پاورپوینت کامل ابوقیس‌ انصاری‌ خطمی‌ ۶۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل ابوقیس‌ انصاری‌ خطمی‌ ۶۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ابوقیس‌ انصاری‌ خطمی‌ ۶۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل ابوقیس‌ انصاری‌ خطمی‌ ۶۵ اسلاید در PowerPoint :

ابن اسلت

ابن اسلت پاورپوینت کامل ابوقیس‌ انصاری‌ خطمی‌ ۶۵ اسلاید در PowerPoint (د ۱ ق/ ۶۲۲ م‌)، شاعر جاهلی‌ و رئیس‌ شاخه‌ای‌ از قبیل اَوْس‌ بود و در منابع‌ متأخر، نام‌های‌ دیگری‌ نیز به‌ او داده‌اند. زندگی‌ وی مانند زندگی‌ بیشتر شاعران‌ جاهلی‌ به‌ افسانه‌ آمیخته‌ است‌ و چنان‌ است‌ که‌ در بسیاری‌ از روایات‌ مربوط به‌ او می‌توان‌ تردید کرد. بنابر اقوال راویان‌ در پذیرش اسلام ابن اسلت اختلاف وجود دارد. آنچه‌ بیش‌ از همه‌ موجب‌ شهرت‌ ابن‌ اسلت‌ گردید، این‌ است‌ که‌ گویند یک‌ یا دو آیه‌ در حق‌ او و زنش‌ نازل‌ گردیده‌ است‌.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – اختلاف راویان در پذیرش اسلام
۳ – نازل شدن آیه
۴ – آثار
۵ – فهرست منابع
۶ – پانویس
۷ – منبع

۱ – معرفی اجمالی

اِبْنِ اَسْلَتْ، پاورپوینت کامل ابوقیس‌ انصاری‌ خطمی‌ ۶۵ اسلاید در PowerPoint (د ۱ ق/ ۶۲۲ م‌)، شاعر جاهلی‌ و رئیس‌ شاخه‌ای‌ از قبیل اَوْس‌، زندگی‌ او مانند زندگی‌ بیشتر شاعران‌ جاهلی‌ به‌ افسانه‌ آمیخته‌ است‌ و چنان‌ است‌ که‌ در بسیاری‌ از روایات‌ مربوط به‌ او می‌توان‌ تردید کرد. نام‌ او را در منابع‌ کهن‌ صیفی‌ آورده‌اند،

[۱] ابن‌ هشام‌، السیره النبویه، ج۱، ص۶۰، به‌ کوشش‌ مصطفی‌ السقا و دیگران‌، بیروت‌، داراحیاء التراث‌ العربی‌.

[۲] ابن‌ درید، محمد بن حسن، الاشتقاق‌، ج۱، ص۴۴۸، به‌ کوشش‌ عبدالسلام محمد هارون، قاهره، ۱۳۷۸ ق/ ۱۹۵۸ م.

[۳] ابن سعد، محمد، الطبقات الکبری، ج۴، ص۲۸۲، به کوشش ادوارد زاخائو و یولیوس‌ لپرت‌، لیدن‌، ۱۳۲۲ ق‌.

[۴] جاحظ، عمرو بن بحر، الحیوان‌، ج۷، ص۱۱۸، به‌ کوشش‌ عبدالسلام‌ محمد هارون‌، بیروت‌، ۱۳۸۸ ق‌/ ۱۹۶۹ م‌.

[۵] طبری‌، تاریخ‌، ج۲، ص۹۰، به‌ کوشش‌ محمد ابوالفضل‌ ابراهیم‌، بیروت‌، ۱۹۶۰- ۱۹۶۸ م‌.

اما در منابع‌ متأخر، نام‌های‌ دیگری‌ نیز به‌ او داده‌اند: حرب‌ (بی‌نقطه‌)، صَرم

[۶] ابن‌ حجر عسقلانی،‌ احمد بن علی، الاصابه، ج۳، ص۳۴۴، قاهره‌، ۱۳۲۸ ق‌.

نام‌ دوم‌ اشتباه‌ است‌ و نام‌ اول‌ نیز احتمالاً حرث‌ = حارث‌ بوده‌ است‌، عبدالله‌.

[۷] ابن‌ حجر عسقلانی،‌ احمد بن علی، الاصابه، ج۷، ص۲۷۸، قاهره‌، ۱۳۲۸ ق‌.

[۸] ابن‌ بدران،‌ عبدالقادر بن مصطفی، تهذیب‌ تاریخ‌ ابن‌ عساکر، ج۶، ص۴۵۴، دمشق‌، ۱۳۴۹ ق‌/ ۱۹۳۰ م‌.

[۹] ابن‌ اثیر، اُسد الغابه، ج۵، ص۲۷۸، بیروت‌، ۱۲۸۶ ق‌.

حارث‌

[۱۰] ابن‌ اثیر، اُسد الغابه، ج۵، ص۲۷۸، بیروت‌، ۱۲۸۶ ق‌.

و عُبیدالله‌.

[۱۱] ابن‌ کثیر، البدایه، ج۳، ص۱۵۳.

با این همه‌ ابوالفرج‌

[۱۲] ابوالفرج‌ اصفهانی،‌ علی‌ بن حسین، الاغانی‌، ج۱۷، ص۸۰، بولاق‌، ۱۲۸۵ ق‌/ ۱۸۶۸ م‌.

به‌ صراحت‌ می‌گوید که‌ جز ابن‌ اسلت‌، نامی‌ برای‌ او نمی‌شناخته‌ است‌.

[۱۳] عباسی‌، عبدالرحیم‌، معاهد التنصیص‌، ج۲، ص۲۵، بولاق‌، ۱۲۷۴ ق‌/ ۱۸۵۸ م‌.

۲ – اختلاف راویان در پذیرش اسلام

هنگامی‌ که‌ میان‌ اوس‌ و خزرج‌ جنگ‌ به‌ پا شد، وی‌ رهبری‌ قبیل خود را به‌ عهده‌ گرفت‌.

[۱۴] ابوالفرج‌ اصفهانی،‌ علی‌ بن حسین، الاغانی‌، ج۱۷، ص۸۰، بولاق‌، ۱۲۸۵ ق‌/ ۱۸۶۸ م‌.

[۱۵] ابن‌ اثیر، الکامل‌، ج۱، ص۵۹۸.

گویا در خلال‌ همین‌ جنگ‌ها بود که‌ پسرش‌ قیس‌ را از دست‌ داد.

[۱۶] ابوالفرج‌ اصفهانی،‌ علی‌ بن حسین، الاغانی‌، ج۱۷، ص۸۰، بولاق‌، ۱۲۸۵ ق‌/ ۱۸۶۸ م‌.

در برخی‌ از منابع‌ از پسر دیگر او به‌ نام‌ عُقبه‌ یاد شده‌ که‌ در جنگ‌ قادسیه‌ به‌ قتل‌ رسید.

[۱۷] ابن‌ حزم،‌ علی‌ بن احمد، جمهره انساب‌ العرب‌، ج۱، ص۳۴۵، بیروت‌، ۱۴۰۳ ق‌/ ۱۹۸۳ م‌.

[۱۸] عباسی‌، عبدالرحیم‌، معاهد التنصیص‌، ج۲، ص۲۵، بولاق‌، ۱۲۷۴ ق‌/ ۱۸۵۸ م‌.

ابن‌ اثیر

[۱۹] ابن‌ اثیر، الکامل‌، ج۱، ص۵۹۸.

می‌نویسد که‌ برادرش‌ حُصَین‌ نیز کشته‌ شد، اما حصین‌، برادرزاد ابن‌ اسلت‌ بود و به‌ قول‌ ابن‌ حزم‌

[۲۰] ابن‌ حزم،‌ علی‌ بن احمد، جمهره انساب‌ العرب‌، ج۱، ص۳۴۵، بیروت‌، ۱۴۰۳ ق‌/ ۱۹۸۳ م‌.

در فتوحات‌ اسلام‌ شهید شد.
اساساً اطلاعات‌ ما دربار فرزندان‌ و برادران‌ او سخت‌ متناقض‌ است‌. کشمکش‌های‌ اوس‌ و خزرج‌، کلاً به‌ سود ابن‌ اسلت‌ تمام‌ نشد، و شاید به‌ همین‌ سبب‌ بود که‌ او در مکه‌ مسکن‌ گزید

[۲۱] ابن‌ اثیر، اُسد الغابه، ج۵، ص۲۷۸، بیروت‌، ۱۲۸۶ ق‌.

به‌ مکه‌ گریخت‌ و بی‌گمان‌ در آن‌جا با قریشیان‌ راه‌ مسالمت‌ و دوستی‌ پیش‌ گرفت‌. حتی‌ بسیاری‌ از مورخان‌ از ابن‌ هشام‌

[۲۲] ابن‌ هشام‌، السیره النبویه، ج۱، ص۲۸۳، به‌ کوشش‌ مصطفی‌ السقا و دیگران‌، بیروت‌، داراحیاء التراث‌ العربی‌.

تا ذهبی‌

[۲۳] ذهبی،‌ محمد بن احمد، تاریخ‌ الاسلام‌، ج۱، ص۱۶۴، قاهره‌، ۱۳۶۷ ق‌.

اشاره‌ می‌کنند که‌ او قریشیان‌ را دوست‌ می‌داشت‌ و به‌ دامادی‌ آنان‌ درآمده‌ بود و بدین‌سان‌ چندین‌ سال‌ در مکه‌ زیست‌.
در مقابل‌، جاحظ

[۲۴] جاحظ، عمرو بن بحر، الحیوان‌، ج۷، ص۱۱۸، به‌ کوشش‌ عبدالسلام‌ محمد هارون‌، بیروت‌، ۱۳۸۸ ق‌/ ۱۹۶۹ م‌.

او را «مردی‌ یمانی‌ از اهل‌ یثرب‌» می‌داند که‌ «نه‌ مکی‌ بود، نه‌ تهامی‌، نه‌ قریشی‌ و نه‌ حلیفِ (هم‌ پیمان‌) قریش‌».
در روایاتی‌ که‌ ابن‌ هشام‌،

[۲۵] ابن‌ هشام‌، السیره النبویه، ج۱، ص۳۰۲، به‌ کوشش‌ مصطفی‌ السقا و دیگران‌، بیروت‌، داراحیاء التراث‌ العربی‌.

و با تفصیل‌ بسیار

[۲۶] ابن سعد، محمد، الطبقات الکبری، ج۴، ص۲۸۳ به بعد، به کوشش ادوارد زاخائو و یولیوس‌ لپرت‌، لیدن‌، ۱۳۲۲ ق‌.

و پس‌ از آن‌ دو، اکثر منابع‌ نقل‌ کرده‌اند، وی‌ مردی‌ یکتاپرست‌ و پیرو آیین حنیف جلوه‌ می‌کند که‌ به‌ سبب‌ نزدیکی‌ با احبار یهود، از ظهور پیامبر و دین‌ اسلام‌ آگاهی‌ یافته‌ بود. وی‌ همه‌جا به‌ دنبال‌ «دین‌ ابراهیم‌» می‌گشت‌ و حتی‌ به‌ شام سفر کرد و نزدیک‌ بود به‌ آیین‌ یهود درآید، اما سرباز زد و به‌ حجاز بازگشت‌.
در اشعاری‌ که‌ به‌ او نسبت‌ داده‌اند، مثلاً قطعه‌ای‌ در

[۲۷] ابن سعد، محمد، الطبقات الکبری، ج۴، ص۲۸۳، به کوشش ادوارد زاخائو و یولیوس‌ لپرت‌، لیدن‌، ۱۳۲۲ ق‌.

و ابن‌ کثیر

[۲۸] ابن‌ کثیر، البدایه، ج۳، ص۱۵۶.

آثار یکتاپرستی‌ و حتی‌ میل‌ به‌ اسلام‌ و دفاع‌ شدید از آن‌ آشکار است‌. در قطعه‌ای‌ دیگر به‌ ابرهه‌ و داستان‌ فیل‌ اشاره‌ کرده‌ است‌.

[۲۹] ابن‌ هشام‌، السیره النبویه، ج۱، ص۶۰، به‌ کوشش‌ مصطفی‌ السقا و دیگران‌، بیروت‌، داراحیاء التراث‌ العربی‌.

[۳۰] جاحظ، عمرو بن بحر، الحیوان‌، ج۷، ص۱۱۸، به‌ کوشش‌ عبدالسلام‌ محمد هارون‌، بیروت‌، ۱۳۸۸ ق‌/ ۱۹۶۹ م‌.

[۳۱] ابن‌ کثیر، البدایه، ج۲، ص۱۷۵.

همچنین‌ گویند که‌ پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم‌)، اسلام‌ را به‌ او عرضه‌ کرد (سال‌ اول‌ ق‌)، او نیز آیین‌ تازه‌ را سخت‌ نیکو یافت‌ و اظهار داشت‌ که‌ این‌، همان‌ دینی‌ است‌ که‌ در جست‌وجویش‌ بوده‌ است‌. پس‌ خواست‌ اسلام‌ آورد، اما هنگام‌ بازگشت‌ از خدمت‌ رسول‌ (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم‌)، عبدالله‌ بن‌ اُبَیّ، او را به‌ ترس‌ از خزرجیان‌ متهم‌ کرد. او نیز سوگند خورد که‌ تا یک‌ سال‌ اسلام‌ نیاورد، اما پیش‌ از آنکه‌ سال‌ به‌ سرآید، درگذشت‌.

[۳۲] طبری‌، تاریخ‌، ج۲، ص۱۲۲ به‌ کوشش‌ محمد ابوالفضل‌ ابراهیم‌، بیروت‌، ۱۹۶۰- ۱۹۶۸ م‌.

[۳۳] ابن‌ سلام‌ جمهی،‌ محمد، طبقات‌ الشعراء، ج۱، ص۲۲۶-۲۲۷ به‌ کوشش‌ جوزف‌ هیل‌، لیدن‌، ۱۹۱۳ م‌.

[۳۴] ابن‌ بدران،‌ عبدالقادر بن مصطفی، تهذیب‌ تاریخ‌ ابن‌ عساکر، ج۶، ص۴۵۵-۴۵۶، دمشق‌، ۱۳۴۹ ق‌/ ۱۹۳۰ م‌.

[۳۵] ابن‌ اثیر، الکامل‌، ج۲، ص۱۱۲.

این‌ روایت‌ شاخ‌ و برگ‌ تازه‌ برآورد و گسترش‌ یافت‌، چنانکه‌ برخی‌ مدعی‌ شدند که‌ او پیش‌ از مرگ‌ اسلام‌ آورد، و یا حضرت‌ محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم‌) او را پیغام‌ داد که‌ اسلام‌ بیاور تا در قیامت شفیع تو گردم‌.

[۳۶] ابن‌ بدران،‌ عبدالقادر بن مصطفی، تهذیب‌ تاریخ‌ ابن‌ عساکر، ج۶، ص۴۵۶، دمشق‌، ۱۳۴۹ ق‌/ ۱۹۳۰ م‌.

[۳۷] ابن‌ اثیر، اُسد الغابه، ج۵، ص۲۷۸، بیروت‌، ۱۲۸۶ ق‌.

با این همه‌، راویان‌ عموماً او را مانع‌ اصلی‌ اسلام‌ آوردن‌ قبیل اوس‌ دانسته‌اند.
در سال‌ اول‌ هجری‌ هیچ‌ خانه‌ای‌ از خانه‌های‌ انصار نبود که‌ یک‌ یا چند نفر از افراد آن‌ مسلمان‌ نشده‌ باشند، جز چند خانوار بزرگ‌ که‌ یکی‌ از آنها، طایفه‌ای‌ از اوس‌ بود. سبب‌ امتناع‌ این‌ افراد از پذیرفتن‌ اسلام‌ آن‌ بود که‌ از شاعر و رهبر خود ابن‌ اسلت‌ اطاعت‌ می‌کردند. ایشان‌ ظاهراً تا پس‌ از غزوه خندق‌ (۵ ق‌/ ۶۲۶ م‌ یا حدود آن‌ تاریخ‌) همچنان‌ سرسختی‌ نشان‌ دادند.

[۳۸] طبری‌، تاریخ‌، ج۲، ص۳۵۹، به‌ کوشش‌ محمد ابوالفضل‌ ابراهیم‌، بیروت‌، ۱۹۶۰- ۱۹۶۸ م‌.

[۳۹] ابن‌ حزم،‌ علی‌ بن احمد، جمهره انساب‌ العرب‌، ج۱، ص۳۴۵، بیروت‌، ۱۴۰۳ ق‌/ ۱۹۸۳ م‌.

[۴۰] ابن‌ کثیر، البدایه، ج۳، ص۱۵۳.

میان‌ اشعار و اطلاعات‌ او از اسلام‌ و پیامبر اسلام‌ از یک‌ سو، و اِعراض‌ از پذیرفتن‌ اسلام‌ از سوی‌ دیگر تناقضی‌ است‌ که‌ البته‌ از نظر نویسندگان‌ هوشمندی‌ چون‌ ابن‌ اثیر و ابن‌ کثیر پنهان‌ نمانده‌ است‌. این‌ دو

[۴۱] ابن‌ اثیر، اُسد الغابه، ج۵، ص۲۷۸، بیروت‌، ۱۲۸۶ ق‌.

[۴۲] ابن‌ کثیر، البدایه، ج۳، ص۱۵۶.

موضوع‌ را به‌ تفصیل‌ بررسی‌ کرده‌، نتیجه‌ می‌گیرند که‌ وی‌ مسلمان‌ نشد و بر آیین‌ حنفا باقی‌ ماند.

[۴۳] بغدادی، عبدالقادر بن عمر، خزانه الادب‌، ج۲، ص۵۳۳، بولاق‌، ۱۲۹۹ ق‌/ ۱۸۸۲ م‌.

۳ – نازل شدن آیه

آنچه‌ بیش‌ از همه‌ موجب‌ شهرت‌ ابن‌ اسلت‌ گردید، این‌ است‌ که‌ گویند یک‌ یا دو آیه‌ در حق‌ او و زنش‌ نازل‌ گردیده‌ است‌. هم منابع‌ ما (و بیش‌تر از قول‌ عکرمه‌) روایت‌ می‌کنند که‌ در عصر جاهلیت‌ زنِ پدرِ خویش‌ را اگر مادرشان‌ نبود، به‌ زنی‌ می‌گرفتند و او را همچون‌ اموال‌ به‌ ارث‌ می‌بردند.
گویند چون‌ ابن‌ اسلت‌ درگذشت‌، فرزندش‌ مِحْصَن‌ (یاقیس‌)، خواست‌ زن‌ پدر خویش‌ کَبش (یا کُبَیشه) را به‌ زنی‌ بگیرد. آن‌ زن‌ نزد پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم‌) آمد و از او نظر خواست‌. این‌ آیه‌ نازل‌ شد که‌ «لایحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَرِثوُا النَّساءَ کَرْهاً… ؛

[۴۴] نساء/سوره۴، آیه۱۹.

ای‌ اهل‌ ایمان‌ برای‌ شما حلال‌ نیست‌ که‌ زنان‌ را به‌ اکراه‌ و جبر به‌ میراث‌ گیرید…»

[۴۵] ابن‌ کثیر، تفسیر القرآن‌ الکریم‌، ج۲، ص۲۱۰، بیروت‌، ۱۴۰۰ ق‌/ ۱۹۸۰ م‌.

[۴۶] ابن‌ کثیر، تفسیر القرآن‌ الکریم‌،ج۲، ص۲۱۴، بیروت‌، ۱۴۰۰ ق‌/ ۱۹۸۰ م‌.

[۴۷] ابن‌ حجر

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.