پاورپوینت کامل ابن اطنابه ۴۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ابن اطنابه ۴۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ابن اطنابه ۴۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ابن اطنابه ۴۱ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل ابن اطنابه ۴۱ اسلاید در PowerPoint
پاورپوینت کامل ابن اطنابه ۴۱ اسلاید در PowerPoint عمرو بن عامر بن زید مَناه، از قبیله خزرج، شاعر جاهلی که به مادرش اِطنابه انتساب یافته است. زندگی ابن اطنـابه کـه احتمالاً در سـد ۶م میزیستـه، مانند زندگی هم مردان جاهلی، سخت به افسانه درآمیخته است. دربار زندگی او دو روایت نقل کردهاند که در این مقاله به آن اشاره میشود.
فهرست مندرجات
۱ – هویت
۲ – زندگینامه
۲.۱ – یوم فارع
۲.۲ – کشمکشهای بین قبایل
۳ – منابع
۴ – پانویس
۵ – منبع
۱ – هویت
اِبْنِ اِطْنابه، عمرو «عامر در اشتباه است.»
[۱] ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۱، ص۵۹۴.
[۲] بکری، ابوعبید، سمط اللآلی، ج۱، ص۵۷۵، به کوشش عبدالعزیز یمینی، علیگره، ۱۳۵۴ ق/ ۱۹۳۶ م.
بن عامر بن زید مَناه از قبیل خزْرَج، شاعر جاهلی که به مادرش اِطنابه انتساب یافته است. اطنابه، دختر شهاب بن زِبّان به طایف بنوالقَین (که از باب تخفیف بَلقَین خوانده میشود)، از شاخههای خزرج، تعلق داشت.
[۳] طبری، تاریخ، ج۵، ص۲۴، به کوشش محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت، ۱۹۶۰- ۱۹۶۸ م.
[۴] مرزبانی، محمد بن عمران، معجمالشعراء، ج۱، ص۲۰۳، به کوشش عبدالستار احمد فراج، قاهره، ۱۳۷۹ ق/ ۱۹۶۰ م.
[۵] ابن شجری، علی بن محمد، الحماسه، ج۱، ص۵۶، حیدرآباد دکن، ۱۳۴۵ ق/ ۱۹۲۶ م.
[۶] ابن حزم، علی بن احمد، جمهره انساب العرب، ج۱، ص۳۶۵، بیروت، ۱۴۰۳ ق/ ۱۹۸۳ م.
[۷] بکری، ابوعبید، سمط اللآلی، ج۱، ص۵۷۵، به کوشش عبدالعزیز یمینی، علیگره، ۱۳۵۴ ق/ ۱۹۳۶ م.
عمرو، مردی دلاور و «سید» قبیل نیرومند خزرج بود و بسیاری از فرزندان و نوادگانش در عصر اسلام، صاحب نام نیک بودند: نوادهاش کَبْشه، مادر عبدالله بن رَواحه شاعر پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) بود.
[۸] ابن سعد، محمد، الطبقات الکبری، ج۸، ص۳۷۴، به کوشش ادوارد زاخائو، لیدن، ۱۳۲۱ ق/ ۱۹۰۳ م.
یکی از نوادگانش در نسل بعد، عمرو نام داشت که در کنار امام حسین (علیهالسلام) شهید شد.
[۹] ابن حزم، علی بن احمد، جمهره انساب العرب، ج۱، ص۳۶۵، بیروت، ۱۴۰۳ ق/ ۱۹۸۳ م.
۲ – زندگینامه
زندگی ابن اطنـابه ــ کـه احتمالاً در سـد ۶ م میزیستـه ــ مانند زندگی هم مردان جاهلی، سخت به افسانه درآمیخته است. دربار او دو روایت نقل کردهاند که در آنها، باز شناختن حقیقت از افسانه ممکن نیست.
۲.۱ – یوم فارع
روایت نخست به یوْم فارع مربوط است: مردی از بنو نَجّار (شاخهای از خزرج) پسری از قُضاعه را کشت. عم این پسر در «جوارِ» قبیل اَوْس میزیست. سید این قبیله که مُعاذ بن نُعمانبود، از باب «حمایتِ جار»، خود را مکلف به ستاندن خون بهای آن پسر دید.
اما بنو نجّار از پرداختن «دیه» یا تسلیم قاتل خودداری میکردند و ناچار سپاهیان دو قبیله، در فارع که در نزدیک «اُطُم» حسّان بن ثابت (ه م) قرار داشت، روبهروی هم ایستادند. در این میان کسی گفت: اگر خونبها داده نشود، ما ابن اطنابه (رئیس خزرج) را به جای قاتل خواهیم کشت. ابن اطنابه در پاسخ این سخن قطعهای سرود (قطع حائیه در ۸ بیت)؛ سپس جنگ درگرفت. اما پیش از آن که کار به پیروزی و شکست بینجامد، ابن اطنابه دی مقتول را پرداخت و میان دو قبیله دوستی استواری برقرار کرد و در این باب لامیهای در ۲۰ بیت پرداخت.
این «اخبار» و اشعار را فقط ابن اثیر (قرن ۷ق/ ۱۳ م) نقل کرده
[۱۰] ابن اثیر، الکامل، ج۱، ص۶۶۸-۶۷۱.
و مرزبانی (قرن ۴ق/ ۱۱ م) تنها به نزاع میان دو قبیله اشاره دارد
[۱۱] مرزبانی، محمد بن عمران، معجمالشعراء، ج۱، ص۲۰۴، به کوشش عبدالستار احمد فراج، قاهره، ۱۳۷۹ ق/ ۱۹۶۰ م.
و چهار بیت هم از حائی او آورده، اما آنها را به جنگ فارع ربط نداده است.
[۱۲] مرزبانی، محمد بن عمران، معجمالشعراء، ج۱، ص۲۰۴، به کوشش عبدالستار احمد فراج، قاهره، ۱۳۷۹ ق/ ۱۹۶۰ م.
این روایت که رنگ افسان جاهلی آشکارا بر چهر آن پیداست، معلوم نیست طی ۷ قرن پیش از ابن اثیر کجا بوده و چگونه به دست او رسیده است. در عوض، لااقل تعدادی از ابیات قطع مذکور در آن داستان، هم از نظر معنی و لحن گفتار و هم از نظر منبع، اصیل به نظر میآیند، هر چند ارائ حکم قاطع در این باب صحیح نیست.
حائی ۸ بیتی که در واقع باعث شهرت ابن اطنابه شده، هم اعتبار خود را مدیون معاویه است. معاویه گوید: زمانی که در صفین دچار شکست شدم و آهنگ فرار کردم، به یاد شعر ابن اطنابه افتادم و باز پایداری کردم تا پیروز شدم داستان و آن ۳ یا ۴ بیت معروف در
[۱۳] نصر بن مزاحم، وقعه صفین، ص۳۹۵، به کوشش عبدالسلام هارون، قاهره، ۱۳۶۵ ق/ ۱۹۴۶ م.
[۱۴] نصر بن مزاحم، وقعه صفین، ص۴۰۴، به کوشش عبدالسلام هارون، قاهره، ۱۳۶۵ ق/ ۱۹۴۶ م.
[۱۵] مبرد، محمد بن یزید، الکامل، ج۴، ص۵۷، بیروت، مکتبه المعارف.
[۱۶] طبری، تاریخ، ج۵، ص۲۴، به کوشش محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت، ۱۹۶۰- ۱۹۶۸ م.
[۱۷] ابوتمام، حبیب بن اوس، الوحشیات، ج۱، ص۷۷، به کوشش عبدالعزیز میمنی راجکوئی، قاهره، ۱۹۷۰ م.
[۱۸] مرزبانی، محمد بن عمران، معجمالشعراء، ج۱، ص۹، به کوشش عبدالستار احمد فراج، قاهره، ۱۳۷۹ ق/ ۱۹۶۰ م.
[۱۹] ابن عبدربه، احمد بن محمد، العقد الفرید، ج۱، ص۱۰۴- ۱۰۵، بیروت، ۱۴۰۲ ق/ ۱۹۸۲ م.
[۲۰] ابن ابیالحدید، هبهالله بن محمد، شرح نهجالبلاغه، ج۱۸، ص۲۰۳، بیروت، ۱۳۵۹ ق/ ۱۹۴۰ م.
[۲۱] ابن خلکان، وفیات، ج۵، ص۲۴۱.
[۲۲] ابن قتیبه، عبدالله بن مسلم، عیون الاخبار، ج۲، ص۱۲۶، بیروت، ۱۳۴۳ ق/ ۱۹۲۵ م.
و ابیاتی از قطعه بدون ذکر داستان آن در
[۲۳] جاحظ، عمرو بن حیان، الحیوان، ج۶، ص۵۴۴، به کوشش عبدالسلام هارون، بیروت، ۱۳۸۸ ق/ ۱۹۶۹ م.
[۲۴] رسائل اخوان الصفاء، بیروت، ج۱، ص۲۰۹، دارصادر.
[۲۵] بصری، صدرالدین، الحماسه البصریه، ج۱، ص۳، به کوشش مختارالدین احمد، حیدرآباد دکن، ۱۳۸۳ ق/ ۱۹۶۴ م.
آمده است. احمد به ۱۶ منبع غیر از منابع ما اشاره کرده است.
[۲۶] احمد، مختـارالدین، حاشیه
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 