پاورپوینت کامل حضرت حوا (علیهاالسلام) ۱۱۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل حضرت حوا (علیهاالسلام) ۱۱۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۱۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حضرت حوا (علیهاالسلام) ۱۱۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل حضرت حوا (علیهاالسلام) ۱۱۸ اسلاید در PowerPoint :
حوا
حَوّا، نخستین زن، همسر حضرت آدم و مادر نسل بشر است.
فهرست مندرجات
۱ – واژه شناسی حوا
۱.۱ – نظریه اول
۱.۲ – نظریه دوم
۱.۳ – نظریه سوم
۲ – واژه شناسی حوا در زبان عربی
۳ – نام حوا در فرهنگ عربی پیش از اسلام
۴ – حوّا در سنّت یهودی
۴.۱ – آفرینش انسان
۴.۲ – هبوط آدم و حوا از بهشت
۴.۳ – نام سه تن از فرزندان حوا
۴.۴ – نامگذاری حوا در عهد عتیق
۴.۵ – داستان آفرینش حوّا در اسطوره انکی و نینحورساگ
۴.۶ – زمان خلقت حوا
۴.۷ – حوا، دومین همسر آدم
۴.۸ – کیفیت خلقت حوا
۴.۹ – علت خلقت حوا از دنده آدم
۴.۱۰ – حوا و وسوسه شیطان
۴.۱۱ – زندگی حوا پس از هبوط
۴.۱۲ – زمان خلقت آدم
۵ – حوا در سنّت مسیحی
۵.۱ – نام حوا در عهد جدید
۵.۲ – مقایسه حوا با حضرت مریم
۶ – حوا در سنّت اسلامی
۶.۱ – واژه حوا در قرآن
۶.۲ – حوا در احادیث و کتب تاریخی و تفسیری
۶.۳ – هبوط آدم و حوا در قرآن
۶.۴ – کیفیت آفرینش آدم و حوا در قرآن
۶.۵ – نقش حوّا در نخستین گناه آدم
۶.۶ – وسوسه شدن حوّا در احادیث
۶.۷ – حوا در کتب تاریخی
۶.۸ – مدفن آدم و حوا
۷ – فهرست منابع
۸ – پانویس
۹ – منبع
۱ – واژه شناسی حوا
این نام در عهد عتیق به عبری به صورت (حَوّاه) آمده است.
این واژه در ترجمه یونانیِ تورات، Evو در لاتینی، Heva بوده و از لاتینی نیز به صورت Eve وارد زبانهای غربی شده است.
درباره ریشه شناسی واژه حوا اختلاف هست؛ چنان که نُه ریشه محتمل برای آن ذکر کردهاند.
۱.۱ – نظریه اول
بنابر عهد عتیق حضرت آدم همسر خود را حوّا نامید، ازآن رو که او مادر همه زندگان است. واژه حوّا باید به معنای زندگی و مشتق از مادّه حاوا ــ صورت کهنتر مادّه عبری حایاه و عربی آن (حَیَّ) ــ به معنای زیستن و زندگی بخشیدن باشد.
[۱] دانشنامه معیار کتاب مقدس، ذیل “Eve”.
۱.۲ – نظریه دوم
ممکن است تغییریافته کلمه حَیَّاه (به معنای زنده/ حیّ) باشد.
به نظر اسکینر اصل وجود یک نام مستقل (حوّا) برای همسر آدم یا نخستین زن، احتمالا از نظریهای کهن در باب خاستگاه انسان به جا مانده که براساس آن، نخستین مادر، نماینده وحدت نسل است. بنابراین، واژه حوّا باید نخست متضمن معنای حیات و سپس منبع حیات، یعنی مادر باشد.
البته در این اشتقاق تردیدهایی هم وجود دارد، از جمله اینکه ظاهراً ساخت واژه حوّا عبری نیست و معنای آن نیز با ریشه شناسی پیشنهاد شده در عهد قدیم ناهماهنگ است، زیرا همه زندگان، حیوانات را نیز شامل میشود ولی در اینجا به نوع بشر محدود شده است.
در ریشه شناسی دیگری، اسمیت کلمه حوّا را به حیّ (به معنای طایفه) ربط داده و آن را حاکی ازاندیشهای مادرسالارانه دانسته که در آن حوّا مظهر خویشاوندی کسانی است که مادر مشترک دارند.
۱.۳ – نظریه سوم
سومین ریشه پیشنهادی مبتنی بر شباهت آوایی واژه حوّا با واژه آرامی حیوی یا حِویا به معنای مار است. بنابراین ریشهشناسی، وجه تسمیه حوا این است که او در فریفتن آدم مانند مار عمل کرد؛ همانطور که مار موجب هلاکت حوّا شد، حوّا هم مارِ همسرش شد.
در قرن گذشته با کشف یک لوح مخطوط فینیقی، این ریشهشناسی با پیوند دادن کلمه حوّا به واژه حوت (hwt)، رب النوع مار فینیقیان، دوباره مطرح شد. یک شاهد دیگر، وجود قبیلهها یا خاندانهایی است که نسب اولیه خود را به مارها میرسانند. به این ترتیب، برخی از محققان معاصر معتقدند که حوّا به معنای مار است و شواهدی نیز در سفر پیدایش یافتهاند مبنی بر اینکه زندگی روی زمین با مار آغاز شده، چنانکه در اسطوره آفرینش بابلی همه چیز از اژدهایی به نام تیامات به وجود آمده است.
۲ – واژه شناسی حوا در زبان عربی
در منابع واژهشناسی زبان عربی نیز درباره اشتقاق حوّاء اختلاف هست که ذیل دو ریشه «حوو» و «حوی» به آن اشاره کردهاند؛ در عین حال، حوّاء در نظر لغت شناسان اسم خاص است و در معنای آن بدون بیان هرگونه وجه و ارتباط لغوی، فقط عبارت «زوج آدم» را آوردهاند.
[۲] ابن سیده، المحکم و المحیط الاعظم، ذیل «حوو»، چاپ عبدالحمید هنداوی، بیروت ۱۴۲۱/۲۰۰۰.
[۳] محمد بن یعقوب فیروزآبادی، القاموس المحیط، ذیل «حوو»، چاپ یوسف الشیخ محمد بقاعی، بیروت ۲۰۰۵.
[۴] محمد بن محمد زَبیدی، تاج العروس من جواهرالقاموس، ذیل «حوو»، ج ۳۷، چاپ مصطفی حجازی، کویت ۱۴۲۲/۲۰۰۱.
[۵] ذیل «حوی»، ابن منظور، لسان العرب.
به طور کلی صورت نوشتاری واژه حَوّاء در زبان عربی در چند معنای اصلی یافت میشود: یکی ذیل مادّه «ح و و» (دالّ بر سیاه شبیه به سبز یا قرمز مایل به سیاه)، مؤنث أحوی، صفت چیزی یا زنی که رنگ تیره و مایل به سیاه دارد
[۶] ابن سیده، المحکم و المحیط الاعظم، ذیل «حوو»، چاپ عبدالحمید هنداوی، بیروت ۱۴۲۱/۲۰۰۰.
[۷] محمد بن یعقوب فیروزآبادی، القاموس المحیط، ذیل «حوو»، چاپ یوسف الشیخ محمد بقاعی، بیروت ۲۰۰۵.
[۸] فخرالدین بن محمد طریحی، مجمع البحرین، ذیل «حوو»، چاپ احمد حسینی، تهران ۱۳۶۲ش.
[۹] محمد بن محمد زَبیدی، تاج العروس من جواهرالقاموس، ذیل «حوو»، ج ۳۷، چاپ مصطفی حجازی، کویت ۱۴۲۲/۲۰۰۱.
[۱۰] ذیل «حوی»، ابن منظور، لسان العرب.
دیگری ذیل مادّه «ح ی ی» (با دو دلالت زندگی و مار)، به معنای مارگیر.
[۱۱] ابن سیده، المحکم و المحیط الاعظم، ذیل «حوو»، چاپ عبدالحمید هنداوی، بیروت ۱۴۲۱/۲۰۰۰.
[۱۲] محمد بن یعقوب فیروزآبادی، القاموس المحیط، ذیل «حوو»، چاپ یوسف الشیخ محمد بقاعی، بیروت ۲۰۰۵.
[۱۳] خلیل بن احمد، کتاب العین، ذیل «حیو»، چاپ مهدی مخزومی و ابراهیم سامرائی، قم ۱۴۰۵.
همچنین ابن منظور
[۱۴] ذیل «حوی»، ابن منظور، لسان العرب.
حَوّاء به همراه الف لام را نام یک اسب دانسته است (شاهد شعری آن در اشعار شاعران آمده است.).
[۱۵] غیلان بن عقبه ذوالرُّمِّه، دیوان شعر ذیالرُّمَّه و هو غیلان بن عُقبه العَدَویّ، ج۱، ص۲۳۱، چاپ کارلیل هنریهیس مکارتنی، کیمبریج ۱۳۳۷/۱۹۱۹.
۳ – نام حوا در فرهنگ عربی پیش از اسلام
در فرهنگ عربی پیش از اسلام، از نام حوّاء برای نامگذاری زنان استفاده میشده و به گزارش ابن سعد،
[۱۶] ابنسعد، الطبقات الکبری (بیروت)، ج۸، ص۳۲۳۳۲۴.
نام همسر یکی از صحابیان پیامبر حوّاء بوده است.
به نظر هوروویتس، این کاربرد در فرهنگ عربی لزوماً برگرفته از نام حوّاء در فرهنگ یهودی ـ مسیحی نیست و ممکن است صرفاً مؤنث أحوی باشد. هرچند حوّاء به عنوان نام همسر آدم در شعری از فرزدق (متوفی ۱۱۰) آمده است.
[۱۷] معمر بن مثنی ابوعبیده، دیوان النقائض: نقائض جریر و الفرزدق، ج۱، ص۴۳۴، بیروت ۱۹۹۸.
۴ – حوّا در سنّت یهودی
۴.۱ – آفرینش انسان
در عهد عتیق درباره آفرینش انسان دو روایت آمده است. در روایت نخست (در متن رهبانی/ کاهنی)، انسان به صورت مرد و زن (نر و ماده) آفریده شده و بنابر روایت دوم (در متن یهوهای)، در تقابل با روایت نخست، ابتدا مرد و سپس زن آفریده شده است. محققان معتقدند این دو روایت متعلق به دو مرحله ویرایشی مختلف از متن تورات است.
در روایت کهنتر، خدا پس از آفرینش مرد، به منظور خلق یاوری برای او، حیوانات خشکی و پرندگان را از خاک میآفریند. آدم به هریک از این آفریدهها نامی میدهد، ولی از بین آنها یاور مناسبی برای خود نمییابد. ازاینرو، خدا آدم را به خواب عمیقی فرو میبرد، یکی از دندههای او را برمیگزیند، از آن زنی میآفریند و به آدم عرضه میکند. در پی آن آدم میگوید : «حال، این از استخوان و گوشت من است؛ او زن (در عبری ایشاه) خوانده خواهد شد، زیرا او از انسان (مرد، در عبری ایش) ساخته شد».
۴.۲ – هبوط آدم و حوا از بهشت
بنابر عهد عتیق، آدم و زن او، هر دو، در بهشت برهنه بودند بدون آنکه احساس شرم کنند. مار زن را فریب داد و او را به خوردن میوه درخت معرفت نیک و بد تشویق کرد که خدا او و آدم را از خوردنش منع کرده بود. زن این میوه را خورد و به آدم نیز خوراند و درنتیجه، چشم هر دوی آنها باز شد و فهمیدند که عریاناند. چون خدا آدم را بازخواست کرد، آدم زن خود را و او نیز مار را متهم کرد. پس خداوند، آدم و زن و مار را به سبب جرمی که مرتکب شده بودند، مجازات کرد. از جمله به زن گفته شد: «درد و حاملگیات را بسیار زیاد خواهم کرد؛ با درد بچه خواهی زایید و اشتیاقت به شوهرت خواهد بود و او بر تو حکمرانی خواهد کرد». پس زن، مادر نوع بشر شد و آدم نیز در اشاره به این نقش او، زن را حوّا نامید، زیرا او مادر همه زندگان شده بود. سپس، آدم و حوّا از بهشت رانده شدند مبادا که از درخت حیات نیز بخورند و تا ابد زنده بمانند.
۴.۳ – نام سه تن از فرزندان حوا
حوّا ابتدا قائن (قابیل) و بعد هابیل را به دنیا آورد و پس از کشته شدن هابیل، شیث را به دنیا آورد.
۴.۴ – نامگذاری حوا در عهد عتیق
حوّا در عهد عتیق به سه نام خوانده شده که هریک از این نامها، معنا و کاربردی خاص در این کتاب یافته است. نخست، خدا، او و همسرش را به یک نام یعنی آدم خوانده است. این نامگذاری ابتدایی احتمالا بدین معناست که ارجاعات بعدی به انسان یا نوع بشر، حوّا را نیز شامل میشود، و حاکی از آن است که خدا حوّا را همراه مرد خلق کرده، او را مورد رحمت قرار داده، بر او نام نهاده، و دیگر مخلوقات را مسخر او کرده است. دومین نام، ایشاه، را آدم بر وی نهاد که بر نقش او به عنوان همسر و شریک زندگی مرد دلالت دارد. این نام در داستان خلقت و هبوط انسان آمده است.
حوّا، سومین نامی است که پس از داستان هبوط بدان خوانده شده؛ یکبار به معنای مادر نسل بشر، به طور عام، و بار دیگر به عنوان مادر نخستین پسرش، قابیل.
[۱۸] دانشنامه معیار کتاب مقدس، ذیل “Eve”.
البته بنابر تحقیقات انتقادی انجام شده درباره لایههای روایی عهد عتیق، ارجاع به نام حوّا در تورات است احتمالا متعلق به کهنترین صورت داستان آفرینش نیست، بلکه به لایههای متأخرتری از متن یهوهای تعلق دارد. در داستان کهنتر، آدم نخستین زن را ایشاه و در لایه متأخرتر، حوّا نامیده است.
۴.۵ – داستان آفرینش حوّا در اسطوره انکی و نینحورساگ
گفته شده که درونمایه خلقت حوّا از دنده آدم، داستان آفرینش حوّا در اسطوره انکی و نینحورساگ سومری است. بنابراین اسطوره نینحورساگ، الهه زمین ـ مادر، در دیلمون ــ بهشت سومریان، سرزمینی پاک و روشن که در آن بیماری و پیری راه نداردــ هشت گیاه میرویاند و انکی، ربالنوع آب، همه این گیاهان را میخورد. نینحورساگ خشمگینانه انکی را نفرین میکند و هشت عضو او بیمار میشود. سپس نینحورساگ برای درمان اعضای دردمند او هشت الهه میآفریند و سلامتیاش را به او باز میگرداند. یکی از اعضای بیمار انکی، دندهاش بود و الهه درمان آن، نینتی (بانوی دنده) نام داشت. البته واژه سومری «تی» معنایی دوگانه دارد و علاوه بر دنده، به معنای زندگی نیز هست. بنابراین، به نظر میرسد «نینتی» به معنای بانوی زندگی نیز باشد. باتوجه به این اسطوره، احتمالا داستان آفرینش زن از دنده آدم و نامگذاری او به حوا (به معنای زندگی) در عهد عتیق، ریشه در این اسطوره سومری داشته است.
۴.۶ – زمان خلقت حوا
بنابر متون ربانی، حوا همزمان با آدم خلق نشد، زیرا خدا میدانست که او بعداً مایه نارضایی خواهد بود. ازاینرو، خدا آفرینش زن را به تأخیرانداخت تا اینکه آدم آن را بخواهد.
۴.۷ – حوا، دومین همسر آدم
گفته شده حوا نخستین همسر آدم نبود، بلکه خدا پیشتر لیلیت را برای آدم خلق کرد. او نیز از خاک خلق شده بود ولی مدت کوتاهی نزد آدم ماند و او را ترک کرد، زیرا اصرار داشت که از حقوق برابر با آدم برخوردار است.
۴.۸ – کیفیت خلقت حوا
بدین ترتیب، زنی که همنشین حقیقی مرد باشد از بدن آدم آفریده شد. خلق زن از مرد ممکن بود، زیرا آدم در اصل دو چهره داشت که با خلق حوّا تفکیک شدند. حوّا از استخوان دنده سیزدهم، از پهلوی راست آدم و از گوشت قلب او آفریده شد و همزمان با حوّا، شیطان نیز خلق شد.
۴.۹ – علت خلقت حوا از دنده آدم
درباره اینکه چرا زن از دنده آدم خلق شد، آمده است: خدا حوّا را نه از سر آدم خلق کرد تا تکبر نورزد؛ نه از چشم او تا کنجکاو نباشد؛ نه از گوش او تا استراق سمع نکند و سخن چین نشود؛ نه از دهان او تا پرحرف و اهل غیبت نشود؛ نه از قلب او تا حسود نشود؛ و نه از دست او تا دزدی نکند؛ و نه از پای او تا ولگرد نباشد؛ زن از قسمتی از بدن آدم که همواره نهفته است، خلق شد تا عفیف و پاکدامن باشد.
[۱۹] آبراهام کوهن، گنجینهای از تلمود، ج۱، ص۱۷۸ـ۱۷۹، ترجمه امیر فریدون گرگانی، تهران ۱۳۸۲ش.
[۲۰] دانشنامه معیار کتاب مقدس، ذیل “Eve”.
داستان آفرینش حوّا در کنار این عبارت عهد عتیق که مرد، پدر و مادر خود را ترک میکند و به زن خویش میپیوندد به گونهای که یک تن میشوند، پیدایش نهاد ازدواج را چنان تبیین میکند که گویی پیوند زناشویی از همین اتحاد جسمانی نخستین نشئت گرفته است.
همچنین از ترکیب لفظی واژههای مرد (ایش) و زن (ایشاه) و حصول کلمات یه (خدا) و اش (آتش)، گفتاری حکمت آمیز برآمده است که اگر شوهر و زن شایسته باشند، نور الهی میانشان جلوهگر میشود و گرنه، آتش آنان را میسوزاند.
[۲۱] آبراهام کوهن، گنجینهای از تلمود، ج۱، ص۱۸۳، ترجمه امیر فریدون گرگانی، تهران ۱۳۸۲ش.
۴.۱۰ – حوا و وسوسه شیطان
چنانکه در متون ربانی آمده است، خدا حوّا را برای همسر آدم، همچون دختری بیست ساله آفرید، او را چون عروس آراست و حجله عروسی برایش آماده کرد که مزیّن به سنگهای قیمتی و مروارید و طلا بود و ملائک از آن نگهبانی میکردند شیطان از حسادت، مار را وادار به فریب دادن حوّا کرد.
بنابر روایتی دیگر، مار برای اینکه صاحب حوّا شود، او را تشویق به گناه کرد زیرا میدانست او راحتتر فریفته میشود. هنگامی که دو ملک نگهبان حوّا حضور نداشتند، شیطان یا مار حوّا را فریب داد. حوّا پس از خوردن میوه ممنوعه، هنگامی که دید فرشته مرگ به سراغش میآید، آدم را نیز به تقدیر خود کشاند تا پس از مرگش همسر دیگری اختیار نکند. حوّا که به دعوت مار شراب نوشیده بود، از آن به نوشیدنی آدم نیز افزود. به سبب نافرمانی حوّا نُه بلا بر او نازل شد.
به نقلی، حوّا در روز اخراج از بهشت قابیل و هابیل را حامله شد. پس از آن، آدم و حوّا ۱۳۰ سال جدا از هم زندگی کردند و آنگاه که دوباره به هم رسیدند، حوّا شیث را حامله شد. وقتی حوّا درگذشت، در غار مکفیله در حبرون در کنار آدم به خاک سپرده شد.
۴.۱۱ – زندگی حوا پس از هبوط
در برخی ملحقات عهد عتیق، اطلاعاتی درباره زندگی حوّا پس از اخراجش از بهشت هست. از جمله در روایت لاتینی کتاب «زندگی آدم و حوّا» آمده است که آدم و حوّا پس از رانده شدن از عَدْن، همه جا به دنبال غذا میگردند و خوراکی شبیه آنچه در بهشت میخوردند، نمییابند، لذا چاره کار را در توبه میجویند. براساس تصمیم آدم، حوّا تا گردن در آب دجله فرو میرود و ۳۷ روز در آنجا میماند. آدم نیز در آب رود اردن فرو میرود و چهل روز آنجا میماند. آنها در این مدت هیچ سخنی نگفتند، چرا که لبهایشان به گناه آلوده شده بود و شایسته نبودند خدا را خطاب کنند. آنها امید داشتند بدین طریق رحمت الهی را جلب کنند. اما در روز هجدهم، شیطان در قالب یک فرشته دوباره حوّا را فریب میدهد و با القای اینکه خداوند توبه شما را پذیرفته است، موجب میشود که او پیش از اتمام زمان مقرر، از آب خارج شود. آدم او را مؤاخذه میکند که چرا عهد خویش را شکسته و حوّا درمییابد که دوباره فریب خورده است. حوّا با پذیرش هر دو خطای خویش، آدم را ترک میکند و در حالی که باردار است به غرب میرود. به هنگام وضع حمل با درد بسیار مواجه میشود و هرچه خدا را برای یاری میخواند، صدایش شنیده نمیشود. پس با زاری آدم را به یاری میخواند. با دعای آدم، فرشتگان در وضع حمل حوّا حضور مییابند و شرایط را برایش مهیا میسازند و آنگاه او قائن (قابیل) را به دنیا میآورد. سپس آدم، همسر و فرزندش را به شرق بازمیگرداند و حوّا در آنجا هابیل را به دنیا میآورد.
بنابر همین روایت، حوّا در خواب میبیند که دست قابیل به خون هابیل آغشته است. آدم را از خوابش آگاه میسازد، لذا تصمیم میگیرند آن دو را از هم جدا کنند و هابیل را به کشاورزی و قابیل را به چوپانی میگمارند.
۴.۱۲ – زمان خلقت آدم
آدم در ساعت نخست از روز ششم (جمعه) و حوّا در ساعت سوم آن خلق شد، در ساعت سوم وارد بهشت شدند و در ساعت نهم به سبب خوردن میوه ممنوعه از بهشت رانده شدند، در حالی که هر دو مجرد بودند. آنها پس از اخراج از بهشت در غاری در بالای کوهی پناه میگیرند. ابتدا قائن و خواهرش و سپس هابیل و خواهرش به دنیا میآیند. قائن هابیل را میکشد. آدم و حوّا برای هابیل صد سال عزاداری میکنند. سپس شیث به دنیا میآید.
۵ – حوا در سنّت مسیحی
۵.۱ – نام حوا در عهد جدید
در عهد جدید تنها دو جا به نخستین زن با نام حوّا اشاره شده است؛ یکبار، از فریب خوردن حوّا به عنوان هشداری برای مسیحیان یاد شده و دیگر بار، با اشاره به خلقت حوّا پس از آدم و اغفال او (نه آدم) گفته شده که زن حق ندارد معلم شود و نباید بر شوهر تسلط یابد، و تنها به شرط داشتن ایمان و تقوا، با به دنیا آوردن فرزند، از گناه و تقصیری که مرتکب شده، نجات مییابد. بدین ترتیب، در عهد جدید نوعی جا به جایی معنایی رخ داده؛ در حالیکه مشخصه اصلی حوّا در عهد عتیق به عنوان نخستین زن، مادر بودن برای نسل بشر است، در عهد جدید، در تبیین خطرهای گمراهی و هشدار از آن به حوّا مثال زده میشود. ظاهراً این تغییر معنایی تحت تأثیر الهیات ربانی رایج در دوره آغاز شکلگیری مسیحیت بوده است. چنانکه در آنجا نیز زن به مثابه موجودی ترسیم شده که قابل اعتماد نیست و با آنچه مطلوب خداست، فاصله دارد.
[۲۲] دانشنامه معیار کتاب مقدس، ذیل “Eve”.
بسیاری از متکلمان مسیحی از این عبارات عهد جدید چنین برداشت کردهاند که فریب خوردگی حوّا تنها یک نمونه نیست، بلکه مبیّن وضعیت همه زنان است. ازاینرو برخی آبای کلیسا در گذشته زن را به لحاظ طبیعت ضعیفتر، برای انجام گناه مستعدتر و عامل اصلی گمراهی میشمردند و به همین سبب آنان را لایق تصدی امر آموزش و مقامهای کلیسا نمیدانستند.
۵.۲ – مقایسه حوا با حضرت مریم
در الهیات مسیحی، حوّا با حضرت مریم مقایسه شده و مریم حوّای جدید نامیده شده است. آبای کلیسا تعابیری درباره حوا عرضه کردهاند که عمومآ بر عظمت مریم
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 