پاورپوینت کامل ابن سید الناس ابوالفتح ۵۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ابن سید الناس ابوالفتح ۵۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ابن سید الناس ابوالفتح ۵۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ابن سید الناس ابوالفتح ۵۶ اسلاید در PowerPoint :
ابن سید الناس
برای دیگر کاربردها، ابن سیدالناس (ابهامزدایی) را ببینید.
اِبْنِ سَیَّدِ النّاس، ابوالفتح فتحالدین محمد بن محمد یعمری ربعى (۶۷۱ -۷۳۴ق/۱۲۷۳-۱۳۳۴م)، محدث، مورخ، فقیه شافعى، ادیب و خطاط مصری اندلسىالاصل است.
فهرست مندرجات
۱ – تحصیلات و اساتید
۲ – جایگاه علمی
۳ – فعالیتهای علمی و فرهنگی
۴ – وفات
۵ – آثار
۵.۱ – چاپی
۵.۲ – خطی
۶ – فهرست منابع
۷ – پانویس
۸ – منبع
۱ – تحصیلات و اساتید
خاندان وی که از قبیله یعمر ربعى و زادگاهشان اشبیلیه اندلس بود. بیشتر اهل علم و سیاست بودند
[۱] صفدی، خلیل، اعیان العصر (خطى)، ج ۱۱، ص۵۳، شم ۱۲۱۷، احمد ثالث، ترکیه.
و پس از سقوط اشبیلیه در ۶۴۶ق/۱۲۴۸م به دست مسیحیان مجبور به ترک دیار خود شدند. پدر وی ابوعمرو محمد بن محمد (د ۷۰۵ق/۱۳۰۵م) در تونس و بجایه دانش آموخت و سپس به مصر مهاجرت کرد و کتابهای مهم و معتبری همراه خود به آنجا برد. ابوعمرو در اسکندریه، مکه و قاهره به مطالعات خود ادامه داد و سرانجام در قاهره اقامت گزید و مدتى پس از ابن دقیق العید به سمت استادی کاملیّه انتخاب شد.
[۲] ابن حجر عسقلانى، احمد، الدرر الکامنه، ج ۵، ص۴۲۴- ۴۲۵، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۶ق/۱۹۷۶م.
[۳] ابن حجر عسقلانى، احمد، الدرر الکامنه، ج ۵، ص۴۷۶، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۶ق/۱۹۷۶م.
ابوالفتح در قاهره زاده شد و هنوز کودکى بیش نبود که در مجالس درس عالمان آنجا شرکت مىجست. در اجازه نامهای که وی به صلاحالدین خلیل بن ایبک صفدی داده، به صراحت گفته است که در ۶۷۵ق/۱۲۷۶م در حالى که چهار ساله بود، همراه پدر خود در مجالس حدیث جمعى از علما شرکت مىکرد که از آن جمله شمسالدین محمد بن ابراهیم مقدسی را نام برده است.
[۴] صفدی، خلیل، الوافى بالوفیات، ج ۱، ص۳۰۹، به کوشش هلموت ریتر، ویسبادن، ۱۳۸۱ق/۱۹۶۲م.
وی همچنین در بسیاری از صفحات عیون الاثر خود شماری از استادان و عالمانى را که در چهار یا پنج سالگى همراه پدر خود در درس آنان شرکت کرده، نام برده است که ابوعبدالله محمد بن نصر قرشی، امیر سیفالدوله ابوعبدالله محمد بن غسان انصاری، ابوالعباس احمد بن یوسف صوفی سخاوی، ابوالفضل عبدالرحیم بن یوسف بن یحیى موصلى و ابومحمد عبدالعزیز بن عبدالمنعم حرّانی از آن جملهاند.
[۵] ابن سیدالناس، محمد، عیون الاثر فى فنون المغازی و الشمائل و السیر، ج۱، ص۲۸، بیروت، ۱۹۷۴م.
[۶] ابن سیدالناس، محمد، عیون الاثر فى فنون المغازی و الشمائل و السیر، ج۱، ص۳۶، بیروت، ۱۹۷۴م.
[۷] ابن سیدالناس، محمد، عیون الاثر فى فنون المغازی و الشمائل و السیر، ج۱، ص۶۰، بیروت، ۱۹۷۴م.
[۸] ابن سیدالناس، محمد، عیون الاثر فى فنون المغازی و الشمائل و السیر، ج۱، ص۸۱، بیروت، ۱۹۷۴م.
در ۶۸۵ق/۱۲۸۶م نزد ابوبکر محمد بن احمد قسطلانی به قرائت و استماع حدیث پرداخت و از استادان دیگری نیز در مصر، اسکندریه، شام و حجاز و دیگر ولایات استماع حدیث کرد
[۹] صفدی، خلیل، الوافى بالوفیات، ج ۱، ص۲۹۰، به کوشش هلموت ریتر، ویسبادن، ۱۳۸۱ق/۱۹۶۲م.
او اصول فقه را نزد ابوالفتح محمد بن على بن وهب قُشیری و نحو را نزد ابن نحاس آموخت
[۱۰] صفدی، خلیل، اعیان العصر (خطى)، ج ۱۱، ص۵۱، شم ۱۲۱۷، احمد ثالث، ترکیه.
و فقه را از ابن دقیق العید فراگرفت
[۱۱] ابن وردی، عمر، تتمه المختصر فى اخبار البشر، ج۲، ص۴۳۴، به کوشش احمد رفعت بدراوی، بیروت، ۱۳۸۹ق/۱۹۷۰م.
به گفته ذهبى شمار استادان وی نزدیک به ۱۰۰۰تن بوده است.
[۱۲] صفدی، خلیل، الوافى بالوفیات، ج ۱، ص۲۹۱، به کوشش هلموت ریتر، ویسبادن، ۱۳۸۱ق/۱۹۶۲م.
۲ – جایگاه علمی
جمعى از محدثان حجاز، عراق، شام، افریقیه و اندلس به او اجازه نقل حدیث دادهاند
[۱۳] صفدی، خلیل، الوافى بالوفیات، ج ۱، ص۳۰۹-۳۱۰، به کوشش هلموت ریتر، ویسبادن، ۱۳۸۱ق/۱۹۶۲م.
و ابن کثیر او را در حدیث، فقه، نحو، سیره، تاریخ و فنون دیگر سرآمد اقران دانسته است.
[۱۴] ابن کثیر، البدایه، ج۱۴، ص۱۶۹.
وی اغلب با بزرگان معاشرت مىکرد
[۱۵] صفدی، خلیل، الوافى بالوفیات، ج ۱، ص۲۹۱، به کوشش هلموت ریتر، ویسبادن، ۱۳۸۱ق/۱۹۶۲م.
[۱۶] ابن حجر عسقلانى، احمد، الدرر الکامنه، ج ۵، ص۴۷۷، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۶ق/۱۹۷۶م.
، ولى نوشتهاند که با سفیهان و شرابخواران نیز حشر و نشر داشت و از این رو مورد ملامت قرار مىگرفت
[۱۷] ابن قاضى شهبه، ابوبکر، طبقات الشافعیه، ج۲، ص۳۹۲، به کوشش عبدالعلیم خان، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۹ق/۱۹۷۹م.
ذهبی او را در آنچه نقل کرده، ثبت و صاحب بصیرت نوشته
[۱۸] ذهبى، شمسالدین محمد، تذکره الحفاظ، ج۴، ص۱۵۰۳، بیروت، ۱۳۷۷ق.
و در سیره و رجال و لغت فردی آگاه به شمار آورده است.
[۱۹] ذهبى، شمسالدین محمد، ذیول العبر، ج۴، ص۹۹، به کوشش محمد سعید بن بسیونى زغلول، بیروت، ۱۴۰۵ق/۱۹۸۵م.
ابن سیدالناس در شعر و ادب نیز از استعدادی وافر برخوردار بود، چنانکه صفدی اشعار وی را مورد ستایش قرار داده است .
[۲۰] صفدی، خلیل، الوافى بالوفیات، ج ۱، ص۲۹۳، به کوشش هلموت ریتر، ویسبادن، ۱۳۸۱ق/۱۹۶۲م.
اشعار وی در مدح پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و بزرگان قاهره و دوستانش و در خصوص مطالب متنوع دیگر است. وی خود برخى از اشعارش را برای صفدی خوانده است.
[۲۱] صفدی، خلیل، الوافى بالوفیات، ج ۱، ص۳۰۲-۳۰۵، به کوشش هلموت ریتر، ویسبادن، ۱۳۸۱ق/۱۹۶۲م.
صفدی ابیات بسیاری از او را در وافى
[۲۲] صفدی، خلیل، الوافى بالوفیات، ج ۱، ص۲۹۳-۳۰۰، به کوشش هلموت ریتر، ویسبادن، ۱۳۸۱ق/۱۹۶۲م.
و اعیان
[۲۳] صفدی، خلیل، اعیان العصر (خطى)، ج۱، ص۶۶ -۹۲، شم ۱۲۱۷، احمد ثالث، ترکیه.
آورده که به صورت مکاتبه بین آنان رد و بدل شده است. ابن شاکر در عیون
[۲۴] ابن شاکر کتبى، محمد، عیون التواریخ، ص۴۸۶- ۴۸۸، نسخه عکسى موجود در مرکز.
و فوات
[۲۵] ابن شاکر کتبى، محمد، فوات الوفیات، ج۳، ص۲۸۸-۲۹۲، به کوشش احسان عباس، بیروت، ۱۹۷۳م.
و سبکی
[۲۶] سبکى، عبدالوهاب، طبقات الشافعیه الکبری، ج۹، ص۲۷۰-۲۷۲، به کوشش محمود محمد طناحى و عبدالفتاح محمد حلو، قاهره، ۱۳۸۳ق/۱۹۶۴م.
و ابن حجر
[۲۷] ابن حجر عسقلانى، احمد، الدرر الکامنه، ج ۵، ص۴۸۰-۴۸۱، حیدرآباد دکن، ۱۳۹۶ق/۱۹۷۶م.
و مقری
[۲۸] مقری تلمسانى، احمد، نفح الطیب، ج۲، ص۵۹۶، به کوشش احسان عباس، بیروت، ۱۳۸۸ق/۱۹۶۸م.
نیز بسیاری از اشعار وی را نقل کردهاند. او در خط نیز استادی ماهر و زبردست
[۲۹] ذهبى، شمسالدین محمد، ذیول العبر، ج۴، ص۹، به کوشش محمد سعید بن بسیونى زغلول، بیروت، ۱۴۰۵ق/۱۹۸۵م.
و در قرائت و کتابت بسیار سریع بود، چنانکه کلام الله مجید را در یک جمعه نوشت و کتاب سیره خود را در عرض ۲۰ روز به پایان برد.
[۳۰] صفدی، خلیل، الوافى بالوفیات، ج ۱، ص۲۹۰-۲۹۳، به کوشش هلموت ریتر، ویسبادن، ۱۳۸۱ق/۱۹۶۲م.
۳ – فعالیتهای علمی و فرهنگی
ابنسیدالناس در کنار مطالعات علمى سمت استادی مدرسه ظاهریه و ابن حلیقه (در کنار برکه الفیل) و مسجد الرصد را نیز به عهده داشت و خطیب جامع الخندق نیز بود و از این راه حقوقى دریافت مىکرد. وی از شهر صفد و گویا از حلب نیز مستمری داشت
[۳۱] صفدی، خلیل، الوافى بالوفیات، ج ۱، ص۲۹۱-۲۹۲، به کوشش هلموت ریتر، ویسبادن، ۱۳۸۱ق/۱۹۶۲م.
جمع بسیاری از شامیان و مصریان و غیر آنها از وی استماع حدیث کرده و در درس وی شرکت کردهاند
[۳۲] صفدی، خلیل، اعیان العصر (خطى)، ج ۱۱، ص۵۱، شم ۱۲۱۷، احمد ثالث، ترکیه.
از مشاهیر شاگردان وی مىتوان شمسالدین ذهبی را نام برد که در تذکره الحفاظ
[۳۳] ذهبى، شمسالدین محمد، تذکره الحفاظ، ج۴، ص۱۵۰۳، بیروت، ۱۳۷۷ق.
ابنسیدالناس را در شمار شیوخ خود نام برده است. صفدی نیز کتابهای ابنسیدالناس را نزد وی قرائت و استماع کرده است.
[۳۴] صفدی، خلیل، الوافى بالوفیات، ج ۱، ص۲۹۲، به کوشش هلموت ریتر، ویسبادن، ۱۳۸۱ق/۱۹۶۲م.
[۳۵] صفدی، خلیل، الوافى بالوفیات، ج ۱، ص۲۹۳، به کوشش هلموت ریتر، ویسبادن، ۱۳۸۱ق/۱۹۶۲م.
[۳۶] صفدی، خلیل، الوافى بالوفیات، ج ۱، ص۳۰۵-۳۱۰، به کوشش هلموت ریتر، ویسبادن، ۱۳۸۱ق/۱۹۶۲م.
امیر علمالدین دواد
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 