پاورپوینت کامل ابن نجار بغدادی شافعی ۹۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ابن نجار بغدادی شافعی ۹۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ابن نجار بغدادی شافعی ۹۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ابن نجار بغدادی شافعی ۹۳ اسلاید در PowerPoint :
ابننجار ابوعبدالله محمد بن محمود بغدادی
اِبْنِ نَجّار، ابوعبدالله محبالدین محمدبن محمودبن حسنبن هبهالله بن محاسن (۲۳ ذیقعده ۵۷۸-۵ شعبان ۶۴۳ق/۲۰ مارس ۱۱۸۳-۲۶ دسامبر ۱۲۴۵م)، مورخ، محدث، رجالشناس و ادیب شافعی مذهب بغداد است.
فهرست مندرجات
۱ – معرفی ابن نجار
۱.۱ – سفر به حجاز
۱.۲ – سفر به شرق
۱.۳ – سفر به مصر
۱.۴ – اقامت در بغداد
۱.۵ – تأسیس مدرس مستنصریه
۱.۶ – وفات
۱.۷ – اساتید
۱.۸ – اتقان در حدیث رجال و تاریخ
۱.۹ – شعر و ادب
۱.۱۰ – شاگردان و راویان
۱.۱۱ – گرایش به تصوف و عرفان
۱.۱۲ – علاقه به امامان شیعه
۱.۱۳ – آثار چاپی
۱.۱۳.۱ – شیوه ابن نجار در این کتاب
۱.۱۳.۲ – تحریر نهایی
۱.۱۳.۳ – استفاده از نوشتههای رجالشناسان و تاریخنویسان
۱.۱۴ – آثار یافت نشده
۱.۱۴.۱ – توجه به آثار ابن نجار
۲ – فهرست منابع
۳ – پانویس
۴ – منبع
۱ – معرفی ابن نجار
او در بغداد زاده شد، پدرش مردی نجار و مادرش صفیه دختر کثیربن سالم هیتی از خاندانی اهل دانش بود.
[۱] یاقوت حموی، معجم الادبا، ج۱۹، ص۴۹.
[۲] عبدالکریم بن محمد سمعانی ، الانساب ، ج۵، ص۶۶۰ .
[۳] عبدالعظیمبن عبدالقوی منذری، التکلمه لوفیاتالنقله، ج۲، ص۳۱۹، به کوشش بشار عواد معروف، بیروت، ۱۴۰۵ق/۱۹۸۴م.
[۴] محمدبن احمدبن عثمان ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۲۳، ص۱۳۴، به کوشش بشار عواد معروف و محیی هلال سرحان، بیروت، ۱۴۰۵ق/۱۹۸۵م.
وی ۷ ساله بود که پدرش را از دست داد.
[۵] محمدبن محمود ابن نجار، ذیل تاریخ بغداد، ج۴، ص۱۵۱، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۸-۱۴۰۶ق/۱۹۷۸-۱۹۸۶م.
در کودکی حافظ قرآن شد و پس از آن به فراگیری نحو عربی و استماع و کتابت حدیث آغاز کرد
[۶] مبارکبن احمد ابن شعار، یک برگ از عقودالجمان فی شعراء هذاالزمان، ج۲، ص۵۶۰، در تعلیقات تاریخ.
[۷] عبدالرزاقبن احمد ابن فوطی، الحوادث الجامعه، ص ۲۰۵۹ ،به کوشش مصطفی جواد، بغداد، ۱۳۵۱ق.
در نظامی بغداد نیز به تحصیل علم پرداخت و در دورهای نسبتاً طولانی در زادگاهش نزد کسانی چون ابن جوزی ، عبدالوهاببن سُکَین بغدادی و ذاکربن کامل خفّاف دانش آموخت و حدیث شنید.
[۸] محمدبن محمود ابن نجار، ذیل تاریخ بغداد، ج۱، ص۳۶۰، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۸-۱۴۰۶ق/۱۹۷۸-۱۹۸۶م.
[۹] محمدبن محمود ابن نجار، ذیل تاریخ بغداد، ج۳، ص۷، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۸-۱۴۰۶ق/۱۹۷۸-۱۹۸۶م.
[۱۰] مبارکبن احمد ابن شعار، یک برگ از عقودالجمان فی شعراء هذاالزمان، ج۲، ص۵۶۰، در تعلیقات تاریخ.
۱.۱ – سفر به حجاز
سپس به حجاز رفت و در ۶۰۷ق در مکه و چندی در مدینه استماع حدیث کرد.
در ۶۰۸ق وارد شام شد و در آنجا نزد ابوالیمن کندی به تحصیل علم پرداخت.
در همین سفر در حلب نیز اندکی درنگ کرد و در راه بازگشت به بغداد، از شیوخ حرّان، موصل، تکریت و جز آنها نیز حدیث شنید.
[۱۱] مبارکبن احمد ابن شعار، یک برگ از عقودالجمان فی شعراء هذاالزمان، ج۲، ص۵۶۰-۵۶۱، در تعلیقات تاریخ.
[۱۲] محمدبن احمدبن عثمان ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۲۳، ص۱۳۲، به کوشش بشار عواد معروف و محیی هلال سرحان، بیروت، ۱۴۰۵ق/۱۹۸۵م.
۱.۲ – سفر به شرق
ابن نجار در ۶۰۹ق در موطن خود بود، اما اندکی بعد روی به شرق نهاد
[۱۳] محمدبن محمود ابن نجار، ذیل تاریخ بغداد، ج۳، ص۲۲۳، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۸-۱۴۰۶ق/۱۹۷۸-۱۹۸۶م.
[۱۴] مبارکبن احمد ابن شعار، یک برگ از عقودالجمان فی شعراء هذاالزمان، ج۲، ص۵۶۰-۵۶۱، در تعلیقات تاریخ.
و در شهرهای همدان و اصفهان به طلب دانش برخاست و سپس به خراسان رفت و در نیشابور از کسانی چون مؤیدبن محمد طوسی و در مرو از عبدالرحیم، فرزند عبدالکریم سمعانی بهرهها برد و در بازگشت به بغداد در بسطام، دامغان، ری، ساوه، همدان و شهرهای دیگر از مشایخ عصر حدیث شنید و به تکمیل تحصیلات خود پرداخت.
اقامت ابن نجار در این نوبت در بغداد نیز دیری نپایید و یک سال بعد راه سفر در پیش گرفت و برای بار دوم به بلاد جبل روی نهاد و به نهاوند و سپس به اصفهان درآمد و چندی در آن شهر اقامت گزید.
به نظر میرسد او در همین دوره، باز به خراسان رفته باشد.
[۱۵] مبارکبن احمد ابن شعار، یک برگ از عقودالجمان فی شعراء هذاالزمان، ج۲، ص۵۶۰-۵۶۱، در تعلیقات تاریخ.
[۱۶] احمدبن ایبک ابن دمیاطی، المستفاد من ذیل تاریخ بغداد، ج۱، ص۲۸۹، به کوشش محمد مولود خلف و بشار عواد معروف، بیروت، ۱۴۰۶ق/۱۹۸۶م.
چون مغولان بر اصفهان چیره شدند، ابن نجار به بغداد بازگشت (۶۲۰ق) و سپس راه شام در پیش گرفت و در انجا مدتی به تدریس و تحدیث پرداخت.
۱.۳ – سفر به مصر
در ۶۲۱ق به مصر رفت و از مشایخ آنجا و اسکندریه بهره جست.
[۱۷] محمدبن محمود ابن نجار، ذیل تاریخ بغداد، ج۱، ص۱۲، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۸-۱۴۰۶ق/۱۹۷۸-۱۹۸۶م.
[۱۸] محمدبن محمود ابن نجار، ذیل تاریخ بغداد، ج۳، ص۷، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۸-۱۴۰۶ق/۱۹۷۸-۱۹۸۶م.
[۱۹] مبارکبن احمد ابن شعار، یک برگ از عقودالجمان فی شعراء هذاالزمان، ج۲، ص۵۶۰-۵۶۱، در تعلیقات تاریخ.
[۲۰] مبارکبن احمد ابن مستوفی، تاریخ اربل، ج۱، ص۳۶۰، به کوشش و تعلیقات سامی صقار، بغداد، ۱۹۸۰م.
در مصر الملکالکامل ایوبی (حک ۶۱۵-۶۳۵ق/۱۲۱۸-۱۲۳۸م) وی را نواخت و از او خواست در آنجا اقامت گزیند، اما نپذیرفت.
[۲۱] محمدبن محمود ابن نجار، ذیل تاریخ بغداد، ج۵، ص۶۵، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۸-۱۴۰۶ق/۱۹۷۸-۱۹۸۶م.
[۲۲] مبارکبن احمد ابن شعار، یک برگ از عقودالجمان فی شعراء هذاالزمان، ج۲، ص۵۶۰-۵۶۱، در تعلیقات تاریخ.
آنچه در مورد مسیر سفرهای ابن نجار گفته شد، برداشتی از اطلاعات داده شده توسط ابن شعار در عقودالجمان و تکمیل آن توسط منابع دیگر بود، اما در برخی منابع از گذار وی بر شهرهایی چون غور و یمن نیز سخن رفته است.
[۲۳] عبدالرزاقبن احمد ابن فوطی، تلخیص مجمع الآداب، ج۱، ص۳۳۹، به کوشش محمد عبدالقدوس قاسمی، لاهور، ۱۳۵۹ق/۱۹۴۰م.
۱.۴ – اقامت در بغداد
ابن نجار سرانجام پس از سالها سفر در ۶۲۴ق در بغداد رحل اقامت افکند.
[۲۴] مبارکبن احمد ابن شعار، یک برگ از عقودالجمان فی شعراء هذاالزمان، ج۲، ص۵۶۰-۵۶۱، در تعلیقات تاریخ.
[۲۵] عبدالرزاقبن احمد ابن فوطی، الحوادث الجامعه، ج۱، ص۲۰۶، به کوشش مصطفی جواد، بغداد، ۱۳۵۱ق.
مدت زمان این سفرها را، منابع به اختلاف ۲۷ یا ۲۸ سال آوردهاند،
[۲۶] یاقوت حموی، معجم الادبا، ج۱۹، ص۴۹-۵۰.
[۲۷] عبدالرزاقبن احمد ابن فوطی، تلخیص مجمع الآداب، ج۱، ص۲۰۵، به کوشش محمد عبدالقدوس قاسمی، لاهور، ۱۳۵۹ق/۱۹۴۰م.
اما با توجه به تاریخ آغاز سفرها و سال بازگشت او به بغداد، باید گفت که این ارقام جز تحریفی از اعداد ۱۷ یا ۱۸ نیست.
وی در طول سفرهایش علاوه بر شنیدن حدیث و فراگیری معارف اسلامی به ادب نیز میپرداخته و از محضر شاعران بسیاری استفاده میبرده و در عین حال از جمعآوری اطلاعات رجالی و تاریخی برای تألیف کتابهایش به ویژه ذیل تاریخ بغداد، غافل نمانده است.
۱.۵ – تأسیس مدرس مستنصریه
ابن نجار دور پایانی عمر خود را در بغداد به تدریس و تألیف گذراند و پس از تأسیس مدرس مستنصریه (۶۳۱ق) به تدریس در آنجا گمارده شد.
۱.۶ – وفات
سرانجام وی در ۶۴۳ق در بغداد از دنیا رفت و در گورستان بابالحرب دفن شد.
در رثای او مرثیههای بسیاری سرودند.
بنا به وصیت او کتابخانهاش وقف مدرس نظامیه گردید.
[۲۸] عبدالرزاقبن احمد ابن فوطی، تلخیص مجمع الآداب، ج۱، ص۳۳۹، به کوشش محمد عبدالقدوس قاسمی، لاهور، ۱۳۵۹ق/۱۹۴۰م.
[۲۹] عبدالرزاقبن احمد ابن فوطی، الحوادث الجامعه، ج۱، ص۲۰۶، به کوشش مصطفی جواد، بغداد، ۱۳۵۱ق.
[۳۰] محمدبن احمدبن عثمان ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۲۳، ص۱۳۳، به کوشش بشار عواد معروف و محیی هلال سرحان، بیروت، ۱۴۰۵ق/۱۹۸۵م.
[۳۱] ابن کثیر، البدایه، ج۷، ص۱۸۱.
۱.۷ – اساتید
ابن نجار از مشایخ و استادانی بسیار بهره جسته و چنانکه خود در معجمالشیوخ یادآور شده، محضر بیش از ۰۰۰’۳ شیخ را درک کرده بوده است.
او به گفت ذهبی ،
[۳۲] محمدبن احمدبن عثمان ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۲۳، ص۱۳۲، به کوشش بشار عواد معروف و محیی هلال سرحان، بیروت، ۱۴۰۵ق/۱۹۸۵م.
از روایات معاصران خویش نیز پرهیز نداشته و چندان در بند علوّ سند نبوده، شاید از آنرو که ناچار بوده است برای تألیف ذیل تاریخ بغداد از اطلاعات رجالی و تاریخی معاصران خویش هم بهره جوید.
در میان مشایخ و استادان وی، جز آنچه پیشتر گذشت، نام عمادالدین کاتب اصفهانی ، ابومحمد قاسمبن علی ابن عساکر ، ابن اخضر جنابذی ، یاقوت حموی ، ابن دبیثی ، ابن نقطه ، محمدبن عبدالواحد ضیاء مقدسی ، عمربن احمد ابن عدیم و عبدالعظیمبن عبدالقوی منذری نیز شایان ذکر است.
[۳۳] محمدبن محمود ابن نجار،ذیل تاریخ بغداد، ج۱، ص۶،حیدرآباد دکن، ۱۳۹۸-۱۴۰۶ق/۱۹۷۸-۱۹۸۶م.
[۳۴] محمدبن محمود ابن نجار، ذیل تاریخ بغداد، ج۱، ۲۰، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۸-۱۴۰۶ق/۱۹۷۸-۱۹۸۶م.
[۳۵] محمدبن محمود ابن نجار، ذیل تاریخ بغداد، ج۱، ص۶۸، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۸-۱۴۰۶ق/۱۹۷۸-۱۹۸۶م.
[۳۶] محمدبن محمود ابن نجار، ذیل تاریخ بغداد، ج۱، ص۴۱۹، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۸-۱۴۰۶ق/۱۹۷۸-۱۹۸۶م.
[۳۷] محمدبن محمود ابن نجار، ذیل تاریخ بغداد، ج۲، ص۱۸۴، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۸-۱۴۰۶ق/۱۹۷۸-۱۹۸۶م.
[۳۸] محمدبن محمود ابن نجار، ذیل تاریخ بغداد، ج۴، ص۱۳۲، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۸-۱۴۰۶ق/۱۹۷۸-۱۹۸۶م.
[۳۹] محمدبن محمود ابن نجار، ذیل تاریخ بغداد، ج۵، ص۱۹۵، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۸-۱۴۰۶ق/۱۹۷۸-۱۹۸۶م.
[۴۰] احمدبن ایبک ابن دمیاطی، المستفاد من ذیل تاریخ بغداد، ج۱، ص۹۷، به کوشش محمد مولود خلف و بشار عواد معروف، بیروت، ۱۴۰۶ق/۱۹۸۶م.
[۴۱] احمدبن محمد ابن قاضی شهبه، طبقات الشافعیه، ج۱، ص۱۲۴، به کوشش حافظ عبدالعلیم خان، بیروت، ۱۴۰۷ق/۱۹۸۷م.
۱.۸ – اتقان در حدیث رجال و تاریخ
سع روایت و اتقان وی در حدیث و رجال و تاریخ ، مورد تأیید کسانی چون یاقوت حموی ،
[۴۲] یاقوت حموی، معجم الادبا، ج۱۹، ص۴۹-۵۰.
ابن مستوفی ،
[۴۳] مبارکبن احمد ابن مستوفی، تاریخ اربل، ج۱، ص۳۶۰، به کوشش و تعلیقات سامی صقار، بغداد، ۱۹۸۰م.
ابن دبیثی ،
[۴۴] محمدبن سعید ابن دبیثی، ذیل تاریخ مدینهالسلام، ج۱، ص۲۴۸، نسخ عکسی موجود در کتابخان مرکز.
ابن شعار ،
[۴۵] مبارکبن احمد ابن شعار، یک برگ از عقودالجمان فی شعراء هذاالزمان، ج۱، ص۵۶۱، در تعلیقات تاریخ.
ابن طاووس
[۴۶] علیبن موسی ابن طاووس، الامان،ج۱، ص۱۲۰، قم، ۱۴۰۹ق.
، ابن فوطی
[۴۷] عبدالرزاقبن احمد ابن فوطی، تلخیص مجمع الآداب، ج۱، ص۳۳۹، به کوشش محمد عبدالقدوس قاسمی، لاهور، ۱۳۵۹ق/۱۹۴۰م.
و ذهبی
[۴۸] محمدبن احمدبن عثمان ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۲۳، ص۱۳۱-۱۳۲، به کوشش بشار عواد معروف و محیی هلال سرحان، بیروت، ۱۴۰۵ق/۱۹۸۵م.
قرار گرفته است.
اعتبار ابن نجار در ضبط تاریخ و رجال چندان بود که حتی برخی چون یاقوت که از مشایخ وی به شمار میرود، در بسیاری مواضع از او نقل قوا کردهاند.
[۴۹] یاقوت حموی ، معجم البلدان ، ج۱، ص۶۱ .
[۵۰] یاقوت حموی ، معجم البلدان ، ج۱، ص ۴۵۲ .
۱.۹ – شعر و ادب
ابن نجار افزون بر حدیث، رجال و تاریخ، در ادب نیز صاحب اطلاع بود و چنانکه از بررسی ذیل تاریخ بغداد
[۵۱] محمدبن محمود ابن نجار ، ذیل تاریخ بغداد ، ج۲، ص۳۱ ، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۸-۱۴۰۶ق/۱۹۷۸-۱۹۸۶م .
برمیآید، در نقل و ضبط سرودههای شاعران کوشا بوده است.
علاوه بر آثار ادبی خود نیز گاه شعر میسرود و یاقوت ابیاتی چند از اشعار او را در کتاب خود آورده و از او به عنوان ادیب یاد کرده است.
[۵۲] یاقوت حموی، معجم الادبا، ج۱۹، ص۴۹-۵۰.
ابن نجار در قرائت نیز استاد بود و در این زمینه هم آثاری پدید آورد و چنانکه خود اظهار داشته،
[۵۳] یاقوت حموی، معجم الادبا، ج۱، ص۳۶۰.
قرائات مختلف را به روایات گوناگون بر ابوحامد ابن سکینه خوانده بوده است.
۱.۱۰ – شاگردان و راویان
در میان شاگردان و راویان ابن نجار میتوان از ابن شعار موصلی ، ابن صابونی ، ابن ساعی ، علیبن موسی ابن طاووس حلی ، محمدبن یوسف گنجی ، محبالدین طبری و سرانجام عمربن احمد ابن عدیم که از مشایخ وی نیز به شمار میرود، نام برد.
[۵۴] مبارکبن احمد ابن شعار، یک برگ از عقودالجمان فی شعراء هذاالزمان، ج۱، ص۵۶۱، در تعلیقات تاریخ.
[۵۵] محدبن یوسف گنجی، کفایهالطالب، ج۱، ص۵۰، به کوشش محمد هادی امینی، تهران، ۱۴۰۴ق/۱۹۸۴م.
[۵۶] عمربن احمد ابن عدیم، بغیهالطلب، ج۲، ص۷۴۶، به کوشش سهیل زکّار، دمشق، ۱۴۰۸ق/۱۹۸۸م.
[۵۷] علیبن موسی ابن طاووس، فتحالابواب، ج۱، ص۱۴۹، به کوشش حامد خفاف، بیروت، ۱۴۰۹ق/۱۹۸۹م.
[۵۸] ابن صابونی، محمدبن علی، ج۱، ص۵-۶، تکلمه اکمالالاکمال، به کوشش مصطفی جواد، بغداد، ۱۳۷۷ق/۱۹۵۷م.
[۵۹] محمدبن عمر ابن رشید، ملءالعبیه، ج۵، ص۲۳۳، به کوشش محمد حبیب ابن خوجه، بیروت، ۱۴۰۸ق/۱۹۸۸م.
[۶۰] محمدبن عمر ابن رشید، ملءالعبیه، ج۵، ص۲۵۰، به کوشش محمد حبیب ابن خوجه، بیروت، ۱۴۰۸ق/۱۹۸۸م.
[۶۱] محمدبن احمدبن عثمان ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۲۳، ص۱۳۳، به کوشش بشار عواد معروف و محیی هلال سرحان، بیروت، ۱۴۰۵ق/۱۹۸۵م.
همچنین از شرح نهجالبلاغ ابن ابیالحدید
[۶۲] عبدالحمیدبن هبهالله ابن ابیالحدید، شرح نهجالبلاغه، ج۱۵، ص۲۸-۳۰، به کوشش محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره، ۱۳۸۲ق/۱۹۶۲م.
برمیآید که وی نیز از ابن نجار استفاده کرده است.
۱.۱۱ – گرایش به تصوف و عرفان
گفتنی است که ابن نجار به تصوف و عرفان نیز گرایش داشته و از محضر مشایخ بزرگ عصر همچون محییالدین ابن عربی و شهابالدین عمربن محمد سهروردی بهره برده است،
[۶۳] محمدبن محمود ابن نجار، ذیل تاریخ بغداد، ج۵، ص۱۷۹-۱۸۱، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۸-۱۴۰۶ق/۱۹۷۸-۱۹۸۶م.
[۶۴] احمدبن ایبک ابن دمیاطی، المستفاد من ذیل تاریخ بغداد، ج۱، ص۱۱۵-۱۱۶، به کوشش محمد مولود خلف و بشار عواد معروف، بیروت، ۱۴۰۶ق/۱۹۸۶م.
چنانکه در کتب فهارس از او به عنوان راوی آثار ابن عربی، از جمله الفتوحاتالمکیه نام بردهاند.
[۶۵] عبداللهبن سالم بصری، «الامداد بمعرفه علو الاسناد»، ج۱، ص۲۵، همراه الرسائلالخمس فی الاسانید، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۰ق/۱۹۷۰م.
[۶۶] عبدالحیبن عبدالکبیر کتانی، فهرسالفهارس و الاثبات، ج۱، ص۳۱۹، به کوشش احسان عباس، بیروت، ۱۴۰۲ق/۱۹۸۲م.
این تمایل وی در ذیل تاریخ بغداد نیز آشکار است، زیرا هیچگاه از یاد مشایخ صوفیه غافل نمانده است.
اطلاق «شهید» به شقیق بلخی و نیز
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 