پاورپوینت کامل روش نویسی ۳۶۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل روش نویسی ۳۶۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۶۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل روش نویسی ۳۶۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها

پاورپوینت کامل روش نویسی ۳۶۶ اسلاید در PowerPoint

اسلاید ۴: اجزای تشکیل دهنده فصل اول درپایان نامه مقدمهبیان مسأله (تعریف موضوع تحقیق )تاریخچه وادبیات موضوع تحقیق اهمیت وضرورت موضوع تحقیق اهداف تحقیق چارچوب نظری تحقیق مدل تحلیلی تحقیق فرضیات تحقیق (در صورت وجود)روش تحقیققلمرو مکانی تحقیق (جامعه آماری)قلمرو زمانی تحقیقروش نمونه گیری وتعیین حجم نمونه ابزارهای گردآوری داده ها (اطلا عات)روش تجزیه وتحلیل داده ها شرح واژه ها واصطلاحات به کار رفته در تحقیق

اسلاید ۵: ۱- مقدمهمعمولاً در مقدمه، دانشجو سعی می کند باآوردن مطالبی برای خواننده ذهنیت مناسبی را دررابطه با کلیت تحقیق ایجاد نماید .مقدمه نباید بیش از حد طولانی ودر برگیرنده مطالب حاشیه ای وغیر مرتبط باشد.با توجه به اینکه هدف از تهیه فصل اول ،آشنا ساختن خواننده با کلیات تحقیق می باشد لذا معمولا برای قسمت مقدمه بین ۱تا۳ صفحه رادرنظر می گیرند.

اسلاید ۶: ۲- بیان مساله(پرسش آغازی تحقیق) بیان خوب یک مساله،اطلاعات زیر را ارائه می کند:اهمیت مسالهمحدود شدگی مساله دریک حوزه تخصصی اطلاعات کلی در باره تحقیقات انجام شده چارچوبی برای ارائه نتایج تحقیقمشکلات موجود در سازمان قلمرو های موردنظر مدیریت برای بهبودقلمروهای نظری که پژوهشگران تحقیقات بنیادی باید با نظریه هایشان آن را مشخص تر ومحدودتر کنندتعریف تمامی متغیرهای مرتبط اعم از متغیرهای مفهومی یا عملیاتی

اسلاید ۷: ویژگیهای بیانه مساله تحقیق(پرسش آغازی)۱-واضح،روشن،محدود وشفاف بودن (رعایت اصل تحدید مساله)۲-امکان بررسی داشتن ( اجرای فرایند تحقیق روی آن)۳-عدم تاکید بر قضاوت های اخلاقی ،ارزشی وفلسفی ۴-مطرح نکردن پیش بینی های کلی ۵-به صورت سوالی مطرح شدن۶-توجه به رابطه بین حداقل دومتغیر کلی ۷-وجود داشتن امکان اندازه گیری متغیرها

اسلاید ۸: نکاتی درانتخاب مسائل تحقیقاتی خودداری از دوباره کاری در تحقیقاتمهم بودن مساله تحقیق وارزش بررسی آنعلاقه مندی ،کنجکاوی وکشش علمی برای شناخت آنآموزش،شرایط وکیفیات فردی شخص محققفراهم بودن اطلاعات برای سنجش وعملی بودن روش تحقیق وجود وسایل وامکانات مورد نیاز تحقیقامکان همیاری وهمکاری در انجام تحقیق بین واحدها وافراد ذیربطفراهم بودن بودجه تحقیق و استفاده احتمالی از آنپیش بینی مشکلات ،موانع ،رویدادها وخسارات احتمالی در رابطه با تحقیقوجود زمان لازم برای تحقیق

اسلاید ۹: چگونگی ارزیابی مساله تحقیق۱-آیا زمینه مساله،گستردگی وویژگیهای آن با توجه به پیشینه تحقیق بیان شده است ؟۲-آیا مساله،دامنه مطالعه را محدود میکند؟۳-آیا مساله،قلمرو علمی تحقیق را مشخص میکند؟۴-آیااهمیت مساله بر حسب یک یا چند ملاک زیر بررسی شده است؟ الف – دستیابی به یک شیوه نو در اجرای امور ب – تدوی یک نظریه ج – عمومیت بخشیدن وگسترش دانش ونظریه های علمی د – پاسخ گویی به مسائل جامعه ه – پیشبرد روش شناسی در تحقیق

اسلاید ۱۰: ۵-آیا می توان پیرامون آن فرضیه هایی مطرح کرد؟۶-آیا فرضیه هایی تحقیق ، روش تحقیق را جهت می دهد؟۷- آیا متغیرهای پژوهش درآ ن مشخص است ؟۸- آیا تعریف عملیاتی متغیرهای آن امکان پذیر است؟

اسلاید ۱۱: خطاها در هنگام انتخاب مسالهدالن معتقد است دانشجویان وپژوهشگران هنگام انتخاب مساله مرتکب چهار اشتباه می شوند:۱- مساله ای را بدون تحلیل جنبه های مختلف آن ،شتابزده انتخاب می کنند.۲- بدون مطالعه منابع مرتبط با موضوع ،اقدام به انتخاب مساله می نمایند.۳- قبل از انتخاب مساله پژوهشی ،روش اجرای تحقیق را مشخص می کنند.۴- به جای تعریف د قیق وروشن مفاهیم موجود درمسا له، آنرابه صورت کلی توصیف می کنند.

اسلاید ۱۲: ارتباط بین مساله با عنوان وموضوع تحقیق اولین گام در هر تحقیق ،انتخاب یک موضوع است ،برای انتخاب آن ،فرمول وقاعده خاصی وجود ندارد: ۱- راه های انتخاب موضوع تحقیق ۲-فنون درک مساله تحقیق از عنوان تحقیق

اسلاید ۱۳: ۱-راه های انتخاب موضوع تحقیقتجارب شخصی کنجکاوی در اطلاعات منتشره ازسوی رسانه هابهره گیری ازدانش قلمرو تخصصیتمایل به حل مسالهفرصت ها وتهدیدات پیش آمده ارزش های فردیوقایع زندگی روزمره

اسلاید ۱۴: فنون درک مساله تحقیق از عنوان تحقیق ۱-آزمون نظریه ها،مدل ها وروش های مطروحه در ادبیات قلمرو تخصصی۲-بحث بر سر ایده با دیگران ۳-بکارگیری یک محتوای خاص۴-تعریف اهداف وخواسته مورد نظر از تحقیق

اسلاید ۱۵: تبدیل موضوع به مساله تحقیقمراحل این فرایند به شرح زیر است :مرحله اول : توجه به جوانب سؤال برانگیزموضوع مرحله دوم : تعیین هدف تحقیقمرحله سوم : بیان موضوع به صورت یک رشته سؤالمرحله چهارم : فرضیه سازی به عنوان پاسخ های احتمالی

اسلاید ۱۶: رابطه بیان مساله و نوع تحقیق۱- بیان مساله درتحقیق توصیفی۲- بیان مساله در تحقیق تبیینی الف) تبیین به معنای جستجوی علل (نتایج) ب) تبیین به معنای بررسی یک اندیشه ساده ج) تبیین به معنای بررسی اندیشه های پیچیده تر

اسلاید ۱۷: ۳- تاریخچه /سابقه موضوع تحقیق/پیشینه تحقیقهدف از بخش پیشینه تحقیق عبارت است از:۱- برقراری ارتباط منطقی میان اطلاعات پژوهش های قبلی با مساله تحقیق۲- دستیابی به چارچوب نظری ویا تجربی برای مساله تحقیق۳- آشنایی با روش های تحقیق مورد استفاده در پژوهش های گذشته

اسلاید ۱۸: برای رسیدن به این اهداف توجه به نکات زیر ضروری است : الف) انتخاب منابع اطلاعاتی مرتبط با مساله تحقیقب) ارائه مطالب از کلی به جزییج) اجتناب از بیان مطالب به طور مجرد وبدون رابطه بایکدیگرد) تنظیم مطالب به طور سازماندهی شده همراه با روند های منطقی ه) ارائه نتایج مطالعات قبلی ونقد آنها

اسلاید ۱۹: ۴-اهمیت وضرورت موضوع تحقیق ۴-۱-اهمیت تحقیق از نظر تئوری پژوهشگر باید بتواند با توجه به دانش وادبیات موجود ضرورت انجام تحقیق خود را بیان کند.۴-۲- اهمیت تحقیق از نظر مدیران اجرایی وضرورت های سازمانیبه طور کلی پژوهشگر باید بیان نماید:چرا انجام تحقیق ضرورت دارد؟چرا در این مقطع زمانی باید تحقیق انجام شود؟انجام تحقیق چه تاثیری در پیشبرد علم مدیریت دارد؟چه خلاء علمی را در رشته مدیریت می تواند پر کند؟

اسلاید ۲۰: ۵-اهداف تحقیق هر تحقیقی برای دستیابی به اهداف خاصی صورت می گیرد ، این هدف خود را در قالب مساله تحقیق نمودار می سازد واز طریق بیان آن آشکار می شود وبه دو صورت می باشد: الف) اهداف کلی به طور مستقیم از مساله پژوهش مشتق می شود،در واقع اهداف کلی خود پاسخ به مساله تحقیق است که مشخص می کند پژوهش چه چیزی رادنبال می کند. ب) اهداف فرعی ازاهداف کلی آن نشات می گیرند ومی توان آنها را مساله تفکیک شده تحقیق نیز نامید.محقق با بیان این اهداف تصریح می کند که در تحقیق چه انجام می شود وچه انجام نمی شود.

اسلاید ۲۱: ۶-چارچوب نظری تحقیقمبنایی است که پژوهشگر بر اساس آن درباره روابط بین عواملی که در ایجادمساله مهم تشخیص داده شده اند نظریه پردازی می کند.رابطه بین متغیر های مستقل ،وابسته،مداخله گروتعدیل گر می پردازد. بعد ازشناسایی متغیرهای مناسب،باید شبکه ارتباطات بین متغیرهابه درستی بنا شود،به نحوی که بتوان فرضیه های مربوط را ایجاد ومورد آزمون قرار داد.

اسلاید ۲۲: اجزاءچارچوب نظری تحقیق۱- متغیرهای مورد بحث مربوط به تحقیق باید به روشنی شناسایی و نامگذاری شوند.۲- در تحقیق باید چگونگی ارتباط بین دو یا چند متغیر وابسته و مستقل بیان شود.۳- اگر بتوان ماهیت و جهت روابط را بر اساس یافته های حاصل ازتحقیقات قبلی به صورت نظری بیان کرد،دراین صورت باید در بحث ها، نشانه ای دال برمثبت یا منفی بودن این روابط آورده شود.۴- باید به این سؤال پاسخ دادکه ،چرا ما انتظار داریم این روابط وجود داشته باشد.۵- نمودارشماتیک چارچوب نظری (مدل تحلیلی ) باید ارائه گردد تاخواننده بتواند روابط نظری رامجسم نماید.

اسلاید ۲۳: کارکردهای چارچوب نظری تحقیقچارچوب نظری دو کار کرد اصلی دارد:الف)اجازه می دهد پرسش آغازی راازنو فرمول بندی یا به صورت دقیق تری بیان کرد.ب) به عنوان شالوده ای برای فرضیه هایی به کار رود که به اعتبار آنها محقق پاسخ منسجمی به پرسش آغازی خواهد داد.

اسلاید ۲۴: چگونگی انتخاب چارچوب نظری تحقیق آنچه در اینجا اهمیت داردنشان دادن مقتضیات انتخاب یک چارچوب نظری است باید آن را حتمابا آگاهی تمام انتخاب کرد. انتخاب چارچوب نظری تحقیق به طورمعمول درپی جهتی که پرسش آغازی ترسیم می کندوکیفیت اطلاعاتی که از مصاحبه های اکتشافی وآمارهای موجود فراهم آمده است به عمل می آید.

اسلاید ۲۵: ۶-۱-مفهوم چیست ؟ مفهوم یکی از مهمترین نمادها درزبان ،بویژه دررابطه با پژوهش علمی است. مفهوم را می توان انتزاع یا تجرید رویدادهای مشاهده پذیر دانست، بدین معنا که بیانگر یک چیز، ویژگی ، یا پدیده بخصوصی است . مفهوم انتزاعی از رویدادهای قابل مشاهده است که معرف شباهت ها یا جنبه های مشترک میان آنها است .

اسلاید ۲۶: انواع مفاهیم۱-مفهوم نظری : ازهرگونه شرایط زمانی ومکانی خاص مستقل هستند وبه توصیف موجودیتهای غیر قابل مشاهده می پردازند،مانند وطن ،عاطفه وارتباط .۲-مفهوم تجربی: قابل اندازه گیری هستند وبراساس فعالیتهای حسی وبه صورت عینی وبا حداقل کوشش ساخته می شوند،واقعی ،ملموس یاتجربی هستند،مانند انسان ،خانه وگربه .

اسلاید ۲۷: روشهای توسعه مفاهیم توسعه وگسترش یا ادراک یک مفهوم نظری “توضیح” نامیده می شود.از مفاهیم نظری به عنوان وسایل تفکر استفاده می شود.توسعه وگسترش یا ادراک یک مفهوم تجربی “تعریف” نامیده می شود. مفاهیم تجربی ،ابزاری هستند که از طریق آنها آزمون تفکر از مشاهده استفاده می شود.

اسلاید ۲۸: ملاکهای ارزشیابی مفاهیم نظری۱- اهمیت واعتبار تجربی۲- سودمندی یا اثربخشی۳- ثبات درونی۴- عملیات ریاضی۵- سادگی

اسلاید ۲۹: ملاکهای ارزشیابی مفاهیم تجربی۱- پایایی مشاهده گرها۲- انتزاعی بودن ۳- ادراکی۴- ارتباط با برخی ازمفاهیم نظری۵- سادگی

اسلاید ۳۰: کارکردها ونقش مفاهیم یکی ازکارکردها ی مفاهیم این است که اصولا بنیاد ارتباط محسوب می شوند. الف ) نمادی از یک پدیده است. ب) بیانگر یک دورنما،یعنی راهی برای مشاهده پدیده های تجربی از طریق مفهوم سازی است . ج)وسایلی هستند که از طریق آنها عمل طبقه بندی وتعمیم صورت می گیرد. د)به عنوان مؤلفه های تئوری عمل می کنند وبدین ترتیب مؤلفه های تبیین وپیش بینی بشمار می آیند.

اسلاید ۳۱: ۶-۲-سازه چیست ؟ سازه نیز یک مفهوم است ،اما دارای معانی اضافه نیز می باشدکه به گونه ای ارادی وخودآگاه برای یک هدف خاص علمی اختراع یا پذیرفته شده است.مثلا هوش یک مفهوم انتزاعی است،اما به عنوان یک سازه علمی ،دارای معنایی است که می تواند هم بیشتر وهم کمتر از چیزی باشد که مقصود از یک مفهوم است.

اسلاید ۳۲: تعاریف مفهوم سازی وعملیاتی کردنمفهوم سازی :تا حدودی یعنی تعمیم دادن ،محقق از تجارب ومشاهدات روزانه خود به طرف محفوظات ومفهومات ذهنی واندیشه ای گام بر می داردوسعی براین دارد که از امور جزیی قانون یا اصل کلی(تئوری) بسازد.عملیاتی کردن: یعنی قابل مشاهده ساختن یک تئوری وپیش بینی طرق اندازه گیری آن است.

اسلاید ۳۳: فرایند مفهوم سازی وعملیاتی کردنمرحله عملیاتی کردنمرحله مفهوم سازیمشهود(متغیر)سازهمفهوممفهومسازهمشهود(متغیر)حرکت از مفهوم به طرف مشهود یعنی عملیاتی کردنحرکت ازمشهود به طرف مفهوم یعنی مفهوم سازی

اسلاید ۳۴: نتیجه گیریمفهوم عبارت است از یک امر کلی وانتزاعی حاصل از حوادث جزیی مورد مشاهدهمشهودعبارت است از امورجزیی وخاص قابل مشاهده که ازیک امر کلی وانتزاعی سرچشمه می گیرد(در بحث عملیاتی کردن )

اسلاید ۳۵: ۶-۳-تعریف چیست ؟ برای بررسی وآزمایش گزاره ها،چاره ای نیست جز اینکه متغیرهای آنها برای تمام کسانی که با آن سر و کار دارند دارای یک مفهوم ، معنی و تعبیر باشد.این “مشخص کردن “ را تعرف می گویندکه طی آن معنی وفضای مفهوم یک واژه بوسیله صفاتی مشخص وبر مبنای قواعدی خاص معین می گردد.

اسلاید ۳۶: انواع تعریف۱- تعریف مفهومی : تقریبا همان شرحهایی است که معمولادرفرهنگ واژه ها آورده تعریف می شود.۲- تعریف اسمی : چیزی را در باره واقعیت بیان نمی کنند، لذا نه درست هستند ونه غلط .۳- تعریف تحلیلی : درباره واقعیت تعریف صحبت می کند یعنی یک واژه موردنظر در بین افراد یک جامعه دارای چه معنی یا معانی می باشد.۴- تعریف تجزیه ای: روشی نسبتا دقیق است که واژه مورد نظر را بطور کاملا صریح ومشخصی محدود می سازد تقریبا همه “سؤالات “ یک پرسشنامه ومفیاس های سنجش گرایش تعاریف تجزیه ای هستند.

اسلاید ۳۷: ادامه۵- تعریف چند مرحله ای : برخی از واژه های علوم اجتماعی ،به علت موارد استفاده گوناگون دارای فضای مفهومی نسبتا وسیعی هستند که نمی توان آنها را با تعاریفی که گذشت محدود ومشخص نمود،مانند واژه سازمان .۶- تعریف واقعی : هدف ازاین تعریف ،تعیین “ماهیت” یک واژه با سؤالاتی شبیه: ”…یعنی چه ؟”یا”…چیست؟” می باشد.۷- تعریف عملیاتی(عملی): یک مفهوم(مانند یک متغیر) رابه صورت اعمال واموری که در مطالعه به عنوان معرف ومعادل آن مشخص می شوند،تعریف می کندواین امکان را فراهم می آورد که مورد اندازه گیری قرارگیرند. به عبارت دیگر مجموعه روشهای توصیف کننده فعالیتهایی است که انجام آنهابه گونه ای تجربی وجود یا میزان پدیدهای را که یک مفهوم معرف آن است،محقق می گردد.

اسلاید ۳۸: ۶-۴-متغیر چیست ؟چیزی است که می تواند از لحاظ مقدار تغییر کند ومعمولا می تواند ارزشهای عددی متفاوتی را بپذ یرد.ایده اصلی در یک تحقیق بوده ومفهومی است که تغییر می کند .کمیتی است که در دامنه ای معین می تواند از یک فرد به فرد دیگر یا ازیک مشاهده به مشاهده دیگر مقادیر مختلفی رااختیار کند.یک مفهوم است که بیش از دویا چندارزش یا عد د به آن اختصاص داده می شود.شرایط یا خصایصی هستند که محقق آنهاراکنترل ، دستکاری یا مشاهده می کند.

اسلاید ۳۹: طبقه بندی متغیرهاطبقه بندی نوع اول : الف) متغیر وابسته ب) متغیر مستقل ج) متغیر تعدیل گر د) متغیر مداخله گر ه) متغیر کنترلطبقه بندی نوع دوم : الف) متغیر فعال ب) متغیر خصیصه ایطبقه بندی نوع سوم : الف) متغیر کیفی ب) متغیر کمی طبقه بندی نوع چهارم : الف) متغیر پیوسته ب) متغیر گسسته طبقه بندی نوع پنجم : الف) متغیردوارزشی ب) متغیرچند ارزشی

اسلاید ۴۰: طبقه بندی نوع اول : الف) متغیروابسته متغیری است که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییرپذیری درآن است یک متغیراصلی است که به صورت یک مساله حیاتی برای تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد.متغیری است که تغییرات آن تحت تاثیر متغیر مستقل قرارمی گیرد. متغیر وابسته درسه دسته کلی زیر طبقه بندی شده اند :۱ – محیطی۲ – دستور العملی ۳ – تاکیدی

اسلاید ۴۱: ب) متغیر مستقل :متغیری است که روی متغیر وابسته بصورت مثبت یا منفی تاثیر می گذارد.یک ویژگی از محیط فیزیکی یا اجتماعی است که بعد ازانتخاب ،دخالت یا دستکاری شدن توسط محقق،مقادیری را می پذیردتا تاثیرش بر روی متغیر دیگر مشاهده شود.شرایط یا خصایصی هستند که محقق در عمل آنهارا برای اثبات ارتباطشان باپدیده موردمشاهده دستکاری می کند.

اسلاید ۴۲: ج)متغیر تعدیل گر :متغیری که دارای تاثیری قوی بررابطه بین متغیر مستقل ومتغیر وابسته است .متغیری کیفی وکمی است که جهت یا میزان رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته را تحت تاثیر قرار می دهد.نقش متغیر تعدیل گر درپژوهش علمی ومدل تحلیلی آن شبیه نقش کاتالیزوردر شیمی است که بدون آنکه در واکنش دخالت کند معین می کند که واکنش مورد نظر چگونه پیش خواهدرفت .

اسلاید ۴۳: د)متغیر مداخله گر :متغیری است که محقق برای استنتاج از نحوه تاثیر متغیر مستقل برمتغیر وابسته مورد نظر قرار می دهد،تاثیر متغیر مداخله گر را نه می توان کنترل کرد ونه بطور مستقیم ومستقل ازسایر متغیرهامشاهده کرد.اصطلاحی به منظور توجیه وتبیین فرآیندهای ذهنی ودرونی است که مستقیما مشاهده پذیر نیست.

اسلاید ۴۴: ه)متغیر کنترل :دریک تحقیق اثر تمام متغیرها رابریکدیگر نمی توان به طور همزمان مورد مطالعه قرارداد بنابراین محقق اثر برخی ازمتغیرهاراکنترل نموده ویاآنها راخنثی می کند .تفاوت متغیر کنترل با تعدیل گر آن است که اثرات متغیرهای کنترل ازمیان می رود درحالی که اثرات متغیرهای تعدیل گر مورد مطالعه قرار می گیرد.

اسلاید ۴۵: ارتباط بین متغیرهامتغیرهای مستقلمتغیرهای تعدیل گرمتغیر های کنترلمتغیر های مداخله گرمتغیر های وابسته

اسلاید ۴۶: طبقه بندی نوع دوم : الف)متغیر فعال : متغیری که پژوهشگر درآن دخل وتصرف ودستکاری می کند وآن را به هر مقدارکه متمایل است تغییر می دهد. ب) متغیر خصیصه ای: متغیری راگویند که پژوهشگر قادربه تغییر دلخواه آن نباشد.

اسلاید ۴۷: طبقه بندی نوع سوم :الف)متغیر کیفی : به متغیری اطلاق می شود که اختلاف وتغییرات بین میزانهای مختلف آن کیفی است وبرای ثبت آن ممکن است از روشهای دیگری غیر از بکاربردن عدداستفاده شود. ب) متغیر کمی : به متغیری اطلاق می شود که برای اندازه گیری آنها می توان اعداد را به وضعیت آزمود نی وبرطبق قاعده ای معین منتسب کرد،این گونه متغیرهابه دو دسته تقسیم می شود:متغیرکمی پیوسته متغیرکمی گسسته

اسلاید ۴۸: طبقه بندی نوع چهارم :الف)متغیر پیوسته : متغیری است که قادر به قبول مجموعه ای از ارزشهای منظم کم تا زیاد دریک دامنه یا فاصله معین باشد.ب)متغیر گسسته : متغیری است که افراد در آن ازلحاظ یک صفت یا ویژگی به رده های دو یا چند تایی تقسیم می شوند .

اسلاید ۴۹: طبقه بندی نوع پنجم :الف)متغیردوارزشی : به متغیری اطلاق می شود که به آن دو ارزش یا دو عدد نسبت داده می شود مانند زن یا مرد. ب) متغیرچند ارزشی : به متغیری اطلاق می شود که بیش از دو ارزش یا دو عدد به آن اختصاص داده می شود مانند سطح تحصیلی.

اسلاید ۵۰: ۷- مدل تحلیلی تحقیقنوعی نمودار سازی برای متغیرهای استخراج شده از چارچوب نظری تحقیق است .مدل ، رابطه بین طرح نظری وکار جمع آوری وتجزیه وتحلیل اطلاعات می باشد.درعلوم اجتماعی مدلها شامل نشانه ها وعلایم هستند یعنی خصوصیات بعضی از پدیده های تجربی به طور منطقی از طریق مفاهیم مرتبط با یکدیگر بیان می شود.مدل ، منعکس کننده واقعیت است وجنبه های معینی ازدنیای واقعی را که با مساله تحت بررسی ارتباط دارند مجسم می کند.

اسلاید ۵۱: مدل تحلیلی راچگونه می توان ساخت ؟ برای ساختن مدل تحلیلی ،محقق نهایتامی تواند به دو شیوه متفاوت عمل کند که میانشان تفاوت مشخصی وجود ندارد: ۱- ابتدا از تدوین فرضیه ها شروع می کندودر مرتبه بعدی به مفاهیم می پردازد . ۲-یا از مفاهیم شروع می کندودر مرتبه بعدی به تدوین فرضیه ها می پردازد

اسلاید ۵۲: معرف یا شاخص چیست ؟ ساختن یک مفهوم در: گام اول عبارت است از تعیین ابعادی که آن را تشکیل می دهدوامرواقعی را منعکس می سازد. گام بعدی تعریف ، شاخص هایی است که به کمک آنها بتوان ابعاد مفهوم را اندازه گیری کرد. درواقع شاخص ها نشانه های عینی قابل شناسایی وقابل اندازه گیری ابعاد مفهوم هستند.

اسلاید ۵۳: مراحل چهار گانه لاتسارسفلد ۱- تصور ذهنی مفهوم ۲- تصریح مفهوم ۳- انتخاب نشانگرها ۴- تشکیل شاخص ها

اسلاید ۵۴: ارتباط بین مفهوم، بعد ،مولفه و شاخص شاخص ۱۱۱شاخص ۲۱۱شاخص ۲۱۲شاخص ۲۲۱شاخص ۲۳۱شاخص ۲۳۲شاخص ۲۳۳شاخص ۳۱۱شاخص۳۲۱شاخص ۳۲۲شاخص ۳۲۳مولفه ۲۱مولفه ۲۲مولفه ۲۳مولفه ۳۱مولفه ۳۲بعد ۲بعد ۱بعد ۳مفهوم

اسلاید ۵۵: انواع طبقه بندی معرف ها یا شاخص ها طبقه بندی نوع اول : الف) معرف های تحلیلی ب) معرف های تحقیقی (تجربی)طبقه بندی نوع دوم : الف) معرف های تعریفی ب) معرف های وابسته ج) معرف های استنتاجی طبقه بندی نوع سوم : الف) معرف های آشکار ب) معرف های پنهانی

اسلاید ۵۶: طبقه بندی نوع اول : الف) معرف های تحلیلی : معرفهایی هستند که برمبنای یک تحلیل معنی ،رابطه مستقیمی با مفهوم مورد نظر داشته وجزیی مستتر ازآن بشمار می آیند. ب) معرف های تحقیقی (تجربی): معرفهایی هستند که رابطه غیرمستقیم واحتمالی با مفهوم مورد بررسی دارند.

اسلاید ۵۷: طبقه بندی نوع دوم : الف) معرف های تعریفی: معرفهایی هستند که مفهوم مورد بررسی ،خود بوسیله آنها تعریف می شوند. ب) معرف های وابسته: بسیاری ازواژه های علوم اجتماعی ، پیچیده تر ازآنند که فقط با یک صفت یا معرف توصیف شوند مانند “طبقه مدیران عالی” . ج) معرف های استنتاجی : آنگونه معرفها یی که برای بررسی مفاهیمی که به هیچ وجه “بطورمستقیم “ قابل بررسی نیستند بکار میرود .

اسلاید ۵۸: طبقه بندی نوع سوم :الف) معرف های آشکار: معرفهایی که به سادگی ووضوح قابل بررسی و مشاهده می باشند. ب) معرف های پنهانی : معرفهایی که بررسی و مشاهده آنها به سادگی ووضوح امکان پذیر نیست.

اسلاید ۵۹: ویژگی های یک معرف یا شاخص منا سب بامفهوم موردبررسی دررابطه باشد وبتواند آنرا بسنجد.حتی الامکان قسمت زیاد وعناصر مهم یک مفهوم را دربرگیرند و بسنجند.تعداد معرفها باید کافی باشند تا مفهوم را حتی الامکان بطور کامل بررسی کنند.معرفها باید خود دقیق وبدون ابهام تعریف شده باشند.انتخاب یک معرف مناسب بطور دلخواه وتنهاباقضاوت محقق انجام نمی گیرد،بلکه باید مناسب بودن آن را به اثبات برساندتا مورد قبول دانشمندان دیگر واقع شود.

اسلاید ۶۰: ۸-فرضیه تحقیق: بیان مساله تنها به صورت کلی، پژوهش را هدایت میکند وتمام اطلاعات ویژه پژوهشی را دربرندارد. از طرف دیگر، در صورتیکه کلیه اطلاعات پژوهشی را درمساله مطرح کنیم مساله پرحجم می شود، بگونه ای که تدبیر وهدایت آن امکان پذیر نیست. بنابراین، مساله هرگز به صورت علمی حل نخواهد شد مگر اینکه به فرضیه یا فرضیه هایی تبدیل شود

اسلاید ۶۱: تعاریفی برای فرضیهفرضیه بر هر گزاره ای که دردست آزمون باشد اطلاق می شود، خواه آن گزاره یک واقعیت جزیی و خاص را توصیف کند خواه یک قانون کلی را بیان کند، یا گزاره ای باشد پیچیده تراز اینها.فرضیه جمله ای است که به صورت ربطی بیان می شود و به توصیف رابطه بین متغیرها می پردازد. یک حدس مبتنی بردانش یاتجربه درموردحل یک مساله است وآن رامی توان به عنوان یک رابطه فرضی بین دومتغیردانست که به صورت گزاره های قابل آزمون ارائه می شود.درواقع، بیان حد سی وفرضی درموردروابط احتمالی بین دو یاچند متغیر است.

اسلاید ۶۲: انواع روابط موجود در ساختار فرضیه الف )رابطه تغییرات با هم(همپوشان): تغییرات توامان دویا چند متغیر رادربعضی ازجهات نشان می دهد. ب) رابطه علی : هنگامی که درصدد بیان علت وقوع یک پد یده برآ ییم یا درتغییرات یک پدیده علت یا علل فرضی خاصی را درنظر می گیریم ،درقلمرو رابطه علی گام برداشته ایم .

اسلاید ۶۳: الف ) رابطه تغییرات با هم(همپوشان):۱-هرچه”الف”بیشتر “ب” بیشترمثال:هرچه درآمدکارکنان بیشتر،رضایت شغلی آنها بیشتر ب الف

اسلاید ۶۴: ۲-هرچه “ج” بیشتر”د” کمترمثال:هرچه ساعت کار بیشتر،فراغت کمتر د ج

اسلاید ۶۵: ۳-هرچه “پ” کمتر”ش” کمترمثال:هرچه تضاد های سودمند کمتر،خلاقیت کمتر ش پ

اسلاید ۶۶: ۴-هرچه “ص” کمتر”ل” بیشتر مثال:هرچه تنشها کمتر،کارایی بیشتر ل ص

اسلاید ۶۷: ب) رابطه علی : روش جان استوارت میل در مورد کشف علت وقوع یک پدیده:۱-روش همخوانی ۲-روش اختلاف۳-روش تغییرات همزمان۴-روش بقا یا

اسلاید ۶۸: تعریف رابطه علی : یک رابطه علی هنگامی مطرح می شود که یک فرضیه به طور اخص بیان کند که تغییریک متغیر دریک جهت معین باعث تغییر متغیر دیگر درجهتی معین می شود. فرضیه مبتنی بررابطه علی به این حالت است : “تغییر یک امر، به تغییر امر دیگر منجر می شود.”

اسلاید ۶۹: برای اینکه دو متغیر”الف”و”ب” در فرضیه ها دارای رابطه علی یا تعلیلی باشند،باید به طور همزمان واجد سه شرط اساسی زیر باشند:۱- “الف”و”ب”متقابلا وباهم تغییرکنند.۲- “الف”و”ب”متقابلا وباهم بدون دخالت یا تاثیرمتغیرهای دیگر تغییرکنند.۳- اگر متغیر“الف”به طور فرضی علت احتمالی متغیر”ب” درنظر گرفته شود، باید تغییرآن از نظرزمانی مقدم بر تغییرات “ب”باشد.

اسلاید ۷۰: ویژگیهای رابطه علت ومعلولیاول )چگونگی تاثیر: رابطه علی می تواندبه طور مستقیم یا غیر مستقیم بین متغیرها در یک فرضیه به وجود آید.به این معنی که یک علت میتواند مستقیم یاغیرمستقیم وهم مستقیم وهم غیر مستقیم بر معلول خود اثر داشته باشد.دوم) تعداد علتها: دریک رابطه علی می توان نشان داد که یک متغیر تنها علت یا علت عمده ویا یکی از چندعلت متغیردیگر(معلول)است.سوم)مدل سازی : بااستفاده از روابط علی می توان اقدام به مدل سازی کرد.منظور ارائه یک تئوری یا نظریه دررابطه با یک پدیده معین است.

اسلاید ۷۱: انواع طبقه بندی فرضیه ها بخش (۱)طبقه بندی نوع اول : فرضیه تحقیقی الف) جهت دار ب) بدون جهتطبقه بندی نوع دوم :فرضیه ها ازنظر محتوایی به سه نوع فرعی فرعی تقسیم پذیرندفرضیه هایی که بروجود پدیده ها دلالت می کنند.فرضیه هایی که بروجود روابط بین پدیده ها دلالت می کنند.فرضیه هادرصدد بیان علت وجودی وتکوینی پدیده ها وروابط بین آنها برمی آیند.طبقه بندی نوع سوم :فرضیه مقایسه ایفرضیه همبستگیفرضیه علی

اسلاید ۷۲: بخش (۲)طبقه بندی نوع اول : فرضیه های توصیفی در مقابل فرضیه های استنباطیطبقه بندی نوع دوم:فرضیه ها ی تک متغیره در مقابل دو یا چند متغیره طبقه بندی نوع سوم :فرضیه های همبستگی در قابل فرضیه ها تجربی طبقه بندی نوع چهارم :فرضیه های پژوهشی با گروه های جور شده در مقابل گروه های مستقلطبقه بندی نوع پنجم :فرضیه های پارامتریک درمقابل ناپارامتریک

اسلاید ۷۳: نقش فرضیه درپژوهش اری وهمکارانش ،چهار هدف برای صورت بندی فرضیه ذکر کرده اند:۱- فرضیه برای پدیده ها تبیین آزمایشی فراهم می آورد و موجب افزایش معرفت علمی می شود. برای دستیابی به معرفت پایدار درباره مسائل انسانی، باید از گردآوری صرف واقعیتهای مجرد فراتر رفت و درصدد تعمیم روابط موجود بین واقعیتها بود.

اسلاید ۷۴: ۲- فرضیه نشانگر انتظار پژوهشگر درباره رابطه بین متغیرهای یک پدیده است. فرضیه جمله ای است که به صورت ربطی بیان می شود، وبه توصیف رابطه بین متغیرها می پردازد.

اسلاید ۷۵: ۳- فرضیه مجموعه فعالیتهای اجرایی پژوهش را تعیین وهدایت می کند. فرضیه معرف یک هدف اختصاصی است و به همین دلیل، ماهیت داده های مورد نیاز را برای آزمون گزاره ربطی مشخص می کند. فرضیه به پژوهشگر کمک می کند تا واقعیتهایی را که باید انتخاب کند و نوع مشاهده هایی را که باید انجام دهد از طریق آن تعیین کند. فرضیه است که مربوط یا نامربوط بودن واقعیتها را معین می کند. فرضیه ها اساس و پایه نمونه گیری و طرحی را که باید مورد استفاده قرار گیرد، تعیین می کنند. آزمونهای آماری به کمک فرضیه انتخاب می شوند. باید توجه داشت که بدون داشتن یک فرضیه می توان اطلاعات را گردآوری کرد، اما این جمع آوری موجب اتلاف وقت و سرانجام بدون پاسخ ماندن سؤال پژوهشی می شود

اسلاید ۷۶: ۴- فرضیه چارچوبی برای گزارش نتایج پژوهش فراهم می آورد. درهر پژوهش می توان فرضیه ای را به صورت مجزا انتخاب کرد ومورد آزمون قرار داد و سرانجام نتایجی از آن استخراج و گزارش کرد. پس، در یک ارزشیابی نهایی فرضیه ها از مزایای مهمی برخوردارند زیرا هدایت پژوهش را به عهده دارند.

اسلاید ۷۷: شیوه فرضیه سازیالف:روش توجیهی: منظور از روش توجیهی،بیان جنبه های مختلف ذهنی و تصوری پژوهشگر در ارتباط با پدیده مورد نظر است که از چارچوب نظری الهام گرفته است. [میزان در آمد کارکنان در میزان تعهد سازمانی آنها موثر است]ب:روش میان بر: منظور ازروش میان بر،خارج کردن سؤالها و پرسشهای مربوط به مسایل علمی از حالت استفهامی است. ساخت فرضیه ها تا حدودی تابع روش تحقیق انتخاب شده توسط پژوهشگر می باشد.این در جدول نشان داده شده است.

اسلاید ۷۸:

اسلاید ۷۹: ارتباط روش ها با مدل ،فرضیه ها….

اسلاید ۸۰: تفاوت های فرضیه های آماری و پژوهشی یک فرضیه آماری معمولاً گزاره ای است درباره یک یا چند توزیع جامعه (بویژه درباره یک یا چند پارامتر) که بوسیله آن می توان کیفیت یا کمیت یک صفت را در جامعه پیش بینی کرد. این گونه فرضیه ها با آن که معرف یک نوع پیشامد است همواره دو وجه مکمل دارد:۱- بیان کیفیت صفت مورد آزمایش در شرایط تصادفی (فرضیه نبودن تفاوت یا نبودن ارتباط )۲- بیان نتایج آزمایش در شرایط غیر تصادفی (فرضیه تفاوت واقعی متأثر از عوامل مورد پژوهش)

اسلاید ۸۱: اما فرضیه علمی حدسی است زیرکانه درباره نتیجه پژوهش، معمولاً گزاره ای است درباره پدیده ها، روابط میان آنها. و پایه های بنیادی آنها و در شرایط مطلوب و ایده آل همان پیش نویس قانون است به هر نوع گزاره بدین سبب فرضیه گفته می شود که به موقعیتی که امکان درست بودن آن هست اطلاق می گردد “فرضیه آماری” معمولاً از طریق فرضیه های علمی بوجود می آید، رشد می کند یا ازمفاهیم ضمنی آن مایه می گیرد، اما هرگز با آنها یکی نیست.

اسلاید ۸۲: انواع فرضیه های آماری : فرضیه های آماری را به صورت زیر طبقه بندی می کنند: ۱-فرضیه هایی راجع به نوع قانون توزیع۲-فرضیه هایی راجع به پارامترهای قانون توزیع مثلاً فرضیه”بهره وری کارگرانی که در شرایط فنی یکسان یک نوع کار انجام می دهند بر طبق قانون نرمال توزیع می شود” فرضیه ای راجع به نوع قانون توزیع است.لیکن فرضیه”نسبت معیوبها بین کالاهایی که درخطوط تولیدی موازی توسط یک نوع دستگاه ماشینی ساخته می شود، یکسان می باشد” فرضیه ای است راجع به پارامترهای قانون توزیع است.

اسلاید ۸۳: چگونگی تبدیل فرضیه های پژوهشی به فرضیه های آماری : هدف از تبدیل فرضیه پژوهشی به فرضیه های آماری، توانمند کردن محقق در آزمون کردن فرضیه است. به طور کلی هدف آزمون فرضهای آماری، تعیین این موضوع است که با توجه به اطلاعات بدست آمده از نمونه، حدسی که درباره خصوصیتی ا ز جامعه زده ایم، قویاً قابل تأیید است یا خیر؟ این حدس بنا به هدف تحقیق، نوعاً شامل اطلاعاتی درباره مقدار یک پارامتر جامعه است که در قالب فرضیه بیان شده است.

اسلاید ۸۴: فرضیه های آماری، جمله ها یا عبارتهایی هستند که با استفاده از نمادهای آماری و به صورت پارامترنوشته می شوند و نقش آنها هدایت پژوهشگر در انتخاب آزمون آماری است . “آزمون آماری فرایندی است که طی آن مجموعه ای از مقاد یر تصاد فی که به ازای آنهاباید رد شود تعیین می گردد”. متغیر تصادفی که مقادیرآن برای انجام این عمل به کار می روند “آماره آزمون” نامیده می شود و مجموعه مقادیری از این متغیر تصادفی را که به ازای آنهاباید رد شوند ناحیه “رد آزمون”می نامند. آزمون به وسیله آماره آزمون و ناحیه رد به طور کامل مشخص می شود به عبارت دیگر، پژوهشگر روشهای آماری لازم را با هدایت فرضیه های آماری که یک بیان مقداری درباره پارامترهای جامعه است انتخاب می کند.

اسلاید ۸۵: انواع فرضیه آماری ۱- فرضیه صفر (پوچ) ۲- فرضیه خلاف (مخالف / جایگزین)

اسلاید ۸۶: فرضیه صفر(پوچ) یک بیان مقداری است که بصورت پارامتر صورت بندی می شود و مبنای ریاضی آن، برهان خلف است. این نوع فرضیه معمولاً به این صورت بیان می شود که پژوهشگر را به ارزشیابی فرضیه تحقیقی قادر سازد. چنین فرضیه هایی مبین عدم تفاوت بوده ویک رابطه دقیق را بین دو متغیر بیان می کنند. یعنی می گوید همبستگی جامعه آماری بین دو متغیر برابر صفر است یا که تفاوت میانگین دو گروه در جامعه آماری برابربا صفر(هر عدد معین دیگر) است. چون اکثراً بر طبق این فرضیه وجود اختلاف (سیستماتیک) بین پارامتر مجهول جامعه اصلی و کمیت داده شده، نفی می شود، بدین جهت آن را فرضیه صفر نامند.

اسلاید ۸۷: ب:فرض خلاف (مخالف/جایگزین) فرض خلاف با نماد نشان داده می شود و مانند فرض صفر به صورت پارامتر صورت بندی می شود. فرضیه های تحقیقی غالباً راهنمای محقق در تدوین فرض خلاف هستند، به عبارت دیگر فرض خلاف غالباً منطبق بر فرضیه های تحقیقی است، به این معنی که فرض خلاف بیان کننده انتظار براساس مدارک آزمایشی و یا تجربه کاری پژوهشگر کسب شده است. فرض خلاف بیانی است که پژوهشگر آرزو می کند درباره آن پژوهش کند. فرض صفر و خلاف باید ناسازگار باشند به این معنی که نباید به هیچ شکل یا طریقی با تداخل داشته باشند. در واقع فرض آماری حکمی درباره جامعه است. چون این حکم یا ادعا ممکن است صحیح یا غلط باشد، دو فرض مکمل در ذهن محقق به وجود می آید: فرض: ادعا صحیح است. فرض: ادعا غلط است.

اسلاید ۸۸: ۹-روش تحقیق روش های تحقیق به عنوان هدایتگر جستجوهای علمی در جهت دستیابی به حقیقت به شکل های مختلف دسته بندی می شوند ،مانند: الف:اهداف تحقیق ب:نحوه گردآوری داده هاکه هر کدام مزایا ومعایب خاص خود را دارد.ابزا رروش هد ف

اسلاید ۸۹: ۱۰- قلمرو مکانی تحقیق (جامعه آماری)شناخت ازمکانی که پژوهش درآن صورت گرفته می تواند به دوشکل در قضاوت خواننده نسبت به دستاوردهای تحقیق نقش داشته باشد:الف:آگاهی پیشینی خواننده بامکانی که تحقیق درآن صورت گرفته آشنایی داردوهمین شناخت می تواند موجبات تقویت یا تضعیف یاعدم باور نسبت به دستاوردهای تحقیق فعلی راایجاد کند.ب:آگاهی پسینی با ایجاد شناخت درخواننده نسبت به مکانی که پژوهش درآن صورت گرفته است ،این شرایط فراهم می آید تااوبتواند روشهای انجام کار،آزمودنیها ،نتایج وتعمیم ها را در بستر خود موردتوجه قرار دهد وازاین طریق آگاهی بیشتری نسبت به تحقیق پیدا کند.

اسلاید ۹۰: ۱۱- قلمرو زمانی تحقیق پژوهشگر توضیح می دهدکه این تحقیق درچه فاصله زمانی صورت می گیرد. ضرورت بیان قلمرو زمانی بیشترازآن جهت است که خواننده درنهایت با توجه به مقطع زمانی که تحقیق انجام شده است می توانددررابطه با تحلیلها واستنتاج هایی که پیرامون فرضیه ها صورت گرفته است برداشت های بهتری پیدا کند ودر واقع نقش حوادث ،اتفاقها،روندهای اقتصادی ، شرایط سیاسی- اجتماعی ،روحیه ملی …. رادرنتایج تحقیق بازشنا سی کند.

اسلاید ۹۱: ۱۲- روش نمونه گیری وتعیین حجم نمونه محقق باید با توجه به مقتضیات روش تحقیق ،ماهیت داده ها، نوع ابزار گردآوری آنها وساختارجامعه آماری ….نمونه ای را که معرف کیفیات وکمیات جامعه باشد انتخاب نماید ،در این گزینش باید به نکات زیر توجه داشته باشد:الف)نمونه بایستی با توجه به اهداف تحقیق انتخاب شود.ب)رعایت انصاف وعدم اعمال ذهنیتها شرط اساسی است .ج)عواملی درتعیین حجم یا اندازه نمونه مؤثرند.

اسلاید ۹۲: ۱۳- ابزارهای گردآوری داده ها (اطلاعات) ابزارهای گوناگونی برای به دست آوردن داده ها مانند مشاهده ،مصاحبه ،پرسشنامه ومدارک واسناد وجود دارد. هریک از این ابزارها معایب ومزایایی دارند. هرپژوهشگر با توجه به ما هیت مساله وفرضیه ها ی طراحی شده یک یا چند ابزار را طراحی وپس از کسب شرایط لازم در مورد اعتبار این ابزارها ،ازآنها در جهت جمع آوری داده ها بهره می جوید.

اسلاید ۹۳: ۱۴- روش تجزیه وتحلیل داده ها برای تجزیه وتحلیل داده ها ، با توجه به ماهیت آنها روشهای مختلفی وجود دارد که پژوهشگر باید به کاربرد وسنخیت این روشها توجه کند تا در نهایت بتواند استنتاج ها ونتیجه گیریهای معتبر ودقیقی را به عمل آورد.

اسلاید ۹۴: ۱۵- محدودیتهای تحقیقمی توانند به شکل های زیر طبقه بندی شوند:کمبود منابع علمی (کتابها،مجلات تخصصی ،مدارک و….)کمبود منابع مالی (شخصی ،سازمان کارفرما، کمکهای دانشگاهی ….)عدم همکاری مسئولین درجامعه آماری (سازمان مربوطه) باپژوهشگرنبود سوابق تحقیقاتی پیرامون موضوعگرفتاریهای شخصی فردپژوهشگرناهماهنگی استادان با یکدیگرتعدادو چگونگی متغیرهای ناخواستهکمبود زمان در اختیار(بویژه دردانشگاه های خصوصی)طبقه بندی بودن مدارک واسناد از نظر نوع دسترسی به آنها

اسلاید ۹۵: ۱۶- شرح مفاهیم ،اصطلاحات ومتغیرهای بکاررفته درتحقیق نکات زیر می تواند در غنای هر چه بیشتر این قسمت نقش اساسی ایفا کند: الف ) مطرح نکردن مفاهیم واصطلاحات واضح وروشن : اگر مفاهیم حالت بدیهی داشته باشد ،حالت ناخوشایندی نسبت به عملکرد پژوهشگر درذهن خواننده ایجاد می شودواین احساس بوجود می آید که پژوهشگر رفع تکلیف نموده است . ب) اشاره به منابع مستند برای مفاهیم : محقق باید درنظر داشته باشد که می تواند برداشت خود را از متغیرها وشرح مفاهیم مطرح سازد ویا اینکه به برداشت ها وتعاریف استناد کند وآنها را مبنای تحقیق خود قرار دهد.

اسلاید ۹۶: فصل دوم ضرورت مروری بر ادبیات موضوع

اسلاید ۹۷: ضرورت مروری بر ادبیات موضوع هر تحقیق وپژوهش علمی که صورت می گیرد بر پایه ها،ارکان ونتایج مطالعات وتحقیقات پیشین استوار است . این مطالعات وتحقیقات دررابطه با هر تحقیق جدید می تواند دو وضعیت زیر را داشته باشد: الف) ارتباط مستقیم با موضوع ومساله اصلی تحقیق جدید ب)ارتباط غیرمستقیم با موضوع ومساله اصلی تحقیق جدید

اسلاید ۹۸: بررسی پیشینه پژوهش می تواند در کسب این اطلاعات مفید باشد: اطلاعات مربوط به متغیرهایی که مهم یا غیر مهم بودن آنها مشخص شده باشد.اطلاعات درباره کارهایی که انجام شده ومی توان آنها راگسترش داد یا بکار برد.نتایج وکاربردهای یک کار معین در یک زمینه تخصصی مشخص.تعیین روابط بین متغیرهایی که پژوهشگربرای مطالعه برگزیده ومایل است درباره آنها فرضیه هایی را تنظیم وتدوین کند.تشخیص مدل های صوری مناسب با داده های پژوهش و یا داده های مشابه آن.

اسلاید ۹۹: کارکردهای پیشینه تحقیق۱- محدود کردن و صورت بندی جدید مساله تحقیق( اصل تحدید مساله)۲- تعیین درجه مهم بودن متغیرها۳- پیدا کردن روشهای جدید۴- اجتناب ازبه کار بردن روشهای بی نتیجه ۵- ایجاد بینش نسبت به روشها۶- پرهیزاز تکرارکارهای انجام شده۷- آگاهی بردرجه مهم بودن مساله

اسلاید ۱۰۰: معیارهایی برای قضاوت پیرامون پیشینه تحقیق۱- جستجوی منابع هر چه مرتبط تر با موضوع ومساله تحقیق۲- جستجوی منابع معتبرتر۳- جستجوی منابع اصلی ۴- جستجوی منابع جدیدتر

اسلاید ۱۰۱: فصل سوم آشنایی با قلمرو مکانی تحقیق(جامعه آماری) انتشار در اینترنت توسط : پروما دانلود

اسلاید ۱۰۲: ضرورت ایجاد شناخت از جامعه آماری هرپایان نامه درحوزه علوم اجتماعی بویژه مدیریت درواقع درزمره تحقیقات کاربردی است . چند توصیه : الف : درصورت امکان تصویری از نمای سازمانی و محصولات آن آورده شود. ب : برای بیان مطالب ، از جداول ، تصاویر ،….بهره گرفته شود. ج : ازآمارها و اطلاعا ت جدید تر استفاده شود . د : اولویت با اطلاعات مرتبط با مساله است .

اسلاید ۱۰۳: فصل چهارمروش تحقیق انتشار در اینترنت توسط : پروما دانلود

اسلاید ۱۰۴: روش تحقیق علم چون گذشته، زاده بارقه ناگهانی بلوغ و اندیشه یک یا چند ین دانشمند معدود نیست، بلکه کوششی آگاهانه، منظم و در عین حال نهادی و سازمان یافته است تا به حل یک مسأله یا دشواری ذهنی و یا عملی نایل آید. چنین خصلتی، علم را با دیگر نهادها و ارزشهای اجتماعی پیوندی مستحکم می زند به همین دلیل امروزه در بیشتر کشورها، سازمانهایی ویژه به کار علم مشغولند، سازمانهایی که سیاست گذاری در حوزه های علم، پژوهش و آموزش را در اختیار دارند. سازمانهایی که تولید وانتقال علم را بر دوش گرفته اند، نهادها و سازمانهای که فرآورده های آن را مصرف می کنند و بسیاری دیگر که غیرمستقیم، زمینه ها، ابزارها و شرایط رشد علم را فراهم می سازند.

اسلاید ۱۰۵: بی تردید توسعه کمی و کیفی جوامع، همگی مرهون تصمیم سازیها و تصمیم گیریها بر پایه تحقیقات علمی است. از این رو، مدتها این نظر و تلقی حاکم بوده است که نوآوریهای تکنولوژیک از درون خود پیشرفتهای علمی (و یا گاه در تحقیقات پایه ای کنجکاوانه) نشأت می گیرند، به عبارت دیگر، روند و جهت پیشرفت علوم و تحقیقات تا حدود زیادی تابع عوامل درونی است. این نظر را که اصطلاحاً به مدل”هدایت علم” موسوم است می توان به صورت زیر نمایش داد: تحقیقات پایه ای تحقیقات کاربردی توسعه تجربی نوآوری

اسلاید ۱۰۶: خواسته بازار تحقیقات کاربردی توسعه تجربی نوآوری این مدل که به نام مدل((کشش بازار)) نامیده می شود حاکی از این است که جهت تحقیقات علمی در واقع تابع عوامل بیرونی است بطور کلی می توان کارکرد تحقیق را در فرآیند تصمیم سازی اجتماعی و سازمانی در شکل نشان داد:

اسلاید ۱۰۷:

اسلاید ۱۰۸: تحقیق چیست؟تحقیق، یعنی کار منظم و پیگیر در کشف و فهم، که به نظریه ای برای تعمیم منتهی شود. تحقیق عبارت است از یک عمل منظم که در نتیجه آن پاسخهایی برای سوالهای موردنظر و مطرح شده پیرامون موضوع تحقیق بدست می آید.پژوهش علمی، بررسی نظام یافته، کنترل شده، تجربی و انتقادی در مورد پدیده های طبیعی است که روابط احتمالی بین این پدیده ها به وسیله نظریه و فرضیه هدایت می شوند .تحقیق عبارت است از بررسی کامل موضوع به گونه ای منظم و منسجم و براساس روشهای عینی و غیرشهودی، به منظور کسب اطلاعات یا کشف اصول وابسته به آن. تحقیق را می توان به تجزیه و تحلیل، ثبت عینی و سیستماتیک مشاهدات کنترل شده که پروراندن قوانین کلی، اصول، نظریه ها و همچنین به پیش بینی و یا احتمالاً به کنترل نهایی رویدادها منتج شود تعریف کرد.

اسلاید ۱ق، مجموعه فعالیتهای منظمی است که هدف آن کشف حقیقت یا رسیدن از علم اندک به علم بیشتر است. (خواه با روش آزمایشی صرف و خواه با روشهای دیگر) در درست ترین شکل خود تحقیق واجد دو شرط زیر است:۱- کنترل دقیق: شرطی که مانع تاثیر عوامل نامربوط و مزاحم می شود.۲- نمونه گیری صحیح: شرطی که یافته های پژوهش را قابل بسط و تعمیم می سازد. (رعایت شرط اول، اعتبار درونی و رعایت شرط دوم، اعتبار بیرونی تحقیق را موجب می شود) اعتبار درونی مانع تاثیر عوامل نامربوط و مزاحم می شود و اعتباربیرونی شرطی است که یافته های پژوهشی را قابل بسط و تعمیم می سازد.

اسلاید ۱۱۰: تعاریف نظریه (تئوری)برای هر نظریه سرنوشتی عالی تر از این نیست که راه وصول به یک نظریه جامع تر را که این نظریه همچون حالتی خاص از آن است و بر روی آن استوار است را نشان دهد .“آ.اینیشتن”نظریه در حکم دام است، تنها کسی که آن را بگستراند می تواند صید می کند .”نووالیس”

اسلاید ۱۱۱: واژه تئوری، ریشه یونانی دارد و مفهوم کلی آن تقریباً “ملاحظه کردن” ، “بررسی و تحقیق کردن” می باشد. اما لغت “Theo” به معنی “خلأ” وپی شناخت هستی و اندیشیدن درباره الهیات بوده، قابل تصور است که “Theoria”به معنی اندیشیدن، تفکر و تحقیق درباره “Theos”یا خلأ بوده و با گسترش علوم، مفهوم این واژه بر روی “اندیشیدن” و تحقیق درباره هر مسئله ای متمرکز شده است.

اسلاید ۱۱۲: تئوری مجموعه ای (و به بیان دقیقتر، شبکه ای) بهم پیوسته از سازه ها، مفاهیم، تعاریف وقضایاست که به منظور تبیین و پیش بینی پدیده ها،از طریق تشخیص روابط بین متغیرها،یک نظر نظامدار درباره پدیده ها را ارائه می دهد.نظریه مجموعه ای از تعریفها و پیشنهادها درباره تعدادی متغیر بهم پیوسته است، که همه این تعریفها و پیشنهادها، بُعد منظم و مدونی از وقایع و پدیده هایی را که در اثر همبستگیها و تداخل این متغیرها بوجود می آید، ارائه می دهد.نظریه ها، دامهایی هستند که ما برای آن گسترده ایم تا آنچه را که “جهان” نامیده می شود صید کنیم و به عقلانی کردن و توضیح دادن و مستولی شدن بر آن توفیق یابیم. تلاش می کنیم تا چشمهای شبکه دام را تنگترو تنگترسازیم. نظریه، بین متغیرها رابطه علت و معلولی برقرار می کند تا پدیده ها را توضیح دهد یا پیش بینی کند.

اسلاید ۱۱۳: مجموعه بهم پیوسته و نظام یافته ای از گفتارها که بیانگر بخشی از واقعیت باشد تئوری می نامند، به عبارت دیگر بررسی کلی و وسیع مسائل از راه تفکر و تخیل است، بطوریکه این بررسی الزاماً رابطه ای با عمل (واقعیت) داشته باشد. تئوری از دیدگاه تجربه گرایی ناب، کوششی عملی در راه جمع آوری شواهد و یافته هایی تجربی و برقرار کردن هبستگی بین این یافته ها و تبیین آنها از طریق استقراء است بگونه ای که هرگونه تصور، تخیل و توضیحات اضافه که بر مشاهدات تجربی متکی نباشد پیرامون پدیده ها مطرح نشود.تئوری بیان کننده مجموعه ای از مفاهیم است که به صورت نظام مند ارتباط متقابل با یکدیگر دارندو می توان بر اساس آن پدیده ای را پیش بینی و توجیه کرد.

اسلاید ۱۱۴: تئوری مجموعه ای از گفتارها (بیانیه ها) یی است که بر مینای قواعد منطقی بایکدیگر در ارتباطند و مبین بخشی از واقعیت هستند. در این تعریف بر روی چند نکته ای که در پی می آید تاکید شده است:۱- نوع خاصی از گفتارها به عنوان عنصر اساسی تئوری۲ – ارتباط بین گفتارها بر مینای قواعد منطق (قیاس)۳ – تبیین واقعیت (از راه قیاس)بعنوان ه دف۴- تطبیق تئوری با واقعیت یا بررسی و آزمایش تجربی شاخص ها در عمل از تعاریفی که گذشت می توان ویژگیهای کلی زیر را نتیجه گیری کرد.

اسلاید ۱۱۵: ویژگیهای نظریه : نظریه وقتی از نظر عملی مورد قبول قرار خواهد گرفت که دارای ویژگیهای زیر باشد:۱- نظریه باید توانایی تبیین حقایق و مشاهده های مربوط به یک مساله را به ساده ترین صورت ممکن داشته باشد ، نظریه ای که دارای مفروضات اندک و به زبان ساده تری بیان شده باشد قابل قبول تر از نظریه ای است که دارای مفروضات اندک وبه زبان ساده تری بیان شده باشد .۲- نظریه باید با واقعیتهای مشاهده شده در طبیعت و دانش پیشین سازگار باشد.۳-نظریه باید ابزار لازم را برای آزمودن خود فراهم سازد.۴-نظریه باید انگیزه پژوهشی در جامعه به وجود آورد و زمینه را برای پژوهشهای جدید فراهم سازد

اسلاید ۱۱۶: جورج هومان معتقد است که نظریه دارای سه ویژگی عمده است:الف) نظریه از مجموعه ای مفاهیم در یک طرح مفهومی تشکیل شده است.برخی از مفاهیم موجود در نظریه،توصیفی وبعضی عملیاتی هستند.ب) نظریه از قضایایی تشکیل شده است که به منظور توصیف روابط بین متغیرها بکار برده می شود وچنانچه بخواهیم یک نظریه رسمی تدوین کنیم قضایا باید بصورت طرح قیاسی صورت بندی شوند ، به نحوی که بتوان یک نظریه را از نظریه دیگر استنتاج کرد.ج) نظریه واقعیتهای موجود در قضایا را روشن می کند به این معنی که قضایا به کمک داده های تجربی و در دنیای واقعی قابل آزمون هستند.

اسلاید ۱۱۷: نقش نظریه در تحقیق برای نظریه نقش های متفاوت و متعددی مطرح شده است،و بیشتر در این رابطه هستند که آیا باید ابتدا نظریه ساخت و سپس به پژوهش پرداخت یا بر عکس،و یا ترکیبی از این دو روش را بکار بست؟ روش “ابتدا نظریه ، بعد پژوهش” دارای مراحلی به شرح زیر است: ۱-تدوین یک نظریه واضح و روشن به صورت بدیهی یا بر اساس فرآیندهای توصیف شده. ۲-انتخاب یک گذاره استخراج شده از نظریه به عنوان ملاک مقایسه نتایج پژوهش آزمایشی . ۳-برنامه ریزی پژوهش به منظور آزمون جمله انتخاب شده از طریق پژوهش آزمایشی. ۴-ایجاد تغییر در نظریه با برنامه ریزی و انجام پژوهش مجدد ، چنانچه جمله استخراج شده از نظریه با نتایج پژوهش آزمایشی مطابقت نداشته باشد.۵-انتخاب گزاره های دیگر برای آزمون در تعیین محدودیت های نظریه ، چنانچه گزاره استخراج شده از نظریه با نتایج پژوهش تجربی مطابقت داشته باشد.

اسلاید ۱۱۸: روش “ابتدا پژوهش ، بعد نظریه” دارای مراحلی به شرح زیر است:۱- انتخاب پدیده و تعیین کلیه ویژگیهای آن .۲- اندازه گیری تمام ویژگیهای پدیده در موقعیت های مختلف.۳- تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده بصورتی دقیق و تعییتن هر نوع الگویی که بین آنها وجود دارد.۴- در صورتیکه بین اطلاعات جمع آوری شده الگوهای معنی داری پیدا شد باید آنها را بصورت بیانیه های نظری برای تدوین قانون تنظیم کرد.

اسلاید ۱۱۹: باید دانست هیچکدام از این دو روش به تنهایی نمی توانند ایده علمی نوینی را عرضه کند به همین دلیل و با توجه به مطالبی که در پی می آید ترکیب این دو روش می تواند در بررسی و خلق ایده های علمی سهم موثری داشته باشد. روش “ابتدا پژوهش ، بعد نظریه” این عیب را دارد : که در اجرای آن برای جمع آوری اطلاعاتی کوشش می شودکه هدف مفیدی برای آنها در نظر گرفته نشده است.اما اطلاعاتی که به این شیوه گردآوری می شوند،ممکن است به کشف نظریه های مفیدی منجر گردند. روش “ابتدا نظریه،بعد پژوهش” این عیب را دارد : که پژوهشگر ممکن است فاقد اطلاعات مقدماتی لازم برای ساخت نظریه باشد .

اسلاید ۱۲۰: ترکیب این دو روش ممکن است روشهای کلی تر،دقیقتر و همچنین نمایش منظم تری از فرآیندهایی را که واقعاً اتفاق افتاده اند مهیا سازد.روش ترکیبی فعالیتهای علمی را به سه دسته زیر تقسیم می کند: الف) اکتشاف ب) توصیف ج) تبیین هر یک از روشهای بالا در فعالیتهای علمی نقشهایی را ایفا می کنند که بصورت کلی،می توان عمده ترین آنها را چنین ذکر کرد: الف) تنظیم یافته ها ب) ایجاد فرضیه ها ج) پیش بینی د) مهیا ساختن تبیین ها

اسلاید ۱۲۱: بطور کلی می توان نتیجه گیری کرد:۱- نظریه می تواند افکار جدیدی را در روند حل مسائل نظری برانگیزد.۲- نظریه ممکن است الگوهایی از موضوعات و مسائل مورد بحث ارائه دهد بگونه ای که بتوان یک توصیف جامع و طرح گونه از آنها عرضه کرد. ۳- تجزیه و تحلیل و نقد هر نظریه ممکن است به نظریات تازه ای منجر گردد.۴- نظریه ممکن است الهام بخش فرضیه های علمی تازه ای باشد۵- نظریه هایی که به آزمون آنها می پردازیم صریحاً یا تلویحاً ما را هدایت می کنند که کدام مشاهدات به مسئله مورد بررسی مربوطند.بنابراین نظریه آزمایی در امر گردآوری مناسب داده ها اهمیت اساسی دارد.۶- نظریه می تواند با کمک به درک اینکه مشاهدات بازتاب چه مفاهیم کلی تری هستند به فهم و تفسیر مجموعه ای از مشاهدات کمک کند وتبیین موجهی درباره نحوه ارتباط مشاهدات با یکدیگر فراهم آورد.۷- نظریه هدایتگر تحلیل است.قضایایی از نظریه بر می خیزند که محور اصلی تحلیل داده ها را تشکیل می دهند.۸- نظریه ، زمینه وبستری فراهم می کند که مشاهدات خاص را در آن قرار دهیم و به این ترتیب به درک معنا و اهمیت احتمالی مشاهدات کمک می کنند.به این معنا ، نظریه ما را به مشاهداتی حساس می سازد که در غیر اینصورت ممکن بود از آنها غفلت کنیم.۹- نظریه ها به ما کمک می کنند تا به طرح مسائل جدی بپردازیم واز مسائل خاصی نیز آگاه شویم.امید می رود که نقش نظریه آن باشد که از طرح مسائل بی اهمیت پرهیز کنیم و تحقیق را به “حساب اجتماعی “ تقلیل ندهیم.

اسلاید ۱۲۲: فرآیندهای نظریه پردازی و نظریه آزمایی : مشاهدات ، مستلزم تبیین اند ، ولی به همان ترتیب هم باید در برابر واقعیت به آزمون درآیند، کافی نیست که فقط داده ها و واقعیتها را گردآوری کرد ، همچنین کافی نیست که فقط به تبیین بپردازیم بدون آنکه آن را در برابر واقعیت به آزمون بکشیم.تحقیق ، متضمن ارتباط مستمری بین مشاهده و تبیین ، گردآوری داده های بیشتر برای آزمون تبیین اولیه و پالایش تبیین نظریه ….. است. ارائه تبیین مناسب ، متضمن دو فرآیند مرتبط بهم زیر است: الف – نظریه پردازی ب – نظریه آزمایی

اسلاید ۱۲۳: الف: نظریه پردازی فرآیندی است که با یک رشته مشاهدات آغاز شده به ساختن نظریه هایی درباره این مشاهدات منتهی می شود ، به این نظریه پردازی نظریه زمینی هم گویند زیرا مبتنی بر مشاهده است برخی آن را نظریه بعد از واقعه یا نظریه پسینیمی خوانند زیرا نظریه بعد از مشاهده ، نه قبل از آن می آید. بطور کلی در پی انجام مشاهدات خاص ، پرسشی اساسی مطرح می شود که آیا این مشاهده مورد خاصی از عامل عام تری است؟ در صورتی که چنین باشد می توان به درک بهتری از اهمیت و معنای آن مشاهده خاص برآمد.

اسلاید ۱۲۴: ب: نظریه آزمایی در آزمون هر نظریه ، از آن نظریه سود می جوییم تا مشاهداتمان را هدایت کند، در اینجا از عام به خاص حرکت می کنیم. مشاهدات باید آزمون تعیین کننده نظریه باشند.

اسلاید ۱۲۵:

اسلاید ۱۲۶:

اسلاید ۱۲۷: روش شناسی بررسی و تحلیل داده ها نقادانه شیوه های خاص تطبیق عام تئوری در هر یک از فنون ویژه علمی ، وظیفه شاخه ای از فلسفه علم است که “روش شناسی” خوانده می شود. وجود روش خاصی برای هر فن، و حتی بودن روشهای مختلفی در ادوار مختلف تاریخ یک فن ، در این تلقی از “روش شناسی” می گنجند. مباحث روش شناسی بیشتر محصول این است که معلوم نیست دانشمند چه می کند تا اینکه چه باید بکند. ولی البته روشن کردن پاسخ آن سؤال، مدلولات دستوری و تکلیفی هم دارد. روش شناسی تحلیلی (نه دستوری) شاخه ای نسبتاً جدید است و شاید ابداع جان. اف. هرشل باشد. دستیابی به هدفهای تحقیق (یعنی نظریه سازی) میسر نخواهد بود مگر زمانی که جستجوی شناخت با روش شناسی درست صورت پذیرد. روش شناسی را می توان از چند دیدگاه مطمح نظر قرار داد:

اسلاید ۱۲۸: از دیدگاه ، روش شناسی ، مطالعه منظم ، منطقی و اصولی است که جستجوی علمی را راهبری می کند. از این دیدگاه روش شناسی به عنوان شاخه ای از علم می داند.در مقابل تالکوت پارسونز در اثرش بنام “ساخت عمل اجتماعی” می نویسد: “روش شناسی در اصل با روشهای پژوهش تجربی نظیر آمار ، مورد کاوی ، مصاحبه و غیره سرو کار ندارد ، بلکه توجه به زمینه های کلی برای اعتبارکار علمی است ، پس روش شناسی نه دقیقاً یک رشته فلسفی و نه دقیقاً رشته ای علمی است”. اگر از دیدگاههای مختلف بگذریم، روش شناسی (فارغ از ابعاد فلسفی آن) به مجموعه ای بهم پیوسته از قواعد ، اصول و شیوه های معمول در یک رشته از دانش اطلاق می شود بطور کلی می توان گفت:اتخاذ روش علمی تنها راه دستیابی به دستاوردهای قابل قبول و علمی است.بعضی روش شناسی را مبحثی نظری می دانند که تعقل ، منطق و فلسفه پیوسته است و بعضی دیگر روش شناسی را از فلسفه جدا دانسته ، آن رایک رشته علمی می دانند.

اسلاید ۱۲۹: روش علمی و ویژگیهای آن :هیچ چیز برای جوینده علم ضروری تر از تاریخ آن و منطق اکتشاف قوانین علمی نیست…. راه کشف کردن خطا ، بکاربردن فرضیه و روش آزمودن است. “لورد آکتن” در بین شیوه های گوناگون برای شناخت ، شیوه های علی مورد نظر است و چنین شیوه هایی جز با اتخاذ روشهای دقیق میسر نیست. چنانکه گفته شد روش شناسی به نوعی فلسفه یا بینش برای شکل گیری روشها ، اطلاق می شود ، حال ببینیم روش چیست و ویژگیهای اساسی آن کدام است؟

اسلاید ۱۳۰: روش :روش ، معادلی فارسی برای واژه، (مشتق از واژه یونانی متایعنی در “طول”و اودوس یعنی راه) به معنی دقیق “در پیش گرفتن راهی” و یا معین کردن گامهایی است که برای رسیدن به هدفی، می باید با نظمی خاص برداشت. طبیعت این گامها و اوصاف تفضیلی شان بستگی به هدف مطلوب و نحوه های رسیدن به آن دارد: لذا روش علمی بسته به اینکه هدف از علم، تسلط بر طبیعت باشد یا کشف حقیقت ، فرق می کند و بر حسب اینکه کدام تئوری را درباره نسبت میان آن اهداف شرایط اولیه عجز وجهل انسان قبول کنیم ، باز فرق می کند.یعنی اگر روشهایی را که عقل “علمی بودن”آنها را تایید می کند بر روی یک پیوستار قرار دهیم، قدر مشترک آنها بیش از این دو تا نیست: وفا کردن به شواهد تجربی و سادگی صورتبندی منطقی که البته در صورت بروز تعارض میان آن دو ، تقدم با وفاداری به شواهد خواهد بود.دکارت در این رابطه”روش را راهی می داند که به منظور دستیابی به حقیقت در علوم باید پیمود”.

اسلاید ۱۳۱: بطورکلی می توان نتیجه گیری کرد در عرف ، روش را مجموعه ای از شیوه ها و تدابیری دانسته اند که برای شناخت حقیقت و برکناری از لغزش بکاربرده می شوند. بطور دقیق تر روش به سه چیز اطلاق می شود: ۱ – مجموعه طرقی که انسان را به کشف مجهولات و حل مشکلات هدایت می کنند. ۲- مجموعه قواعدی که هنگام بررسی و پژوهش واقعیات باید بکار روند. ۳- مجموعه ابزار یا فنونی که آدمی را از مجهولات به معلومات راهبری می نمایند. بدین ترتیب ملا حظه می شود روش ، لازمه دانش است و هیچ دانشی بدون روش قابل تصور نیست ، اعتبار دستاورد های هر دانش نیز به ایقان روش یا روشهایی وابسته است که در آن مورد استفاده قرار گرفته است.

اسلاید ۱۳۲: ویژگیهای کلی روش ویژگیهای خاص روش علمی بسیارند که در زیر به اساسی ترین آنها اشاره می شود:۱- انتظام ۲- عقلا یی بودن هر روش مبتنی بر انتظامی عقلا نی یا مبتنی بر خرد و سنجش است ، از این رو تنظیم داده ها با انتظامی که بر پایه عواطف، تخیل یا توهم صورت یابد یقینی نیست.۳

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.