پاورپوینت کامل التنقیح‌ الرائع‌ ۳۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل التنقیح‌ الرائع‌ ۳۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل التنقیح‌ الرائع‌ ۳۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل التنقیح‌ الرائع‌ ۳۲ اسلاید در PowerPoint :

التنقیح‌الرائع لمختصرالشرایع (کتاب)

جمال الدین مقداد بن عبدالله سیوری حلی (م ۸۲۶ ق) معروف به فاضل مقداد، مقداد سیوری کتاب التنقیح الرائع لمختصر الشرایع را نوشته است.

فهرست مندرجات

۱ – کتاب شناسی
۲ – مقدمه مولف
۳ – ویژگی خاص التنقیح الرائع
۴ – گفتار بزرگان
۵ – تاریخ تالیف
۶ – نسخه‌ها
۷ – نسخه‌های مورد استفاده
۸ – تاریخ انتشار
۹ – تبیین اصطلاحات و اسامی مشایخ
۱۰ – تقسیم بندی مطالب
۱۱ – ویژه گیها
۱۲ – پانویس
۱۳ – منبع

۱ – کتاب شناسی

این کتاب یکی از بهترین و مفیدترین شروح مختصر النافع محقق حلی (م ۶۷۶ ق) است که در آن مباحث مشکل و مجمل تفسیر و بیان شده‌اند و وجوه اصطلاحاتی هم چون الاظهر، الاشبه، الاصح و نظائر آن تبیین و توضیح داده شده‌اند.
کتاب شرایع الاسلام و مختصر النافع دو اثر جاودانه محقق حلی از باارزشترین و مهمترین کتاب‌های فقهی امامیه هستند که از زمان نگارش مورد توجه فقهای بزرگ واقع شده که در الذریعه به بیش از صد شرح و حاشیه بر آنها اشاره شده است.

۲ – مقدمه مولف

مؤلف در مقدمه کتاب درباره آن می‌نویسد: لم یسبق احد الی مثله فی تهذیبه (الشرایع)، و لم یلحق لاحد فی وضعه و ترتیبه.
کتاب التنقیح الرائع در زمان خود از نظر استقراء تام کلمات فقهای بزرگی هم چون سید مرتضی (م ۴۳۶ ق)، شیخ مفید (م ۴۱۳ ق)، شیخ طوسی (م ۴۶۰ ق)، ابن ادریس (م ۵۹۸ ق)، علامه حلی (۷۲۶ ق)، شهید اول (م ۷۸۶ ق)، و حتی نظریات محقق حلی (م ۶۷۶ ق)، در الشرایع و سایر کتاب‌های وی، کم نظیر است. احاطه مؤلف به تمام آثار شیخ طوسی، علامه حلی و شهید اول و بیان متین و محترمانه اختلاف فتاوایشان در آن‌ها، این کتاب را از اعتبار والایی برخوردار ساخته است.

۳ – ویژگی خاص التنقیح الرائع

به دلیل همین ویژه گی‌ها تقریبا در تمام کتب فقهی و موسوعه‌های فقهی بعد از آن به نظریات مطرح شده در آن استناد و استدلال شده است. و بزرگانی هم چون ابن طی فقعانی (م ۸۵۵ ق) در الدر المنضود، محقق کرکی (م ۹۴۰ ق) در الرسائل الکرکی، جامع المقاصد، شیخ ابراهیم قطیفی (م بعد از ۹۴۴ ق) در السراج الوهاج، شهید ثانی (م ۹۶۶ ق) در مسالک الافهام، سید محمد عاملی در مدارک الاحکام، شیخ یوسف بحرانی (م ۱۱۸۶ ق) در الحدائق الناظره، محمد جواد عاملی (م ۱۲۲۶ ق) در مفتاح الکرامه، سید علی طباطبائی (م ۱۲۳۱ ق) در ریاض المسائل، محقق نراقی (م ۱۲۴۶ ق)، در مستند الشیعه، شیخ حسن نجفی (م ۱۲۶۶ ق) در جواهر الکلام و در اکثر کتب فقهای متاخر از وی به آن استناد و استدلال شده است.

۴ – گفتار بزرگان

صاحب الروضات درباره آن می‌نویسد: و اما کتابه التنقیح الذی هو فی الحقیقه معلمه الوضیع، فهو امتن کتاب فی الفقه الاستدلالی و ارزن خطاب ینتفع به الدانی و العالی، و فیه من الفوائد الخارجه فی کثیر، و من الزوائد النافجه نبذ حقبر؟

[۱] الروضات، ج۷، ص۱۷۳.

آقا بزرگ تهرانی در الذریعه

[۲] الذریعه، آقا بزرگ تهرانی، ج۴، ص۴۶۳.

درباره آن آمده است:
هو شرح تام من الطهاره الی الدیات فی مجلدین بعنوان قوله قوله ابتدا فیه بمقدمات فی تعریف الفقه و تحصیله و الادله العقلیه و العمل بخبر الواحد و اقسامه، و تفسیر الاشهر و الاظهر و الاشبه و غیر ذلک من مصطلحات المصنف.
صاحب اعیان الشیعه

[۳] اعیان الشیعه، سید محسن امین عاملی، ج۴، ص۱۳۹.

به نقل از حسن بن راشد حلی (زنده در ۸۳۰ ق) شاگرد مؤلف می‌نویسد: شرح مختصر النافع شیخنا نجم الدین ابی القاسم بن سعید المسمی ب (النافع)، شرحا اکثر فیه الافاده و اظهر الاحکام و الاجاده و بلغ الحسنی و زیاده و لا یشبه بغیره من الشروح البته یعرف ذلک من وقف علیها و علیه.

۵ – تاریخ تالیف

با توجه به اینکه در پایان جلد ۱ کتاب الوصایا تاریخ پایان آن ۸۱۴ ق ذکر شده است و در پایان کتاب دیات نیز تاریخ پایان آن ۹ ربیع الاول سال ۸۱۸ ق ذکر شده است بنابر این کتاب در حدود سال‌های ۸۱۳ ق تا ۸۱۸ ق تالیف شده است.
در الذریعه

[۴] الذریعه، آقا بزرگ تهرانی، ج۴، ص۴۶۳.

[۵] الذریعه، آقا بزرگ تهرانی، ج۴، ص۴۶۴.

و طبقات اعلام الشیعه

[۶] طبقات اعلام الشیعه، آقا بزرگ تهرانی، ج۴، ص۱۳۹.

نیز تاریخ پایان آن ۸۱۸ ذکر شده است.

۶ – نسخه‌ها

در الذریعه

[۷] الذریعه، آقا بزرگ تهرانی، ج۴، ص۴۶۴.

به نسخه‌ای از عصر مؤلف مربوط به ۸۲۱ ق در کتابخانه آستان قدس رضوی در نسخه‌ای به خط مولی عبد السمیع بن فیاض اسدی مربوط به ۹۱۸ ق از کتابخانه آستان قدس رضوی و نسخه‌ای در کتابخانه شیخ هادی کاشف الغطاء (م ۱۳۱۶ ق) به خط شیخ محمد بن احمد بن ابی جامع مربوط به ۹۰۹ ق اشاره شده است.
در صفحه ۱۵۲ مقدمه‌ای بر فقه شیعه نیز به نسخه‌های متعددی هم چون نسخه‌های آستان قدس رضوی مربوط به ۸۲۱ ق، و ۹۱۸ ق، کتابخانه ملک در تهران مربوط به ۸۳۴ ق، کتابخانه آیه الله مرعشی مربوط به ۸۶۷ ق، مجلس شورای اسلامی مربوط به قبل از ۹۱۶ ق، مسج

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.