینامه، سندبادنامه و بسیاری از حکایتهای حیوانات
[۳] فتحاللّه مجتبائی، «داستانهای هندی در ادبیات فارسی»، ج۱، ص۴۷۱، در یکی قطرهباران: جشننامه استاد دکتر عباس زریابخوئی، به کوشش احمد تفضلی، تهران: (نشر نو)، ۱۳۷۰ش.
یا یونان باستان، از جمله حکایتهایی درباره ارسطو، سقراط و اسکندر؛ و پارهای از آنها نیز از ادبیات عربی گرفته شده است، مانند حکایتهایی که قهرمان آنها حاتمطائی، اعرابی یا یکی از خلفای عرب است. دو کتاب پاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint عربی، یکی الف لیله و لیله، که ظاهرآ در آغاز کتابی هندی و ایرانی بوده است، و دیگری الفَرَجُ بعدالشدّهِ قاضی تنوخی، در حکایتهای فارسی تأثیر چشمگیری داشتهاند، چنانکه سرانجام اولی را عبداللطیف طسوجی در عهد محمدشاه قاجار (حک: ۱۲۵۰ـ ۱۲۶۴) و دومی را ــکه برخی از حکایتهای آن را عوفی (متوفی بعد از ۶۳۰) در جوامعالپاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint ترجمه کرده بودــ در عهد صفویه حسین بن اسعد دهستانی به فارسی ترجمه کردند. البته بسیاری از حکایتهای الف لیله و لیله که در آنها سخن از غول و جنّ و پری است، جزء قصههای عامیانه محسوب میشود و موردنظر ما در این مقاله نیست.
۴ – منبع حکایتهای
حکایتهای ادب فارسی یا در کتابهایی که سراسر مجموعهای از پاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint است، نظیر کلیله و دمنه و جوامعالپاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint، گرد آمدهاند یا در ضمن مطالب کتابهای تاریخی، تعلیمی، اخلاق و سیاست مُدُن، و تذکره احوال شاعران و زاهدان و صوفیان به کار رفتهاند، مانند حکایتهای تاریخ بیهقی، قابوسنامه، چهار مقاله، تذکره الشعرا اثر دولتشاه سمرقندی ، و تذکره الاولیاء. پاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint یا صرفآ تخیلیاند، مانند همه «حکایتهای حیوانات» که در آنها جانوران شخصیت انسان را گرفتهاند؛ یا واقعیاند، مانند حکایتهای تاریخی که شخصیتهای تاریخی، قهرمانانِ آنها هستند؛ و یا نیمی تخیلی و نیمی واقعی، مانند برخی حکایتهای صوفیان و زاهدان، که صوفی یا زاهد کارهای خارقالعاده و باورنکردنی میکند یا با موجوداتی تخیلی، نظیر اژدها ، روبهرو میشود.
۵ – گوینده حکایت
گوینده حکایت در بسیاری از حکایتها سخن یا مقصود خود را از زبان قهرمانان حکایت بازمیگوید، مانند بسیاری از حکایتهای گلستان. گاه این نوع حکایتها در واقع گونهای تمثیلاند که نمونههای عالی آنها را در کلیله و دمنه و حکایتهای مثنوی معنوی مولوی میتوان یافت. در برخی پاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint نیز گوینده خود یکیاز قهرمانان حکایتاست، مانند برخی حکایتهای سعدی در بوستان
[۴] مصلح بن عبداللّه سعدی، بوستان، ج۱، ص۸۹، سعدینامه، چاپ غلامحسین یوسفی، تهران ۱۳۶۳ش.
[۵] مصلح بن عبداللّه سعدی، بوستان، ج۱، ص۱۷۸ـ۱۸۰، سعدینامه، چاپ غلامحسین یوسفی، تهران ۱۳۶۳ش.
و گلستان،
[۶] مصلح بن عبداللّه سعدی، گلستان، ج۱، ص۱۴۱ـ۱۴۲، چاپ غلامحسین یوسفی، تهران ۱۳۶۸ ش.
[۷] مصلح بن عبداللّه سعدی، گلستان، ج۱، ص۱۶۲ـ۱۶۸، چاپ غلامحسین یوسفی، تهران ۱۳۶۸ ش.
که این به پیروی از سنّت کهن قصهگویان و مقامهخوانان بوده است که خود را یکی از قهرمانان حکایت معرفی میکردند. یک شیوه معمول در بیان حکایتهای فارسی، روش حکایت در حکایت، بوده است که نمونههای آن در کلیله و دمنه و مثنویهای عطار و مثنوی مولوی وجود دارد و احتمالا میراث قصههای هندی و ادبیات سنسکریت است که به ادب فارسی رسیده است.
[۸] فتحاللّه مجتبائی، «داستانهای هندی در ادبیات فارسی»، ج۱، ص۴۷۱، در یکی قطرهباران: جشننامه استاد دکتر عباس زریابخوئی، به کوشش احمد تفضلی، تهران: (نشر نو)، ۱۳۷۰ش.
برخی حکایتهای فارسی، در واقع، مناظره دو قهرمانِ حکایت است، مانند حکایت شمع و پروانه در بوستان سعدی،
[۹] مصلح بن عبداللّه سعدی، بوستان، ج۱، ص۱۱۴، سعدینامه، چاپ غلامحسین یوسفی، تهران ۱۳۶۳ش.
جدال سعدی با مدعی در گلستان
[۱۰] مصلح بن عبداللّه سعدی، گلستان، ج۱، ص۱۶۲ـ ۱۶۸، چاپ غلامحسین یوسفی، تهران ۱۳۶۸ ش.
و مناظره شیر و نخجیران درباره جهد و توکل در مثنوی مولوی،
[۱۱] جلالالدین محمد بن محمد مولوی، مثنوی، ج۱، ص۴۹ـ۵۳، چاپ محمد استعلامی، تهران ۱۳۶۰ـ۱۳۷۰ش.
که گذشته از آنکه شبیه به آنها در مقامات عربی بسیار هست، نمونهای کهن از آنها در متن درخت آسوریگ به زبان فارسی میانه اشکانی نیز دیده میشود که مناظره درخت خرما با بز است.
۶ – دو اثر برجسته حکایتهای حیوانات
دو اثر برجسته حکایتهای حیوانات در ادب فارسی یکی کلیله و دمنه است، که اصل هندی دارد، و دیگری مرزباننامه، تحریر سعدالدین وراوینی. این دو کتاب آکنده از واژگان و عبارات عربی و آمیخته به اشعار فارسی و عربی است. کلیله و دمنه براساس گفتگوی رای و برهمن و مرزباننامه بر پایه گفتگوی ملکزاده و دستور تدوین شده است و در ضمن مطالب و ابواب آنها حکایتهای حیوانات، غالباً به روش تمثیل، چشمگیر است. این حکایتها، همراه با پند و اندرزهایی درباره زندگی بهتر، برای خواص و اَشراف است.
ظاهراً نخستین مجموعه پاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPointِ غیر از حکایتهای حیوانات در ادب فارسی، جوامع الپاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint و لوامع الروایات عوفی است که در تألیف آن، مؤلف به شیوه موعظهگویان به اندرزهای دینی و اخلاقی توجه داشته و البته از آثاری نظیر الفرج بعدالشدّه هم متأثر بوده است. قهرمانان این پاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint بیشتر عبارتاند از: شاهان و دولتمردان،
[۱۲] محمد بن محمد عوفی، جوامع الپاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint و لوامع الروایات، ج۲، ص۵۵۶، قسم ۲، ج۲، چاپ امیربانو کریمی (مصفا) و مظاهر مصفا، تهران ۱۳۶۲ش.
[۱۳] محمد بن محمد عوفی، جوامع الپاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint و لوامع الروایات، ج۲، ص۶۳۴ـ۶۴۰، قسم ۲، ج۲، چاپ امیربانو کریمی (مصفا) و مظاهر مصفا، تهران ۱۳۶۲ش.
[۱۴] محمد بن محمد عوفی، جوامع الپاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint و لوامع الروایات، ج۱، ص۴۴ـ۴۵، قسم ۲، ج۲، چاپ امیربانو کریمی (مصفا) و مظاهر مصفا، تهران ۱۳۶۲ش.
[۱۵] محمد بن محمد عوفی، جوامع الپاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint و لوامع الروایات، ج۱، ص۵۴ـ۵۵، قسم ۲، ج۲، چاپ امیربانو کریمی (مصفا) و مظاهر مصفا، تهران ۱۳۶۲ش.
پیامبران،
[۱۶] محمد بن محمد عوفی، جوامع الپاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint و لوامع الروایات، ج۱، ص۱۵۳ـ ۱۵۸، بخش ۲، چاپ محمد معین، تهران ۱۳۵۵ش.
[۱۷] محمد بن محمد عوفی، جوامع الپاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint و لوامع الروایات، ج۱، ص۱۷۱ـ۱۷۹، بخش ۲، چاپ محمد معین، تهران ۱۳۵۵ش.
صحابه،
[۱۸] محمد بن محمد عوفی، جوامع الپاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint و لوامع الروایات، ج۱، ص۱۹۰ـ ۱۹۳، بخش ۲، چاپ محمد معین، تهران ۱۳۵۵ش.
زاهدان و صوفیان،
[۱۹] محمد بن محمد عوفی، جوامع الپاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint و لوامع الروایات، ج۱، ص۲۵۳ـ۲۵۵، بخش ۲، چاپ محمد معین، تهران ۱۳۵۵ش.
[۲۰] محمد بن محمد عوفی، جوامع الپاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint و لوامع الروایات، ج۱، ص۳۲۲ـ ۳۲۸، بخش ۲، چاپ محمد معین، تهران ۱۳۵۵ش.
و گاه عامه مردم.
[۲۱] محمد بن محمد عوفی، جوامع الپاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint و لوامع الروایات، ج۲، ص۵۰۳ـ۵۰۵، قسم ۲، ج۲، چاپ امیربانو کریمی (مصفا) و مظاهر مصفا، تهران ۱۳۶۲ش.
[۲۲] محمد بن محمد عوفی، جوامع الپاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint و لوامع الروایات، ج۲، ص۵۶۹ـ ۵۷۴، قسم ۲، ج۲، چاپ امیربانو کریمی (مصفا) و مظاهر مصفا، تهران ۱۳۶۲ش.
چند قرن پس از عوفی، ظاهرآ مؤلفی در هند برای اکبرشاه (حک: ۹۶۳ـ۱۰۱۴)، ۴۶ حکایت را در کتابی به نام جامعالپاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint گردآورد
[۲۳] منزوی، ج۵، ص۳۶۶۶ـ۳۶۶۷.
که نام آن یادآور جوامعالپاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint است، اما حکایتهای آن بیشتر از نوع حکایتهای هزار و یک شب است.
۷ – منبع حکایتهای تاریخی
حکایتهای تاریخی را گذشته از جوامع الپاورپوینت کامل حکایات ۷۸ اسلاید در PowerPoint بیشتر در ضمن گزارشهای برخی از کتابهای تاریخی، نظیر تاریخ بیهقی، که غالباً برای عبرتآموزی است،
[۲۴] بیهقی، ج۱، ص۴۵۶ـ۴۵۹.
[۲۵] بیهقی، ج۱، ص۵۳۳ـ ۵۴۳.
و در میان مطالب پندنامهها و کتابهای اخلاق و سیاست مدن میتوان یافت، از جمله در قابوسنامه عنصرالمعالی
[۲۶] کیکاوس بن اسکندر عنصرالمعالی، قابوسنامه، ج۱، ص۱۹۸ـ ۲۰۰، چاپ غلامحسین یوسفی، تهران ۱۳۶۴ش.
و سِیرالملوک (سیاستنامه) نظامالملک،
[۲۷] حسن بن علی نظامالملک، سیرالملوک (سیاستنامه)، ص۳۰ـ۴۰، چاپ هیوبرت دارک، تهران ۱۳۴۰ش.
[۲۸] حسن بن علی نظامالملک، سیرالملوک (سیاستنامه)، ص۲۱۱ـ۲۱۲، چاپ هیوبرت دارک، تهران ۱۳۴۰ش.
که همراه با اندرزهایی برای اشرافزادگان و دولتمردان است. چهارمقاله نظامی عروضی نیز متضمن نمونههای نغز از حکایتهای تاریخی است،
[۲۹] احمد بن عمر نظامی عروضی، چهار مقاله، ص۳۲ـ۳۸، چاپ محمد قزوینی و محمد معین، تهران ۱۳۳۳ش.
که برخی از آنها با واقعیتهای تاریخی مطابقت ندارد. درباره حکایتهای پیامبران و حکایتهای پیامبر اسلام
[۳۰] «داستانهای هندی در ادبیات فارسی»، در یکی قطرهباران: جشننامه استاد دکتر عباس زریابخوئی، به کوشش احمد تفضلی، تهران: (نشر نو)، ۱۳۷۰ش.
و اصحاب ایشان، گذشته از کتابهای اخلاق و سیاست نظیر سیرالملوک نظامالملک،
[۳۱] حسن بن علی نظامالملک، سیرالملوک (سیاستنامه)، ج۱، ص۱۶۳ـ ۱۶۴، چاپ هیوبرت دارک، تهران ۱۳۴۰ش.
[۳۲] حسن بن علی نظامالملک، سیرالملوک (سیاستنامه)، ص۱۸۵، چاپ هیوبرت دارک، تهران ۱۳۴۰ش.
[۳۳] حسن بن علی نظامالملک، سیرالملوک (سیاستنامه)، ص۱۶۳ـ ۱۶۴، چاپ هیوبرت دارک، تهران ۱۳۴۰ش.
[۳۴] حسن بن علی نظامالملک، سیرالملوک (سیاستنامه)، ص۲۱۵ـ۲۱۷، چاپ هیوبرت دارک، تهران ۱۳۴۰ش.
آثار تعلیمی صوفیان، از جمله کیمیای سعادت و مثنوی، از مراجع بسیار مهم است که منشأ بسیاری از اینگونه حکایتهای آنها، کتابهای تفسیر است.
۸ – منبع حکایتهای صوفیان و زاهدان
حکایتهای صوفیان و زاهدان، بیشتر در ضمن مطالب سه دسته از آثار عرفانی آمده است:
۱) کتابهای طبقات و تذکرههایاحوال صوفیان، که کهنترین آنها ظاهراً طبقاتالصّوفیه عبداللّه انصاری (متوفی ۴۸۱) و برجستهترین آنها از لحاظ ادبی و شیوه حکایتپردازی، تذکرهالاولیاء عطّار نیشابوری (متوفی ۶۱۸ یا ۶۲۷) است.
۲) کتابهایی که مریدان مستقلاً در مناقب و مقامات پیران خود نوشتهاند، نظیر اسرارالتوحید فی مقامات الشیخ ابیسعید نوشته محمد بن منوّر در قرن ششم، و مناقبالعارفین، نوشته افلاکی در قرن هشتم.
۳) آثار تعلیمی عارفان و صوفیان، نظیر کشف المحجوب هجویری (متوفی ۴۶۵) و کیمیای سعادت محمد غزالی (متوفی ۵۰۵) به نثر، و حدیقهالحقیقه اثر سنایی (متوفی ح۵۳۵) و مثنویهای عطّار و مثنوی مولوی، بهنظم. در این دست از حکایتها گاه سخنان مبالغهآمیز و افسانه مانند درباره کرامات مشایخ صوفیان ذکر شده است. قهرمانان برخی از حکایتهای فارسی نیز شاعراناند. اینگونه از حکایتها را، که غالباً آمیختهای از واقعیت و افسانه است، در شرح احوال شاعران در تذکرهها میتوان یافت.
[۳۵] دولتشاه سمرقندی، کتاب تذکرهالشعراء، ج۱، ص۵۰ـ۵۴، چاپ ادوارد براون، لیدن ۱۳۱۹/ ۱۹۰۱.
[۳۶] دولتشاه سمرقندی، کتاب تذکرهالشعراء، ج۱، ص۲۰۲ـ۲۰۴، چاپ ادوارد براون،
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 