پاورپوینت کامل توقیع‌شناسی ۳۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل توقیع‌شناسی ۳۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل توقیع‌شناسی ۳۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل توقیع‌شناسی ۳۶ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل توقیع‌شناسی ۳۶ اسلاید در PowerPoint

توقیع، اصطلاحی در فرهنگ شیعی به معنای مکاتبات و منشورهای امامان به‌ویژه حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه می‌باشد. این اصطلاح به هرگونه سخن شفاهی امام عصر نیز اطلاق شده است.
در روایات بسیاری، تصریح شده که مکاتبات امامان به خط خودشان بوده،

[۱] کلینی، اصول الکافی ج ۱، ص ۹۶.

[۲] کلینی، اصول الکافی ج ۱، ص ۱۰۲۱۰۳.

[۳] کلینی، اصول الکافی ج ۱، ص ۱۰۷.

[۴] کلینی، اصول الکافی ج ۱، ص ۵۱۰.

[۵] ابن بابویه، کتاب من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۳۸، چاپ علی اکبر غفاری، تهران ۱۳۹۲.

[۶] ابن بابویه، کتاب من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۴۴، چاپ علی اکبر غفاری، تهران ۱۳۹۲.

[۷] ابن بابویه، کتاب من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۱۶۹، چاپ علی اکبر غفاری، تهران ۱۳۹۲.

[۸] ابن بابویه، کتاب من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۱۸۳، چاپ علی اکبر غفاری، تهران ۱۳۹۲.

[۹] ابن بابویه، کتاب من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۴۴۳، چاپ علی اکبر غفاری، تهران ۱۳۹۲.

[۱۰] محمد بن حسن طوسی، تهذیب‌الاحکام، ج ۱، ص ۲۴۵، چاپ حسن موسوی خرسان، بیروت ۱۴۰۱/۱۹۸۱.

[۱۱] محمد بن حسن طوسی، تهذیب‌الاحکام، ج ۱، ص ۲۸۱، چاپ حسن موسوی خرسان، بیروت ۱۴۰۱/۱۹۸۱.

[۱۲] محمد بن حسن طوسی، تهذیب‌الاحکام، ج ۱، ص ۴۲۶، چاپ حسن موسوی خرسان، بیروت ۱۴۰۱/۱۹۸۱.

[۱۳] محمد بن حسن طوسی، کتاب‌الغیبه، ص ۳۴۹، چاپ عبادالله طهرانی و علی احمد ناصح، قم ۱۴۱۱.

گاهی تأکید شده که مهر امام علیه‌السلام نیز در نوشته بوده

[۱۴] کلینی، اصول الکافی ج ۷، ص ۱۶۳.

[۱۵] محمد بن حسن طوسی، تهذیب‌الاحکام، ج ۹، ص ۳۱، چاپ حسن موسوی خرسان، بیروت ۱۴۰۱/۱۹۸۱.

و گاهی امام خود در ذیل نامه بر نگارش کتاب به خط خویش تصریح کرده است.

[۱۶] محمد بن عمر کشی، اختیار‌معرفه‌الرجال، ص ۵۱۳، (‌تلخیص‌) محمد بن حسن طوسی، چاپ حسن مصطفوی، مشهد ۱۳۴۸ ش.

[۱۷] محمد بن عمر کشی، اختیار‌معرفه‌الرجال، ص ۵۵۱، (‌تلخیص‌) محمد بن حسن طوسی، چاپ حسن مصطفوی، مشهد ۱۳۴۸ ش.

[۱۸] محمد بن حسن طوسی، تهذیب‌الاحکام، ج ۹، ص ۱۳، چاپ حسن موسوی خرسان، بیروت ۱۴۰۱/۱۹۸۱.

[۱۹] محمد بن حسن طوسی، کتاب‌الغیبه، ص ۳۵۰۳۵۳، چاپ عبادالله طهرانی و علی احمد ناصح، قم ۱۴۱۱.

فهرست مندرجات

۱ – نقل شیخ طوسی
۱.۱ – برداشت‌ها از نقل شیخ طوسی
۲ – نگارش توقیع توسط ائمه
۲.۱ – تصریحات ابن بابویه
۲.۲ – نامه خطاب به ابن اسحاق
۲.۳ – نگارش امام عسکری در شب وفات
۲.۴ – عبارت ابونصر کاتب
۲.۵ – تصریح ابن عثمان
۳ – علت تأکید بر نگارش توسط امام
۳.۱ – انحراف فارس قزوینی
۳.۲ – ادعای شلمغانی
۳.۳ – درخواست دست‌خط از امام
۳.۴ – شناختن خط امام
۴ – وجود چند توقیع به‌دست غیر امام
۴.۱ – به‌دست علی بن اسماعیل
۴.۲ – به‌دست حسین بن روح
۴.۳ – توقیع به شیخ مفید
۵ – پانویس
۶ – منابع

۱ – نقل شیخ طوسی

طوسی،

[۲۰] محمد بن حسن طوسی، کتاب‌الغیبه، ص ۳۵۶، چاپ عبادالله طهرانی و علی احمد ناصح، قم ۱۴۱۱.

[۲۱] محمد بن حسن طوسی، کتاب‌الغیبه، ص ۳۶۶، چاپ عبادالله طهرانی و علی احمد ناصح، قم ۱۴۱۱.

به نقل از ابونصر هبه‌الله بن احمد بن محمد کاتب (زنده در ۴۰۰)، عبارتی را درباره خط توقیعات آورده که بر مبنای آن توقیعات امام زمان که از طریق عثمان بن سعید و فرزندش محمد بن عثمان رسیده، به همان خطی بوده که در زمان حیات امام حسن عسکری علیه‌السلام صادر شده بوده است.
وی در نقل دیگری از ابونصر مذکور آورده که توقیعات امام عصر برای شیعیان، از طریق محمد بن عثمان، به همان خطی بوده که در زمان زندگی پدرش عثمان بن سعید نگاشته شده بوده است.

[۲۲] محمد بن حسن طوسی، کتاب‌الغیبه، ص ۳۶۲۳۶۳، چاپ عبادالله طهرانی و علی احمد ناصح، قم ۱۴۱۱.

۱.۱ – برداشت‌ها از نقل شیخ طوسی

از عبارات طوسی چنین برداشت شده که توقیعات امام حسن عسکری علیه‌السلام تا عصر محمد بن عثمان را محمد بن عثمان به دستور امام تحریر و کتابت می‌کرده است

[۲۳] حسین مدرسی طباطبائی، مکتب در فرایند تکامل: نظری بر تطور مبانی فکری تشیع در سه قرن نخستین، ص ۱۳۱ـ۱۳۲، ترجمه هاشم ایزدپناه، نیوجرسی ۱۳۷۴ ش.

ولی عبارات فوق دقیقاً برخلاف این معنا دلالت دارد و به‌روشنی از آن این مطلب را می‌توان فهمید که عثمان بن سعید و محمد بن عثمان صرفاً واسطه رساندن توقیع بوده‌اند و توقیع از طریق آنان به مردم می‌رسیده است.

۲ – نگارش توقیع توسط ائمه

تصریح‌های بسیار بر نگارش توقیع به خط امام حسن عسکری علیه‌السلام

[۲۴] کلینی، اصول الکافی ج ۱، ص ۱۰۳.

[۲۵] کلینی، اصول الکافی ج ۱، ص ۵۱۰.

[۲۶] محمد بن عمر کشی، اختیار‌معرفه‌الرجال، ص ۵۳۴، (‌تلخیص‌) محمد بن حسن طوسی، چاپ حسن مصطفوی، مشهد ۱۳۴۸ ش.

[۲۷] محمد بن عمر کشی، اختیار‌معرفه‌الرجال، ص ۵۴۳، (‌تلخیص‌) محمد بن حسن طوسی، چاپ حسن مصطفوی، مشهد ۱۳۴۸ ش.

[۲۸] احمد بن علی نجاشی، فهرست‌اسماء‌مصنّفی‌الشیعه المشتهر ب رجال‌النجاشی، ص ۳۸۰، چاپ موسی شبیری زنجانی، قم ۱۴۰۷.

یا به خط امام عصر علیه‌السلام

[۲۹] ابن بابویه، کمال‌الدین و تمام‌النعمه، ج ۱، ص ۴۸۳، چاپ علی اکبر غفاری، قم ۱۳۶۳ ش.

[۳۰] محمد بن حسن طوسی، کتاب‌الغیبه، ص ۲۸۵، چاپ عبادالله طهرانی و علی احمد ناصح، قم ۱۴۱۱.

[۳۱] محمد بن حسن طوسی، کتاب‌الغیبه، ص ۲۹۰، چاپ عبادالله طهرانی و علی احمد ناصح، قم ۱۴۱۱.

دلیل روشنی بر نادرستی ادعای نگارش توقیعات توسط نواب ائمه یا وکلای آن‌هاست.

۲.۱ – تصریحات ابن بابویه

ابن بابویه

[۳۲] ابن بابویه، کتاب من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۱۴۲، چاپ علی اکبر غفاری، تهران ۱۳۹۲.

[۳۳] ابن بابویه، کتاب من لایحضره الفقیه، ج ۲، ۱۵۴، چاپ علی اکبر غفاری، تهران ۱۳۹۲.

[۳۴] ابن بابویه، کتاب من لایحضره الفقیه، ج ۳، ص ۶۸، چاپ ع

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.