پاورپوینت کامل ابوالقاسم بن اعلم ۳۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ابوالقاسم بن اعلم ۳۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ابوالقاسم بن اعلم ۳۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ابوالقاسم بن اعلم ۳۹ اسلاید در PowerPoint :
ابناعلم شریف ابوالقاسم علی بن ابیالحسن علی علوی حسینی
اِبْن اَعْلَم، شریف ابوالقاسم علی بن ابی الحسن علی
[۱] علی قفطی، اخبار الحکماء، ج۱، ص۱۵۷، قاهره، ۱۳۲۶ق/۱۹۰۸م.
[۲] گریگوریوس ابن عبری ، تاریخ مختصر الدول، ج۱، ص۱۷۴، بیروت، ۱۹۵۸م.
بن ابی المجیب علی بن جعفر بن محمد اعلم علوی حسینی کوفی بغدادی (۱۳ ربیعالاخر ۳۲۴- ۸ محرم ۳۷۵ق/۹۳۶- ۹۸۵م)، فیلسوف و منجم شیعی مذهب است.
فهرست مندرجات
۱ – نسب
۲ – زادگاه
۳ – وفات
۴ – رویارویی با شیر
۵ – تبحر در ریاضی و هیأت
۶ – تأسیس رصد خانه
۷ – علل موفقیت
۸ – آثار دیگر
۹ – فهرست منابع
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع
۱ – نسب
برخی از نویسندگان او را از نسل جعفر بن ابی طالب دانستهاند.
[۳] علی بیهقی، تاریخ حکماء الاسلام، ج۱، ص۹۰، به کوشش محمد کردعلی، دمشق، ۱۳۶۵ق/ ۱۹۴۶م.
[۴] محمد شهرزوری، نزهه الارواح و روضه الافراح، ج۲، ص۳۳، به کوشش خورشید احمد، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۶ق/۱۹۷۶م.
آقابزرگ به نقل از ریاض العلماء، ضمن اینکه نام کاملتری از او آورده (… محمد اعلم بن عیسی بن یحیی)، وی را از نوادگان [[|زید شهید]] و برادر حمزه معدّل اهوازی شمرده است.
[۵] آقابزرگ طهرانی، طبقات اعلام الشیعه، ص۱۷۸، قرن ۴، بیروت، ۱۳۹۰ق/ ۱۹۷۱م.
که به نظر میرسد در این نقل، اشتباهی رخ داده باشد، زیرا در ریاض العلماء از ابن اعلم سخنی دیده نمیشود. تقریباً محرز است که ابن اعلم نسب از علویان داشته، چه روایت تنوخی که خود معاصر و مربوط با ابن اعلم بوده و او را «سید فاطمی و علوی » معرفی کرده است،
[۶] محسن تنوخی، الفرج بعد الشده، ج۴، ص۱۷۰، به کوشش عبود شالجی، بیروت، ۱۳۹۸ق/۱۹۷۸م.
[۷] محسن تنوخی، الفرج بعد الشده، ج۴، ص۱۷۲، به کوشش عبود شالجی، بیروت، ۱۳۹۸ق/۱۹۷۸م.
توسط منابع دیگری که وی را علوی
[۸] علی قفطی، اخبار الحکماء، ج۱، ص۱۵۷، قاهره، ۱۳۲۶ق/۱۹۰۸م.
[۹] گریگوریوس ابن عبری ، تاریخ مختصر الدول، ج۱، ص۱۷۴، بیروت، ۱۹۵۸م.
و یا علوی حسینی
[۱۰] علی ابن طاووس، فرج المهموم، ج۱، ص۱۲۵، قم، ۱۳۶۳ش.
دانستهاند، تأیید میشود.
۲ – زادگاه
درباره زادگاه او نیز اختلاف است. برخی آن را بغداد
[۱۱] علی بیهقی، تاریخ حکماء الاسلام، ج۱، ص۹۰، به کوشش محمد کردعلی، دمشق، ۱۳۶۵ق/ ۱۹۴۶م.
و برخی دیگر کوفه
[۱۲] علی ابن طاووس، فرج المهموم، ج۱، ص۱۲۵، قم، ۱۳۶۳ش.
[۱۳] علی ابن طاووس، فرج المهموم، ج۱، ص۱۲۶، قم، ۱۳۶۳ش.
دانستهاند. روایت اخیر توسط تنوخی
[۱۴] محسن تنوخی، الفرج بعد الشده، ج۴، ص۱۷۰، به کوشش عبود شالجی، بیروت، ۱۳۹۸ق/۱۹۷۸م.
که او را «کوفی» خوانده است، تأیید میشود.
۳ – وفات
تاریخ درگذشت ابن اعلم را قفطی
[۱۵] علی قفطی، اخبار الحکماء، ج۱، ص۱۵۷، قاهره، ۱۳۲۶ق/۱۹۰۸م.
۳۷۵ق، هنگام بازگشت از سفر حج در منزلگاه عُسَیله دانسته، ولی برخی از نویسندگان متأخر آن را ۳۷۴ق، و محل آن را منزلگاه ثعلبیه دانستهاند.
[۱۶] آقا بزرگ، الذریعه، ج۱۲، ص۸۱.
[۱۷] نامه دانشوران، ج۲، ص۶۱۲.
۴ – رویارویی با شیر
ابن اعلم در خلال دوران تحصیل خود در بغداد، گاه به کوفه نیز میرفت و در یکی از همین سفرها بود که با شیری رویاروی شد، اما گزندی ندید و از آن پس تا پایان عمر هر سهشنبه به شکرانه آن، روزه میداشت.
[۱۸] محسن تنوخی، الفرج بعد الشده، ج۴، ص۱۷۰-۱۷۳، به کوشش عبود شالجی، بیروت، ۱۳۹۸ق/۱۹۷۸م.
این واقعه در همان وقت نیز ظاهراً با داستان زینب دروغگو و امام رضا (علیهالسلام) و نتیجه آن که درندگان فرزندان فاطمه (علیهالسلام) را نمیدرند،
[۱۹] محسن تنوخی، الفرج بعد الشده، ج۴، ص۱۷۰-۱۷۳، به کوشش عبود شالجی، بیروت، ۱۳۹۸ق/۱۹۷۸م.
مقایسه میشده است.
۵ – تبحر در ریاضی و هیأت
ابن اعلم به تحصیل خود در بغداد چندان ادامه داد که در ریاضی، هیأت و شاخههای آن و حتی در قوانین فیثاغورثی موسیقی به مقام استادی رسید
[۲۰] علی بیهقی، تاریخ حکماء الاسلام، ج۱، ص۹۰، به کوشش محمد کردعلی، دمشق، ۱۳۶۵ق/ ۱۹۴۶م.
[۲۱] علی قفطی، اخبار الحکماء، ج۱، ص۱۵۷، قاهره، ۱۳۲۶ق/۱۹۰۸م.
ابن اعلم با ۳ تن از خلفای عباسی – مستکفی، مطیع و طائع – معاصر بوده، لیکن از روابط او با این خلفا گزارشی در دست نیست، اما در نزد عضدالدوله دیلمی (۳۲۴-۳۷۲ق/۹۳۶-۹۸۲م) چنان مقامی داشته که عضدالدوله بدون توجه به پیشبینیهای نجومی او، دست به هیچ اقدامی نمیزده و از او به عنوان استاد حل جدولهای نجومی، یاد میکرده است. ابن اعلم پس از فوت عضدالدوله نزد صمصامالدوله پسر و جانشین وی از احترام پیشین برخوردار نبود و بدین جهت از دربار کناره گرفت و در ۳۷۴ق به سفر حج رفت.
[۲۲] گریگوریوس ابن عبری ، تاریخ مختصر الدول، ج۱، ص۱۷۴، بیروت، ۱۹۵۸م.
[۲۳] علی قفطی، اخبار الحکماء، ج۱، ص۱۵۷، قاهره، ۱۳۲۶ق/۱۹۰۸م.
۶ – تأسیس رصد خانه
بعید به نظر نمیرسد که عضدالدوله به ابن اعلم فرمان تأسیس رصدخانهای را در بغداد داده باشد،
[۲۴] محمدعلی مدرس، ریحانه الادب، ج۷، ض۳۸۸، تبریز، شفق.
[۲۵] نامه دانشوران، ج۶، ص۲۴۰.
زیرا زیج ابن اعلم که آن را منسوخ کننده زیجهای پیشین، از جمله زیج یحیی بن ابی منصور، دانستهاند بایستی نتیجه مطالعات نجومی و رصدگریهای وی در چنین مرکزی بوده باشد. ابن اعلم به سبب تصنیف همین کتاب، که از زمان مصنف تا چند قرن بعد، مدارکار منجمان بر آن بود، لقب «صاحب الزیج» یافت.
[۲۶] علی قفطی، اخبار الحکماء، ج۱، ص۱۵۷، قاهره، ۱۳۲۶ق/۱۹۰۸م.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 