پاورپوینت کامل حبس دزدی‌ کننده برای سومین بار ۱۰۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل حبس دزدی‌ کننده برای سومین بار ۱۰۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۰۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حبس دزدی‌ کننده برای سومین بار ۱۰۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل حبس دزدی‌ کننده برای سومین بار ۱۰۵ اسلاید در PowerPoint :

حبس دزدی‌کننده برای سومین بار

حبس دزدی‌کننده برای سومین بار از مباحث فقهی و حقوقی مربوط به حقوق زندانی به بیان حکم زندانی‌کردن دزدی می‌پردازد که برای سومین بار مرتکب دزدی شده است. از مسائلی که امامیه بر آن اتفاق دارند این است که دزد پس از این که بار اوّل دستش و بار دوم پایش قطع شد، اگر بار سوم دزدی کرد، زندانی می‌شود. برخی از اهل سنّت نیز چنین گفته‌اند و در این باره، ادلّ زیادی وارد شده است.
اما درباره اینکه حبس این شخص تا ابد است یا اگر توبه کرد آزاد می‌شود، یا بسته به صلاحدید امام است؟ اختلاف نظر وجود دارد. از آرای شیخ مفید، سیّد مرتضی، دیلمی و دیگران برمی‌آید که اگر توبه کرد آزاد می‌شود.

فهرست مندرجات

۱ – روایات شیعه
۱.۱ – حدیث علی بن ابراهیم
۱.۲ – حدیث حمید بن زیاد
۱.۳ – حدیث عده‌ای از اصحاب
۱.۴ – حدیث حماد
۱.۵ – حدیث حسن بن محبوب
۱.۶ – حدیث امام صادق
۱.۷ – حدیث زراره
۱.۸ – حدیث عبدالله بن علی
۲ – روایات اهل سنت
۳ – آرای فقیهان شیعه
۴ – آرای دیگر مذاهب
۵ – پانویس
۶ – منبع

۱ – روایات شیعه

در اینجا به برخی از روایات شیعه در این باره اشاره می‌کنیم:

۱.۱ – حدیث علی بن ابراهیم

علی بن ابراهیم، عن ابیه و عدّه من اصحابنا، عن سهل بن زیاد جمیعا، عن ابن ابی نجران، عن عاصم بن حمید، عن محمد بن قیس، عن ابی جعفر (علیه‌السّلام) قال: «قضی امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) فی السارق اذا سرق قطعت یمینه، و اذا سرق مرّه اخری قطعت رجله الیسری، ثم اذا سرق مرّه اخری سجنته و ترکت رجله الیمنی یمشی علیها الی الغائط و یده الیسری یاکل بها و یستنجی بها، و قال: انّی لاستحیی من اللّه ان اترکه لا ینتفع بشی‌ء و لکنّنی اسجنه حتّی یموت فی السجن؛

[۱] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۷، ص۲۲۲، ح۴، المطبعه الاسلامیه، تهران.

[۲] حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه (به نقل از:کافی)، ج۱۸، ص۴۹۲، ح۱، دار احیاء التراث العربی، بیروت.

[۳] مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار (به نقل از:علل الشرائع)، ج۷۹، ص۱۸۵، ح۱۳، مؤسسه الوفاء، بیروت.

امام باقر (علیه‌السلام) فرمود: امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در مورد دزد چنین حکم کرد: وقتی دزدی کرد دست راستش را می‌برم و اگر بار دیگر دزدی کرد پای چپش را قطع می‌کنم و اگر بار سوم دزدی کرد وی را به زندان می‌افکنم و پای راستش را می‌گذارم تا با آن قضای حاجت کند و دست چپش را می‌گذارم تا با آن بخورد و تطهیر کند و فرمود: من از خدا خجالت می‌کشم او را به گونه‌ای رها کنم که هیچ‌کاری از دستش نیاید، ولی من او را زندانی می‌کنم تا در زندان بمیرد».
مجلسی می‌گوید: این حدیث، حسن و همانند صحیح است.

[۴] مجلسی، محمدباقر، مرآه العقول، ج۲۳، ص۳۴۴، دار الکتب الاسلامیه، تهران.

شیخ در تهذیب الاحکام آن را از کلینی روایت کرده است.

[۵] طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج۱۰، ص۱۰۳، ح۱۹، دار الکتب الاسلامیه، تهران.

۱.۲ – حدیث حمید بن زیاد

حمید بن زیاد، عن الحسن بن محمد بن سماعه، عن غیر واحد، عن ابان بن عثمان، عن زراره، عن ابی جعفر (علیه‌السّلام) قال:« … و سالته ان هو سرق بعد قطع الید و الرجل؟ فقال: استودعه السجن ابدا و اغنی عن الناس شرّه؛

[۶] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۷، ص۲۲۲، ح۳، المطبعه الاسلامیه، تهران.

[۷] نک:صدوق، محمد بن علی، علل الشرائع، ج۲، ص۵۳۶، ح۲، المکتبه الحیدریه، نجف.

[۸] حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۱۸، ص۴۹۲، ح۲، دار احیاء التراث العربی، بیروت.

[۹] مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۷۹، ص۱۸۴، ح۱۲، مؤسسه الوفاء، بیروت.

زراره از امام باقر (علیه‌السلام) روایت کرد که از آن حضرت پرسیدم: اگر پس از قطع دست و پا، دزدی کرد؟ فرمود: او را به زندان می‌سپارم و مردم را از شرّش آسوده می‌سازم».
شیخ طوسی این حدیث را از کلینی در تهذیب الاحکام آورده است.

[۱۰] طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج۱۰، ص۱۰۴، ح۲۰، دار الکتب الاسلامیه، تهران.

مجلسی گفته است: حدیث، مرسل و همانند موثق است.

[۱۱] مجلسی، محمدباقر، مرآه العقول، ج۲۳، ص۳۴۴، دار الکتب الاسلامیه، تهران.

[۱۲] مجلسی، محمدباقر، ملاذ الاخیار، ج۱۶، ص۲۰۲، کتابخان آیه‌اللّه مرعشی نجفی، قم.

نظر نگارنده: روایت مرسل است؛ زیرا در سند آن «عن غیر واحد» است که مشخص نیست راوی چه کسی است، مگر بر مبنای استاد ما و دیگران که آن را همانند مستفیض می‌دانند؛ زیرا راوی بیش از یک تن است.

۱.۳ – حدیث عده‌ای از اصحاب

عدّه من اصحابنا، عن احمد بن محمد بن خالد، عن عثمان بن عیسی، عن سماعه بن مهران، قال، قال:« اذا اخذ السارق قطعت یده من وسط الکفّ، فان عاد قطعت رجله من وسط القدم، فان عاد استودع السجن، فان سرق فی السجن قتل؛

[۱۳] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۷، ص۲۲۳، ح۸، المطبعه الاسلامیه، تهران.

[۱۴] نک:عیاشی، محمد بن مسعود، تفسیر عیّاشی، ج۱، ص۳۱۸، ح۱۰۵، المطبعه العلمیه، تهران.

[۱۵] مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۷۹، ص۱۹۰، ح۳۶، مؤسسه الوفاء، بیروت.

امام فرمود: وقتی دزد دستگیر شد، دستش از وسط کف بریده می‌شود؛ اگر تکرار کرد پایش از وسط قدم بریده می‌شود و در مرتب سوم، به زندان می‌افتد و اگر در زندان دزدی کرد کشته می‌شود».
شیخ در تهذیب الاحکام این حدیث را با این سند ذکر کرده: از یونس، از سماعه گفت: امام صادق فرمود: …

[۱۶] طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج۱۰، ص۱۰۳، ح۱۷، دار الکتب الاسلامیه، تهران.

مجلسی این روایت را موثق دانسته است.

[۱۷] مجلسی، محمدباقر، مرآه العقول، ج۲۳، ص۳۴۶، دار الکتب الاسلامیه، تهران.

[۱۸] مجلسی، محمدباقر، ملاذ الاخیار، ج۱۶، ص۲۰۱، کتابخان آیه‌اللّه مرعشی نجفی، قم.

۱.۴ – حدیث حماد

علی بن ابراهیم، عن ابیه، عن بعض اصحابه، عن حماد، عن ابی عبد اللّه (علیه‌السّلام) قال: «لا یخلّد فی السجن الّا ثلاثه: الذی یمثّل؛ و المراه ترتدّ عن الاسلام؛ و السارق بعد قطع الید و الرجل؛

[۱۹] کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۷، ص۲۷۰، ح۴۵، المطبعه الاسلامیه، تهران.

[۲۰] حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۱۸، ص۴۹۳، ح۵، دار احیاء التراث العربی، بیروت.

امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: تنها سه تن تا ابد در زندان می‌مانند: کسی که مثله کند و زنی که از اسلام بازگردد و سارق پس از این که دست و پایش به دلیل دزدی قطع شده باشد.
شیخ در تهذیب الاحکام

[۲۱] طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج۱۰، ص۱۴۴، ح۲۹، دار الکتب الاسلامیه، تهران.

و قاضی در دعائم الاسلام این حدیث را با کمی تفاوت نقل کرده‌اند.

[۲۲] مغربی تمیمی، نعمان بن محمد، دعائم الاسلام، ج۲، ص۵۳۹، ح۱۹۱۷، آل البیت (علیهم‌السّلام)، قم.

[۲۳] نوری طبرسی، حسین، مستدرک الوسائل (به نقل از:دعائم الاسلام)، ج۱۷، ص۴۰۳، ح۴، آل البیت، قم.

نظر نگارنده: این روایت مرسل است و حکم به زندان ابد برای مثله‌کننده مخالف مشهور است.

۱.۵ – حدیث حسن بن محبوب

و روی الحسن بن محبوب، عن علی بن رئاب، عن زراره، عن ابی جعفر (علیه‌السّلام) فی رجل سرق فقطعت یده الیمنی ثم سرق فقطعت رجله الیسری ثم سرق الثالثه، قال: کان امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) یخلّده فی السجن …؛

[۲۴] صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۴۶، ح۱۸، دار الکتب الاسلامیه، تهران.

[۲۵] حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، (به نقل از:من لا یحضره الفقیه)، ج۱۸، ص۴۹۵، ح۱۲، دار احیاء التراث العربی، بیروت.

[۲۶] مغربی تمیمی، نعمان بن محمد، دعائم الاسلام، ج۲، ص۵۳۹، ح۱۹۱۷، آل البیت (علیهم‌السّلام)، قم.

[۲۷] نوری طبرسی، حسین، مستدرک الوسائل (به نقل از:دعائم الاسلام)، ج۱۸، ص۱۲۶، ح۵، آل البیت، قم.

از امام باقر (علیه‌السلام) در مورد مردی که دزدی کرده و دست راستش قطع شده و باز دزدی کرده و پای چپش قطع شده و برای بار سوم دزدی کرده است پرسیده شد، فرمود: امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) چنین کسی را زندان ابد می‌کرد …
و بهذا الاسناد [عن محمد بن الحسن، عن الحسین بن الحسن بن ابان] عن الحسین بن سعید، عن النضر بن سوید، عن قاسم بن سلیمان، عن عبید بن زراره، قال: «سالت ابا عبداللّه (علیه‌السّلام): هل کان علی یحبس احدا من اهل الحدود؟ فقال: لا، الّا السارق؛ فانه کان یحبسه فی الثالثه بعد ما یقطع یده و رجله؛

[۲۸] صدوق، محمد بن علی، علل الشرائع، ج۲، ص۵۳۷، ح۳، المکتبه الحیدریه، نجف.

[۲۹] حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه (به نقل از:علل الشرائع)، ج۱۸، ص۴۹۶، ح۱۳، دار احیاء التراث العربی، بیروت.

[۳۰] مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۷۹، ص۱۸۵، ح۱۵، مؤسسه الوفاء، بیروت.

[۳۱] مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۷۹، ص۱۸۶، ح۱۶، مؤسسه الوفاء، بیروت.

عبید بن زراره گفت: از امام صادق (علیه‌السلام) پرسیدم: آیا علی (علیه‌السلام) زندان را به عنوان حد برای کسی قرار می‌داد؟ فرمود: نه، جز دزد، که وی را در مرتب سوم پس از این که برای دزدی‌های قبلی دست و پایش قطع شده بود زندانی می‌کرد».
شاید مراد، حبس ابد باشد یا حمل شود بر این که، غالب زندانیان آن زمان دزد و افراد کمی به جرمی غیر از دزدی، زندانی بوده‌اند. در این صورت، حصر اضافی است.

۱.۶ – حدیث امام صادق

… عن جعفر بن محمد، عن ابیه، عن جده، انّ علیّا ‌ (علیهم‌السّلام) اتی بسارق فقطع یده الیمنی، ثم اتی به مرّه اخری فقطع رجله الیسری، ثم اتی به الثالثه، فقال علیّ علیه السّلام: انّی لاستحیی من اللّه تعالی ان ادعه بلا ید یاکل بها و یستنجی و لا رجل یمشی علیها، فجلده و استودعه الحبس؛

[۳۲] کوفی، محمد بن اشعث، الجعفریات، ص۱۴۰، چاپ سنگی، انتشارات اسلامیه.

[۳۳] نوری طبرسی، حسین، مستدرک الوسائل (به نقل از:جعفریات)، ج۱۸، ص۱۲۵، ح۱، آل البیت، قم.

جعفر بن محمد، از پدرش، از جدّش، روایت کرده دزدی را نزد علی (علیه‌السلام) آوردند، دست راستش را قطع کرد، بار دیگر نزد او آوردند پای چپش را قطع کرد برای بار سوم که آوردند علی (علیه‌السلام) فرمود: من از خداوند حیا می‌کنم که او را بدون دستی که با آن بخورد و تطهیر کند و بدون پایی که با آن راه برود، رها کنم پس او را تازیانه زد و به زندان افکند».
عیّاشی روایت را از سکونی نقل کرده و در آن چنین اضافه شده: «و انفق علیه من بیت المال؛ و از بیت المال مخارج او را داد».

[۳۴] عیاشی، محمد بن مسعود، تفسیر عیّاشی، ج۱، ص۳۱۹، ح ۱۰۶، المطبعه العلمیه، تهران.

۱.۷ – حدیث زراره

عن زراره، عن ابی جعفر (علیه‌السّلام) عن رجل سرق فقطعت یده الیمنی ثم سرق فقطعت رجله الیسری ثم سرق الثالثه، قال: «کان امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) یخلّده فی السجن و یقول: انّی لاستحیی من ربّی ان ادعه بلا ید یستنظف بها، و لا رجل یمشی بها الی حاجته؛

[۳۵] عیاشی، محمد بن مسعود، تفسیر عیّاشی، ج۱، ص۳۱۸، ح۱۰۴، المطبعه العلمیه، تهران.

[۳۶] مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار (به نقل از:تفسیر عیّاشی)، ج۷۶، ص۱۸۲، ح۲۸، مؤسسه الوفاء، بیروت.

زراره از امام باقر (علیه‌السلام) در مورد مردی که دزدی کرد و در مرتب اوّل دست راستش بریده شد و باز دزدی کرد و در این بار، پای چپش قطع شد؛ آن‌گاه بار سوم دزدی کرد، پرسید، حضرت (علیه‌السلام) در پاسخ فرمود: امام علی (علیه‌السلام) او را به حبس ابد محکوم می‌کرد و می‌فرمود: من از خدا حیا می‌کنم که برای او دستی باقی نگذارم تا با آن خود را پاک سازد و پایی نگذارم که با آن برای برآوردن حاجتش گام بردارد».

۱.۸ – حدیث عبدالله بن علی

روی زید بن الحسن بن عیسی، قال ابوبکر بن ابی اویس: عن عبداللّه بن سمعان، عن عبداللّه بن علیّ بن الحسین، عن ابیه، عن جدّه، عن امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) انّه کان یقطع ید السارق الیمنی فی اوّل سرقته، فان سرق ثانیه قطع رجله الیسری، فان سرق ثالثه خلّده فی السجن؛

[۳۷] مفید، محمد بن محمد، الارشاد، ج۲، ص۱۷۰، بصیرتی، قم.

[۳۸] حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه (به نقل از:مفید، ارشاد)، ج۱۸، ص۴۹۶، ح۱۵، دار احیاء التراث العربی، بیروت.

عبداللّه بن علی بن الحسین، از پدرش، از جدّش از امیر المؤمنین (علیه‌السلام) روایت کرد که آن حضرت دست راست دزد را در اوّلین دزدی قطع می‌کرد. اگر بار دوم دزدی می‌کرد پای چپش را می‌برید. اگر برای بار سوم می‌دزدید زندان ابد می‌کرد.

۲ – روایات اهل سنت

۱. حدّثنی زید بن علی، عن ابیه، عن جدّه، عن علی (رضی‌اللّه‌عنهم) انّه کان یقطع یمین السارق، فان عاد فسرق، قطع رجله الیسری، فان عاد فسرق استودعه السجن، و قال: انّی لاستحیی من اللّه تعالی ان اترکه لیس له شی‌ء یاکل به و لا یشرب و لا یستنجی به اذا اراد ان یصلّی؛

[۳۹] زید بن علی، مسند زید، ص۳۰۲، دارالکتب العلمیه، بیروت.

زید بن علی برای من، از پدرش، از جدّش از علی (رضی‌اللّه‌عنهم) روایت کرد که آن حضرت دست راست دزد را می‌برید، اگر باز می‌دزدید پای چپش را قطع می‌کرد، اگر بار سوم به دزدی می‌پرداخت او را به زندان می‌افکند و می‌فرمود: من از خداوند تعالی حیا می‌کنم که او را رها کنم؛ در حالی که دستی نداشته باشد تا با آن بخورد و بیاشامد و وقتی می‌خواهد نماز بخواند نتواند تطهیر کند.
۲. حدّثنا ابو بکر، قال: حدّثنا جریر، عن (منصور، عن) ابی الضحی و عن مغیره، عن الشعبی، قالا: کان علی یقول: اذا سرق السارق مرارا قطعت یده و رجله ثم ان عاد استودعته السجن؛

[۴۰] ابن ابی‌شیبه، عبدالله بن محمد، مصنّف ابن ابی شیبه، ج۵، ص۴۸۹، ح۲۸۲۶۰.

علی (علیه‌السلام) می‌فرمود: اگر دزد چند بار دزدی کرد دستش و پایش را قطع می‌کنم و اگر باز دزدی کرد او را به زندان می‌اندازم.
۳. حدّثنا ابو بکر، قال: حدّثنا ابن ادریس، عن حصین، عن الشعبی و عن شعبه، عن عمرو بن مرّه، عن عبد اللّه بن سلمه: «ان علیّا اتی بسارق فقطع یده الیمنی، ثم اتی به فقطع رجله الیسری ثم اتی به الثالثه، فقال: انّی استحیی ان اقطع یده یاکل بها و یستنجی بها، و فی حدیث بعضهم: ضربه و حبسه؛

[۴۱] ابن ابی‌شیبه، عبدالله بن محمد، مصنّف ابن ابی شیبه، ج۹، ص۵۱۲، ح۲۸۲۷۰.

[۴۲] نک:دارقطنی، علی بن عمر، سنن دارقطنی، ج۴، ص۲۳۷، ح۳۳۸۷، موسسه الرساله، بیروت.

[۴۳] بیهقی، احمد بن حسین، سنن الکبری، ج۸، ص۲۷۵، دار المعرفه، بیروت.

[۴۴] متقی هندی، علی بن حسام‌الدین، کنز العمّال (به نقل از:بغوی)، ج۵، ص۵۵۳، ح ۱۳۹۲۹، مؤسسه الرساله، بیروت.

[۴۵] ابن حزم اندلسی، محمدعلی بن احمد، المحلّی، ج۱۱، ص۳۵۴، دار الفکر، بیروت.

عبداللّه بن سلمه روایت کرد که، دزدی را نزد امام علی (علیه‌السلام) آوردند دست راستش را قطع کرد باز او را آوردند، پای چپش را برید. برای بار سوم فرمود: من خجالت می‌کشم دستش را که با آن می‌خورد و تطهیر می‌کند قطع کنم. در حدیث بعضی از آن‌ها آمده است: او را زد و زندانش کرد».
۴. حدثنا ابو بکر، قال: حدّثنا ابو اسامه، عن عبد الرحمن بن یزید بن جابر، عن مکحول، ان عمر قال: «اذا سرق فاقطعوا یده، ثم ان عاد فاقطعوا رجله، و لا تقطعوا یده الاخری، ذروه یاکل بها الطعام و یستنج بها من الغائط، و لکن احبسوه عن المسلمین؛

[۴۶] ابن ابی‌شیبه، عبدالله بن محمد، مصنّف ابن ابی شیبه، ج۵، ص۴۸۹، ح۲۸۲۶۳.

[۴۷] متقی هندی، علی بن حسام‌الدین، کنز العمّال (به نقل از:مصنّف ابن ابی شیبه)، ج۵، ص۵۴۴، ح۱۳۸۸۵، مؤسسه الرساله، بیروت.

عمر گفت: اگر کسی دزدی کرد دستش را قطع کنید. اگر تکرار کرد پایش را ببرید و دست دیگرش را قطع نکنید، بگذارید با آن غذا بخورد و تطهیر کند، ولی او را از مسلمانان بازدارید (زندانی کنید)».
۵. حدّثنا ابو بکر، قال: «حدّثنا ابن نمیر، عن عبد الملک، عن عطاء سئل: ایقطع السارق اکثر من یده و رجله؟ قال: لا، و لکنه یحبس؛

[۴۸] ابن ابی‌شیبه، عبدالله بن محمد، مصنّف ابن ابی شیبه، ج۵، ص۴۹۰، ح۲۸۲۶۷.

از عطا پرسیده شد: آیا دزدی بیش از یک دست و یک پایش بریده می‌شود؟ گفت: نه، ولی حبس می‌شود».
۶. عبدالرّزاق، عن معمر، عن جابر، عن الشعبی: «کان علیّ لا یقطع الّا الید و الرجل، و ان سرق بعد ذلک سجن و نکّل، و کان یقول: انّی لاستحیی اللّه الّا ادع له یدا یاکل بها و یستنجی؛

[۴۹] صنعانی، عبدالرزاق بن همام، مصنّف عبدالرزاق، ج۱۰، ص۱۸۶، ح۱۸۷۶۴، المکتب الإسلامی، بیروت.

[۵۰] متقی هندی، علی بن حسام‌الدین، کنز العمّال، ج۵، ص۵۴۹، ح ۱۳۹۰۶، مؤسسه الرساله، بیروت.

شعبی روایت می‌کند که علی بیش از یک دس

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.