پاورپوینت کامل حضرت حجت (عجلاللهتعالیفرجه) ۷۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل حضرت حجت (عجلاللهتعالیفرجه) ۷۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حضرت حجت (عجلاللهتعالیفرجه) ۷۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل حضرت حجت (عجلاللهتعالیفرجه) ۷۴ اسلاید در PowerPoint :
امام مهدی علیهالسلام
برای دیگر کاربردها، المهدی (ابهامزدایی) را ببینید.
امام مهدی علیهالسلام
مسجد مقدس جمکران
نام
همنام پیامبر
ولادت
۱۵ شعبان ۲۵۵ق یا ۲۵۶ق.
زادگاه
سامرا
پدر
امام حسن عسکری
مادر
نرجس خاتون
القاب
مهدی، بقیه الله، قائم، صاحب الزمان
کنیه
ابوالقاسم، اباصالح
نقش
امام دوازدهم شیعیان
مدت امامت
ادامه دارد
امامان شیعه
امام علی، امام حسن مجتبی، امام حسین، امام سجاد، امام محمدباقر، امام جعفرصادق، امام موسی کاظم، امام رضا، امام جواد، امام هادی، امام حسن عسکری، امام مهدی
امام مهدی (علیهالسلام) (متولد ۱۵ شعبان ۲۵۵ یا ۲۵۶ ه.ق)، فرزند امام حسن عسکری (علیهالسلام) و دوازدهمین و آخرین امام شیعیان است. نام و کنیهاش همنام پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و مشهورترین لقب آن حضرت، مهدی میباشد.
آن حضرت بعد از شهادت پدرشان، به دلایلی دارای دو غیبت صغری و کبری میباشد. غیبت صغری ۶۹ سال به طول انجامید و در این مدت به واسطه نواب اربعه با مردم در ارتباط بودند و غیبت کبری از سال ۳۲۹ قمری شروع شده و تا امروز ادامه دارد. طبق احادیت وارده از آن حضرت، در زمان غیبت کبری مردم باید در مسائل خود به فقهای عصر خویش رجوع کنند.
در روایات معتبر شیعه برای ظهور ایشان در آخر الزمان، نشانهها و علائم حتمی و علائم غیر حتمی و شرائط خاص ذکر شده است.
فهرست مندرجات
۱ – نام و کنیه
۲ – القاب
۲.۱ – مهدی
۲.۱.۱ – حدیث امام صادق
۲.۱.۲ – حدیث امام باقر
۲.۱.۳ – حدیثی دیگر
۲.۱.۴ – روایتی از شیخ صدوق
۳ – مشخصات امام زمان
۴ – حکم زیارت امام زمان
۵ – حکم دعا در انتظار فرج
۶ – حکم قیام هنگام شنیدن لقب قائم
۷ – رفتار و سیرت حضرت مهدی
۷.۱ – سیرت دینی
۷.۲ – سیرت خلقی
۷.۳ – سیرت عملی
۷.۴ – سیرت انقلابی
۷.۵ – سیرت سیاسی
۷.۶ – سیرت تربیتی
۷.۷ – سیرت اجتماعی
۷.۸ – سیرت مالی
۷.۹ – سیرت اصلاحی
۷.۱۰ – سیرت قضایی
۸ – خصوصیات یاران
۸.۱ – خصایص روحی
۸.۲ – ویژگیهای جسمانی
۸.۳ – تعداد یاران
۹ – خصوصیت جامعه موعود
۹.۱ – سادهزیستی کارگزاران حکومت
۹.۲ – قاطعیت با کارگزاران
۹.۳ – تأمین رفاه اقتصادی مردم
۹.۴ – گسترش عدالت و مساوات
۱۰ – عناوین مرتبط
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع
۱ – نام و کنیه
نام مبارک امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) همنام پیامبر اکرم و کنیه ایشان همکنیه پیامبر (ابوالقاسم) و ملقب به مهدی آل محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میباشد. ولی از خطاب قرار دادن ایشان با نام اصلی تا قبل از ظهور مبارکشان نهی شده است.
۲ – القاب
وجود مقدس ایشان دارای القاب فراوان میباشد که اباصالح، قائم آل محمد، مهدی آل محمد، حجه الله، ولی الله، بقیه الله، امام منتظَر، صاحب الزمان و امام زمان از مشهورترین آنهاست.
مهدی، لقب مشهور امام زمان (علیهالسلام) است.
۲.۱ – مهدی
یکی از مشهورترین القاب قائم آل محمد، مهدی است. مهدی اسم مفعول و به معنای رهیافته است. مهدویت نیز از همین ریشه است.
مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) مشهورترین نام آن حضرت نزد شیعه و سنی است. البته گاهی نیز در معنای فاعلی، به معنای هدایتکننده به کار میرود.
۲.۱.۱ – حدیث امام صادق
محمد بن عجلان از امام صادق (علیهالسلام) نقل کرده است: … و قائم را از آنرو مهدی گفتهاند که مردم را به آیینی که از دست دادهاند، هدایت میکند….
[۱] شیخ مفید، محمد بن محمد، الارشاد، ج۲، ص۳۸۳، ح۲.
اما آنچه بیشتر در روایات آمده، همان معنای نخست است.
۲.۱.۲ – حدیث امام باقر
امام باقر (علیهالسلام) در اینباره فرمود:
[۲] ابن بابویه، محمد بن علی (شیخ صدوق)، علل الشرایع، ج۱، ص۱۶۱، ح۳.
«فإنّما سمّی المهدیّ لأنّه یهدی لأمر خفیّ یستخرج التّوراه و سائر کتب اللّه من غار بأنطاکیّه؛ به درستی که مهدی نامیده شد به سبب اینکه به امر مخفی هدایت میشود. او تورات و سایر کتابهای الهی را از غاری در انطاکیه بیرون خواهد آورد».
[۳] نعمانی، محمد بن ابراهیم، الغیبه، ص۲۳۷، ح۲۶.
۲.۱.۳ – حدیثی دیگر
امام جعفر صادق (علیهالسلام) نیز هنگامی که پرسیدند: چرا مهدی، مهدی نامیده شده است؟ فرمود: «لانّه یهدی الی کلّ امر خفی؛ به دلیل اینکه به تمام امور پنهان هدایت میشود».
[۴] شیخ طوسی، محمد بن حسن، الغیبه، ص۴۷۱.
[۵] نعمانی، محمد بن ابراهیم، الغیبه، ص۲۳۷، ح۲۶.
۲.۱.۴ – روایتی از شیخ صدوق
«منّا اثنا عشر مهدیّا أوّلهم أمیر المؤمنین علیّ بن أبیطالب و آخرهم التّاسع من ولدی». لقب مهدی به آخرین امام اختصاص ندارد و بقی امامان (علیهمالسلام) نیز مهدی هستند:
[۶] ابن بابویه، محمد بن علی (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا (علیهالسلام)، ج۲، ص۶۹، ح۳۶.
ولی فقط از آخرین پیشوا به مهدی یاد شده است.
[۷] صنعانی، عبدالرزاق بن همام، المصنف، ج۱۱، ص۳۷۲، ح۲۰۷۷۳.
[۸] ابنماجه، محمد بن یزید، سنن ابنماجه، ج۲، ص۱۳۶۷، ح۴۰۸۵.
[۹] ابنماجه، محمد بن یزید، سنن ابنماجه، ج۲، ص۱۳۶۷، ح۴۰۸۶.
[۱۰] ابنماجه، محمد بن یزید، سنن ابنماجه، ج۲، ص۱۳۶۸، ح۴۰۸۷.
[۱۱] ابنماجه، محمد بن یزید، سنن ابنماجه، ج۲، ص۱۳۶۸، ح۴۰۸۸.
[۱۲] ابوداود سجستانی، سلیمان بن اشعث، سنن ابو داود، ج۴، ص۱۰۷، ح۲۴۸۵.
۳ – مشخصات امام زمان
امام مهدی، دوازدهمین و آخرین جانشین رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) از سلسله امامان معصوم (علیهمالسلام) و فرزند امام حسن عسکری (علیهالسلام) میباشد که بعد از شهادت پدر بزرگوارشان، به دلایلی دارای دو غیبت صغری و غیبت کبری میباشد.
غیبت صغرای ایشان ۶۹ سال طول کشید و در این مدت به واسطه نواب اربعه با مردم در ارتباط بودند.
غیبت کبری از سال ۳۲۹ قمری شروع شده و تا امروز ادامه دارد و آن حضرت تا روزی که از سوی خداوند متعال اذن ظهور کسب نمایند، با شیوههای خاص و از پس پرده غیب به رتق و فتق امور مردم و دستگیری از نیازمندان میپردازند.
در روایات معتبر شیعه برای ظهور آن حضرت در آخر الزمان، نشانهها و علائم حتمی و غیر حتمی و شرائط خاص ذکر شده که هر کدام دارای حکمت مخصوص میباشند.
همچنین در منابع معتبر شیعه و سنی –با اختلافاتی در شخصی و نوعی دانستن مهدی آخر الزمان- برای وقایع بعد از ظهور نیز مطالبی ذکر شده است.
فقهاء شیعه از تطبیق آن وجود مقدس با هر فردی به شدت منع کرده و دستور به تکذیب مدعیان دروغین مهدویت دادهاند.
۴ – حکم زیارت امام زمان
زیارت امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) در هر زمان و هر جا به ویژه در سامرا و در سرداب مقدس و دعا برای تعجیل در ظهور آن حضرت مستحب است.
[۱۳] عاملی، شهید اول، محمد بن مکی، الدروس الشرعیه فی فقه الإمامیه، ۲، ص۱۶.
[۱۴] نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۰، ص۱۰۰.
۵ – حکم دعا در انتظار فرج
انتظار فرج حضرت،
[۱۵] مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۵۲، ص۱۲۲.
دعا کردن و صدقه دادن برای سلامتی و نیز دعا برای چیرهشدن آن امام بر کافران، ملحدان و منافقان
[۱۶] سیوطی، منتهی الآمال، ج۲، ص۸۱۰.
استحباب دارد.
همچنین به جا آوردن اعمال عبادی مانند نماز و حج برای ایشان استحباب دارد.
۶ – حکم قیام هنگام شنیدن لقب قائم
برخاستن از جای خود هنگام بردن یا شنیدن نامهای آن حضرت به ویژه لقب مبارک «قائم» و نهادن دست راست بر سر در این هنگام و خواندن دعای وارد، از مستحبات است.
[۱۷] سیوطی، منتهی الآمال، ج۲، ص۸۱۱ ـ ۸۱۳.
۷ – رفتار و سیرت حضرت مهدی
چون سیرت حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) میتواند سرمشق و نمونه خوبی برای ما باشد، درباره هر یک از آنها به اختصار توضیح میدهیم.
۷.۱ – سیرت دینی
حضرت مهدی در برابر جلال خداوند بسیار خاشع و فروتن است. همچون عقاب، بال خویش فرو میگشاید، سر به زیر میاندازد و از اوج آسمان فرو میآید. بدینسان، خدا و عظمت خدا در وجودش متجلی بوده، و همه هستی او را در خود فرو برده است.
[۱۸] نجمالدین عکسری، جعفر بن محمد، المهدی الموعود، ج۱، ص۲۸۰.
۷.۲ – سیرت خلقی
حضرت مهدی صاحب حشمت، سکینه و وقار است، جامههایی درشتناک و خشن میپوشد، نان جو میخورد و علم و حلم او از همه مردمان بیشتر است، همنام پیامبر است و خَلق و خُلق محمدی دارد. در جهان با مشعل فروزان هدایت، سیر کرده و مانند صالحان زیست میکند.
[۱۹] نجمالدین عکسری، جعفر بن محمد، المهدی الموعود، ج۱، ص۲۸۱ – ۲۸۲.
[۲۰] نجمالدین عکسری، جعفر بن محمد، المهدی الموعود، ج۱، ص۳۰۰.
[۲۱] نجمالدین عکسری، جعفر بن محمد، المهدی الموعود، ج۱، ص۲۶۶.
۷.۳ – سیرت عملی
حضرت مهدی بخشنده است، به گونهای که بیدریغ، اموال به این و آن میدهد. با عمال و کارگزاران و مأموران دولت خویش بسیار سختگیر و با ناتوانان و مستمندان، بسیار دلرحم و مهربان است. در رفتار، چنان است که گویی با دست خود، کره و عسل به دهان مسکینان میگذارد.
[۲۲] نجمالدین عکسری، جعفر بن محمد، المهدی الموعود، ج۱، ص۲۷۶- ۲۷۷.
با آمدنش کینه از دلها میرود و همهجا را آسایش و امنیت فرا میگیرد. و «مینهد میزان عدل را در بین مردم، پس احدی به احدی ظلم نکند».
[۲۳] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۲۲.
۷.۴ – سیرت انقلابی
حضرت مهدی حق هر حقداری را باز پس گرفته و به او میدهد، حتی اگر حق، زیر دندان انسان متجاوز و غاصب باشد از آن بیرون کشیده و به صاحب حق باز میگرداند.
[۲۴] نجمالدین عکسری، جعفر بن محمد، المهدی الموعود، ج۱، ص۲۷۹.
در راه اجرای حکم خدا و استقرار دین خدا، به سخن کسی گوش نداده و نکوهش احدی را نمیشنود.
[۲۵] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۵۴.
۷.۵ – سیرت سیاسی
بههنگام حکومت مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشریف)، حکومت جبّاران و مستکبران و نفوذ سیاسی منافقان و خائنان نابود شده، شهر مکه، قبله مسلمین و مرکز حرکت انقلابی حضرت مهدی میشود. نخستین افراد با قیام او در مکه گرد هم آمده، به او میپیوندند.
[۲۶] نجمالدین عکسری، جعفر بن محمد، المهدی الموعود، ج۱، ص۲۵۲.
۷.۶ – سیرت تربیتی
در روزگار آن حضرت، قدرت عقلی تودهها تمرکز یافته و مهدی به تأیید الهی، مردمان را به کمال میرساند و در همگان فرزانگی پدید میآورد.
[۲۷] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۱، کتاب العقل، ص۲۵، ح۲۱.
چون مهدی قیام کند زمینی نمیماند، مگر اینکه در آنجا گلبانگ محمدیِ: أشْهَدُ أنْ لاإلهَإلّااللّه وَ أشهدُ أنَّ محمداً رسولُ الله، بلند میشود.
[۲۸] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۴۰.
۷.۷ – سیرت اجتماعی
عدالت مهدی چنان است که در حکومت او بر هیچ کس و هیچ چیز، هیچگونه ستمی روا داشته نمیشود. نخستین نشانه عدل او سخنان سخنگویان حکومت اوست که در مکه فریاد میزنند: «هر کس نماز فریضه خویش را در کنار حجر الاسود و محل طواف خوانده است و اکنون میخواهد نماز نافله بخواند، به کناری رود، تا حق کسی پایمال نگردد و هر کس میخواهد نماز فریضه بخواند بیاید و بخواند.»
[۲۹] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۴، ص۴۲۷.
هیچ جای زمین باقی نمیماند، مگر آنکه از برکت عدل و احسان او فیض میبرد و زنده میشود، حتی جانوران و گیاهان نیز از این برکت و عدالت بهرهمند میشو
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 