فایل ورد کامل پیشینه تحقیق و مبانی نظری رضایت شغلی ۶۷ صفحه در word


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل پیشینه تحقیق و مبانی نظری رضایت شغلی ۶۷ صفحه در word دارای ۶۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل پیشینه تحقیق و مبانی نظری رضایت شغلی ۶۷ صفحه در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل پیشینه تحقیق و مبانی نظری رضایت شغلی ۶۷ صفحه در word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل پیشینه تحقیق و مبانی نظری رضایت شغلی ۶۷ صفحه در word :

پیشینه تحقیق ومبانی نظری رضایت شغلی در ۶۱ صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.

فایل ورد کامل پیشینه تحقیق و مبانی نظری رضایت شغلی ۶۷ صفحه در word
فهرست مطالب و بخشی از متن :

رضایت شغلی

تعاریف رضایت شغلی

۲_۱۶) ابعاد رضایت شغلی

۲_۱۷) نظریه های رضایت شغلی

۲_۱۷_۱) نظریه دو عاملی هرزبرگ

الف) عوامل بهداشتی:

ب) عوامل انگیزشی:

۲_۱۷_۲) نظریه کینزبرگ

۲_۱۷_۳) نظریه کندال و اسمیت

۲_۱۷_۴) نظریه کامروایی

۲_۱۸) عوامل موثر بر رضایت شغلی

۲_۱۸_۱) هماورد طلبی اندیشه ای یا چالشگری فکری

۲_۱۸_۲) یکسانی حقوق و مزایا

۲_۱۸_۳) شرایط مناسب کاری

۲_۱۸_۴) همکاران مساعد

۲_۱۸_۵) تناسب شغل با ویژگی های فردی

۲_۱۹) ابزار های اندازه گیری شغلی

۲_۲۰) آثاروجود رضایت شغلی

۲_۲۰_۱) رضایت و ترک خدمت

۲_۲۰_۲) رضایت از شغل و غیبت از کار

۲_۲۰_۳) رضایت و عملکرد

۲_۲۱) پیامد های رضایت شغلی وعدم رضایت شغلی

پیشینه پژوهش

۲_ ۲۸) پیشینه پژوهش

۲_ ۲۸_۱) پیشینه پژوهش داخلی

۲_۲۸_۲) پیشینه پژوهش خارجی

منابع و مآخذتحقیق

منابع فارسی

منابع غیر فارسی

رضایت شغلی

تعاریف رضایت شغلی

رضایت از نظر لغوی به معنی خوشنودی و پسند انبساط خاطرمیل است”رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغلی است. رضایت شغلی عاملی است که باعث افزایش کارایی و نیز احساس رضایت فردی می گردد (رضایی، صوفی، شعبانی،۱۳۹۲، ص۳۵). در راستای نیل به اهداف هر سازمان، باید شرایطی را فراهم ساخت تا کارکنان سازمان در محیط های جذاب و با خشنودی و رضایت کامل به انجام وظایف محوله بپردازند تا کارآیی و اثر بخشی لازم را در اجرای این امر خطیر داشته باشند. رضایت شغلی را به عنوان حالت هیجانی لذت بخشی تعریف می کنند که ناشی از ارزیابی شغل یا تجربه های شغلی فرد است (کرامتی، الهیاری،۱۳۹۱، ص ۱۱۸). در مدیریت منابع انسانی پدیده ی رضایت شغلی یکی از شاخص های کیفیت زندگی می باشد. شکی نیست مردمی که از کار خود رضایت خاطر دارند در پایان روز احساس می کنند به توفیقی نائل آمده اند. هرچه سازگاری بین کارکنان و اهداف سازمانی بیشتر باشد انگیزش عملکرد و رضایت شغلی کارکنان نیز افزایش می یابد (محمد تبار، اسکندری، عباس پور،۱۳۹۰، ص ۵۱).

براساس تعریف کمپل که بر جنبه شناخت و آگاهی فرد تاکید می کند، رضایت شغلی بدین شکل تعریف می شود: “رضایت شغلی؛ گرایش، یا تمایل یا حالات درونی شخص برای عکس العمل های ارزیابی کننده نسبت به موضوعی معین که با احساس مطبوع و نامطبوع فرد نسبت به آن موضوع (شغل) همراه است (سپاه منصور ، شهریاری احمدی، شهامی،۱۳۹۱، ص ۹۲). در ابتدا هوپوک[۱] در سال۱۹۳۵ مفهوم رضایت شغلی را در نظر گرفت. او چنین فرض کرد که رضایت شغلی شامل چیزی است که در محیط کار احساس شده و کارکنان را هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی راضی و خشنود می کند.”کریبین[۲] ” در سال ۱۹۷۲ یک تعریف کلی تری را ارائه داد: “رضایت شغلی، کل احساسات مربوط به کار است که شامل خود شغل، سرپرستان، گروه کاری، سازمان ها و حتی زندگی خانوادگی می گردد (خنیفر، امیری، فرجی ارمکی، جندقی، مردانی کتکی، بیان معمار، زروندی،۱۳۹۰، ص۱۰۱).

رضایت شغلی احساس مثبت و منفی و نگرش هایی که درباره ی شغل خود داریم را منعکس می کند که به تعداد زیادی از عوامل مربوط به کار وابسته است و دامنه ی آن از جایی که ما قرار داریم تا جایی که احساس از تحقق در وظایف خود به دست می آوریم، ادامه دارد (امین بیدختی ، کارگر،۱۳۹۱، ص۲۲).

رضایت شغلی نتیجه ادراک کارکنان است که محتوا و زمینه شغل آن چیزی را که برای کارمند ارزشمند است، فراهم می کند. رضایت شغلی یک حالت احساسی مثبت، یا مطبوع است که پیامد ارزیابی شغلی یا تجربه فرد است. این حالت احساسی مثبت، کمک زیادی به سلامت فیزیکی و روانی افراد می کند. از نظر سازمانی، سطح بالای رضایت شغلی منعکس کننده جو سازمانی بسیار مطلوب است که منجر به جذب و بقا کارکنان می شود (صیادی، محمدی، نیک پور،۱۳۹۱، ص ۱۳۷). از طرفی رضایت شغلی یک حالت و احساس ایستا نیست و نیروهای داخل یا خارج محیط کار بر آن تاثیر می گذارند. از این رو دیویس[۳] و نیو استرورم[۴] معتقد هستند که رضایت شغلی به همان شتابی که پدید می آید، از بین می رود (شاید هم زودتر) بنابراین نیاز به دلسوزی و توجه پی در پی و پیوسته مدیریت دارد. بنابراین شناسایی و توجه به عوامل موثر بر رضایت شغلی حائز اهمیت است، زیرا این امر در نتایج و بهره وری سازمان و حتی زندگی فردی کارکنان نقش مهمی ایفا می نماید (منظری توکلی، رجبی،۱۳۹۲، ص ۲۴). در متون مدیریتی، تعاریف مختلفی درباره رضایت شغلی آمده، است رضایت شغلی مجموعه ای از احساس های سازگار و ناسازگار است که کارکنان با آن احساس ها به کارخود می نگرند (دهقان، صادقی صدقیانی، مرادی آیدیشه، ۱۳۸۹، ص ۳۷). رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در پیشرفت کار یک سازمان می باشد. بررسی ها در این زمینه نشان می دهد که افزایش رضایت شغلی، خلاقیت و مولد بودن فرد را نیز افزایش داده و انگیزه های کاری را بیشتر و غیبت از کار را کاهش می دهد.

لاک[۵] رضایت شغلی را حالت عاطفی مثبتی توصیف می کند که نتیجه درک فرد از شرایط کاری است. عدم رضایت از شغل می تواند زمینه ساز بخشی از شکایات، کارکرد ناچیز، تولید کالای نامرغوب، دشواری های ناشی از بی انگیزشی و دیگر مشکلات باشد.

فیشر و هت[۶] رضایت شغلی را عامل روانی قلمداد می کنند و آن را نوعی سازگاری عاطفی با شغل و شرایط اشتغال می انگارند، به این صورت که شغل مورد نظر لذت مطلوب را برای فرد مطلوب را به فرد ندهد، فرد شروع به مذمت شغل خویش می نماید و درصدد تغییر آن بر می آید. رضایت شغلی پدیده ای است که از مرز سازمان فراتر می رود و آثار آن در زندگی خصوصی فرد خارج از سازمان نیز مشاهده می شود. در کارکنان به واسطه کار کردن در یک شغل حالت های متفاوتی ایجاد می گردد. چنانچه افراد از شغل خود راضی باشند، این وضعیت موجب می شود با انگیزه و علاقه بیشتری به وظایف خود همت گمارند و چنانچه کارکنان از شغل خود ناراضی باشند، موجب می شود علاقه و تعهد کمتری به انجام وظایف خود همت گمارند (دهقانی، یوسف و دهقانی، مصطفی ، مظاهری تهرانی ،۱۳۹۲، ص۳۳). در واقع رضایت شغلی به عنوان یک متغیر اثر گذار و مهم مطرح است که بیان کننده حالت ذهنی فرد از شغلش است. مطالعه رضایت شغلی از دو بعد اهمیت دارد: نخست بعد انسانی آن است که مطابق آن شایسته است با کارکنان به صورت منصفانه رفتار گردد و دوم بعد رفتاری آن است که مطابق با آن رضایت شغلی می تواند رفتار کارکنان را به گونه ای هدایت کند که بر عملکرد و وظایف سازمانی شان اثر گذاری کند و به بروز رفتار های مثبت و منفی از طرف آن ها منجر شود (شیرخدایی، مدهوشی، حاتمی ، ۱۳۹۱، ص ۱۵۴).

رضایت شغلی مجموعه ای از احساسات سازگار و ناسازگار است که کارکنان با آن احساس ها به کار خود می نگرند (حقیقتیان، مرادی،۱۳۹۰، ص۱۲۲).

رضایت شغلی سازه ای است که در طول زمان تغییر می کند. بدین معنی که یک شخص امکان دارد در طول دوره هایی از زندگی کاریش به دلیل وجود برخی مسائل مانند، مشکلات خانوادگی از شغلش رضایت چندانی نداشته باشد اما پس از گذشت مدت زمانی و حل شدن مشکلات، نظرش نسبت به کارش کاملا عوض شده، میزان رضایتش بالاتر رود ( قلائی، کدیور، صرامی، اسفندیاری، ۱۳۹۱، ص۱۰۴).

اغلب گفته می شود “کارمند خوشحال یک کارمند کارا است”و یک کارمند خوشحال بایستی با شغلش ارضا شود. اهمیت رضایت شغلی از آنجا ناشی می شود که بیشتر افراد تقریبا نیمی از ساعات بیداری خود را در محیط کاری می گذرانند (حسینی قادیکلایی، محمدیان ساروی، ابو، ۱۳۹۱، ص۴). اهمیت ارضای شغلی از آنجا ناشی می شود که بیشتر افراد تقریبا نیمی از ساعات بیداری را در محیط کاری می گذرانند. از این رهاورد رضایت شغلی، احساسات مثبت یا لذت بخشی است که هر فرد از راه ارزیابی شغل خود یا تجربیات شغل خود بدان دست می یابد (حسنی، حیدری زاده ، قاسم زاده علیشاهی،۱۳۹۱، ص ۱۴).

پرطرفدار بودن مطالعه رضایت شغلی بیشتر ناشی از سادگی نسبی آن است. دلیل دیگر این است که در بسیاری از نظریه های مربوط به پدیده های سازمانی مانند ماهیت کار، سرپرستی و محیط کار، رضایت شغلی یک متغیر اصلی است. رضایت شغلی عامل مهم نتایج سازمانی تلقی شده است و در گستره عملکرد شغلی باعث سلامت کارمندان و تداوم کار می شود. یکی از تازه ترین طبقه بندی هایی که درباره نظریه های رضایت شغلی ارائه شده است متعلق به لاوسن[۷] و شن[۸] (۱۹۹۸) است. آن ها نظریه ها را به دو طبقه ریز مدل ها و درشت مدل ها تقسیم می کنند. در نظریه های ریز مدل ها اساسا بیش از هر چیز بر عوامل درونی و نیروهایی تاکید می شود که بر برآورده ساختن آن ها منجر به رضایت افراد می شود. در حالی که تاکید اصلی نظریه هایی که در درشت مدل ها قرار می گیرد بر سازمان، به ویژه بر فرآیند های سازمانی که برای تولید و ارائه خدمات ضروری است، قرار دارد. همچنین، دو رویکرد برای مطالعه رضایت شغلی وجود دارد_ رویکرد کلی و رویکرد وجهی. در رویکرد کلی، رضایت شغلی احساس منفرد و عمومی به شغل تلقی می شود. رویکرد دیگر بر وجوه و ابعاد شغل متمرکزاست، مثل پاداش (دستمزد و مزایایی جانبی)، سایر افراد شاغل در همان کار (سرپرستان یا همکاران)، شرایط شغل و ماهیت شغل. رویکرد وجهی تصویر کامل تری از شغل را نشان می دهد (خرازی، میرکمالی، ترکی، ۱۳۹۲، صص ۹۱ – ۹۰). رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغل است. عاملی که باعث افزایش کارآیی و نیز احساس رضایت فردی می شود. رضایت شغلی عبارت است از حدی از احساسات و نگرش های مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند. هنگامی که شخصی می گوید دارای رضایت شغلی بالایی است، این بدان مفهوم است که او واقعا شغلش را دوست دارد و برای کارش ارزش قائل است. برخی از محققان از قبیل هرزبرگ به این نتیجه رسیدند که خود شغل مهمترین عامل ایجاد انگیزش و رضایت شغلی در محل کار است. هرزبرگ دو دسته محرک را که موجب رضایت یا عدم رضایت شغلی می شد را مطرح کرد: عوامل محرک انگیزش (عوامل درونی یا ذهنی فرد) و عوامل بهداشتی(عوامل خارجی). عوامل محرک انگیزش یا ذهنی سبب ارتقای کارکرد و نگرش می شود و عوامل بهداشتی سبب حفظ روحیه و کارآیی فرد می شود


[۱] . Hopook

[۲] . Kreebin

Davis .[3]

[۴]. New Storm

[۵]. Luke

[۶]. Hata& Fisher

[۷]. Lovesen

[۸]. Sheen

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.