پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint امام
برتری امام در صفات و کمالات نفسانی و پاداش اخروی نسبت به دیگران را پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint امام گویند.
فهرست مندرجات
۱ – جایگاه پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint امام در علم کلام
۲ – نظرات در پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint در امامت عامه
۲.۱ – نظر متکلمان امامیه
۲.۲ – نظر قاضی ابوبکر باقلانی
۲.۳ – نظر برخی معتزله
۲.۴ – برخی معتزله و اشاعره
۲.۵ – نظریه صحیح
۳ – انواع پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint امام در کلام شیعی
۴ – پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint امام در صفات کمال
۴.۱ – استدلال به مطلب
۴.۲ – توضیح استدلال
۴.۲.۱ – اشکال اول به استدلال
۴.۲.۲ – جواب اشکال اول
۴.۲.۳ – اشکال دوم
۴.۲.۴ – جواب اشکال دوم
۴.۲.۵ – اشکال سوم
۴.۲.۶ – جواب اشکال سوم
۴.۲.۷ – اشکال چهارم
۴.۲.۸ – جواب اشکال چهارم
۴.۳ – دلیل قرآنی
۴.۳.۱ – اشکال اول بر استدلال
۴.۳.۲ – جواب اشکال اول
۴.۳.۳ – اشکال دوم
۴.۳.۴ – جواب اشکال دوم
۵ – پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint اخروی امام
۵.۱ – عصمت امام و پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint
۵.۲ – تکلیف سنگینتر و پاداش بیشتر
۵.۳ – حجّت بودن امام و پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint
۵.۴ – تعظیم ویژه امام و پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint
۵.۴.۱ – اشکال
۵.۴.۲ – پاسخ اشکال
۶ – نظریه باقلانی
۶.۱ – دلائل وی در لزوم پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint
۶.۲ – دلائل وی بر مطلب دوم
۶.۳ – نقد نظریه باقلانی
۶.۳.۱ – نقد بخش اول
۶.۳.۲ – نقد بخش دوم
۷ – فهرست منابع
۸ – پانویس
۹ – منبع
۱ – جایگاه پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint امام در علم کلام
پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint در علم کلام در دو مورد مطرح میشود: یکی در باب امامت عامه و دیگری در باب امامت خاصه ؛ آنچه که در این جا مورد بحث قرار میگیرد پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint در باب امامت عامّه است.
۲ – نظرات در پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint در امامت عامه
درباره پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint در باب امامت عامه دیدگاههای گوناگونی مطرح شده است:
۲.۱ – نظر متکلمان امامیه
متکلمان شیعه امامیه پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint را یکی از شرایط مهم امام میدانند و در این باره هیچ استثنایی قائل نیستند.
۲.۲ – نظر قاضی ابوبکر باقلانی
برخی چون قاضی ابوبکر باقلانی پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint را از شرایط امام میدانند ولی معتقدند که هرگاه انتخاب امام افضل در میان مسلمانان اختلاف ایجاد کند، امامت مفضول مشروع و لازم خواهد شد.
۲.۳ – نظر برخی معتزله
عدهای دیگر از متکلمان معتزله ، امامت افضل را ارجح و اولی میدانند، نه واجب و لازم ، و هرگاه این اولویت با موانعی روبه رو شود امامت غیر افضل اولویت خواهد داشت.
۲.۴ – برخی معتزله و اشاعره
گروه دیگر از متکلمان معتزله، اشاعره و دیگران پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint را نه شرط مشروعیت امامت میدانند و نه شرط کمال آن.
۲.۵ – نظریه صحیح
نظریه صحیح و قابل قبول در این بحث همان نظریّه نخست است که با تبیین و اثبات آن نادرستی نظریههای دیگر روشن خواهد شد، در عین حال نظریه دوم نیز اجمالاً مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
۳ – انواع پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint امام در کلام شیعی
چنان که بیان شد شیعه امامیه به پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint مطلق در باب امامت معتقد است، پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint امام در سخنان متکلمان شیعه امامیه در دو معنا به کار رفته است:
۴ – پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint امام در صفات کمال
یکی پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint در صفات کمال نفسانی مانند: علم ، عدالت ، شجاعت ، پارسایی ؛ و دیگری پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint در بهرهمندی از پاداش الهی.
[۱] المسلک فی اصول الدین، حلی، ج۱، ص۲۰۵، جعفر بن حسن، مجمع البحوث الاسلامیه، مشهد، ۱۴۱۴ق.
[۲] المنقذ من التقلید، حمصی رازی، ج۲، ص۲۸۶، سدیدالدین، مؤسسه النشر الاسلامی، قم، ۱۴۱۲ق.
[۳] تلخیص المحصل، طوسی، ج۱، ص۴۳۱، نصیرالدین، دارالأضواء، بیروت، ۱۴۰۵ق.
[۴] تقریب المعارف، حلبی، ج۱، ص۱۰۱، ابوالصلاح، مؤسسه النشر الاسلامی، قم، ۱۴۱۱ق.
۴.۱ – استدلال به مطلب
متکلمان امامیه از طریق عقل و وحی به لزوم پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint امام به معنای برتری در کمالات نفسانی استدلال کردهاند، تقریر دلیل عقلی بدین صورت است که از نظر عقل، تقدیم مفضول بر افضل قبیح است اعم از اینکه نصب امام فعل خداوند باشد یا فعل مکلفان ، حال اگر نصب امام فعل خداوند باشد بهطور قطع خداوند فرد افضل را به امامت برخواهد گزید و اگر فعل مکلفان باشد، خداوند گزینش غیر افضل را به آنان اجازه نمیدهد، در هر صورت غیر افضل جایگزین افضل نخواهد شد.
چنان که خواجه نصیرالدین طوسی گفته است: «ناروایی مقدم کردن مفضول بر افضل معلوم است و در صورت تساوی در فضایل وجهی برای ترجیح یکی بر دیگری وجود ندارد».
[۵] کشف المراد، حلی، ج۱، ص۳۶۶، حسن بن یوسف، مؤسسه النشر الاسلامی، قم، ۱۴۱۹ق.
۴.۲ – توضیح استدلال
توضیح استدلال فوق آن است که در سنجش میان امام و مردم درباره فضایل نفسانی سه صورت متصور است: یکی اینکه امام در کمالات بر مردم برتری دارد.
دوم اینکه نسبت به دیگران مفضول باشد، سوم اینکه امام با مردم در کمالات مساوی است.
فرض دوم و سوم باطل است، زیرا لازمه فرض دوم تقدیم مرجوح بر راجح است که قبیح است، و لازمه فرض سوم نیز ترجیح بلامرجح است که آن هم قبیح است.
بنابراین فرض نخست متعین خواهد بود.
این استدلال در بیشتر کتابهای کلامی امامیه با تعبیرهایی نزدیک به هم آمده است.
[۶] تلخیص المحصل، طوسی، ج۱، ص۴۳۱، نصیرالدین، دارالأضواء، بیروت، ۱۴۰۵ق.
[۷] قواعد المرام فی علم الکلام، بحرانی، ج۱، ص۱۸۰، ابن میثم، مکتبه آیت الله مرعشی، قم، ۱۴۰۶ق.
[۸] سرمایه ایمان، اللاهیجی، ج۱، ص۱۱۶، عبدالرزاق، انتشارات الزهراء، قم، ۱۳۶۲ش.
۴.۲.۱ – اشکال اول به استدلال
برخی اشکال کردهاند که پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint شرط عقلی نیست چون شرط عقلی آن است که امامت بر آن استوار است مانند عالم بودن به احکام شریعت و آیین رهبری ، هرگاه شرطی از اینگونه نباشد باید از طریق نقلی اثبات شود.
[۹] المغنی فی ابواب التوحید والعدل، همدانی، ج۱، ص۲۱۶، عبدالجبار، تحقیق الدکتور محمود محمد قاسم، دارالکتب، بیروت، ۱۳۸۲ش.
۴.۲.۲ – جواب اشکال اول
این ایراد وارد نیست چون عقل همچنان که تکلیف مالایطاق را قبیح میشمارد، مقدم داشتن مفضول بر افضل را نیز ناروا میداند.
۴.۲.۳ – اشکال دوم
گفته شده است پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint مستلزم ارجحیت نیست، زیرا ممکن است فردی در آگاهی به احکام شریعت یا عبادت بر دیگران برتری داشته باشد ولی از آگاهی و توانایی لازم برای رهبری و تدبیر امور سیاسی جامعه برخوردار نباشد و هکذا بر عکس ممکن است فردی که در علم و عبادت مفضول است در مدیریت جامعه افضل باشد، در نتیجه امامت او ارجح خواهد بود.
[۱۰] شرح المواقف، جرجانی، ج۸، ص۳۷۳، میر سید شریف، منشورات الشریف الرضی، قم، ۱۴۱۲ق.
[۱۱] شرح المقاصد، تفتازانی، ج۵، ص۲۴۶، سعدالدین، منشورات الشریف الرضی، قم، ۱۴۰۹ق.
[۱۲] النبراس، الحافظ محمد، ج۱، ص۵۳۵، عبدالعزیز، مکتبه حقانیه.
۴.۲.۴ – جواب اشکال دوم
در این اشکال پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint مورد بحث در باب امامت نسبی تلقی شده و پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint در رهبری و مدیریت سیاسی بر پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint در علم به احکام شریعت و عمل عبادی ترجیح داده شده است ولی چنین نگاهی به امامت و پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint استوار نیست، چرا که مراد از پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint در مورد امامت، پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint مطلق و در همه صفاتی است که وجود آنها برای تحقق یافتن اهداف امامت، برای امام لازم است، نه پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint نسبی .
بنابراین کسی که در یک صفت افضل و در صفت دیگر مفضول باشد، افضل مطلق که در باب امامت مقصود است، نخواهد بود.
[۱۳] الشافی فی الامامه، سید مرتضی، ج۳، ص۱۷۸، علی بن حسین، مؤسسه الصادق (علیهالسلام)، تهران، ۱۴۰۷ق.
[۱۴] دلائل الصدق، المظفر، ج۳، ص۲۹ـ ۳۰، محمدحسن، مکتبه الذجاج، تهران.
۴.۲.۵ – اشکال سوم
اشکال دیگری که بر استدلال شده این است که قبح عقلی مستلزم قبح شرعی نیست، یعنی اگر مقصود از قبح تقدیم مفضول بر افضل این است که ارتکاب آن سبب استحقاق مذمت و کیفر نزد خداوند میشود، قبح به این معنا ثابت نیست، و اگر مقصود این است که این کار با روش عقلا هماهنگی ندارد، این معنا مدعای شما را اثبات نمیکند، زیرا مسئله امامت از مسایل دینی است نه یک امر عادی و عقلانی صرف.
[۱۵] شرح المقاصد، تفتازانی، ج۵، ص۲۴۶، سعدالدین، منشورات الشریف الرضی، قم، ۱۴۰۹ق.
۴.۲.۶ – جواب اشکال سوم
این ایراد نیز بیاساس است، چرا که اگر عقلای بشر در همه جا به قبح چیزی حکم بکنند، معلوم میشود که چنین حکمی در عقل و فطرت بشر ریشه دارد و از آداب و رسوم قومی و اجتماعی سرچشمه نمیگیرد.
از سوی دیگر، حکم عقل به قبح یک فعل به این معناست که فاعل آن مستحق مذمت و مجازاتی متناسب با فعل ناروای خود است و ماهیت عقاب اخروی نیز غیر از این نیست.
[۱۶] گوهر مراد، اللاهیجی، ج۱، ص۳۴۳ـ ۳۴۵، عبدالرزاق، وزاره الثقافه و الارشاد الاسلامی، تهران، ۱۳۷۲ش.
۴.۲.۷ – اشکال چهارم
شبهه دیگری که در مسئله مطرح شده است اینکه نظریه پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint در امامت با نمونههایی که در عصر پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و خلفا درباره تعیین امام یا فرماندهان سپاه رخ داده است سازگاری ندارد مانند فرماندهی زید بن حارثه در جنگ موته ، در حالی که در سپاه اسلام کسانی چون جعفر بن ابوطالب حضور داشت، و هکذا فرماندهی اسامه بن زید بر عموم مسلمانان در روزهای پایانی زندگی پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)
[۱۷] المسلک فی اصول الدین، حلی، ج۱، ص۲۰۷، جعفر بن حسن، مجمع البحوث الاسلامیه، مشهد، ۱۴۱۴ق.
و همچنین واگذاری سرنوشت خلافت به شورای شش نفره از طرف عمر ، در حالی که در میان آنها افراد برتری وجود داشت.
[۱۸] شرح المقاصد، تفتازانی، ج۵، ص۲۴۷، سعدالدین، منشورات الشریف الرضی، قم، ۱۴۰۹ق.
۴.۲.۸ – جواب اشکال چهارم
این شبهه نیز نااستوار است، چرا که در مورد فرماندهی زید بن حارثه هر چند مشهور این است که زید فرمانده نخست بود و جعفر فرمانده دوم، ولی قول دیگر این است که جعفر نخستین فرمانده بوده است.
[۱۹] تاریخ یعقوبی، یعقوبی، ج۱، ص۳۸۴، احمد بن یعقوب، مؤسسه الأعلمی، بیروت، ۱۴۱۳ق.
گذشته از این، در فرماندهی سپاه پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint مطلق شرط نیست، بلکه پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint در آن چه به امر جنگ و مبارزه مربوط میشود کافی است، و بیتردید زید بن حارثه و اسامه بن زید از چنین برتری برخوردار بودهاند که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) آنها را به فرماندهی سپاه اسلام برگزید.
[۲۰] المسلک فی اصول الدین، حلی، ج۱، ص۲۰۸، جعفر بن حسن، مجمع البحوث الاسلامیه، مشهد، ۱۴۱۴ق.
[۲۱] المنقذ من التقلید، حمصی رازی، ج۲، ص۲۹۰، سدیدالدین، مؤسسه النشر الاسلامی، قم، ۱۴۱۲ق.
اما استدلال به فعل عمر در واگذاری امر امامت به شورای شش نفره مبتنی بر دو مطلب است: یکی اینکه گزینش امام را به اختیار مکلفان بدانیم نه به انتصاب از جانب پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و به امر پروردگار ؛ و دیگری اینکه عمل صحابه بدون استثنا حجت شرعی باشد.
در حالی که هیچیک از دو مطلب فوق از نظر شیعه امامیه پذیرفته نیست، چنان که تفتازانی نیز گفته است: «این استدلال و مانند آن برای اهلسنت اعتبار دارد نه برای شیعه که تعیین امام را فعل خداوند میداند نه فعل بشر .
[۲۲] شرح المقاصد، تفتازانی، ج۵، ص۲۴۷، سعدالدین، منشورات الشریف الرضی، قم، ۱۴۰۹ق.
۴.۳ – دلیل قرآنی
اما دلیل قرآنی لزوم پاورپوینت کامل افضلیت ۷۵ اسلاید در PowerPoint امام، آیه ۳۵ سوره یونس است که میفرماید: (أَفَمَنْ یَهْدی إِلی الحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَع أَمَّنْ لا یَهْدی إِلاّ أَنْ یُهدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُون) آیا کسی که به سوی حق هدایت میکند سزاوارتر است که پیروی شود یا کسی که خود از هدایت بیبهره است مگر آنکه از سوی دیگران هدایت شود؛ شما چه منطقی دارید و چگونه داوری میکنید؟».
در این آیه درباره هدایت دو گزینه با یکدیگر مقایسه شدهاند:
گزینه اوّل مربوط به کسی است که خود از هدایت ویژه الهی برخوردار است و دیگران را به حق هدایت میکند.
دیگری کسی است که هدایتگر به حق نیست مگر آنکه دیگران او را هدایت کنند.
از این دو گزینه، گزینه نخست بر دوم برتری دارد و وجدان انسانی آن را میپسندد.
چنانکه جمله (فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْک
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 