پاورپوینت کامل ابو یزید عقیل بن ابی طالب ۸۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ابو یزید عقیل بن ابی طالب ۸۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ابو یزید عقیل بن ابی طالب ۸۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ابو یزید عقیل بن ابی طالب ۸۷ اسلاید در PowerPoint :
عقیل بن ابی طالب
برای مقالات مرتبط، عقیل بن ابی طالب (دائرهالمعارفبزرگاسلامی) را ببینید.
ابویزید عقیل بن ابی طالب فرزند ابوطالب، صحابه پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)، برادر امیرالمؤمنین (علیهالسلام) و از نسبشناسان معروف عرب بوده است. وی در جنگ بدر با اکراه قریش شرکت کرد و توسط مسلمانان به اسارت گرفته شد و بلافاصله شهادتین گفت. عقیل در جنگهای خیبر، موته و حنین شرکت و از کسانی بود که تا آخر مقاومت کرده و از پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) دفاع نمود.
در زمان خلافت امیرالمومنین (علیهالسلام) و پس از شهادت ایشان، با زبان گویا و موقعیت اجتماعیاش به دفاع از امام علی (علیهالسلام) پرداخت. نمونه روشن آن مناظراتی است که وی با معاویه در دفاع از حقانیت امیرالمومنین (علیهالسلام) داشته است.
فهرست مندرجات
۱ – نسبشناسی
۲ – فرزندان
۳ – مورد علاقه پدر
۴ – عقیل در زمان پیامبر
۴.۱ – اسلام
۴.۲ – شرکت در جنگها
۴.۳ – محبت پیامبر نسبت به عقیل
۵ – عقیل در زمان امام علی
۵.۱ – دفاع از ولایت و رهبری
۵.۲ – وفاداری و جاننثاری
۵.۳ – عامل امام در مکه و مدینه
۶ – ذکر فضائل امیرالمومنین
۷ – دفاع از امام علی در مقابل معاویه
۸ – ماجرای آهن گداخته
۹ – نکته مهم
۱۰ – وفات
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع
۱ – نسبشناسی
عقیل فرزند ابوطالب بن عبدالمطلب بن هاشم، مادرش فاطمه بنت اسد بن هاشم و پسر عموی پیامبر گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) است. او از ناحیه پدر و مادر «هاشمی» است. علی (علیهالسّلام)، جعفر، طالب، امهانی (فاخته)، جمانه و ریطه، برادران و خواهران اویند.
[۱] بغدادی، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج۸، ص۵۱.
عقیل ۲۰ سال از علی (علیهالسّلام) و ۱۰ سال از جعفر بزرگتر و ۱۰ سال از طالب کوچکتر بود. بنابراین میتوان سال تولد او را ۳۰ سال پیش از بعثت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) دانست.
پدر وی ابوطالب کسی است که ابن ابی الحدید معتزلی، دانشمند بزرگ اهل سنت در بارهاش گفت: «اگر ابوطالب نبود، از اسلام نشانه و یادی نبود.» و امام باقر (علیهالسّلام) فرمود: «اگر ایمان همه مردم را در یک کفه ترازو و ایمان ابوطالب رادر کفه دیگر آن قرار دهند، ایمان ابوطالب سنگینی خواهد کرد.»
[۲] ابن ابی الحدید معتزلی، عبدالحمید بن هبهالله، شرح نهج البلاغه، ج۱، ص۱۴۲.
[۳] ابن ابی الحدید معتزلی، عبدالحمید بن هبهالله، شرح نهج البلاغه، ج۱۴، ص۶۸.
۲ – فرزندان
عقیل دارای ۱۷ فرزند به نامهای: مسلم، عبدالله، عبیدالله، محمد، عبدالرحمن، حمزه، علی، جعفر، یزید، عثمان، سعید، سعد، رمله، زینب، فاطمه، اسما و امهانی بود.
مسلم بن عقیل در جریان نهضت و قیام امام حسین (علیهالسّلام)، از جانب آن حضرت به کوفه اعزام و در آن جا به دست عبیدالله بن زیاد، والی کوفه دستگیر شد و با وضع دلخراشی به شهادت رسید. عبدالله و عبدالرحمن نیز در روز عاشورا شهید شدند. (از برخی شواهد استفاده میشود که تعداد فرزندان عقیل که در روز عاشورا به شهادت رسیدند، بیش از دو نفر است. هنگامی که اسیران از خاندان امام حسین (علیهالسّلام) را پس از شهادت آن حضرت نزد یزید در شام آوردند، دختر عقیل و خواهر مسلم در مرثیه شهیدان چنین سرود:
«عینی ابکی بعبره و عویل واندبی سته کلهم لصلب علی قد اصیبوا و خمسه لعقیل» خطاب به چشمش میکند که در رثای ۶ نفر از فرزندان علی و ۵ نفر از فرزندان عقیل اشک بریزد.)
[۴] ر. ک: طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۶، ص۶۴.
[۵] اندلسی، ابن عبد ربه، العقد الفرید، ج۵، ص۱۳۲.
[۶] دینوری، ابن قتیبه، المعارف، ص۲۰۴.
[۷] امین سید محسن، اعیان الشیعه، ج۳، ص۲۱۹.
[۸] امین سید محسن، اعیان الشیعه، ج۴، ص۱۲۹.
[۹] امین سید محسن، اعیان الشیعه، ج۷، ص۳۶.
فرزندان دیگر عقیل منقرض شدند و از آنان اولادی باقی نماند، جز محمد که عبدالله ـ فقیه و مفسر معروف ـ و عبدالرحمن فرزندان او هستند.
۳ – مورد علاقه پدر
عقیل مورد علاقه و محبت ویژه ابوطالب بود. در سالی که مردم مکه بر اثر خشکسالی، روزگار سختی را سپری میکردند، رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به عمویش، عباس پیشنهاد کرد تا به خانه ابوطالب بروند و هرکدام یکی از فرزندان وی را به خانه بیاورند و نگهداری کنند و بدین سان، بار زندگی او را سبک نمایند.
وقتی آنها به خانه ابوطالب رفتند و موضوع را طرح کردند، ابوطالب گفت: عقیل را برای من بگذارید و دیگر هرچه میخواهید، انجام دهید. پیامبر گرامی (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)، حضرت علی (علیهالسّلام) را و عباس، جعفر را به خانه خود برد. (مجاهد میگوید: از جمله نعمتهای خداوند بر علی (علیهالسّلام) همین بود که آن حضرت به خانه رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) رفت و با آن حضرت بود تا به پیامبری مبعوث گردید و علی (علیهالسّلام) ایمان آورد. ابوالفرج اصفهانی میافزاید: پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود: «همان را برگزیدم که خداوند برایم برگزیده بود.» ابن ابی الحدید پس از نقل این مطلب، میگوید: علی (علیهالسّلام) از شش سالگی در کنار پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بود. آن حضرت در تربیت او میکوشید. علی (علیهالسّلام) به این فراز از زندگیاش اشاره میکند و میفرماید: «من ۷ سال پیش از دیگران خدا را عبادت کردهام و آواز فرشتگان را زمانی میشنیدم که هنوز پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) مامور به ابلاغ رسالتش نشده بود.»)
[۱۰] طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ج۲، ص۵۷.
[۱۱] اصفهانی، ابوالفرج، مقاتل الطالبیین، ص۱۶.
[۱۲] ابن ابی الحدید معتزلی، عبدالحمید بن هبهالله، شرح نهج البلاغه، ج۱، ص۱۵.
۴ – عقیل در زمان پیامبر
در اینجا به برخی از ابعاد زندگی عقیل بن ابی طالب در زمان حیات پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میپردازیم:
۴.۱ – اسلام
عقیل فردی خنده رو و بذلهگو، حاضر جواب، در بحث و مناظره چیره دست و داناترین فرد زمان خویش بر انساب قریش بود. برخی سیره نویسان اسلام آوردن او را پس از جنگ بدر و اسیرشدنش به دست مسلمانان و برخی در فتح مکه و گروهی هم پس از صلح حدیبیه دانستهاند. وی در جنگ بدر که از روی اکراه و ناچاری در میان سپاهیان قریش حضور داشت،
[۱۳] ابن منظور، محمد بن مکرم، مختصر تاریخ دمشق، ج۱۷، ص۱۱۵.
به اسارت مسلمانان در آمد و با دادن سربها (فدیه) آزاد گردید. عقیل به دستور پیامبر گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به همراه عباس و نوفل برای اداره امور قریش و سقایت حاجیان ـ که از زمان جاهلیت به عهده بنی هاشم بود. ـ رهسپار مکه شد.
۴.۲ – شرکت در جنگها
عقیل در سال ۸ ه.ق به همراه همسر و فرزندانش به مدینه مهاجرت و در جنگهای خیبر و موته دوشادوش مسلمانان شرکت نمود و به خاطر فداکاریهایی که از خود نشان داد، از دست رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) هدیهای دریافت کرد. عقیل در جنگ حنین نیز در میان معدود افرادی بود که به رغم فرار مسلمانان از میدان نبرد، پایدار ماند و از پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) دفاع نمود.
[۱۴] ابن اثیر، عزالدین، اسد الغابه، ج۳، ص۴۲۳.
هنگامی که عقیل با شمشیر خونین از جنگ به خانهاش برگشت، همسرش (فاطمه، دختر شیبه بن ربیع و خاله معاویه بن ابی سفیان) از وی پرسید: از غنائم جنگی چه آوردهای؟ عقیل سوزنی به وی داد؛ وقتی از ناحیه رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) اعلان شد: «هرکسی از غنائم جنگی، پیش از تقسیم آن، چیزی برداشته است، برگرداند، گرچه نخ یا سوزنی باشد.» عقیل آن سوزن را در میان غنائم انداخت.
[۱۵] حمیری، عبدالملک بن هشام، سیره ابن هشام، ج۴، ص۱۳۵.
۴.۳ – محبت پیامبر نسبت به عقیل
بررسی تاریخ زندگانی عقیل نشان میدهد که او از مدافعان سرسخت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و مورد توجه و عنایت ویژه آن حضرت بود. روزی امیرمومنان (علیهالسّلام) از رسول گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) پرسید: «آیا عقیل را دوست داری؟» آن حضرت فرمود: «آری، هم به خاطر خودش هم به خاطر آن که ابوطالب او را دوست میداشت. همانا فرزند او در راه دوستی فرزند تو کشته میشود و مومنان بر وی میگریند و فرشتگان بر او درود میفرستند.» آن گاه رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به قدری گریست که قطرات اشک بر سینهاش جاری شد. سپس پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود: «به خدا شکوه میکنم درباره آنچه که پس از من بر عترت من خواهد گذشت.»
[۱۶] صدوق، محمد بن علی، الامالی، ص۱۹۱.
[۱۷] نیشابوری، حاکم، مستدرک حاکم، ج۳، ص۶۶۷.
[۱۸] متقی هندی، علی بن حسام، کنز العمال، ج۱۳، ص۵۶۲.
[۱۹] طبرانی، سلیمان بن احمد، معجم الکبیر، ج۱۷، ص۱۹۱.
نیز آن حضرت خطاب به علی (علیهالسّلام) فرمود: «من، تو، حسن، حسین، عقیل و جعفر در بهشت در کنار یکدیگر قرار داریم.»
[۲۰] هیثمی، نورالدین، مجمع الزوائد، ج۹، ص۱۷۳.
رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) برای تامین معاش عقیل، سالانه مقداری از در آمد خیبر را برای وی مقرر کرده بود.
[۲۱] ابن اثیر، عزالدین، اسد الغابه، ج۳، ص۴۲۲.
بنابراین از گفتار و کردار پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) با وی چنین استفاده میشود که عقیل مورد عنایت ویژه آن حضرت بود.
۵ – عقیل در زمان امام علی
در اینجا به برخی از ابعاد زندگی عقیل بن ابی طالب در زمان امیرالمؤمنین (علیهالسلام) میپردازیم:
۵.۱ – دفاع از ولایت و رهبری
عقیل در زمان خلافت امیرمومنان (علیهالسّلام) و نیز پس از شهادت آن حضرت، از زبان گویا و فصیح و نیز از موقعیت اجتماعیاش در دفاع از علی (علیهالسّلام) بهره گرفت و هدایتگر جاهلان و بیخبران بود.
۵.۲ – وفاداری و جاننثاری
برخی از مورخان و شرح حال نویسان گفتهاند: عقیل در زمان حیات علی (علیهالسّلام) برای تامین مشکلات مالی خود از آن حضرت برید و به معاویه پیوست.
[۲۲] ابن اثیر، عزالدین، اسد الغابه، ج۳، ص۴۲۳.
[۲۳] ابن عبد البر، یوسف بن عبدالله، الاستیعاب، ج۳، ص۱۰۷۹.
[۲۴] ابن عنبه، احمد بن علی، عمده الطالب، ص۳۱.
[۲۵] دینوری، ابن قتیبه، الامامه والسیاسه، ص۱۰۱.
[۲۶] ذهبی، شمسالدین، تاریخ الاسلام، ج۴، ص۸۵.
بررسی دقیق زندگانی عقیل نشان میدهد که این گفتار، غیر محققانه است. عقیل پس از شهادت امیرمومنان (علیهالسّلام) نزد معاویه رفت. از اموری که مدعای ما را تایید میکند نامه عقیل به حضرت علی (علیهالسّلام) است، که ابو اسحاق ثقفی (متوفای ۲۸۳ ه.ق) آن را در کتاب خود آورده است. این نامه با توجه به جریان حمله «ضحاک بن قیس» به شهر «حیره» که پس از جنگ صفین و پیش از فتنه خوارج صورت گرفته است، در ماههای آخر زندگانی امیرمومنان (علیهالسّلام) نوشته شده و در قسمتی از آن چنین آمده است: «… من برای انجام عمره به سوی مکه در حرکت بودم که با «عبدالله بن ابی سرح» و چهل نفر از فرزندان آزادشدگان که همراه او بودند، رو به رو شدم و چون تصمیم آنان را بر مخالفت تو و انتخاب راه نادرست احساس کردم، به آنان گفتم: ای بازماندگان دشمنان رسول خدا! چه تصمیم شومی در سر دارید؟ اگر میخواهید به معاویه بپیوندید، این از شما به دور نیست و از همان دشمنیهای گذشته شماست. شما میخواهید نور خدا را خاموش و فرمان او را پایمال نمایید…»
عقیل در ادامه، خطاب به علی (علیهالسّلام) مینویسد: «گویا یارانت تو را تنها گذاشتهاند؟! اگر دستور دهی خود و فرزندانم را فدای تو گردانم… زندگی پس از تو گوارا نیست….»
امیرمومنان (علیهالسّلام) در پاسخ وی نوشت: تو به سلامت و خوشی در مکه بمان. دوست ندارم شما نیز با من کشته شوید.
[۲۷] ثقفی کوفی، ابراهیم، الغارات، ج۲، ص۴۱۶۴۳۴.
[۲۸] دینوری، ابن قتیبه، الامامه والسیاسه، ص۵۴.
[۲۹] امام علی (علیهالسلام)، نهج البلاغه، نامه ۲۹، ص۷۲.
(سید رضی نیز بخشی از نامه آن حضرت را برگزیده و در نهج البلاغه آورده است.)
این نامه و پاسخ آن نشان میدهد که ملاقاتهای عقیل با معاویه هرگز به معنای روگردانی عقیل از علی (علیهالسّلام) و پیوستن به معاویه نبود؛ زیرا در شرایطی که دشمنی معاویه با علی (علیهالسّلام) به جنگ ۱۷ ماهه صفین منجر شده بود و پس از آن نیز گروهی از اشرار به فرماندهی یکی از ایادی معاویه، مانند «ضحاک بن قیس فهری» و «بسر بن ارطاه» (بسر بن ارطاه به دستور معاویه ۳۰ هزار نفر از شیعیان علی (علیهالسّلام) را به قتل رساند و گروهی را با آتش سوزاند. علی (علیهالسّلام) به او نفرین کرد و از خدا خواست که او به جنون مبتلا شود و همان گونه شد.)
[۳۰] ثقفی کوفی، ابراهیم، الغارات، ج۲، ص۶۴۰.
منطقهای از سرزمین تحت فرمانروایی علی (علیهالسّلام) را مورد تاخت و تاز خود قرار داده و مردم را قتل عام کرده و اموالشان را به یغما برده بودند، چگونه شخصیتی مانند عقیل از سویی، برادر بزرگتر خلیفه مسلمانان و مورد احترام مسلمانان و شخصی تیزبین و شجاع بود و از سوی دیگر، معاویه و یاران او را همانگونه که در نامهاش آمده است، دشمنان خدا میدانست؛ به کاری اقدام نموده باشد که موجب خشنودی دشمنان علی (علیهالسّلام) گردد؟!
بنابراین، نامه عقیل و پاسخ امیرمومنان (علیهالسّلام) که در آن، خشنودی و رضایتش را از عقیل ابراز داشته و به ماندن در مکه امر کرده است، دلیل روشنی است که سفر عقیل به شام در زمان حیات آن حضرت نبوده است. گروهی از مورخان مو
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 