پاورپوینت کامل انواع پرسش های امتحانی و اصول و ضوابط نوشتن آنها ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل انواع پرسش های امتحانی و اصول و ضوابط نوشتن آنها ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل انواع پرسش های امتحانی و اصول و ضوابط نوشتن آنها ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها

پاورپوینت کامل انواع پرسش های امتحانی و اصول و ضوابط نوشتن آنها ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint

اسلاید ۴: الف- انواع پرسش های امتحانی و ویژگی‌های آنها

اسلاید ۵: الف) انواع پرسش از نظر سطوح یادگیری پرسش های حفظی؛ این پرسش بیشتر یادگیری در سطح دانش و فهمیدن را اندازه گیری می کند و عبارت از پرسشی است که حفظیات فراگیر را یادآوری، فراخوانی یا بازشناسی می‌کند. پاسخ این پرسش‌ها می تواند عیناً مانند مطالب کتاب، جزوه یا کلاس باشد .مثال ۱: چه درصدی از ایرانیان روستایی هستند؟ الف) ۱۰ ب) ۳۰ ج) ۶۵ د) ۷۰مثال ۲: انقلاب اسلامی در چه سالی به پیروزی رسید؟

اسلاید ۶: پرسش‌های فهمیدنی؛ که می توانند از نوع توضیحی، تفسیری یا ترجمه‌ای باشند و بیشتر یادگیری در طبقه‌ی فهمیدن را اندازه گیری می کنند و معمولاً پاسخ آن به‌زبان پاسخ‌گو و در قالب کلمات و جملات او مطرح می‌شود.مثال ۱: (توضیحی) در دروس روش تحقیق با واژه های فرضیه، نظریه، قانون علمی و روش علمی آشنا شده اید، هر کدام از این اصطلاحات را در یک پاراگراف توضیح دهید.مثال۲: (تفسیری) مصراع «ز نیرو بود مرد را راستی» چه پیام‌هایی دارد؟

اسلاید ۷: پرسش های کاربردی؛ این پرسش‌ها معمولاً توانایی استفاده‌ی عملی از آموخته‌های ذهنی و انتزاعی را در موقعیت‌های عینی و عادی زندگی می طلبند. پرسش‌های حل مسایل در درس‌های مختلف از این نوع به حساب می آید.مثال ۱: احمد و تقی با کمک یکدیگر می توانند دیواری را در ۱۵ روز بسازند آنها ۶ روز باهم کار می کنند. بعد احمد دست از کار می کشد و تقی ادامه می دهد و بعد از ۳۰ روز کار دیوار پایان می یابد. تقی به تنهایی چند روز می توانست کار را تمام کند؟ مثال ۲: با استفاده از اصول و قواعد طراحی سؤال یک امتحان ۲۰ سؤالی از نوع چند گزینه‌ای برای کتاب درسی خود طرح کنید.

اسلاید ۸: پرسش‌های تحلیلی: این پرسش‌ها یادگیری طبقه‌ی تجزیه و تحلیل (تفکیک عناصر و اجزا، تشخیص روابط بین اجزا، تشخیص طبقات و طبقه بندی پدیده‌ها) را اندازه گیری می کند. مثال ۱: بعد از خواندن مقاله بیان کنید چه پیشنهادهای عملی از استدلال‌ها و مباحث این مقاله می توان دریافت کرد؟ مثال ۲: اگر ریاست جمهوری در کشور ما مادام العمری شود، چه پیامدهایی خواهد داشت؟

اسلاید ۹: پرسش‌های ترکیبی (خلاقه)؛‌ آفرینندگی، خلاقیت و ابتکار فرد در مورد مفهوم یا موضوعی که در پرسش مطرح می شود، با این نوع پرسش قابل اندازه‌گیری است. می توان گفت تمامی اختراعات و اکتشافات بشر از ابتدا تا کنون در واقع پاسخ‌دهی به پرسش‌های ترکیبی بوده .مثال ۱: گل سرخ را از منظر زیبایی شناسی در دو صفحه توصیف کنید.مثال ۲: با نوشتن مقاله‌ای استدلال کنید که دسترسی به تکنولوژی سلاح‌های هسته‌ای برای کشور، چه پیامدهایی خواهد داشت؟

اسلاید ۱۰: پرسش‌های ارزشیابانه (قضاوتی)؛ هرگاه داوری، قضاوت و نقد آگاهانه و مستدل پاسخ‌گو در مورد موضوع یاموضوعات خاصی مورد پرسش قرار گیرد، این پرسش از نوع قضاوتی است و بالاترین و عمیق ترین سطح یادگیری در حیطه‌ی شناختی را اندازه گیری می کند.مثال ۱: شعر مقابل را در نظر بگیرید؛ گلی خوشبوی در حمام روزی رسید از دست محبوبی به دستم بدو گفتم که مشکی یا عبیری که از بوی دلاویز تو مستم … سپس با نوشتن توضیحات مستدل، شعر بالا را از نظر ویژگی‌های صوری (سبک و قالب) و مفاهیم و محتوا توصیف و ارزشیابی کنید.

اسلاید ۱۱: ب) انواع پرسش از نظر ملاک و شیوه‌ی نمره گذاری . ۱) دارای پاسخ دقیق، مشخص و ثابت هستند و بنابراین ملاک از پیش تعیین شده‌ای برای نمره گذاری آنها وجود دارد که به آنها «پرسش‌های عینی ملاکی» می گویند .۲) دارای پاسخ دقیق، روشن و از پیش تعیین شده‌ای نیستند و بنابراین ملاک ثابت و مشخصی برای نمره‌گذاری آنها وجود ندارد به این پرسش‌ها «پرسش‌های ذهنی و هنجاری» می گویند .

اسلاید ۱۲: به طور کلی پرسش‌هایی که سطوح بالای یادگیری را مورد توجه قرار می دهند (تجزیه و تحلیل، ارزش‌یابی و ترکیب) از نوع «ذهنی- هنجاری» و پرسش‌هایی که طبقات میانی و پایین یادگیری (دانش، فهمیدن وکاربرد) را اندازه گیری می کنند، از نوع «عینی- ملاکی» هستند. مثال: هر کدام از پرسش‌های زیر می توانند متنوع‌ترین پاسخ‌ها را داشته باشند: پیامبران برای چه مبعوث شده اند؟ برای رسیدن به کمال مطلوب چه کار باید کرد؟ چرا تاکنون عدالت اجتماعی یا صلح جهانی برقرار نشده است؟ در حالی‌که پرسش‌های دیگری هستند که پاسخ کاملاً مشخصی دارند مثال: کتاب بوستان نوشته‌ی شاعری به نام ……………… است.بلندترین کوه دنیا ……………. متر ارتفاع دارد.مولکول را تعریف کنید.

اسلاید ۱۳: ج) انواع پرسش از نظر داشتن یا نداشتن پاسخ در درون خود.

اسلاید ۱۴: گزینه‌هایی که می تواند به نوعی پاسخ پرسش باشد، در پرسش مطرح می شود. مثلاً پرسش‌های جورکردنی، چندگزینه‌ای و درست- نادرست و حتی بعضی از پرسش‌های کوتاه پاسخ و تکمیلی از این نوع هستند.

اسلاید ۱۵: با این تفاوت که در سه نوع اول، پاسخ آشکار و در دو نوع بعدی پاسخ پنهان است. اما در پرسش‌های محدود پاسخ و گسترده پاسخ، پاسخ مشخص نبوده و در پرسش مطرح نمی شود

اسلاید ۱۶: مثال ۱: (پرسش بسته با پاسخ آشکار)- آیا سیگار می کشید؟ بلی خیر گاهی اوقات مثال ۲: (پرسش بسته با پاسخ آشکار)- کتاب بهارستان نوشته چه کسی است؟ الف) حافظ ب) جامی ج)سعدی مثال ۳: (پرسش بسته با پاسخ پنهان)- آیا سیگار می کشید؟ مثال ۴: (پرسش بسته با پاسخ پنهان)- کتاب بهارستان نوشته کدام شاعراست؟ مثال ۵: (پرسش باز، محدود پاسخ) آزمایش میعان آب را توضیح دهید

اسلاید ۱۷: د) انواع پرسش از نظر تعداد و صحت پاسخ پاره‌ای از پرسش‌ها تک پاسخی و در مقابل پاره‌ای دیگر دارای چند پاسخ هستند. همچنین پرسش‌ها می توانند پاسخ صحیح و غلط داشته باشند یا پاسخ آنها به گونه‌ای باشد که صحت و سقم در مورد آنها بی معنی است. باتوجه به مثال‌های زیر هر کدام از این پرسش‌ها بیشتر شناخته می شوند:

اسلاید ۱۸: مثال ۱: (پرسش تک پاسخی با صحت و سقم)- مقدار عدد پی با دو رقم اعشار چند است؟ مثال ۲: (پرسش تک پاسخی بدون صحت و سقم)- آیا روزنامه مطالعه می کنید؟ مثال ۳: (پرسش چندپاسخی با صحت و سقم)- مسایل زیر را با روش دلخواه خودحل‌کنید. مثال ۴: (پرسش چند پاسخی با صحت و سقم)- سه کتاب از کتاب‌های نظامی را نام ببرید.

اسلاید ۱۹:

اسلاید ۲۰:

اسلاید ۲۱:

اسلاید ۲۲:

اسلاید ۲۳:

اسلاید ۲۴:

اسلاید ۲۵: جور کردنیرده بندیمعمولی

اسلاید ۲۶:

اسلاید ۲۷: چند گزینه ایتنها ترین گزینه درستبهترین گزینه درستتنها ترین گزینه غلطچند گزینه ای مرکب

اسلاید ۲۸: پرسش‌های انشایی (ساخته پاسخ): در این نوع پرسش آزمودنی ها باید پاسخ مورد نظر را یادآوری کنند، در قالب کلمات، عبارات و جملات خود سازمان‌بندی نمایند و نهایتاً با زبان و بیان خود ارایه کنند. خواه به صورت شفاهی خواه به صورت کتبی. به همین علت به آنها ساخته پاسخ یا انشایی می گویند.

اسلاید ۲۹: ۱- پرسش گسترده پاسخ: یک جمله‌ی امری یا پرسشی کامل، در برگیرنده‌ی حداقل یک مفهوم اساسی برای پاسخ‌دهی و دارای ویژگی‌های زیر است: – هیچ پاسخ مشخص، مدون و دقیقی ندارد و هر فرد می تواند برحسب آموخته ها و توان ذهنی خود به آن پاسخ دهد. – حجم پاسخ آن مشخص نیست و تقریباً نامحدود است.

اسلاید ۳۰: – پاسخ‌دهی به این نوع پرسش نیازمند یادگیری عمیق و در سطوح بالا (ترکیب و ارزش‌یابی) است. – به دلیل دقیق و مشخص نبودن پاسخ، نمره گذاری این نوع پرسش ذهنی، سلیقه‌ای و متأثر از نظر نمره گذار است.

اسلاید ۳۱: مثال: – علل عقب ماندگی ملل شرق که روزگاری در اوج قدرت، علم و … بودند چیست؟ – چگونه می توان صلح جهانی و عدالت اجتماعی را در جهان پیاده کرد؟ – چرا باید خداوند عادل باشد؟ – ما برای چه به دنیا آمده‌ایم و برای چه از دنیا می رویم؟ – پیامدهای حمله‌ی آمریکا به عراق برای کشور ما درکوتاه مدت و بلندمدت چیست؟

اسلاید ۳۲: ۲- پرسش محدود پاسخ: این نوع پرسش که آن را«کنترل شده» نیز می گویند از جهات بسیاری همانند پرسش گسترده پاسخ است، یعنی؛ می‌توان گفت: پرسش محدود پاسخ نیز یک جمله‌‌ی امری یا پرسشی کامل و حداقل دارای یک مفهوم اساسی با ویژگی‌های زیر است:

اسلاید ۳۳: – پاسخ آن تا حدودی مشخص است، اما چگونگی بیان و ارایه‌ی آن توسط آزمودنی تعیین می شود. – حجم پاسخ این پرسش بین یک تا سه بند (حداکثر نیم صفحه) است. – نمره گذاری آن متأثر از ذهنیت نمره گذار است، اما کاملاً سلیقه‌ای و کیفی نیست. – برای اندازه گیری آموخته های فراگیران در سطوح میانی و بالای یادگیری (فهمیدن، کاربرد، تجزیه و تحلیل) مناسب است.

اسلاید ۳۴: مثال: – آزمایش میعان آب را توضیح دهید. شرح دهید آیه‌ی «و اعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا» حاوی چه پیام‌هایی است؟ سیر تحول زبان و ادب فارسی در دوران قبل از اسلام چگونه بوده است؟ – پنج مورد از عوامل مؤثر بر شرایط کاشت، داشت و برداشت غلات را شرح دهید.

اسلاید ۳۵: ۱- پرسش کوته پاسخ: این نوع پرسش از نظر تعریف همانند دو نوع قبل است لیکن ویژگی‌های متمایز و متفاوتی دارد. در تعریف آن می گوییم: پرسش کوته پاسخ یک جمله‌ی امری یا پرسشی کامل در مورد یک مفهوم با ویژگی‌های زیر است:

اسلاید ۳۶: – پاسخ مشخصی دارد و از پیش تعیین شده است. – پاسخ آن معمولاً بین یک کلمه، عدد یا نشانه تاحداکثر یک یا دو جمله است. – به دلیل مشخص بودن پاسخ،‌ نمره گذاری کاملاً شفاف، دقیق و عینی دارد. – این پرسش برای اندازه گیری یادگیری در سطوح پایین و میانی (دانش تا تجزیه و تحلیل) به کار می رود.

اسلاید ۳۷: مثال: – ملکول را تعریف کنید -هنجار اجتماعی چیست؟ -عوامل رشد گیاه کدامند؟ – سعدی در چه قرنی می زیسته است؟ – جنگ جهانی اول در چه سالی رخ داد؟ – اصلی ترین هورمون غده‌‌‌ی هیپوفیز چه نام دارد؟ – فاصله‌ی اصفهان تا تهران چند کیلومتر است؟

اسلاید ۳۸: پرسش تکمیلی : عیناً همان پرسش کوته پاسخ است جز اینکه در قالب یک جمله خبری ناقص بیان می شود.

اسلاید ۳۹: مثال: – ملکول عبارت است از ………. . هنجار اجتماعی همان ارزش‌هایی است که ………. . – عوامل رشد گیاه عبارتند از ………. . سعدی در قرن …… می زیسته است. – جنگ جهانی اول در سال …………. میلادی رخ داد. – اصلی ترین هورمون غده‌ی هیپوفیز …………… نام دارد. – فاصله‌ی اصفهان تا تهران …………… کیلومتر است.

اسلاید ۴۰: پرسش‌های عینی (گزیده پاسخ): در این دسته از پرسش‌ها، پاسخ درست سوال همراه با گزینه‌های دیگری که غلط یا نیمه غلط هستند، در پرسش وجود دارد. فراگیر برای پاسخ‌دهی باید از توانایی بازشناسی استفاده کرده و درست‌ترین پاسخ را برگزیند. به همین دلیل، این نوع پرسش‌ها را، گزیده پاسخ نیز می گویند. انواع پرسش‌های عینی عبارتند از:

اسلاید ۴۱: – پرسش جورکردنی (همتایابی): فرض کنید چند پرسش تکمیلی یا کوته پاسخ متجانس (از یک گروه، جنس، دسته) داشته باشیم. مثلاً نام مرکز پنج استان، یا نام کتاب‌های چند شاعر، ارتفاع ۸ کوه، پایتخت ۷ کشور، نام چند عنصر شیمیایی یا تعریف چند مفهوم را در چند پرسش کوته پاسخ یا تکمیلی دارید.

اسلاید ۴۲: مثال ۱ ۱- کتاب بوستان نوشته‌ی کدام شاعر است؟ ۲- کتاب بهارستان نوشته‌ی کدام شاعر است؟ ۳- کتاب شاهنامه نوشته‌ی کدام شاعر است؟ ۴- کتاب مثنوی نوشته‌ی کدام شاعر است؟

اسلاید ۴۳: مثال هرکدام از کتاب‌های

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.