پاورپوینت کامل آیین‌ نامه‌ حفاظتی وسایل‌ حمل‌ و نقل‌ و جابجاکردن‌ مواد و اشیاء در کارگاه‌ ها ۴۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آیین‌ نامه‌ حفاظتی وسایل‌ حمل‌ و نقل‌ و جابجاکردن‌ مواد و اشیاء در کارگاه‌ ها ۴۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیین‌ نامه‌ حفاظتی وسایل‌ حمل‌ و نقل‌ و جابجاکردن‌ مواد و اشیاء در کارگاه‌ ها ۴۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از مطالب داخلی اسلاید ها

پاورپوینت کامل آیین‌ نامه‌ حفاظتی وسایل‌ حمل‌ و نقل‌ و جابجاکردن‌ مواد و اشیاء در کارگاه‌ ها ۴۳ اسلاید در PowerPoint

اسلاید ۴: ماده‌ ۲۳: در مواردی‌ که‌ لازم‌ است‌ بار به طور مایل‌ بلند شود باید:الف‌ – احتیاطات‌ لازم‌ بعمل‌ آید که‌ کارگران‌ مربوطه‌ در معرض‌ خطر قرار نگیرند.ب‌ – عمل‌ بلند کردن‌ چنین‌ نوع‌ باری‌ باید در حضور شخص‌ مسؤول‌ انجام‌ پذیرد.ماده‌ ۲۴: قبل‌ از علامت‌ دادن‌ برای‌ بالا بردن‌ بار علامت‌ دهندگان‌ باید مطمئن‌ باشند که‌:الف‌ – تمام‌ طناب‌ها، کابل‌ها، تسمه‌ها، زنجیرها، چنگک‌ها و سایر وسایل‌ اتصال‌دهنده‌ به طور صحیح‌ بار را در برداشته‌ و محکم‌ به‌ یکدیگر و به‌ قلاب‌ وصل‌ شده‌ باشند.ب- بار مورد نظر باید کاملاً میزان‌ و متعادل‌ بوده‌ و مانعی‌ در سر راه‌ آن‌ قرار نگرفته‌ باشد به‌طوری ‌که‌ در اثر تصادم‌ با آن‎ سبب‌ جابجا شدن‌ و یا احیاناً خراب‎ شدن‌ بار و یا مانع‎ مزبور نگردد.ج‌ – سایر کارگران‌ در اثر بالا بردن‌ بار در معرض‌ خطر و تصادم‌ قرار نگیرند.ماده‌ ۲۵: هرگاه‌ به‌عللی‌ بلند کردن‌ بار درست‌ انجام‌ نگیرد کارگر علامت‌ دهنده‌ باید فوراً دستور نگهداشتن‌ بار و علامت‌ پایین‌ آوردن‌ بار را برای‌ تنظیم‌ مجدد بدهد.ماده‌ ۲۶: هنگام‌ تغییر مکان‌ افقی‌ یا پایین‌ آوردن‌ بار علامت‌ دهندگان‌ بایستی‌ حرکت‌ را طوری‌ هدایت‌ کنند که‌ بار با اشیاء دیگری‌ تصادم‌ نکند.ماده‌ ۲۷: رانندگان‌ دستگاه‌های‌ بالابر باید توجه‌ داشته‌ باشند حتی‌الامکان‌ از حمل‌ بار از بالای‌ سر اشخاص‌ اجتناب‌ نمایند.ماده‌ ۲۸: هنگام‌ حمل‌ بارهای‌ خطرناک‌ مانند مواد مذاب‌ و بارهایی‌ که‌ به‌وسیله‌ جرثقیل‌ مغناطیسی‌ حمل‌ می‌شود باید علایم‌ مخصوص‌ داده‌ شود که‌ کارگران‌ خود را به‌ محل‌ امن‌ برسانند و تا رسیدن‌ کارگران‌ به‌ محل‌ امن‌ باید حرکت‌ بالابر متوقف‌ شود.ماده‌ ۲۹: هنگامی‌ که‌ بالابرها در حال‌ تعمیر یا دارای‌ بار باشند نباید بالای‌ مسیر ماشین‌های‌ متحرک‌ قرار گیرند.ماده‌ ۳۰: کارگر علامت‌ دهنده‌ قبل‌ از باز کردن‌ اتصالی‌های‌ بار بایستی‌ اطمینان‌ حاصل‌ کند که‌ کارگری‌ در اطراف‌ بار و در معرض‌ خطر نیست‌.ماده‌ ۳۱: هنگامی‌ که‌ بالابر بدون‌ بار کار می‌کند باید:الف‌ – کارگران‌ علامت‌دهنده‌ و کارگران‌ طناب‌ بند قبل‌ از دستور حرکت‌، زنجیر و یا کابل‌ را به‌ قلاب‌ مربوطه‌ به‌ نحو مطمئن‌ محکم‌ نمایند.ب‌ – رانندگان‌ بالابر قلاب‌ بالابر را قبلاً به‌ ارتفاع‌ مناسبی‌ برسانند به‌طوری‌که‌ فاصله‌ کافی‌ بین‌ قلاب‌ و اشخاص‌ یا اشیاء وجود داشته‌ باشد.ماده‌ ۳۲: رانندگان‌ بالابر نباید دستگاه‌ را هنگام‌ داشتن‌ بار ترک‌ کنند. فصل‌ دوم‌ – کلیات‌ آیین‌نامه‌ حفاظتی‌ وسایل‌ حمل‌ و نقل‌ و جابجاکردن‌مواد و اشیاء در کارگاه‌ها

اسلاید ۵: ساختمان‌ جرثقیل‌ماده‌ ۳۳ : کلیه‌ قطعات‌ جرثقیل‌ که‌ تحت‌ کشش‌ و فشار واقع‌ می‌شوند و ممکن‌ است‌ در معرض‌ ضربه‌ نیز قرار گیرند بایستی‌ از فولاد یا فلز دیگری‌ که‌ دارای‌ مشخصات‌ مشابه‌ فولاد باشد ساخته‌ شوند.ماده‌ ۳۴ : جرثقیل‌ها باید نوعی‌ ساخته‌ شده‌ باشند که‌ روغن‌ کاری‌ مطمئن‌ و بازرسی‌ قسمت‌های‌ مختلف‌ آن‌ میسر باشد.حفاظ‌ قسمت‌های‌ انتقال‌ نیروماده‌ ۳۵ : تمام‌ چرخ‌دنده‌ها و سایر قسمت‌های‌ متحرک‌ که‌ برای‌ انتقال‌ نیرو به کار می‌روند باید طبق‌ مقررات‌ مربوطه‌ دارای‌ حفاظ‌ باشند. الکترو مغناطیس‌ بالابرهاماده‌ ۳۶ : هرگاه‌ بالابری‌ با الکترومغناطیس‌ مجهز شده‌ باشد باید نکات‌ زیر رعایت‌ شود. الف‌ – مدار جریان‌ الکترومغناطیس‌ باید به طور مطمئن‌ نگهداری‌ و حفاظت‌ شده‌ و مقاومت‌ عایق‌ این‌ مدار به طور منظم‌ مورد آزمایش‌ قرار گیرد. ب‌ – کلیدهای‌ کنترل‌ ماگنت‌ باید طوری‌ قرار گرفته‌ و حفاظت‌ شده‌ باشند که‌ خودبه‌خود امکان‌ باز شدن‌ آنها و بالنتیجه‌ قطع‌ جریان‌ مدار موجود نباشد. ج‌ – کابل‌ مدار جریان‌ الکترومغناطیس‌ در موقع‌ بالا رفتن‌ و پایین‌ آمدن‌ ماگنت‌ به‌وسیله‌ وزنه‌ تعادل‌ یا قرقره‌ یا وسیله‌ الکتریکی‌ همواره‌ در وضع‌ کشیده‌ شده‌ قرار گرفته‌ باشد.ماده‌ ۳۷ : ماگنت‌ بلند کننده‌ نباید هرگز هنگام‌ بیکاری‌ آویزان‌ باشد بلکه‌ باید روی‌ زمین‌ و یا در محل‌ مخصوص‌ خود قرار گیرد و در مواقعی‌ که‌ جرثقیل‌ برای‌ کارهای‌ دیگر مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد ماگنت‌ آن‌ باید از قلاب‌ باز شود.ماده‌ ۳۸ : به‌منظور جلوگیری‌ از ایجاد خطرات‌ ناشی‌ از سقوط‌ بار در جرثقیل‌های‌ مغناطیسی‌ که‌ به‌ علت‌ سوختن‌ فیوز یا قطع‌ جریان‌ الکتریکی‌ بوجود می‌آید : الف‌ – هدایت‌ ماگنت‌ها باید توسط‌ انبرها یا گیره‌هایی‌ که‌ از جنس‌ غیرمغناطیسی‌ ساخته‌ شده‌ انجام‌ شود و کارگران‌ هدایت‌کننده‌ زیر بار قرار نگیرند.ب‌ – اشخاص‌ و کارگران‌ دیگر به‌ هیچ‌ وجه‌ اجازه‌ ایستادن‌ و یا عبور از نزدیکی‌ محلی‌ که‌ جرثقیل‌ مغناطیسی‌ در آنجا مشغول‌ کار است‌ ندارند.راهرو برای‌ جرثقیل‌هایی‌ که‌ از پایین‌ هدایت‌ می‌شوندماده‌ ۳۹ : در مورد جرثقیل‌هایی‌ که‌ از پایین‌ هدایت‌ می‌شوند باید راهرو آزادی‌ که‌ حداقل‌ پهنای‌ آن‌ ۹۰ سانتی متر باشد در تمام‌ طول‌ مسیر جرثقیل‌ تعبیه‌ نمود. فصل‌ سوم‌ – جرثقیل‌هاآیین‌نامه‌ حفاظتی‌ وسایل‌ حمل‌ و نقل‌ و جابجاکردن‌مواد و اشیاء در کارگاه‌ها

اسلاید ۶: اتاق‌ جرثقیل‌ماده‌ ۴۰ : محل‌ اتاق‌ جرثقیل‌ و طرز ساختمان‌ آن‌ باید طوری‌ باشد که‌ راننده‌ جرثقیل‌ همواره‌ بهترین‌ دید را برای‌ انجام‌ عملیات‌ داشته‌ باشد.ماده‌ ۴۱ : در مواقعی‌ که‌ رانندگان‌ جرثقیل‌ تسلط‌ کامل‌ به‌ مسیر بار نداشته‌ باشند و مسیر جرثقیل‌ را نبینند باید یک‌ یا چند نفر علامت‌ دهنده‌ وجود داشته‌ باشند که‌ بتوانند علامات‌ لازم‌ را برای‌ انجام‌ عملیات‌ بدهند.ماده‌ ۴۲ : اتاق‌ جرثقیل‌هایی‌ که‌ در هوای‌ آزاد کار می‌کند باید محفوظ‌ بوده‌ و تمام‌ اطراف‌ آن‌ دارای‌ پنجره‌هایی‌ کشویی‌ باشد. پنجره‌های‌ اتاق‌ جرثقیل‌ باید بهترین‌ دید را برای‌ راننده‌ تأمین‌ کند. جعبه‌ ابزارماده‌ ۴۳ : روغن‌ دان‌ و سایر ابزار و آچارهای‌ جرثقیل‌ بایستی‌ در جعبه‌های‌ مخصوصی‌ که‌ دائماً در اتاق‌ جرثقیل‌ یا کنار راهرو آن‌ قرار داده‌ شده‌ نگهداری‌ شوند. تخصص‌ و مهارت‌ رانندگان‌ جرثقیل‌ماده‌ ۴۴ : فقط‌ اشخاص‌ زیر حق‌ راندن‌ جرثقیل‌ را دارند : ۱- رانندگان‌ مجاز جرثقیل‌. ۲- بازرسان‌ و تعمیرکاران‌ جرثقیل‌. ۳ – کارگرانی‌ که‌ لااقل‌ دو هفته‌ زیر نظر راننده‌ خبره‌ و مسؤول‌ کارآموزی‌ نموده‌ باشند به طور کلی‌ همه‌ این‌ افراد باید به‌ وسایل‌ مکانیکی‌ و الکتریکی‌ جرثقیل‌ آشنایی‌ داشته‌ و همچنین‌ به‌ خطرات‌ ناشی‌ از حوادث‌ مربوطه‌ واقف‌ باشند.ماده‌ ۴۵ : برای‌ کارگران‌ جرثقیل‌ که‌ مشغول‌ هدایت‌ جرثقیل‌ هستند استعمال‌ دخانیات‌ و خوردن‌ و آشامیدن‌ و مطالعه‌ در حین‌ کار ممنوع‌ است‌.ماده‌ ۴۶ : کسانی‌ می‌توانند در اتاقک‌ جرثقیل‌ یا کامیون‌ جرثقیل‌دار به کار رانندگی‌ اشتغال‌ ورزند که‌ از نظر جسمانی‌ دارای‌ اجازه‌ مخصوص‌ باشند.ماده‌ ۴۷ : راننده‌ جرثقیل‌ نباید اجازه‌ دهد که‌ کسی‌ در روی‌ بار سواره‌ شده‌ و یا به‌ قلاب‌ و کابل‌های‌ جرثقیل‌ آویزان‌ شده‌ و با آن‌ حمل‌ شود. فصل‌ سوم‌ – جرثقیل‌هاآیین‌نامه‌ حفاظتی‌ وسایل‌ حمل‌ و نقل‌ و جابجاکردن‌مواد و اشیاء در کارگاه‌ها

اسلاید ۷: مقررات‌ عمومی‌ماده‌ ۴۸ : ساختمان‌، طرز کار و نگهداری‌ جرثقیل‌های‌ متحرک‌ باید طبق‌ مقررات‌ موضوعه‌ در فصل‌ دوم‌ و سوم‌ این‌ آیین‌نامه‌ باشد.فضای‌ آزاد برای‌ جرثقیل‌ متحرک‌ماده‌ ۴۹ : طرح‌ و نصب‌ جرثقیل‌ متحرک‌، باید نوعی‌ باشد که‌ همیشه‌ فاصله‌ کافی‌ بین‌ قسمت‌های‌ نامبرده‌ در زیر وجود داشته‌ باشد : الف‌ – بین‌ بلندترین‌ نقطه‌ جرثقیل‌ و هر نوع‌ حائل‌ و بنایی‌ که‌ بالای‌ آن‌ قرار گرفته‌. ب‌ – بین‌ هر قسمت‌ از جرثقیل‌ با دیوارها، ستون‌ها یا سایر قطعات‌ و اسکلت‌های‌ ثابت‌. ج‌ – بین‌ دو انتهای‌ جرثقیل‌ و دو انتهای‌ ریل‌های‌ مسیر آن‌. ضریب‌ اطمینان‌ماده‌ ۵۰ : در محاسبه‌ ساختمان‌ جرثقیل‌های‌ متحرک‌ به‌ فرض‌ وجود حداکثر بار در سخت‌ترین‌ شرایط‌ باید ضریب‌ اطمینانی‌ برای‌ هر قسمت‌ بشرح‌ زیر در نظر گرفت‌ : الف‌ – ضریب‌ اطمینان‌ ۳ برای‌ قلاب‌ بلندکننده‌ در صورتی‌ که‌ با دست‌ کار کند. ب‌ – ضریب‌ اطمینان‌ ۴ برای‌ قلاب‌ بلند کننده‌ در صورتی‌ که‌ با موتور کار کند. ج‌ – ضریب‌ اطمینان‌ ۵ برای‌ قلاب‌ بلند کننده‌ در صورتی‌ که‌ با مواد خطرناک‌ مانند آهن‌ مذاب‌ و مواد خورنده‌ و غیره‌ بلند کند. د – ضریب‌ اطمینان‌ ۸ برای‌ چرخ‌دنده‌ها و محورهای‌ بلندکننده‌.هـ – ضریب‌ اطمینان‌ ۶ برای‌ کابل‌ بلند کننده‌ جرثقیل‌. و – ضریب‌ اطمینان‌ ۴ برای‌ قطعات‌ اسکلت‌ فلزی‌ جرثقیل‌. فشار بادماده‌ ۵۱ : جرثقیل‌هایی‌ که‌ در هوای‌ آزاد کار می‌کنند باید : الف‌ – برای‌ فشار حداکثر باد در محل‌ محاسبه‌ شود. ب‌ – با لوازم‌ احتیاطی‌ از قبیل‌ ترمز چرخ‌ها، کفش‌ ریل‌ها، گیره‌های‌ مخصوص‌ برای‌ نگهداری‌ چرخ‌ها و سایر لوازم‌ احتیاطی‌ به طوری‌ مجهز شده‌ باشد که‌ این‌ لوازم‌ احتیاطی‌ بتوانند در مقابل‌ بزرگ‌ترین‌ فشار باد ممکنه‌ در محل‌ مقاومت‌ نمایند. فصل‌ چهارم‌ – جرثقیل‌های‌ متحرک‌ آیین‌نامه‌ حفاظتی‌ وسایل‌ حمل‌ و نقل‌ و جابجاکردن‌مواد و اشیاء در کارگاه‌ها

اسلاید ۸: شاسی‌ جرثقیل‌ماده‌ ۵۲ : شاسی‌ و قطعات‌ حمال‌ جرثقیل‌ و همچنین‌ پایه‌های‌ نگهدارنده‌ اتاق‌ راننده‌ و یا ترمزهای‌ نگهدارنده‌ محور محرک‌ جرثقیل‌ها باید کلاً جوش‌ و یا به‌ شاسی‌ پرچ‌ شده‌ باشند. لبه‌ برای‌ محافظت‌ ارابه‌ جرثقیل‌ماده‌ ۵۳ : شاسی‌ ارابه‌ها و دو انتهای‌ پل‌ جرثقیل‌ متحرک‌ باید دارای‌ دو لبه‌ پیش‌ آمده‌ حفاظتی‌ محکم‌ باشد تا در اثر بریدن‌ محور چرخ‌های‌ ارابه‌ و یا شکستن‌ این‌ چرخ‌ها از سقوط‌ ارابه‌ جلوگیری‌ گردد.ماده‌ ۵۴ : کلیه‌ جرثقیل‌های‌ متحرک‌ باید دارای‌ لوازم‌ استحفاظی‌ مخصوص‌ باشند که‌ هرگاه‌ یکی‌ از چرخ‌های‌ معلق‌ و یا چرخ‌ دنده‌ها شکست‌ و یا شل‌ شد از افتادن‌ آنها به‌ پایین‌ جلوگیری‌ نمایند. قلاب‌ حفاظتی‌ جرثقیل‌های‌ یک‌ ریلی‌ماده‌ ۵۵ : جرثقیل‌های‌ یک‌ ریلی‌ مجهز به‌ حلقه‌های‌ گردان‌ باید دارای‌ یک‌ یا چند مهار حفاظتی‌ باشد که‌ بتواند در صورت‌ بریده‌ شدن‌ زنجیر بار را نگهداری‌ نماید.شاسی‌ ارابه‌ جرثقیل‌های‌ متحرک‌ یک‌ ریلی‌ماده‌ ۵۶ : شاسی‌ ارابه‌ جرثقیل‌های‌ یک‌ ریلی‌ باید به‌ قسمی‌ محافظت‌ شده‌ باشد که‌ احتمال‌ تغییر شکل‌ در آن‌ نرود. وسایل‌ نگهدارنده‌ ضربه‌گیر و حفاظ‌ اطراف‌ ارابه‌ جرثقیل‌های‌ متحرک‌ماده‌ ۵۷: جرثقیل‌های‌ متحرک‌ باید به‌ لوازم‌ زیر مجهز باشند :الف‌ – انتهای‌ ریل‌هایی‌ که‌ جرثقیل‌ روی‌ آنها حرکت‌ می‌کند و همچنین‌ ریل‌هایی‌ که‌ پل‌ متحرک‌ روی‌ آنها رفت‌وآمد می‌نماید باید یا به‌ شکل‌ منحنی‌ بالا آورده‌ شود یا ضربه‌گیرهای‌ مناسبی‌ روی‌ ریل‌ها نصب‌ گردد به‌ نحوی‌ که‌ حداقل‌ ارتفاع‌ انحناء ریل‌ها یا ارتفاع‌ ضربه‌گیرها برابر بلندی‌ محور چرخ‌های‌ متحرک‌ باشد.ب‌- چرخ‌های‌ پل‌ متحرک‌ و چرخ‌های‌ پایه‌های‌ پل‌ و چرخ‌های‌ اتاق‌ فرمان‌ یا ارابه‌ و غیره‌ باید دارای‌ حفاظ‌ مناسبی‌ باشند که‌ از طرفین‌ پایین‌تر از سطح‌ ریل‌ها و از جلو تا موازات‌ ریل‌ها امتداد داشته‌ باشند. این‌ حفاظ‌ها باید به‌ شکلی‌ تعبیه‌ شده‌ باشد که‌ از نزدیک‌ شدن‌ دست‌ و پا به‌ قسمت‌های‌ گردنده‌ در موقع‌ حرکت‌ جلوگیری‌ نماید. فصل‌ چهارم‌ – جرثقیل‌های‌ متحرک‌ آیین‌نامه‌ حفاظتی‌ وسایل‌ حمل‌ و نقل‌ و جابجاکردن‌مواد و اشیاء در کارگاه‌ها

اسلاید ۹: مسیر حرکت‌ جرثقیل‌های‌ یک‌ ریلی‌ماده‌ ۵۸: مسیر حرکت‌ جرثقیل‌های‌ یک‌ ریلی‌ باید طوری‌ تعبیه‌ شده‌ باشد که‌ جرثقیل‌ به‌خودی‌ خود نتواند روی‌ یک‌ انشعاب‌ آزاد وارد شود.ماده‌ ۵۹: در صورتی‌ که‌ جرثقیل‌ یک‌ ریلی‌ در مسیرهای‌ مختلف‌ حرکت‌ کند باید ضامن‌ مطمئن‌ برای‌ تنظیم‌ دقیق‌ مسیرهای‌ آن‌ پیش‌بینی‌ شده‌ باشد. راهرو و جرثقیل‌های‌ یک‌ ریلی‌ماده‌ ۶۰: زیر جرثقیل‌های‌ یک‌ ریلی‌ لازم‌ است‌ راهرو مناسبی‌ که‌ دوطرفش‌ به طور مشخص‌ و قابل‌ رؤیت‌ خط‌کشی‌ شده‌ باشد تعبیه‌ شود. سکوها و گذرگاه‌هاماده‌ ۶۱: جرثقیل‌های‌ متحرک‌ باید دارای‌ ضمائم‌ زیر باشند : الف‌ – نردبان‌های‌ ثابت‌ یا معلق‌ که‌ هر لحظه‌ به طور مطمئن‌ بتوان‌ به‌وسیله‌ آنها از زمین‌ به‌ اتاق‌ فرمان‌ و از آنجا به‌ پل‌ جرثقیل‌ متحرک‌ دسترسی‌ پیدا کرد. ب‌ – سکوها یا گذرگاه‌هایی‌ به‌ پهنای‌ حداقل‌ ۴۵ سانتی متر در امتداد دو طرف‌ پل‌ و در تمام‌ طول‌ آن‌. ج‌ – سکوها و یا گذرگاه‌هایی‌ به‌ پهنای‌ ۳۰ سانتی متر در دو انتهای‌ ارابه‌ جرثقیل‌ و در امتداد عمود بر راهرو مربوط‌ به‌ پل‌. د – در صورتی‌ که‌ تعبیه‌ راهرو مطمئن‌ و مناسبی‌ در دو انتهای‌ اتاق‌ فرمان‌ یا ارابه‌ جرثقیل‌ ممکن‌ نباشد لازمست‌ راهرویی‌ به‌ پهنای‌ حداقل‌ ۳۸ سانتی متر در دو انتهای‌ پل‌ متحرک‌ جرثقیل‌ و در امتداد عرضی‌ پل‌ تعبیه‌ شود. به طور کلی‌ سکوها و راهروهای‌ جرثقیل‌های‌ متحرک‌ باید محکم‌ ساخته‌ و به طور متناسب‌ کارگذاشته‌ شده‌ باشد و اطراف‌ آن‌ نرده‌ حفاظتی‌ تعبیه‌ گردد.ماده‌ ۶۲ : در ساختمان‌های‌ جدیدی‌ که‌ جرثقیل‌ متحرک‌ در آن‌ کار گذاشته‌ می‌شود حداقل‌ فاصله‌ بین‌ کف‌ راهروی‌ جرثقیل‌ و یا سکوی‌ پل‌ و سکوی‌ ارابه‌ جرثقیل‌ متحرک‌ یا هر نوع‌ بنا یا حائلی‌ که‌ در بالای‌ آن‌ قرار گرفته‌ است‌ نباید کمتر از ۲ متر باشد.ماده۶۳ : فاصله‌ بین‌ راهرو پل‌متحرک‌ و خرپای‌ حامل‌ جرثقیل‌ باید از۲۰سانتی متر کمترباشد.فصل‌ چهارم‌ – جرثقیل‌های‌ متحرک‌ آیین‌نامه‌ حفاظتی‌ وسایل‌ حمل‌ و نقل‌ و جابجاکردن‌مواد و اشیاء در کارگاه‌ها

اسلاید ۱۰: ماده‌ ۶۴ : صفحات‌ کف‌ راهرو و یا سکوی‌ پل‌ متحرک‌ که‌ در هوای‌ آزاد کار می‌کند باید دارای‎فواصلی‌ جهت‌ خارج‎شدن‌ آب‌ باشد. عرض‌ این‌ فواصل‌ نباید از ۶ میلی متر بیشتر باشد.ماده‌ ۶۵ : اگر راهرو و یا سکوی‌ معمولی‌ جرثقیل‌ متحرک‌ دارای‌ محل‌ مطمئنی‌ برای‌ تعویض‌ و یا تعمیر چرخ‌های‌ ارابه‎انتهایی‎نباشد بایدسکوی‌‎مخصوصی‎برای‌ انجام‌ این‎منظور تعبیه‎نمود.ماده‌ ۶۶ : در کنار پایه‌های‌ جرثقیل‌ یا دروازه‌ متحرک‌ و موازی‌ یا ریل‌های‌ مسیر آن‌ بایستی‌ دو راهرو ساخته‌ شود به‌طوری‌که‌ این‌ راهروها کاملاً بدون‌ مانع‌ بوده‌ و پهنای‌ آن‌ها حداقل‌ ۷۵سانتی متر و طول‌ آنها تا انتهای‌ مسیر جرثقیل‌ ادامه‌ داشته‌ باشد.اتاق‌ یا کابین‌ فرمان‌ماده‌ ۶۷ : جرثقیل‌های‌ متحرکی‌ که‌ هدایت‌ آنها از روی‌ خود جرثقیل‌ به‌وسیله‌ راننده‌ انجام‌ می‌شود بایستی‌ مجهز به‌ اتاق‌ یا کابین‌ فرمان‌ برای‌ راننده‌ بوده‌ و کلیه‌ وسایل‌ فرمان‌ در این‌ اتاق‌ قرار گرفته‌ باشند. این‌ اتاق‌ باید دارای‌ مشخصات‌ زیر باشد : الف‌ – از موادی‌ ساخته‌ شده‌ باشد که‌ در مقابل‌ آتش‌سوزی‌ مقاومت‌ داشته‌ و در صورتی‌ که‌ در هوای‌ آزاد کار کند در مقابل‌ عوامل‌ جوی‌ محفوظ‌ باشد. ب‌ – طوری‌ قرار گرفته‌ و مجهز شده‌ باشد که‌ راننده‌ بتواند از محل‌ کار خود تمام‌ اطراف‌ و محوطه‌ عملیات‌ کار را زیر نظر گرفته‌ و حتی‌ موقعی‌ که‌ لازم‌ باشد به‌ خارج‌ اتاق‌ خم‌ شود خطری‌ برای‌ او پیش‌ نیاید. ج‌ – نوعی‌ تعبیه‌ و مجهز شده‌ باشد که‌ راننده‌ در مقابل‌ مواد سوزاننده‌ و خورنده‌ محفوظ‌ باشد. به علاوه‌ مجهز به‌ لوازم‌ استحفاظی‌ در مقابل‌ تمام‌ خطرات‌ ناشیه‌ باشد. د – نوعی‌ ساخته‌ و مجهز شده‌ باشد که‌ راننده‌ را در مقابل‌ تشعشعات‌ خطرناک‌ و دود و بخارات‌ سمی‌ و گازهای‌ مضر محافظت‌ نماید.هـ- نوعی‌ ساخته‌ و درجای‌ خود سوارشده‌ باشد که‌ کمترین‌ لرزش‌ و ارتعاش‌ را داشته‌باشد.فصل‌ چهارم‌ – جرثقیل‌های‌ متحرک‌ آیین‌نامه‌ حفاظتی‌ وسایل‌ حمل‌ و نقل‌ و جابجاکردن‌مواد و اشیاء در کارگاه‌ها

اسلاید ۱۱: ماده‌ ۶۸ : در صورتی‌ که‌ در اتاق‌ فرمان‌ بیش‌ از ۳۰ سانتی متر از راهرو مربوط‌ بالاتر باشد باید پله‌های‌ فلزی‌ ثابتی‌ که‌ راحتی‌ عبور را میسر سازد تعبیه‌ شود.ماده‌ ۶۹ : در اتاق‌ فرمان‌ جرثقیل‌ متحرک‌ باید همیشه‌ یک‌ سطل‌ پر از ماسه‌ و یک‌ دستگاه‌ اطفاء حریقی‌ که‌ ماده‌ خاموش‌ کننده‌ آن‌ عایق‌ الکتریسیته‌ باشد جهت‌ فرو نشاندن‌ آتش‌ در دسترس‌ باشد.ماده‌ ۷۰ : ارابه‌های‌ جرثقیل‌های‌ متحرک‌ باید دارای‌ کف‌ باشد. حفاظت‌ محور چرخ‌های‌ پل‌ جرثقیل‌ماده‌ ۷۱ : تمام‌ قسمت‌های‌ برجسته‌ محور چرخ‌های‌ پل‌ جرثقیل‌ باید به طور مناسب‌ و مطمئن‌ به‎وسیله‌ حفاظ‌های‌ استاندارد پوشیده‌ شده‌ باشد. لوازم‌ الکتریکی‌ماده‌ ۷۲ : علاوه‌ بر کلید اصلی‌ حرکت‌ که‌ در اتاق‌ فرمان‌ قرار گرفته‌ باید در قسمت‌ بالای‌ اتاق‌ فرمان‌ از نقطه‌ای‌ که‌ بتوان‌ از روی‌ راهرو به‌ راحتی‌ به‌ آن‌ دسترسی‌ پیدا کرد یک‌ کلید اصلی‌ ضامن‌دار دیگری‌ برای‌ قطع‌ جریان‌ برق‌ تعبیه‌ نمود. علاوه‌ بر دو کلید فوق‌الذکر یک‌ کلید ضامن‌دار مخصوص‌ دیگری‌ که‌ روی‌ آن‌ عبارت‌ (کلید جرثقیل‌) قید شده‌ باشد، بایستی‌ طوری‌ قرار داد که‌ از سطح‌ زمین‌ به‌ آسانی‌ بتوان‌ به‌ آن‌ دسترسی‌ داشت‌. این‌ کلید مخصوصاً باید برق‌ کلیه‌ قسمت‌های‌ جرثقیل‌ را کنترل‌ نموده‌ و در موارد لزوم‌ بتواند جریان‌ برق‌ را در تمام‌ مدار جرثقیل‌ قطع‌ کند.ماده‌ ۷۳ : تمام‌ اهرم‌ها و دسته‌های‌ فرمان‌ که‌ به‌ وسیله‌ آنها حرکت‌های‌ مختلف‌ جرثقیل‌ کنترل‌ می‌شود باید پس‌ از رها کردن‌ به طور خودکار به‌ محل‌ اولیه‌ برگشته‌ و حرکت‌ مربوطه‌ را متوقف‌ نماید. فصل‌ چهارم‌ – جرثقیل‌های‌ متحرک‌ آیین‌نامه‌ حفاظتی‌ وسایل‌ حمل‌ و نقل‌ و جابجاکردن‌مواد و اشیاء در کارگاه‌ها

اسلاید ۱۲: ماده‌ ۷۴ : اهرم‌های‌ کنترل‌ حرکت‌های‌ جرثقیل‌ متحرک‌ باید طوری‌ قرار گرفته‌ باشد که‌ راننده‌ بتواند به‌ آسانی‌ امتداد تغییر مکان‌ خود را ببیند.دستگاه‌ محدود کننده‌ ارتفاع‌ بالابردن‌ بارماده‌ ۷۵ : این‌ دستگاه‌ باید دارای‌ شرایط‌ زیر باشد : ۱ – عمل‌ محدود کردن‌ مستقیماً به‌وسیله‌ قرقره‌ یا قلاب‌ دستگاه‌ بالابرنده‌ انجام‌ پذیرد. ۲ – مکانیزم‌ دستگاه‌ محدود ساختن‌ ارتفاع‌ بالا بردن‌ بار بایستی‌ مستقیماً عمل‌ نموده‌ و از فنر واسطه‌ استفاده‌ نکند. ۳ – دستگاه‌ محدود کننده‌ باید : الف‌ – دارای‌ قفل‌ مخصوصی‌ باشد که‌ مستقیماً روی‌ ترمز اثر کرده و از برگشت‌ ناگهانی‌ بار جلوگیری‌ نماید. ب‌ – طوری‌ تعبیه‌ شده‌ باشد که‌ بتوان‌ از داخل‌ اتاق‌ فرمان‌ آن‌ را به‌ حالت‌ اولیه‌ عودت‌ داده و‌ آماده‌ به‌کار نمود.ماده‌ ۷۶ : راننده‌ جرثقیل‌ متحرک‌ باید همیشه‌ در ابتدا و انتهای‌ کار دستگاه‌ محدود کننده‌ ارتفاع‌ بالا بردن‌ بار را آزمایش‌ نماید. ترمزهای‌ دستگاه‌ بالابرماده‌ ۷۷ : موتور بلند کننده‌ بار در جرثقیل‌های‌ متحرک‌ باید با وسایل‌ زیر مجهز شده‌ باشد : الف‌ – دارای‌ ترمز فنری‌ قابل‌ آزاد شدن‌ به‌وسیله‌ جریان‌ برق‌ باشد به‌طوری‌که‌ گشتاور مقاوم‌ این‌ ترمز از گشتاور متحرک‌ موتور کمتر نباشد. ب‌ – یا ترمز مکانیکی‌ که‌ قادر به‌ نگهداری‌ یک‌ برابر و نیم‌ بار مجاز جرثقیل‌ باشد.ماده‌ ۷۸ : موتورهای‌ بالابر در جرثقیل‌های‌ متحرکی‌ که‌ بار مجاز آنها پنج‌ هزار کیلوگرم‌ یا بیشتر باشد باید دارای‌ دو ترمز الکتریکی‌ و یا یک‌ ترمز مکانیکی‌ و یک‌ ترمز الکتریکی‌ باشند.روشنایی‌ماده‌ ۷۹ : روی‌ پلهای‌ جرثقیل‌های‌ متحرکی‌ که‌ در فضای‌ آزاد کار می‌کنند بایستی‌ چراغهایی‌ نصب‌ نمود که‌ در تاریکی‌ قلاب‌های‌ بلندکننده‌ بار همیشه‌ به‌ خوبی‌ نمایان‌ باشند.کنترل‌ حرکت‌ پل‌ جرثقیل‌های‌ با پل‌ متحرک‌ماده‌ ۸۰ : جرثقیل‌های‌ با پل‌ متحرک‌ باید مجهز به‌ ترمزهای‌ دستی‌ یا پایی‌ مناسب‌ جهت‌ کنترل‌ حرکت‌ پل‌ جرثقیل‌ باشد. فصل‌ چهارم‌ – جرثقیل‌های‌ متحرک‌ آیین‌نامه‌ حفاظتی‌ وسایل‌ حمل‌ و نقل‌ و جابجاکردن‌مواد و اشیاء در کارگاه‌ها

اسلاید ۱۳: چرخ‌های‌ جرثقیل‌ با دروازه‌ متحرک‌ماده‌ ۸۱ : چرخ‌های‌ جرثقیل‌ با دروازه‌ متحرک‌ باید دارای‌ حفاظ‌ یا روپوش‌ مخصوص‌ باشند.ماده‌ ۸۲ : ارابه‌ جرثقیل‌ با دروازه‌ متحرک‌ باید دارای‌ گیره‌های‌ مخصوصی‌ باشند تا برای‌ کار دروازه‌ در یک‌ نقطه‌ معین‌ یا موقع‌ تعطیل‌ کار بتوان‌ چرخ‌های‌ پایه‌ها را به‌ ریل‌ها ثابت‌ نمود.دستگاه‌های‌ اعلام‌ خطرماده‌ ۸۳ : جرثقیل‌های‌ متحرک‌ باید دارای‌ دستگاه‌های‌ آژیر باشند و این‌ دستگاه‌ها باید در دسترس‌ راننده‌ جرثقیل‌ باشد تا در صورت‌ لزوم‌ مورد استفاده‌ قرار گیرد. طرز کار دستگاه‌های‌ کنترل‌ماده‌ ۸۴ : راننده‌ جرثقیل‌ قبل‌ از وصل‌ کلید اصلی‌ یا کلید ثانوی‌ باید کاملاً مطمئن‌ گردد که‌ تمام‌ دستگاه‌های‌ کنترل‌ به‌ حالت‌ قطع‌ قرار گرفته‌اند و وصل‌ جریان‌ هیچ گونه‌ خطر الکتریکی‌ و یا مکانیکی‌ برای‌ اشخاص‌ مجاور تولید نمی‌نماید.ماده‌ ۸۵ : در صورتی‌ که‌ جریان‌ در مدار الکتریکی‌ مختل‌ و یا قطع‌ شود، راننده‌ جرثقیل‌ باید فوراً کلیه‌ کلیدهای‌ کنترل‌ را قطع‌ و مراقبت‌ کند که‌ تا رسیدن‌ جریان‌، کلیدها به‌ حالت‌ قطع‌ باقی‌ بماند.ماده‌ ۸۶ : راننده‌ جرثقیل‌ متحرک‌ نباید فقط‌ به‌ دستگاه‌ خودکار کنترل‌ و توقف‌ موتور در پایان‌ میدان‌ عمل‌ اطمینان‌ کند بلکه‌ باید از داخل‌ اتاق‌ فرمان‌ نیز تغییر مکان‌ جرثقیل‌ و بار را کنترل‌ و مراقبت‌ نماید.ماده‌ ۸۷ : راننده‌ جرثقیل‌ قبل‌ از خروج‌ از اتاق‌ فرمان‌ باید تمام‌ دستگاه‌های‌ کنترل‌ را به‌ حالت‌ قطع‌ درآورد و کلیدهای‌ اصلی‌ را قطع‌ و آنها را قفل‌ کند.کار کردن‌ دو یا چند جرثقیل‌ در روی‌ یک‌ مسیر فصل‌ چهارم‌ – جرثقیل‌های‌ متحرک‌ آیین‌نامه‌ حفاظتی‌ وسایل‌ حمل‌ و نقل‌ و جابجاکردن‌مواد و اشیاء در کارگاه‌ها

اسلاید ۱۴: ماده‌ ۸۸ : هنگامی‌ که‌ بیش‌ از یک‌ جرثقیل‌ متحرک‌ در روی‌ یک‌ مسیر کار می‌کند حداقل‌ فاصله‌ دو جرثقیل‌ متحرک‌ از ۹ متر نباید کمتر باشد.بلند کردن‌ بار به‌وسیله‌ دو جرثقیل‌ متحرک‌ماده‌ ۸۹ : هنگامی‌ که‌ دو جرثقیل‌ متحرک‌ برای‌ بلند کردن‌ بار واحدی‌ به کار می

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.