پاورپوینت کامل بحیرا (دانشنامه حج) ۵۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل بحیرا (دانشنامه حج) ۵۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بحیرا (دانشنامه حج) ۵۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل بحیرا (دانشنامه حج) ۵۱ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل بحیرا (دانشنامه حج) ۵۱ اسلاید در PowerPoint
بحیرا راهب مسیحی بشارت دهنده به نبوت پیامبر و معتقد به وحدانیت خداوند بود. وی در سفری با پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) ملاقات کرد و نبوت و پیامبری ایشان را به قریش بشارت داد و حضرت را سرور و رسول جهانیان معرفی کرد. شرح ماجرای بحیرا و اصل این سفر پیامبر با اختلاف بسیار در منابع آمده است.
فهرست مندرجات
۱ – معرفی اجمالی
۲ – اعتقادات
۳ – دیدار با پیامبر
۴ – شیوه دیدار با پیامبر
۵ – بشارت به نبوت پبامبر
۶ – واکنش ابوطالب دربرابر بحیرا
۷ – بحیرا و سوره یس
۸ – نقد روایات بحیرا
۹ – منابع
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع
۱ – معرفی اجمالی
بحیرا، بحیری واژهای غیر عربی، از ریشه آرامی بخیره و به معنای منتخب و برگزیده است.
[۱] مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، دائره المعارف بزرگ اسلامی، ج۴، ص۸۳۱.
[۲] مسعودی، علی بن حسین، التنبیه و الاشراف، ج۱، ص۱۹۷.
نام اصلی او سرجس، سرجیس، جرجیس، جرجیوس
[۳] ابن کثیر، ابیالفداء، البدایه و النهایه، ج۲، ص،۳۴۹، محقق:علی شیری، دار إحیاء التراث العربی، بیروت.
[۴] عسقلانی، ابن حجر، الاصابه، ج۱، ص۶۴۶، دار الکتب العلمیه، بیروت، ۱۴۱۵ ه.ق.
بود. او را عالم و عابد و راهبی مسیحی از قبیله عبدالقیس
[۵] بغدادی، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج۱، ص۱۵۳، دار صار، بیروت.
[۶] طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۲، ص۳۲، مؤسسه الاعلمی، بیروت.
[۷] ابن اثیر، عزالدین، الکامل، ج۲، ص۳۷، دا صار و دار بیروت.
[۸] ابن هشام، عبدالملک بن هشام، سیرت رسول الله، ج۱، ص۱۵۸.
[۹] ابوالفداء، ابن کثیر، السیره النبویه، ج۱، ص۲۴۶، تحقیق:مصطفی عبدالواحد، دار المعرفه للطباعه والنشر والتوزیع، بیروت.
[۱۰] عسقلانی، ابن حجر، الاصابه، ج۱، ص۴۷۵، دار الکتب العلمیه، بیروت، ۱۴۱۵ ه.ق.
دانستهاند. گروهی نیز او را از یهودیان منطقه تیما در شام شمردهاند.
[۱۱] صالحی شامی، محمد بن یوسف، سبل الهدی، ج۲، ص۱۴۵، دار الکتب العلمیه، بیروت.
[۱۲] عسقلانی، ابن حجر، الاصابه، ج۱، ص۴۷۵، دار الکتب العلمیه، بیروت، ۱۴۱۵ ه.ق.
۲ – اعتقادات
وی آشنا به کتابهای عهدین، منکر الوهیت مسیح و تثلیث، و باورمند به وحدانیت خدا وصف شده و به این سبب از کلیسای بَرِیّه الشام و سپس از طور سینا رانده گشت و ناگزیر در سرزمین «بُصری» در جنوب شرقی دمشق، عبادتگاهی ساخت و در آنجا مردم را از بتپرستی منع میکرد.
[۱۳] ابن هشام حمیری، ابومحمد، السیره النبویه، ج۱، ص۱۸۰، دار المعرفه.
[۱۴] سامی، شمسالدین، قاموس الاعلام، ص۱۲۴۶، ۱۳۱۷.
مکان دقیق دیر وی را در روستایی به نام کفر
[۱۵] ابن کثیر، ابیالفداء، البدایه و النهایه، ج۲، ص،۲۸۹، محقق:علی شیری، دار إحیاء التراث العربی، بیروت.
نزدیک سرزمین «بصری» در شام دانستهاند.
[۱۶] بغدادی، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج۱، ص۱۵۳، دار صار، بیروت.
[۱۷] مقریزی، تقیالدین، امتاع الاسماع، ج۵، ص۶۳، دار الکتب العلمیه.
افزون بر نام دیر بحیرا، نامهایی دیگر همچون دیر باعقی،
[۱۸] حموی، یاقوت، معجم البلدان، ج۲، ص۴۹۹، دار إحیاء الثراث العربی، بیروت.
دیر بصری
[۱۹] حموی، یاقوت، معجم البلدان، ج۲، ص۵۰۰، دار إحیاء الثراث العربی، بیروت.
و دیر نجران
[۲۰] حموی، یاقوت، معجم البلدان، ج۲، ص۵۳۹، دار إحیاء الثراث العربی، بیروت.
برای این مکان یاد شده است.
۳ – دیدار با پیامبر
بر پایه گزارشهایی، کاروان بازرگانی قریش در سفری که رهسپار شام بود، کنار دیر او فرود آمد. حضرت محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در کودکی همراه عمویش ابوطالب در همین کاروان با بحیرا دیدار کرد.
[۲۱] طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۲، ص۳۲-۳۳، مؤسسه الاعلمی، بیروت.
[۲۲] مقریزی، تقیالدین، امتاع الاسماع، ج۵، ص۶۳، دار الکتب العلمیه.
[۲۳] ذهبی، شمس الدین، الکاشف، ج۱، ص۱۶۷، محقق:محمد عوامه أحمد محمد نمر الخطیب، دار القبله للثقافه الإسلامیه، مؤسسه علوم القرآن، جده.
سن پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را در این ملاقات، نُه،
[۲۴] یعقوبی، احمد بن اسحاق، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۴، دار صادر.
[۲۵] ابن اثیر، عزالدین، الکامل، ج۲، ص۳۷، دار صار و دار بیروت.
[۲۶] مقریزی، تقیالدین، امتاع الاسماع، ج۱، ص۱۵، دار الکتب العلمیه .
۱۲
[۲۷] بغدادی، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج۱، ص۱۲۱، دار صار، بیروت.
[۲۸] هشام حمیری، ابومحمد، السیره النبویه، ج۱، ص۱۸۰، دار المعرفه، «پاورقی».
[۲۹] ابوالفداء، ابن کثیر، السیره النبویه، ج۱، ص۳۲۲، تحقیق:مصطفی عبدالواحد، دار المعرفه للطباعه والنشر والتوزیع، بیروت.
یا ۱۳ سال
[۳۰] مسعودی، علی بن حسین، التنبیه و الاشراف، ص۱۹۷.
دانستهاند.
۴ – شیوه دیدار با پیامبر
شیوه دیدار، زمان و مکان آن، و چگونگی گفتوگو را به تفاوت یاد کردهاند. گویند که بحیرا غذایی آماده کرد و قریش را به آن دعوت نمود و از آنها پرسید که آیا همه قوم برای خوردن غذا آمدهاند. مردی از قریش به پیامبر که زیر درختی بود، اشاره کرد و گفت: این نوجوان از خوردن غذای شما خودداری نمود. پس از پراکنده شدن آن قوم، بحیرا به طرف پیامبر رفت و دید که شاخه درخت بر او سایه افکنده است. از ابوطالب درباره نام او و پدر و مادرش سؤال کرد.
[۳۱] ابن اسحاق، محمد بن اسحاق، سیره، ج۲، ص۷۴-۷۵.
[۳۲] ابن اثیر، عزالدین، الکامل، ج۲، ص۳۷، دا صار و دار بیروت.
[۳۳] مقریزی، تقیالدین، امتاع الاسماع، ج۸، ص۱۷۹-۱۸۰، دار الکتب العلمیه.
به گفته ابن هشام، بحیرا از پیامبر درباره خوابهای او و بعضی امور چند سؤال کرد و پیامبر پاسخ داد. سپس بحیرا لباس او را کنار زد و نشان نبوت را در بدن او دید.
[۳۴] هشام حمیری، ابومحمد، السیره النبویه، ج۱، ص۱۸۲، دار المعرفه.
گفتهاند که بحیرا با توجه به شنیدههای خودش درباره قسم یاد کردن قریش به لات و عزّی، پیامبر را به این دو بت سوگند داد تا به پرسش او پاسخ گوید. پیامبر با واکنش در برابر درخواست وی، آنها را بیش از همه نزد خود دشمن شمرد. بحیرا وی را به خدای یکتا قسم داد
[۳۵] ابن اسحاق، محمد بن اسحاق، سیره، ص۷۵.
[۳۶] بغدادی، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج۱، ص۱۵۴-۱۵۵، دار صار، بیروت.
[۳۷] ذهبی، شمسالدین، تاریخ الاسلام، ج۱، ص۵۹.
و از او درباره خواب و بیداری و حالات دیگرش پرسشهایی کرد. پیامبر به پاسخ آنها پرداخت که با آن چه خود از پیش درباره پیامبر اسلام میدانست، سازگار بود.
[۳۸] ماوردی، علی بن محمد، اعلام النبوه، ص۱۷۵.
۵ – بشارت به نبوت پبامبر
بحیرا پس از اینکه نشان نبوت را بر روی کتف پیامبر دید، به قریش گفت که او سرور
[۳۹] واقدی، محمد بن عمر، فتوح الشام، ج۲، ص۲۹.
و رسول جهانیان است. قریش از او دلایل نبوت را خواستند و او به سجده کردن سنگها و درختها نزد وی و مهر نبوت استناد کرد.
[۴۰] خطیب بغدادی، احمد بن علی، تاریخ بغداد، ج۱۰، ص۲۵۱، دار الکتب العلمیه، بیروت.
[۴۱] ابن عساکر، علی بن حسن، تاریخ دمشق، ج۳، ص۶.
[۴۲] مزی، جمال الدین، تهذیب الکمال، ج۱، ص۱۸۹، محقق:د. بشار عواد معروف، مؤسسه الرساله، ۱۴۰۰ ه.ق.
آن گاه آیندهای درخشان را برایش پیشبینی کرد و وی را همان پیامبر موعود دانست که کتابهای آسمانی از نبوت جهانی او خبر دادهاند. نیز بیان کرد که خود، نام او و پدر و خاندانش را در این کتابها خوانده است و میداند که از کجا طلوع میکند و چگونه آیین او در جهان گسترش مییابد. همچنین به ابوطالب برای حفظ جان او به ویژه در برابر یهودیان و رومیان بسیار سفارش نمود.
[۴۳] بغدادی، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج۱، ص۱۵۴، دار صار، بیروت.
[۴۴] بغدادی، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج۱، ص۱۲۱، دار صار، بیروت.
[۴۵] طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۲، ص۳۲-۳۳، مؤس
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 