پاورپوینت کامل ابوحاتم بستی ۵۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل ابوحاتم بستی ۵۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ابوحاتم بستی ۵۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل ابوحاتم بستی ۵۳ اسلاید در PowerPoint :

ابن‌حبان

اِبْن‌ِ حِبّان‌، ابوحاتم‌، محمد بن‌ حبان‌ بن‌ احمد بن‌ حبان‌ (ح‌ ۲۷۰- ۲۱ شوال‌ ۳۵۴ق‌/۸۸۳ -۲۰ اکتبر ۹۶۵م‌)، محدث‌، فقیه‌ شافعی‌، مورخ‌ و لغوی‌ تمیمی‌ بُستی‌ است.

فهرست مندرجات

۱ – سفرهای علمی
۱.۱ – مشایخ
۱.۲ – شاگردان
۲ – جایگاه رجالی
۳ – آراء رجالی
۴ – منصب قضاوت
۵ – مدفن
۶ – آثار
۶.۱ – آثار چاپی‌
۶.۲ – آثار خطی‌
۷ – فهرست منابع
۸ – پانویس
۹ – منبع

۱ – سفرهای علمی

زادگاه‌ و تاریخ‌ تولد وی‌ دقیقاً دانسته‌ نیست. ابن‌ حبان‌ در بُست‌ (شهری‌ قدیمی‌ در جنوب‌ شرقی‌ افغانستان‌ کنونی) از ابو احمد اسحاق‌ ابن‌ ابراهیم‌ و ابوالحسن‌ محمد بن‌ عبدالله‌ بن‌ جنید

[۱] یاقوت‌، بلدان‌، ج۱، ص۶۱۳.

و دیگران‌ مقدمات‌ علوم‌ را فرا گرفت‌ و سپس‌ برای‌ تکمیل‌ دانش‌ خود در ۳۰۰ ق/ ۹۱۳ م‌ به‌ نیشابور رفت‌

[۲] قفطی‌ علی‌، انباء الرواه، ج۳، ص۱۲۲، به‌ کوشش‌ محمد ابوالفضل‌ ابراهیم‌، قاهره‌، ۱۳۷۴ق‌/۱۹۵۵م‌.

و این‌، سرآغاز سفرهای‌ علمی‌ وی‌ بوده‌ است.

[۳] ذهبی‌ محمد، میزان‌ الاعتدال‌، ج۳، ص۵۰۶، به‌ کوشش‌ علی‌ محمد بجاوی‌، قاهره‌، ۱۳۸۲ق‌/۱۹۶۲م‌.

در نیشابور از ابوالعباس‌ محمدبن‌اسحاق‌سراج‌ و دیگران‌ استماع‌ حدیث‌ کرد

[۴] یاقوت‌، بلدان‌، ج۱، ص۶۱۳.

و در جست‌ و جوی‌ حدیث‌ به‌ بسیاری‌ از شهرهای‌ خراسان‌ و ماوراءالنهر، عراق‌، حجاز، شام‌ و مصر سفر کرد و چنانکه‌ نوشته‌اند مسافت‌ طولانی‌ و حوزه گسترده‌ای‌ از شاش‌ (چاچ‌ = تاشکند کنونی) تا اسکندریه‌ را پیمود.

[۵] سمعانی‌ عبدالکریم‌، الانساب‌، ج۲، ص۲۲۵، به‌ کوشش‌ عبدالرحمان‌ بن‌ یحیی‌ معلمی‌ یمانی‌، حیدرآباد دکن‌، ۱۳۸۳ق‌/۱۹۶۳م‌.

۱.۱ – مشایخ

مشایخ‌ او به‌ گفته خود وی‌ بیش‌ از دو هزار تن‌ بوده‌اند.

[۶] ابن‌ بلبان‌ علی‌، الاحسان‌ بترتیب‌ صحیح‌ ابن‌ حبان‌، ج۱، ص۸۴، به‌ کوشش‌ کمال‌ یوسف‌ الحوت‌، بیروت‌، ۱۴۰۷ق‌/۱۹۸۷م‌.

در هرات‌ از ابوبکر محمد بن‌ عثمان‌ دارمی‌، در ری‌ از ابوالقاسم‌ عباس‌ بن‌ فضل‌ مقری‌، در بصره‌ از ا بوخلیفه‌ فضل‌الله‌ بن‌ حباب‌ جمحی‌، در بغداد از ابوالعباس‌ حامد بن‌ محمد بن‌ شعیب‌ بلخی‌، در مکه‌ از ابوبکر محمد بن‌ ابراهیم‌ بن‌ منذر نیشابوری‌، در دمشق‌ از ابوالحسن‌ احمد بن‌ عمیر بن‌ جوصا، در بیروت‌ از محمد بن‌ عبدالله‌ بن‌ عبدالسلام‌ بیروتی‌، در بیت‌المقدس‌ از عبدالله‌ بن‌ محمد بن‌ مسلم‌ مقدسی‌ و در مصر از ابوعبدالرحمان‌ احمد بن‌ شعیب‌ نسائی‌ و گروه‌ بسیاری‌ از دیگر فقیهان‌ و محدثان‌ این‌ طبقه‌ در شهرهای‌ مختلف‌ دیگری‌ که‌ در مسیر سفرهای‌ وی‌ قرار داشته‌، استماع‌ حدیث‌ کرده‌ و دانش‌ اندوخته‌ که‌ اسامی‌ شهرها و شیوخ‌ وی‌ را یاقوت‌ حموی

[۷] یاقوت‌، بلدان‌، ج۱، ص۶۱۳ – ۶۱۵.

به‌ تفصیل‌ یاد کرده‌ است.

۱.۲ – شاگردان

وی‌ پس‌ از سفری‌ طولانی‌ در ۳۳۴ ق‌ به‌ نیشابور رفت‌ و جمع‌ بسیاری‌ از او نقل‌حدیث‌کرده‌اند.

[۸] سمعانی‌ عبدالکریم‌، الانساب‌، ج۲، ص۲۲۵، به‌ کوشش‌ عبدالرحمان‌ بن‌ یحیی‌ معلمی‌ یمانی‌، حیدرآباد دکن‌، ۱۳۸۳ق‌/۱۹۶۳م‌.

ابن‌ حبان‌ بار دیگر نیز در ۳۳۷ ق‌ به‌ نیشابور رفت‌ و در باب‌ الرازیّین‌خانقاهی‌ بنا کرد و در آن‌جا کتب‌ خویش‌ را تدریس‌ می‌کرد.

[۹] سمعانی‌ عبدالکریم‌، الانساب‌، ج۲، ص۲۲۵، به‌ کوشش‌ عبدالرحمان‌ بن‌ یحیی‌ معلمی‌ یمانی‌، حیدرآباد دکن‌، ۱۳۸۳ق‌/۱۹۶۳م‌.

مدتی‌ نیز در سمرقند فقه‌ تدریس‌ می‌کرد.

[۱۰] ابن‌ شاکر محمد، عیون‌ التواریخ‌، ج۱۱، ص۱۴۹-۱۵۰، نسخه عکسی‌، استانبول‌، کتابخانه احمد ثالث‌، شم ۲۹۲۲.

شاگردان‌ وی‌ بسیارند که‌ می‌توان‌ از آن‌ میان‌ به‌ ابوعبدالله‌ بن‌ منده اصفهانی‌، ابوعبدالله‌ بن‌ بیع‌ حاکم‌ نیشابوری‌، ابوعبدالله‌ محمد بن‌ احمد ابن‌ غنجار، ابوعلی‌ منصور بن‌ عبدالله‌ بن‌ خالد ذُهلی‌ هروی‌ اشاره‌ کرد. یاقوت‌

[۱۱] یاقوت‌، بلدان‌، ج۱، ص۶۱۵.

از علما و فقها و محدثینی‌ که‌ از او روایت‌ کرده‌اند به‌ تفصیل‌ یاد کرده‌ است.

۲ – جایگاه رجالی

تراجم‌ نویسان‌ و مورخان‌ از ابن‌ حبان‌ دو چهره متفاوت‌ و گاه‌ متضاد ترسیم‌ کرده‌اند: برخی‌ وی‌ را ثقه،

[۱۲] ابن‌ شاهین‌ عمر، تاریخ‌ اسماء الثقات‌، ج۱، ص۲۹۶، به‌ کوشش‌ عبدالمعطی‌ امین‌ قلعجی‌، بیروت‌، ۱۴۰۶ق‌/۱۹۸۶م‌.

حافظی‌ بزرگوار

[۱۳] ابن‌ ماکولا علی‌، الاکمال‌، ج۱، ص۴۳۲، به‌ کوشش‌ عبدالرحمان‌ بن‌ یحیی‌ معلمی‌ یمانی‌، حیدرآباد دکن‌، ۱۳۸۱ق‌.

و عالم‌ به‌ متون‌ و اسانید حدیث‌

[۱۴] یاقوت‌، بلدان‌، ج۱، ص۶۱۳.

دانسته‌اند. اما دسته‌ای‌ دیگر چهره‌ای‌ منفی‌ از وی‌ به‌ دست‌ داده‌اند. مثلاً ابوالفضل‌ احمد بن‌ علی‌ بیکندی‌ او را دروغگو و هم‌نشین‌ با قرامطه‌ و فردی‌ دانسته‌ که‌ با نوشتن‌ کتابی‌ برای‌ قرمطه‌ به‌ مقام‌ قضای‌ سمرقند رسیده‌ است

[۱۵] یاقوت‌، بلدان‌، ج۱، ص۶۱۹ -۶۲۰.

و ابوعمرو ابن‌ صلاح‌ گفته‌ که‌ وی‌ دارای‌ اشتباهات‌ فاحشی‌ بوده‌ است.

[۱۶] ذهبی‌ محمد، میزان‌ الاعتدال‌، ج۳، ص۵۰۷، به‌ کوشش‌ علی‌ محمد بجاوی‌، قاهره‌، ۱۳۸۲ق‌/۱۹۶۲م‌.

مهم‌ترین‌ دلایلی‌ که‌ سبب‌ طعن‌ مخالفان‌ بر او شده‌ یکی‌ این‌ است‌ که‌ گفته‌ شده‌ وی‌ معتقد بوده‌ که‌ نبوت‌ علم‌ و عمل‌ است‌

[۱۷] ذهبی‌ محمد، المغنی‌، ج۲، ص۵۶۴، به‌ کوشش‌ اکرم‌ البوشی‌ و شعیب‌ الارنؤوط، بیروت‌، ۱۴۰۴ق‌/۱۹۸۴م‌.

و دیگر اینکه‌ او منکر حد برای‌ خداوند بوده‌ است.

[۱۸] ذهبی‌ محمد، میزان‌ الاعتدال‌، ج۳، ص۵۰۷، به‌ کوشش‌ علی‌ محمد بجاوی‌، قاهره‌، ۱۳۸۲ق‌/۱۹۶۲م‌.

ذهبی‌ در مقام‌ دفاع‌ از اتهاماتی‌ که‌ بر ابن‌ حبان‌ وارد کرده‌اند سخن‌ وی‌ را توجیه‌ کرده‌ است.

[۱۹] ذهبی‌ محمد، میزان‌ الاعتدال‌، ج۳، ص۵۰۷، به‌ کوشش‌ علی‌ محمد بجاوی‌، قاهره‌، ۱۳۸۲ق‌/۱۹۶۲م‌.

[۲۰] ذهبی‌ محمد، سیر اعلام‌ النبلاء، ج۱۶، ص۹۶- ۹۸، به‌ کوشش‌ اکرم‌ البوشی‌ و شعیب‌ الارنؤوط، بیروت‌، ۱۴۰۴ق‌/۱۹۸۴م‌.

۳ – آراء رجالی

ابن‌ حبان‌ از صاحب‌نظران‌ علم‌ حدیث‌ و رجال‌ است‌ و در این‌ دو علم‌ آرای‌ ویژه‌ای‌ دارد. وی‌ در جرح‌ و تعدیل‌ دارای‌ مسلکی‌ مخصوص‌ است‌ و معتقد است‌ که‌ راوی‌ عدل‌ کسی‌ است‌ که‌ جرحی‌ بر او وارد نشده‌ باشد، زیرا جرح‌ ضد عدل‌ است‌ و اگر کسی‌ را جرح‌ نکرده‌ باشند، لامحاله‌ عادل‌ شمرده‌ می‌شود.

[۲۱] ابن‌ حبان‌ محمد، کتاب‌ الثقات‌، ج۱، ص۱۳، به‌ کوشش‌ عزیزبیگ‌ و دیگران‌، حیدرآباد دکن‌، ۱۳۹۳ق‌/۱۹۷۳م‌.

وی‌ معتقد است‌ که‌ راوی‌ مجهول‌ هنگامی‌ که‌ از نظر عین‌ و شخص‌ معین‌ شد، عدل‌ شمرده‌ می‌شود مگر اینکه‌ در مورد او جرح‌ و قدحی‌ آشکار شود. ابن‌ حبان‌ در کتاب‌ ثقات‌ خود بسیاری‌ از افراد را نام‌ برده‌ و از آن‌ها روایت‌ نقل‌ کرده‌ که‌ از نظر دیگران‌ مجهول‌ هستند.

[۲۲] ابن‌ حجر عسقلانی‌ احمد، لسان‌ المیزان‌، ج۱، ص۱۴، حیدر آباد دکن‌، ۱۳۲۹ق‌.

ذهبی‌ در سیر

[۲۳] ذهبی‌ محمد، سیر اعلام‌ النبلاء، ج۱۶، ص۹۸-۱۰۲، به‌ کوشش‌ اکرم‌ البوشی‌ و شعیب‌ الارنؤوط، بیروت‌، ۱۴۰۴ق‌/۱۹۸۴م‌.

و سبکی‌

[۲۴] سبکی‌ عبدالوهاب‌، طبقات‌ الشافعیه الکبری‌، ج۳، ص۱۳۳-۱۳۵، به‌ کوشش‌ عبدالفتاح‌ محمد حلو و محمود محمد طناحی‌، قاهره‌، ۱۳۸۳ق‌/ ۱۹۶۴م‌.

نظر وی‌، راجع‌ به‌ برخی‌ احادیث‌ را نقل‌ کرده‌اند که‌ با برداشت‌ شایع‌ در میان‌ فقها و محدثان‌ متفاوت‌ است.

۴ – منصب قضاوت

ابن‌ حبان‌ مورد توجه‌ امرا و حکام‌ خراسان‌ قرار داشته‌ و بارها به‌ سمت‌ قضا منصوب‌ شده‌ است. به‌ گفته سمعانی‌

[۲۵] سمعانی‌ عبدالکریم‌، الانساب‌، ج۲، ص۲۲۵، به‌ کوشش‌ عبدالرحمان‌ بن‌ یحیی‌ معلمی‌ یمانی‌، حیدرآباد دکن‌، ۱۳۸۳ق‌/۱۹۶۳م‌.

او در سمرقند و نسا و دیگر شهرهای‌ خراسان‌ به‌ قضا پرداخته‌ است. ابوسعد ادریسی‌ گفته‌ که‌ ابن‌ حبان‌ مدت‌ زیادی‌ در سمرقند قاضی‌ بود و امیر ابوالمظفر سامانی‌ برای‌ او و شاگردانش‌ و دیگر دانشمندان‌ در این‌ شهر صُفه‌ای‌ بنا کرد.

[۲۶] ابن‌ حجر عسقلانی‌ احمد، لسان‌ المیزان‌، ج۵، ص۱۱۴، حیدر آباد دکن‌، ۱۳۲۹ق‌.

۵ – مدفن

ابن‌ حبان‌ در بست‌ در صفه‌ای‌ که‌ نزدیک‌ خانه خود بنا کرده‌ بود، به‌ خاک‌ سپرده‌ شد. این‌ صفه‌ مدرسه پیروان‌ و شاگردان‌ او شد و برای‌ آنان‌ مستمری‌ مقرر گردید.

[۲۷] سمعانی‌ عبدالکریم‌، الانساب‌، ج۲، ص۲۲۵

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.